Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Osztrákok nagy utazása

2018.11.24. 06:30 Tastam

18.jpgNovember 19-én, délután fél kettő tájban jutott el hozzám a hír, amely szerint Pilis állomás 1. vágányán egy osztrák motorkocsikból összeállított szerelvény tartózkodik. Az infó hitelességét eszembe sem jutott megkérdőjelezni, mégis kissé bizonytalanul kellett kezeljem, ugyanis azt közel négy órával korábban töltötték fel az egyik internetes fórumra. Az eddigi tapasztalatok alapján bizonyosnak látszott, hogy a küldemény Lőkösháza útirányon át Romániába tartott, azt pedig tudtam, hogy román vasút akkoriban éppen (szokás szerint) meglehetősen vontatottan fogadta a felé tartó teherszállítmányokat. Ez a küldemény pedig, bár személyszállításra megalkotott kocsikat tartalmazott, tehervonatnak számított. A fentiek alapján nem tartottam kizártnak, hogy ha a kétórási vonattal Pilisre utazom, még ott találom a szerelvényt. Így hát gyorsan összeszedelődzködtem, magamhoz vettem a fotómasinámat, kislattyogtam a megállóba és felpattantam a nevezett személyvonatra. Nem tudom, az okoskodásom helyes volt-e, mindenesetre - láss csodát! - a nem mindennapi tehervonat valóban ott ácsorgott a peron mellett. Bár a körülmények nem voltak ideálisak, természetesen dokumentáltam is a látottakat.

Bizony régen volt, amikor először utazhattunk - bizonyos megkötésekkel - a nyugati országokba. Jómagam is abban a boldog időszakban kezdtem ismerkedni azokkal a ritkán látott, irigyelt vidékekkel, elsősorban Ausztriával. Bár azidőtájt a MÁV még jobb állapotban volt a mainál, a "sógorok" vasútja mégis jócskán lekörözte, tágra nyílt szemekkel bámulam a korszerű, csillogó-villogó vonatokat, vagy az aktív nosztalgiaüzem változatos járműparkját. Előbbiek között volt a 4020-as villamos motorvonat is, amely akkor még az osztrákoknak is viszonylag újnak számított. A háromrészes szerelvényekből 1978 és '87 között összesen százhúsz példány épült az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) számára az SGP és a BES gyárak kooperációjában, melyeket gazdája elsősorban a Bécs-környéki elővárosi vonalain, valamint Linz és Innsbruck térségében vetette be. A vonatok ma már 30-40 évesek, ami vasúti járművek esetében korosnak számít, főként egy gazdag nyugati vasút számára. Így miközben szerepüket fokozatosan átvették a nálunk is jól ismert Talent-motorvonatok, lassanként megkezdődött selejtezésük. Bár erre nem találtam konkrét adatot, bizonyára a jobb állapotú szerelvényeket értékesítésre is felkínálták. Talán vevő is akadt és ennek köszönhetőek a lentebb látható fotók is.

Azon a november 19-én, hiába az egyik legnépszerűbb női név, Erzsébet napja, bizony kellemetlen, nyirkos, esős időjárás köszöntött ránk. Ez is közrejátszott abban, hogy mire negyed három tájban megjelentem a pilisi állomáson, a fényviszonyok már a koraesti órákat idézték. Középkategóriás fényíró berendezésem ezt már nem igazán kultiválta, ami meg is látszik az általa készített felvételeken, azonban mivel ritka eseményt sikerült megörökítem, ezek egy részét most közzé is teszem. Másnap kora reggel, munkába menet még a helyén láttam a szerelvényt, a már említett internetes fórum alapján tudom, hogy még délelőtt is ott volt, azonban estére már eltűnt.
Hogy az öt vonat (szám szerint: 4020 231, -235, -206, -214 és -237) pontosan hová tartott, nem tudom. Az is rejtély számomra, milyen célra használja majd fel új tulajdonosa, vagy netán selejtezés, szétvágás lesz a sorsuk. Ez utóbbi változat kevéssé tűnik életszerűnek, hiszen a kocsik ablakain betekintve bárki megállapíthatta, hogy a vonatok belső tere jó állapotú, kulturált benyomást kelt. Önjáró motorvonatként történő üzemeltetése sem tűnik valószínűleg, a balkáni országokban alkalmazott vasúti áramrendszer ugyanis eltér az ausztriaitól, a járművek gépészeti berendezéseinek átalakítása pedig meglehetősen költséges lenne és egy ilyen, mára már elavultnak számító technika esetén nem is biztos, hogy megérné. Akkor talán egyszerű mozdony-vontatta kocsikként lesznek bevetve? Majd meglátjuk. De akár úgy is járhatnak, mint a nevezetes Sisi becenevű, 1014-es sorozatú villamos mozdonyok, melyek félreállítása után csaknem a teljes megmaradt állományt átküldték Romániába, majd két év múlva a mozdonyok mégis hazatértek Ausztriába. Remélem, a most fotózott 4020-asok sorsáról is sikerül majd megtudnunk valamit.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr7014389106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása