Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Helybenországjárás

2020.11.14. 06:30 Tastam

300.jpgMeggyőződésem, hogy a bejegyzés címét alkotó kifejezés a saját találmányom. Persze lehet, hogy tévedek, hiszen a lentebb bemutatásra kerülő helybenországjárást nem csak jómagam, hanem meglehetősen sokan műveltük. Az akció azonban nem helyben volt, el kellett utaznunk Szarvasra, ahol a Mini Magyarország elnevezésű interaktív szabadtéri kiállítást látogattuk meg. November 7-ére, korábbi pirosbetűs ünnepünkre az időjósok szép időt ígértek, s bár a nap ködösen indult, mikor félúton jártunk, valóban kisütött a nap is. Velünk volt a kisunokánk is, bíztunk benne, hogy ő is élvezni fogja a kirándulást. Úgy gondolom, a Mini Magyarországot nem kell bemutatnom, de ha valaki mégsem tudná, miről is van szó, nos ez egy szabadtéren, parkosított környezetben elkészített bemutató, ahol nevezetes épületek és egyéb objektumok kicsinyített másai láthatók. Jónéhány esztendővel ezelőtt, akkor még unoka nélkül, már megtekintettük ezt a különleges kiállítást, az 2013. április 10-én megnyílt létesítményre azonban szinte rá sem ismertünk. A területen akkor viszonylag kevés kiállított tárgyat láthattunk meglehetősen szellős elhelyezésben, most viszont jóval több épület sorakozik a sétautak mentén. A bemutatót - jó idő esetén - működő hajók, vonatok teszik még érdekesebbé, ezen hozzászólásban elsősorban ez utóbbiak bemutatására szorítkozok.

Hazánk abban a nem túlzottan szerencsés helyzetben van, hogy két mértani középponttal is rendelkezik. Az egyik a Pest megyei Pusztavacs község határában, egy természetvédelmi területen található, amely a mai Magyarország földrajzi közepének helyét jelöli. Évtizedekkel későbbi számítások szerint ugyan a középpont mégsem ott, hanem bő 3 kilométerrel távolabb egy laktanya területén van, a pusztavacsi emlékhely maradt a helyén és ma is sokan felkeresik. Szomorú apropója és szerencsésebb elhelyezkedése miatt alighanem népszerűbb a történelmi Magyarország mértani középpontja, mely Békés megyében, Szarvas város területén helyezkedik el. A Mihályfi József helybeli tanár számításain alapuló ponton 1939-ben emelt szélmalom ma történelmi emlékhely, amely a holt-Körös partján, a nevezetes arborétummal és az annak részét képező Mini Magyarországgal éppen szemközt helyezkedik el. Emiatt kézenfekvő, hogy a makettparkban a ma a határainkon kívül eső régi országrészek nevezetes épületei is megtekinthetők, helybenországjárásunk folyamán örömmel konstatáltuk, hogy láthattuk számos objektum eredetiét, melyek némelyikéhez kellemes emlékeink is fűződnek.

301.jpgBelépve a kiállítási területre elsőként a ma Kárpátalja, azaz Ukrajna területén elhelyezkedő Uzsokba érkezünk. A falucska egykor a Magyar Királyság és Lengyelország határánál feküdt, az onnan a szomszédos országba átvezető, a tenger szintje felett 889-re elhelyezkedő hágóért többször kemény harcok dúltak. A hágón áthaladó vasútvonalon - mely napjainkban az Ungvárt Lemberggel összekötő vonal része - 1903-1905 között Kain Albert tervei alapján épült viadukt is sokat szenvedett, az első világháború alatt az oroszok fel is robbantották. Fontossága miatt azonban hamarosan újjáépült, a makett elkészítésekor alkotói a műtárgy 1940-es állapotát mintázták meg.

302.jpgNéhány lépés után már a 60 km-re délre, Munkács közelében található Szolyva állomásánál találtuk magunkat. A helységhez sokaknak szomorú emlék fűződik, a területén 1944-45-ben működött gyűjtőtáborban több, mint tízezren hunytak el. 1944-ben a szovjet haderő sztálini utasítás alapján ún "málenkij robot" címen összegyűjtötte az akkor még Magyarország részét képező Kárpátalja férfilakosságát. Az emberek az ún. Gulág-vonatok marhavagonjaiban utazva érkeztek a szolyvai gyűjtőtáborba, majd onnan szállították őket tovább különböző építkezésekre, munkatáborokba. A háromnaposnak (innen a "kis munka" elnevezés) beígért dolgoztatás végül hosszasan, sokaknak a halálukig elhúzódott. Az állomás feletti dombon Huszt várának romja ékeskedik.

303.jpgNem sokkal azután, hogy a Makett-park Gulág-vonatja elindult Szolyváról, a Vereckei-hágó honfoglalási emlékműve alatt kezdődő alagúton áthaladva, majd az uzsoki völgyhíd alatt átbújva hamarosan már a munkácsi vár aljában zakatolt. A szomorú emlékű szerelvényt vontató vasparipa, akárcsak a Mini Magyarország vaspályáin szolgálatban lévő összes többi mozdony is, élethű hangokat bocsátott ki magából. A vonat egy 8-as alaprajzú körpályán közlekedett, több megállása is volt, ahonnan gombnyomással lehetett továbbindítani. Miközben sok felnőtt elkomorult e szerelvény láttán, a kicsiny vasút legnagyobb rajongói csupán egy játékszert láttak benne és felhőtlen örömmel figyelték, kísérték a vonat útját.

304.jpgA szintén Kárpátalján, de a Tisza mentén, a romániai Máramarosszigettel szemközt található Aknaszlatina Szolyvától mintegy 120, Uzsoktól közel 200 kilométerre fekszik, helybenországjárásunkon azonban néhány lépés megtétele után már a település életét felemelő sóbányák környékén nézelődhettünk. A középpontban egy, az egykor élénk, mindenkinek stabil megélhetést adó bányavilág megjelenésére jellemző épületsort láthatunk, melynek egyik részében Stern üzlet működik, balra tőle pedig a beregszászi főiskola épülettömbje tűnik fel. Az előtérben elterülő többvágányos állomásra éppen megérkezett a gőzvontatású Gulág-vonat, az első vágányon álló szerelvény pedig csak arra vár, hogy valaki megnyomja az indítógombot és csilléivel elstartoljon a hegyen található sóbányákba.

305.jpgAknaszlatina életét évszázadok óta a sóbányászat határozza meg. A település még a nevét is a sónak köszönheti, amely ószlovén nyelven sósforrást, sósvizet jelent. A környéken már a 13. században is fejtették a sót, a bányászat aztán a 18-19. században öltött ipari méreteket. A kitermelés folyamatos növekedésének kiszolgálására 1880-ra épült ki a vasút, addig a só a Tiszán, tutajokon utazva jutott el az ország belsejébe. Az évszázadok alatt megnyitott 9 bánya közül napjainkban már csak kettő működik, a többi omlások, vízbetörések miatt tönkrement. Jelenleg Aknaszlatinában található a kontinens legnagyobb allergológiai kórháza. A felvételen az iparvasúti szerelvény már az aknaszlatinai állomáshoz közeledik.

306.jpgAz eddig bemutatott kárpátaljai területeire még nem jutottunk el - és ez valószínűleg már így is marad -, most azonban ismerős és vidámabb tájak következnek, amelyekhez rengeteg élményünk fűződik. Kárpátaljáról rövid sétával Erdélybe érünk, ahol elsőként a herkulesfürdői állomás tűnt a szemünk elé. A Bánát déli részén, a szerb határ közelében fekvő gyógyüdülőhely a forgalmának fellendülését az 1878-ban megnyílt a vasútvonalnak is köszönheti, amely az addig perifériálisan elhelyezkedő fürdőtelepet bekapcsolta az ország vérkeringésébe. A peron egyik padján üldögélő pár minden bizonnyal a háttérben látható dévai várból ereszkedett alá éppen és a hosszú, meredek úton való gyaloglás fáradalmait piheni ki.

307.jpgNéhány éve jártunk már itt, amikor az egyik utazásszervezőnek köszönhetően vasúton érkeztünk Herkulesfürdőre, vonatunkat magyar felségjelű, de természetesen nem M41-es sorozatú mozdony vontatta. Most azonban egy M41-es "Csörgő" érkezett az állomásra két, kissé fura formájú gyorsvonati kocsit vontatva. Jobbra Vajdahunyad vára magasodik, mely mellett a közeli cementgyárat kiszolgáló keskeny nyomközű iparvasutat tizenegynéhány esztendővel ezelőtt még fényképezhettem- Az 1900. augusztus 29-én átadott Vajdahunyad - Gyalári HÉV három kilométer hosszú maradékán 2009-ben állt le a vonatközlekedés, azóta a síneket is felszedték. A háttérben a szecessziós stílusban épült marosvásárhelyi városháza sziluettje tűnik fel.

308.jpgA következő gombnyomás után a vonat elindult az állomásról, megkerülte Déva "magos" várát, majd a növényzet sűrűjében átsettenkedett román területre, hogy aztán alig egy perc múlva a Herkulesfürdőtől a valóságban több, mint 500 kilométerre eső Rákóczi várnál ismét a történelmi Magyarország területére léphessen. A 17. század elejéről származó, napjainkban már csak néhány faltöredék alakjában létező egykori erősség aljában álló épületnél már jópár alkalommal jártunk. Hazánk legkeletibb vasúti őrháza a régi Magyarország keleti határán, a Tartos folyó völgyében a vasútvonal átadásakor, 1897-ben létesült. M41-es ugyan nem, de magyar felségjelű mozdony 2008 óta szinte minden évben tiszteletét teszi a napjainkba zarándokhellyé fejlődött bakterháznál.

309.jpgBár a valóságban az ezeréves határon álló őrháznál nincs megálló, vonatunk - talán tiszteletből - rövid pihenőt tartott mellette. A vasútvonal, amelyen aztán tovább haladt, Csíkszeredára vezet, melynek állomásáról mini zarándoklatként többször is megtettük az utat Csíksomlyóra. Itt, Szarvason azonban a vonat közvetlenül a mára Csíkszeredával összenőtt település nevezetessége, a vakítóan fehér falú kegytemplom és a hozzá tartozó kolostor előtt halad el. A templomtól kálvária mentén sétálhatunk tovább a következő kiállított objektumhoz, mely idén nyáron került a helyére annak apropóján, hogy ez évben a járvány miatt nem lehetett a szokott módon megtartani a csíksomlyói zarándoklatot.

310.jpgA makettpark területén a látogatók a terepet behálózó sétányokon, alig észrevehető korlátok között közlekedhetnek. Mindenki tudja a szabályt: a sétaútról lelépni tilos! Vagy talán mégsem köztudott ez a szabály? Valaki ugyanis keresztül-kasul közlekedett a kiállítási területen, sikerült is róla egy lesifotót készíteni, amint éppen a csíksomlyói Hármashalom-oltárhoz settenkedik. Makovecz Imre alkotása az 1990-es évek közepétől áll a magyar nemzet egyik legfontosabb búcsújáró helyén, ahova már több zarándokvonat is indul Magyarországról, a Székely Gyors első és felejthetetlen diadalmenetének mi is a részesei lehettünk. A képen látható ismeretlen egyébként meglehetősen otthon érezte magát, több alkalommal is láttuk a park különböző pontjain.

311.jpgA MÁV gyorsvonata közben befutott végállomására, a Csíksomlyótól 650 kilométerrel nyugatra, a Vajdaságban (ma Szerbiában) található Zombor pályaudvarára. A forgalomnak 1869. szeptember 11-én átadott másodrendű vasútvonal a tervező bölcs előretekintésének köszönhetően nagyméretű, impozáns felvételi épületet kapott, így az állomásnak a mezőváros fejlődése következtében szükségessé vált bővítése alkalmával azon már számottevő változásokat nem kellett végrehajtani. A makett az 1920-as évek állapotát mutatja be, az épületet a második világháború folyamán ért sérülésekből nem az eredeti stílust figyelembe véve állították helyre. Délvidék ezzel az egyetlen épülettel képviselteti magát a kiállításon.

312.jpgHelybenországjárásunkat folytatva a kellemes környezettel övezett sétaúton mindössze néhány méteres utat leküzdve mintegy 80 km-rel északabbra, immár a mai Magyarország területén egy, a zomborihoz hasonló impozáns indóház előtt találtuk magunkat. Bátaszéket, ezt a viszonylag kis települést 1873-ra érte el az acélországút, maga a felvételi épület is ebből az időszakból származik. Előtte a hazai vasútijármű-gyártás egyik legismertebb, emblematikus képviselője várja, hogy valaki megnyomja az indítógombot: az Árpád gyorssínautóbusz. E típusból az 1930-as években a budapesti Ganz-gyár hét példányt épített, amelyek a pályaszámuk mellett egy-egy történelmi személyiség nevét is viselték.

313.jpgEz a vaspálya, hasonlóan a kárpátaljai és az erdélyi vasutakhoz nyolcas alakú,s  viszonylag hosszú vonallal rendelkezik. E nagy terepasztal témája az Alföld délkeleti része, azonban itt jóval kevesebb épületet láthatunk a sínpár közelében, mint az előbb említett két szekcióban, ezért az eddigiekhez hasonlóan színes életképeket nem tudok mutatni. A Bátaszéket elhagyó Árpád sínautóbusz elsőként a Baján át Kiskunhalasra vezető vonalon található Almás megállóhelyet érinti. Az épület megjelenése kissé eltér a megszokottól, ami annak köszönhető, hogy eredetileg csupán egy egyszerű őrháznak épült, maga a megálló csak később létesült. A vasutat itt keresztező utat működő fénysorompó biztosítja, amely előtt egy Volkswagen mikrobusz és egy Trabant várakozik - igazi szocialista idill.

314.jpgÚtja során a vidám színű jármű több stáción is megállt, ezek egyike, a talán mind közül a leghangulatosabb mártélyi állomás. Az épület a magyar vasutakon alkalmazott szabványtól való kismértékű eltérését annak köszönheti, hogy tervezői szem előtt tartották, hogy a település akkoriban a Tisza mentének egyik kedvelt üdülőhelye volt. Az 1900-ban épült, egyedi megjelenésű fedett verandával rendelkező, népies motívumokkal ékesített indóház több korabeli festményen is feltűnik. A Szentes és a mostanában a Tram-Train vasút elhúzódó építéséről elhíresült Hódmezővásárhely közti vicinális forgalma napjainkban sajnos elenyésző, a kerti vasúton közlekedő vonat is áthalad az állomáson.

315.jpgKörútja végén gyorsmotorvonatunk elhaladt a nevezetes (kiskun)dorozsmai szélmalom mellett. Az 1923-ban épült malomban egészen 1949-ig őrölték a gabonát, leállítása után állami tulajdon lett, majd egy évtizeddel később műemlékké nyilvánították. Mivel az építmény állagmegóvásával nem törődtek, idővel tönkrement, s végül összedőlt. Ekkor az illetékesek észbe kaptak, de a sebtében, nem megfelelően kivitelezett újjáépítés után ismét megsérült, végül a 2000-es évek elején elvégzett szakszerű restaurálás hozta meg a kívánt eredményt. Személyes véleményem szerint szerencsésebb lett volna a kevéssé ismert, de talán eredetibb formájában fennmaradt bagimajori szélmalmot megmintázni, mivel az a valóságban is közvetlenül a vasút mellett áll.

316.jpgMivel a társaságunkban lévő ifiúrt (is) elsősorban hazánk legnagyobb kertivasút-rendszere kötötte le, nem tudtuk módszeresen felkeresni valamennyi kiállított objektumot, hiszen mozgásterünk a fentebb részletezett okok miatt a vonatok által bejárt körzetekre összpontosult. Helybenországjárásunk azonban nem lett volna teljes, ha nem keressük fel a makettpark központi régiójában elhelyezett térséget, ahol gyönyörű hazánk legfontosabb és legismertebb épületeinek kicsinyített másai kerültek elhelyezésre. A Duna, az Országház, a Lánchíd, a Hősök tere - bár ezek mind gyönyörű fővárosunk szívében találhatók, sokunk - és főleg a külföldiek - számára mégis egész Magyarországot jelképezik.

317.jpgAz utolsóként meglátogatott kis vasútüzemnél a GYSEV Cargó tehervonatához szegődve barangoltunk mind nyugatabbra. A nagy, elnyújtott kör alakú pálya több állomást érint, a vonat még egy hídon is átkel. A vontatójármű a Krupp művek alkotása, melynek eredetije az 1970-es években épült a nyugatnémet vasút számára. A 218-as mozdonysorozatnak hazánkkal is van kapcsolata, ugyanis 2006-ban két példány vendégeskedett a MÁV-nál, amikoris egy három kocsiból összeállított emeletes ingavonattal tett bemutató utakat több vasútvonalon.A GYSEV állományában azonban ilyen mozdony nincs, a jármű a képen épp egy jellegzetes vasúti kerítéssel övezett megálló-rakodóhely mellett halad el.

318.jpgItt pedig a kőszállító vagonokból összeállított szerelvény már Mosonmagyaróvár állomáson várakozik, hogy valaki megnyomja a gombot és indulhasson tovább. A városka hazánk északnyugati csücskében, az osztrák és a szlovák határ közelében terül el. Állomása az ország egyik legforgalmasabb vasútvonalán található, felvételi épületét 1855-ben emelték. A stáció ma is fontos szerepet tölt be, de sokkal nagyobb volt a jelentősége a múlt században, amikor a közelében több fontos ipartelep - fegyver-, lőpor-, kénsav-, timföldgyár - is létesült. A makettparkban ugyan nem modellezték le, de a valódi állomásépület mellett egy magántulajdonban lévő keskeny nyomtávú gőzmozdony is látható kiállítva.

319.jpgTermészetesen a Várvidék - vagyis az ausztriai Burgenland - és a Felvidék is képviselteti magát a szarvasi Mini Magyarországon, ezeken a tájakon azonban nem futnak az apró vonatok. Helybenországájárásunkon fél perc alatt megtettük a Mosonmagyaróvártól a valóságban 300 kilométeres távot a lengyel határ közelében található Árva váráig, ahová már két alkalommal is eljutottunk vonattal. Akkor útban Zakopánéba a község állomásán zeneszóval, pogácsával és borovicskával köszöntötték a turistacsapatot, egy alkalommal azonban módunkban állt belülről is megtekinteni a részben egy majd' függőleges sziklára épített szabálytalan alaprajzú, belsőtornyos, rendkívül impozáns és szerencsére épségben fennmaradt erősséget.

320.jpgMég néhány lépés a sétányon, és máris a 200 kilométerre fekvő Kassába érkeztünk. Ez a város annyiban emlékezetes számomra, hogy ide utaztam először külföldre kifejezetten egy vasút meglátogatása céljából. Bizony már elég régen volt, amikor apám ötlete alapján felkerestük a Kassa peremén működő úttörővasutat, amely gyermekvasútként napjainkban is üzemel, ám azóta nem jártam ott. Természetesen a belvárosban is szétnéztünk, melynek legfontosabb épületét Szarvason is megtaláltuk. Ez a gótikus stílusban felépített Árpád-házi Szent Erzsébet-főszékesegyház, mely azért is fontos a magyarság számára, mert benne található II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és Bercsényi Miklós síremléke. A dómot is magába foglaló téren villamos is jár,amelyet itt egy csehszlovák gyártású, de budapesti színekben pompázó Tatra T5C5 jelképez.
A kör lassan bezárul, hiszen Kassától nincs nagyon messze helybenországjárásunk kiindulópontja, Uzsok, igaz, a valóságban ez a távolság nagyjából 200 kilométer. Sétánk végére érve kicsit sajnálkozva indultunk úgy haza, hogy ezúttal a bemutatott épületek csak egy részét tudtuk felkeresni. Ettől függetlenül azonban nagyon jó érzéssel töltött el minket, hogy a látott helyszínek közül soknál felkiálthattunk: "hiszen itt már jártunk". Érdekes volt még az is, hogy a rendkívül aprólékosan kidolgozott makettek láttán szinte tényleg az adott helyre tudtuk magunkat képzelni annak ellenére, hogy az építmények a szokatlan szemszögből szemlélve kissé másképp festettek, mint ahogy azt a valóságban láthattuk. Érdekes élmény volt az apró vonatok mozgását is megfigyelni, melyek ugyan nem a valóságot képezték le, mégis nagyon feldobták a kiállítást. Bizonyos, hogy nem utoljára jártunk a szarvasi Mini Magyarországon.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5316282934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konzol1 2020.11.15. 11:05:02

Az érdekes látnivalóról hozzá méltó írás!

Technikai kérdések: milyen méretarányú volt a vasút, illetve a szabadtéri elhelyezés okán nem rongálta meg az időjárás az elmúlt évek alatt a régebbi maketteket?

Tastam 2020.11.15. 15:02:04

@konzol1: Köszönöm.
Az épületek általában 1:25 méretarányúak. A vasút ehhez nagyjából illik, azonban nem vagyok otthon a kerti vasutak világában, ezért annak a pontos méretarányát nem ismerem.
A makettek újszerű állapotúnak tűnnek, azok is, amelyek már régebb óta kinn vannak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.11.16. 14:56:11

Jó volt, köszönjük.Egyszer már majdnem bementünk ide, Nagyon-rossz-vas felé útban, menet, vagy jövet.De legközelebb nem fogom annyiban hagyni és erre lesz szánva az idő.Imádok minden ilyesmit, amikor a nagy méretű dolog le van kicsinyítve, méretarányosan, részletgazdagon.
süti beállítások módosítása