Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Kisvasúttal Vadvízországban

2019.11.16. 06:30 Tastam

170.jpgHazánkban viszonylag sok kisvasút működik, melyek manapság elsősorban a szórakozni, kirándulni vágyók szolgálatában állnak. Van azonban néhány olyan keskeny nyomközű vasútüzem is, amelyek szigorúan gazdasági célból üzemelnek, s a nagyközönség előtt kevésbé, vagy egyáltalán nem ismertek, inkább csak a szakemberek és a vasutak rajongói tudnak róluk. Ebbe a csoportba tartoznak a mai napig tevékeny halgazdasági vasutak is. Egyikük a Hortobágy területén található, esetében az idegenforgalmi jelleg már elnyomta a korábbi gazdasági felhasználási módot. A Csongrád megyében található Tömörkény melletti Csaj-, valamint a Szegedhez közeli Fehér-tavi vasút azonban napjainkban is eredeti funkcióját látja el, vagyis trágyát, haltakarmányt, telepítési és lehalászási időszakokban halakat, illetve szükség szerint egyéb anyagokat szállít a tavak és a vonal végén elhelyezkedő telephelyek között. Ez utóbbi vasútüzemet, hivatalos nevén a a Fehér-tavi Halgazdasági Vasutat látogattam meg november 9-én, amikor a Kiskunsági Nemzeti Park szervezésében már nyolcadik alkalommal megtartott "Fehér-tavi darvadozás" elnevezésű rendezvény kísérőeseményeként bárkinek lehetősége nyílott a vonalon az utazásra. Érdekesség, hogy efféle vasútüzemet kizárólag a Kárpát-medencében találhatunk, hazánkon kívül csupán Horvátországban van tudomásunk halgazdasági iparvasútról.

A Fehér-tó Magyarország legnagyobb kiterjedésű szikes tava, a 14 négyzetkilométeres állóvíz a dél-Alföld természetes vízgyűjtőmedencéjeként alakult ki. Bár az 1930-as évektől egy részének halgazdasággá fejlesztették, a szigorúan védett tóvidék remek élőhelyet kínál a hosszabb-rövidebb ideig ott tartózkodó, összességében mintegy 280 fajt számláló madárnépességnek. Itt készült 1951-ben hazánk első egész estés természetfilmje, a Vadvízország című alkotás, mely a következő évben Karlovy Varyban elnyerte a legjobb operatőri munka díját. A kisvasút a halgazdaság kialakításának köszönheti létét. A körtöltéses tórendszer építési munkálatai 1931. márciusában kezdődtek, a gazdaság közel három évtized múltán érte el végleges alakját. A tavakat elválasztó keskeny töltéseken a szállítási feladatokat közúti járművekkel a hely szűkössége miatt csak nagyon nehézkesen lehetett volna megoldani, ezért egy, a tórendszert átszelő 600 mm-es nyomközű vasutat építettek. A 12 kilométeres hosszt elérő pályán a vontatást kezdetben lovak és öszvérek végezték, ezeket a '60-as években váltották fel a téglagyári és bányászati célokra gyártott motoros vontatók. Az időjárás függvényében február közepétől december közepéig működő vasút egy szezon alatt mintegy 3500 tonna halat és 1500 tonna takarmányt szállít. A több ágat magába foglaló hálózat kiindulópontja a halgazdaságnak a Fehér-tavi halászcsárda mögötti telephelyén kapott helyet.

171.jpgA csárda elődje 1937 májusában nyitotta meg kapuit. A fából ácsolt, tornyos épületet a szegedi Felső Ipariskola tanára, Pozsonyi Zoltán kárpátaljai és felvidéki stílusjegyek felhasználásával tervezte meg, udvarára székelykapun át lehetett behajtani. A környékbeliek azonban kínai formákat véltek rajta felfedezni, ezért azt pagodának csúfolták. Ez a helyzet nem tartott sokáig, a csárda ugyanis 1944. október 10-én aknatalálat következtében megsemmisült. Helyén sokáig semmi nem volt, míg végül a halgazdaság felépítette és 1996. május 1-jén megnyitotta a ma üzemelő, étteremnek és panziónak is helyt adó épületegyüttest.

172.jpgA halászcsárda közvetlenül az 5-ös főút mellett található, amellyel párhuzamosan húzódik a Cegléd - Szeged vasútvonal pályája. Az óránként jövő-menő Inter-City vonatok természetesen nem állnak meg itt, de a jóval ritkábban közlekedő mindenütt megálló szerelvények sem, mivel megállóhely nem épült a közelben. Tömegközlekedéssel a Szatymaz és Szeged között döcögő autóbuszjáratok egyikének igénybe vételével közelíthető meg. A főváros felől érkezőknek Szatymazon érdemes leszállni, a város vasútállomásától viszonylag sűrűn indulnak a járatok Szeged felé. A menetidő szűk negyedóra.

173.jpgA csárdához tapadó kilátóból a másik irányba pillantva feltárult előttem a Fehér-tó: ameddig csak a szem - ebben az enyhén párás időben - ellát, csak víz, víz és mindenütt víz. Az idők folyamán a tóban összegyűlt a sziksó, mely nyaranta a magasabb helyeken a víz lejjebb vonulása után ott marad. Az így keletkező fehér foltok után kapta az állóvíz is a nevét. Éppen érkezett egy vonat, mely a kisebb halnevelő tavacskák szorításában szinte egy szürrealista festményre emlékeztet. Szívesen nézelődtem volna még tovább is a magaslesről, de közeledett a 10 óra, vagyis a következő vonat indulásának időpontja.

174.jpgVisszaereszkedtem hát a földre és átsétáltam a gazdaság halárudája melletti területre, amely egy napra a személyszállító vonatok kiindulási- és célállomásává vedlett át. Az ideiglenes jegypénztárnál megvásároltam a tikettet, mely 1.000 forintot kóstált. A vonat már benn állt, a régebbi teherlórékból házilagosan kialakított személyvagonok különlegessége, hogy az ülések a háttámlák átcsapásával mindig az aktuális menetirányba állíthatók. A négy kocsiból álló szerelvény élén a 6-os pályaszámú mozdony állt. Szerencsére még volt idő arra, hogy megörökítsem a közelben álló másik két vontatót.

175.jpgA halgazdasági állomás nem a megszokott értelemben vett vágányelrendezéssel rendelkező pályaudvar, inkább egy iparvágány-hálózat központjához hasonlatos, látszólag kesze-kusza vonalvezetésű sínpárokkal átszőtt terület. Mindebből az következik, hogy a vasúti járművek nem egy helyen, hanem a telephely különböző pontjain álltak, szerencsére egymástól nem nagy távolságra. A 8-as pályaszámú kismozdonyt tartályvonatával egyetemben első pillantásra nem is láttam, csak amikor megkerültem azt a kétemeletes raktárépületet, amelynek másik falánál a személyvonat várakozott. A jármű külsőleg kiváló állapotnak örvend, láthatóan nemrég lett rendbe rakva.

176.jpgKevésbé jó megjelenésnek örvendhet a 9-es mozdony, mely egy másik mellékvágányon szomorkodott. Az Ue-28-as típust az 1960-as évek közepén 500 - 600 mm-es nyomtávolságú téglagyári iparvasutak számára fejlesztették ki, a konstrukció alapja a Vörös Csillag traktorgyár egyik jól bevált traktorja volt. Gyártási állapotakor a vezetőállása teljesen nyitott volt, de sok helyen eszkábáltak a gépekre az időjárás elleni védelem céljából vezetőfülkét. Ilyen mozdonyokat manapság már leginkább csak néhány múzeumvasút (Gödöllő, vagy Kemence) gyűjteményében találhatunk, rendes, mindennapi használatban talán már csak itt, a Fehér-tavi iparvasúton vannak.

177.jpgAmikor pontban 10 órakor a szerelvény egy nagy rántással megindult, már a második vagon kényelmes, műbőr "párnával" ellátott lócáján ültem. A vasút vonalvezetése nem mondható túlzottan izgalmasnak: a pálya hosszú, szinte végeláthatatlan egyenes szakaszokból áll, melyeket néhányszor éles, derékszögű ívek törnek meg. Kezdetben a kisebb méretű halastavak közötti nyílt terepen haladtunk, aztán a voltaképpeni Fehér-tóhoz érve dús növényzet - bokrok, fák, több helyen nádas - szorításába kerül a vaspálya. A nagy vízfelületnek köszönhetően a levegő egyre hűvösebb lett, a vonat utasaival együtt magam is följebb húztam dzsekim cippzárját.

178.jpgA fővonalból, melyen vonatunk zötyögött, több helyütt mellékvágányok ágaznak ki. Ezek nagy része láthatóan többé-kevésbé rendszeres használatban van, de láttam olyat is, melynek sínjei valósággal elvesznek a fűtengerben. Áthaladtunk egy állomáson is, ahol adott a vonattalálkozásra és a mozdony körbejárására, azaz a vonatok menetirányváltására  a lehetőség. Több helyütt különböző berendezések sorakoznak a sínek mellett. A víz fölé hajló csúszdák nyilván a csillékről a rájuk borított haleledel vízbe juttatására valók, a csónakok használatának mikéntje sem kérdéses, de a képen látható magas, silószerű szerkezet rendeltetésére legfeljebb csak tippelni tudok.

179.jpgAz utazás az ún. kutatóháznál végződött, a 3,3 km megtételére a vonatnak 20 percre volt szüksége. Ez az állomás a halgazdasági vasút fővonalának nagyjából a harmadánál található, azonban innen a terület már üzemi célokat szolgál, a nagyközönség által nem látogatható. Itt, a kutatóházban dolgozott és végezte természettudományos tevékenységét a Fehér-tó atyjaként emlegetett Bereck Péter, ám az épületet kutatási célokra már régóta nem használják. Jelenleg kis múzeum van benne berendezve, azt azonban csak nagyon ritkán nyitják meg a nagyközönség előtt. Az udvaron, az épület végében kis fából ácsolt kilátó magasodik.

180.jpgÚtközben több, különböző fajta vízimadárral találkoztunk, azonban darut egy fiát nem láttunk. Ez nem is csoda, hiszen e madarak általában kora reggel és este mozgolódnak, repülési útvonaluk pedig elkerüli a kisvasút vonalát. Ez előre is tudható volt, ennek ellenére mégis sokan választották napközi programnak a vonatozást. Szerencsére a Nemzeti Park figyelmes munkatársai gondoskodtak arról, hogy mégis lássunk egy darumadarat - igaz, nem élőt, csupán egy kitömött példányt. A kutatóházban berendezett kiállítás leglátványosabb eleme a környék állatvilágát bemutató tárló, melyből természetesen nem hiányozhat a daru sem.

181.jpgA lebilincselő, vadromantikus vidéken sétálgatva és nézelődve gyorsan eltelt az egy óra a következő vonat visszaindulásáig. A kilátó megmászása és a kiállítás megtekintése után még egy ösvényen kisétáltam a tó partjára, azután pedig átballagtam a vasúttal párhuzamosan futó csatorna hídján. Itt kis pult volt felállítva harapnivalókkal és vízzel megrakva, de nem engem, vagy a kisvasút többi utasát várták, hanem a szatymazi Postakocsi csárdától elindult, VI. Fehér-tavi darufutás elnevezésű megmozdulás résztvevői. A vállalkozó hangulatú futók 5, 11, vagy 21 kilométeres távon próbálhatták ki magukat a tórendszer gátjain vezető, egyedi hangulatú útvonalon.

182.jpgA nyomok alapján tudom, hogy a kisvasúti pályatestet közúti, gumikerekes járművek is rendszeresen használják, ott-tartózkodásom idején például egy halgazdasági dolgozó kismotorral haladt el a kutatóház előtt. Amikor azonban egy közeledő, jellegzetes motorhang ütötte meg a fülemet, tudtam, hogy ez egy síndöcögény lesz. Mivel nem távolodtam el nagy távolságra a vasúttól, hamar a sínek mellé értem, épp amikor a magányos vontató elindult a kutatóház elől a végpont felé. Pályaszámát ugyan nem láttam, de kizárásos alapon vagy az 5-ös, vagy a hetes volt (az Ue-28-asok az 5-9-ig terjedő számcsoportba vannak sorozva és a másik három gépet a gazdaság udvarán már láttam).

183.jpgHamarosan, nem sokkal déli 12 után a távolban feltűnt a közeledő vonat, melynek aztán több, mint tíz percbe telt, hogy a növényzet alkotta "alagútban" megérkezzen a kutatóházhoz. A korábbi szerelvények még viszonylag gyenge utasterheléssel közlekedtek, talán azért, mert a reménybeli látogatók meg akartak bizonyosodni afelől, hogy az esős hajnalt csapadékmentes nap követi. Ez szerencsére így is lett, néhányszor rövid időre még a nap is ki-kikacsintott a felhők közül. A 12 órás vonat azonban már megtelt, s mivel várható volt, hogy utasai egy része a szerelvénnyel együtt azonnal visszafordul a csárdához, kissé izgatottan vártam, hogy vajon lesz-e rajta helyem?

184.jpgMivel a kutatóház előtti állomás berendezése mindössze egy váltó és egy csonkavágány, ezért a vonat menetirányváltása a megszokottól eltérő módon történt. Miután a beérkezett vonatról mindenki leszállt - még azok is, akik azonnal vissza akartak utazni -, a szerelvény hátratolatott a váltón túlra. Ezután a mozdonyka egymagában félreállt a mellékvágányra, vezetője pedig a lócák háttámláinak átcsapásával menetirányba fordította az üléseket, majd saját izomerejének felhasználásával betolta a kocsikat a kutatóház előtti képzeletbeli peron mellé. Eztán felszálltak az utasok, a vonat pedig néhány perc múlva meglódult vissza, a telephely irányába. Jómagam az utolsó kocsi végében találtam egy kényelmes helyet.

185.jpgA visszaút, bár nagyrészt ugyanazon az útvonalon haladtunk, hasonlóan élvezetes volt, mint odafelé menet. A szerelvény aznap még kettőt fordult, azután a "halvasút" egy időre ismét elrejtőzött a nagyközönség elől. Az első menet reggel nyolc órakor indult a halászcsárda mögül, utána 13 óráig órás ütemben zajlott a közlekedés, vagyis minden óra nulla perckor startolt az aprócska vonat. Azután már nem lett volna érdemes kidöcögni a kutatóházhoz, hiszen november elején korán alkonyodik, sötétben pedig nem túlzottan élvezetes a tóvidéken tartózkodni. Miután visszaérkeztünk a kiindulási állomásra, még elsétáltam a halastavak előtt álló vontatóhoz, amelyet induláskor már nem volt időm felkeresni.

186.jpgA Kisvasutak Baráti Köre statisztikája szerint az LDM-45-ös típusból öt példány van a Fehér-tói kisvasút állományában, akárcsak a korábban már megismert Ue-28-asból is, azonban nem üzemképes valamennyi jármű. Az LDM-45-ös sorozatot egyénként a szatmárnémeti Unio gépgyár építette az 1970-es évektől. A típust eredeti rendeltetése szerint bányák iparvasútjaira szánták, általában a telephelyek udvarán szükséges tolatási mozgásokat elvégzése volt a szerepe, a Fehér-tónál azonban jellemzően a nyíltvonali vonattovábbítás is a feladatai közé tartozik. Épp jókor érkeztem, ugyanis az addig egy helyben álló 3-as pályaszámú gép éppen megindult a halfeldolgozó- és árusító épület felé.
Ezzel Fehér-tavi kirándulásom vasúti része lezárult. Számomra kellemes meglepetés volt e különleges vasútüzem megismerése, amelynek tiszta, csinos környezetét, rendezettségét bármely "nagy", vagy múzeumi vasút is megirigyelheti. Talán a november elején már hűvösebb, aktuálisan pedig párás időjárás az oka annak, hogy viszonylag kevesen voltak kíváncsiak e különleges tóvidékre, nem is tudom, mi lett volna, ha nagy tömegek érkeznek a kisvasúthoz utazási céllal. A Fehér-tónál szerencsére remekül megfér egymás mellett a gazdasági tevékenység és a természet, az utazás pedig a tavak közötti keskeny gáton egy nem mindennapi. egyedi hangulatú, különleges kaland.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4315305946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albert András 2019.11.18. 05:07:15

Tisztelt Szerző! Mint a Fehértavi Darvadozás megálmodója, és felelős szervezője - nagyon örülök az érdekes, és informatív cikknek. Egyetlen "apróság": a rendezvényt a Kiskunsági Nemzeti Park munkatársaként szervezem. ("Nagykunsági" nemzeti park nincs, ha lehet, kérem kijavítani.) Köszönettel: Albert András

Tastam 2019.11.18. 08:27:28

@Albert András: Tisztelt Albert úr, köszönöm a helyreigazítást, a javítás megtörtént.
süti beállítások módosítása