Az Északkeleti Folyosó a legújabb generációs Siemens csúcsmozdonnyal
A Train Simulator 2014 (szeptembertől már 2015-re változik az évmegjelölés) elődjei a Rail Simulator majd a Railworks 1-2 idején alig jött ki évente 3-4 olyan új kiegészítő az alapprogramhoz amely valamilyen vasútvonalat dolgozott fel (gördülőállományból azért több készült), így mindig alig vártuk a friss érkezéseket és lehetőség szerint mindig készítettünk róluk egy-egy bemutatót az akkori vonatmagazin.hu-ra. Mára ez gyökeresen megváltozott, hiszen nincs olyan hét, hogy valamilyen új kiegészítő, akár gördülőállományt, akár új pályát feldolgozó ne jelenne meg a Steamen, a független fejlesztők műveiről nem is beszélve. Mindegyikről egy-egy hosszabb, bemutató értékű bejegyzést írni képtelenség lenne (főleg az időhiány miatt –tesztelés–, az anyagi vonzatról nem is szólva). Mégis a DLC dömpingben mindig akad egy-egy darab amely rejteget olyan érdekességet, exkluzivitást, amiért érdemes pénzt kiadni és közelebbről megvizsgálni. A jelen bemutatónk tárgyára két ok miatt esett a választás: először is, mert majdnem pontosan három éve jelent meg az akkor még (és már említett) Railworks 2 névre hallgató vasúti szimulációs programhoz a Northeast Corridor Philadelphia és New York Pennsylvania Station közötti szakaszt feldolgozó kiegészítő (készült is róla egy bemutató), amelynek a mostani tárgyát képező leírás a folytatása. Másrészről, mert a pályához mellékelt jármű 2014 februárjától szolgál a vonalon és nem mellesleg európai tervezésű.
A vonal
Az Északkeleti Folyosó, azaz a Northeast Corridor (NEC) az USA zömében négy vágányúttal kiépített gyorsvasúti vonala, ami 720 km hosszan köti össze a keleti part városait Washington DC és Boston között. Jelen kiegészítő a 75 mérföld (120 km) hosszú New York Pennsylvania Station és New Haven közötti szakaszt dolgozza fel. Annyit kell még tudni, hogy jelen vonalrészt teljes egészében, de New York Grand Central Terminalon és a Yankees kiágazáson keresztül New Rochelle-n át New Haven-ig, valamint a Stamford - New Canaan elágazáson az agglomerációs közlekedést bonyolító Metro-North Railroad is használja. Ennek megfelelően a fővonal mellett a kiegészítő tartalmazza az említett két plusz szakaszt is, amelyek közül a Grand Central Terminal – Pelham közötti szakasz 700 V egyenárammal táplált harmadik sínes megoldással van kiépítve. A pálya többi része 12,5 kV 60 Hz váltakozó áramot biztosító felsővezetékes kialakítású. Az alábbi ábra mutatja a szimulátorban feldolgozott vonalat. A kék színnel jelölt rész az amit a Metro-North nem használ, ez a NEC fővonalhoz tartozó gyorsvasúti rész az Amtrak használatában.
Ami a pálya és környéke grafikai megjelenítését és az alapprogram által nyújtott lehetőségeken belüli kidolgozottságát illeti egy panaszunk nem lehet. Rengeteg nagyon szépen és részletesen leprogramozott egyedi objektumot tartalmaz, itt tényleg kitett magáért a DTV csapata. E részletességnek azonban van némi FPS ára, magasabb felbontásban játszva bizony szaggatni kezd a játék nem is kicsit, főleg ha valaki, mint én is egy kissé már korosodó konfiguráción futtatja a programot. Ettől eltekintve nem tudok mibe belekötni. Ami igazán megkapott az a 16 mérföld hosszúságú New York és külvárosain keresztülvezető szakasz, a rengeteg híddal, felhőkarcolókkal és régebbi ipari épületekkel egészen egyedi hangulatot és igazán élvezetes vonatozást biztosít a játékosnak. Kiemelendő a metrós szakaszok kidolgozottsága is, ami felszín alatt és fölött fut és tovább gazdagítja, teszi változatosabbá a kiegészítőt.
A vonalra jellemző vonatbefolyásolási és biztosítórendszer a korábban feldolgozott részben (Philadelphia – New York Penn) már megismerttel egyezik, ezért annyira nem részletezném. A lényege, hogy a vonatbefolyásolás permanens sebességfigyelésen alapul és a pályán megengedett legnagyobb sebességtől bármilyen okból (pályaépítés, térközcsökkenés/ütközéselkerülés, karbantartási munkálatok, rongálódás stb.) eltérő sebességkorlátozásokat figyeli és túllépésükkor jelez. Ehhez kapcsolódik egy vezetőállás-jelző, amely mutatja a meghaladni készülő fényjelzőn lévő jelzésképet, a jelzésképnek megfelelő és betartandó sebességet és az érvényben lévő megengedett pályasebességet. A lényeg, hogy a két érték közül mindig a kisebbet kell betartani. Érdemes ehhez és a jelzésképek értelmezéséhez áttanulmányozni a kiegészítőhöz mellékelt pdf formátumú kézikönyvet.
A pályához összesen hat szcenáriót mellékeltek, ami elfogadható az átlagban négy darabos kínálathoz képest.
Miután röviden megismerkedtünk a pályával nézzük meg, milyen járművekkel tudjuk azt bejárni.
A gördülőállomány
ACS-64 és az Amcoach
Az Amtrak Cities Sprinter (ACS) a Siemens gyártotta legújabb generációs villamos mozdonyok speciálisan az amerikai megrendelő igényeit figyelembe véve és az ottani pályaviszonyokra tervezve. Éppen ezért például a mozdony háromféle váltakozó áramú feszültségen is üzemel, mert a Northeast Corridor teljes szakasza különböző elektromos feszültséggel van kiépítve (25 kV 60 Hz, 12,5 kV 60 Hz és 12 kV 25 Hz), valamint visszatáplálós fékberendezéssel is rendelkezik, amellyel jócskán csökkenthető a mozdony fogyasztása. Valahol az International Railway Journalon olvastam, hogy tervezésekor jelentős mértékben támaszkodtak az Eurosprinterek (pl. Taurus) és a Vectronok technológiájára.
Ezek a 6400 kW teljesítményű, normál nyomtávú, Bo–Bo tengelyelrendezésű mozdonyok az idén február 7-én álltak szolgálatba a Northeast Corridoron leváltva ezzel a már eléggé korosodó, 1979 óta szolgálatot teljesítő AEM-7 „Toaster”–eket (Kenyérpirító) és a Bombardier/Alstom által tervezett HHP-8 (High Horse Power 8000) villamos mozdonyokat.
Az ACS-64 mozdonyt a pályához kapjuk, amelynek mind külső, mind belső kidolgozottsága jónak mondható. Ahogy a tesztelés alatt tapasztaltam szerintem a HRQ által fejlesztett, majd a DTG által is, de csak egy színben (MRCE fekete) kiadott Taurusnak a jelentősen javított fizikájára (menettulajdonságok, fékezés stb.) építették ezt a mozdonyt, melynek következtében nagyon jó vezetni, nem rángat, sima, fokozatos gyorsulással bír és korrekt fékezési tulajdonságokkal rendelkezik. A jármű menetzaja és egyéb hangjai is nagyon korrektek lettek. Egy negatívumot tudok csak megemlíteni, hogy az alapfunkciókon túl alig működtethető valami, járműbeüzemelésről pedig gyakorlatilag nem beszélhetünk. Persze ez jellemző az összes DTG által kiadott járműre is. A kiegészítőhöz megkapjuk még a CSX színeiben pompázó, korábban már több festésben is megjelent SD40-2 tehervonati dízelmozdonyt is, amihez azonban nem készítettek szcenáriót.
Az Amcoach személykocsik szerintem ugyanazok, mint amik a 2011-ben kiadott részhez készültek, egy dolgot kivéve, most már készítettek hozzá utastér nézetet is. Ezek a magas háttámlás egymáshoz meglehetősen közel telepített ülések és az ívben hajló kocsioldal bennem egy személyszállító repülő utasterét idézik.
HHP-8
Gyorsan megjegyzem, hogy ez a gép nem alaptartozéka a pályának, hanem külön kiegészítőként lehet beszerezni. Én csomagban vettem a pályával együtt féláron, így csak 2 euróra jött ki, de a minőségét nézve talán még ez is sok volt érte. Gyakorlatilag a három éve kiadott Acela külsőre más kinézetű változatát kapjuk meg. Ugyanaz a vezetőállás, ugyanaz a katasztrofális fizika, ami még az alapprogram akkori állapotát figyelembe véve talán elment, de most egy ilyet kiadni több mint felháborító (nincs fokozatossága a szabályozónak, annyira érzékeny, hogy egyből a maximumra ugrik, gyorsuláskor és fékezéskor úgy rángat a jármű, mint egy libikóka, nagyon kellemetlen vezetni). Ráadásul kemény két darab szcenáriót kapunk hozzá. No comment…. Szerintem külön kiegészítőként 14 eurót kiadni érte nem szabad.
Csak a teljesség kedvéért említem meg, hogy a pályához további két járművet is kiadtak, amelyekkel a Metro-North kötelékében vezethetünk. Ez a két jármű a Metro-North Kawasaki M8 és a dízel üzemmódban továbba harmadik sínről elektromos árammal is üzemeltethető Metro-North P32 AC-DM ’Genesis’. Ezeknek és a metrós szakasznak a részletesebb bemutatása egy külön posztot igényel, talán valamikor majd arra is szakítunk időt.
Összegzés
A Northeast Corridor New York Pennsylvania Station – New Haven közötti szakaszát és a Metro-North Railroad által használt plusz szakaszokat feldolgozó, a Train Simulator 2014-hez készült ezen kiegészítő számomra kellemes meglepetést okozott. A pálya kétségtelen előnye, hogy sikerült visszaadnia New York és környékének kötöttpályás közlekedésének a sokszínűségét és egyedi hangulatát: vezethetünk felszín alatt és fölött egyenáramú harmadik sínes megoldású vonalon, de felsővezetékes kialakítású gyorsvasúton is, de van lehetőség dízeles vonatozásra is. Irányíthatunk vonatokat a szűkebb belvárosban és az agglomeráción, de száguldhatunk egymástól távolabb fekvő városok között is. Mindezt az említett egy típus (HHP-8) kivételével változatos és az átlagoshoz képest jobban kidolgozott járműállománnyal. Aki kedveli az amerikai vasutat, viszont már elege van az időrabló, lépésben haladó, több kilométer hosszú szerelvényekkel végtelen hosszúnak tűnő vasúti utakon tehervonatozni, akkor pontosan ez az, ami kell neki.
Értékelés
Ami tetszett:
- New York
- a Siemens mozdonya
- a sok egyedi objektum és azok kidolgozottsága
- többfajta kötöttpályás közlekedési lehetőség
Ami nem:
- kevés szcenárió
- az átlagnál erősebb gépigény
Utolsó kommentek