Kínai vontatójárművek beszerzése nagyvasúton eddig csak frankensteini agyrémként merült fel – személy szerint remélem, ebből is csak ilyen nagyferós ennyiben-maradás lesz. Ugyanakkor mindezt 1:160-ban elkövetni... hát, egy próbát megérhet, ha van mit venni Kínából; és most nem az ott gyártott és nyugaton felmatricázott termékekre gondolok. Nemrég ugyanis ezt is megértük: kínai cég kínai mozdony N-es modelljét gyártja nagyszériában, konkrétan a CMR Line, a DF4B-t. Első benyomások következnek egy egzotikumról, amit annyira nem nekünk szántak, hogy nem is ebay-en, hanem aliexpress-en és taobao-n árulják. Előre bocsátom, most projektpánik és elhavazás van, úgyhogy bőbeszédű nem leszek, de megosztom a képeket, hátha valaki okul belőlük. Tehátakorlá suk!
Kissé tanulás célzatából
Kína elég korán elkezdett saját maga dízeleket építeni, először a szovjet technikára (TE3, FM-származék ellendugattyús motor) alapozva; ebből a nemzedékből talán a DF3 a legismertebb. A DF a Dongfeng, azaz Keleti szél elnevezés rövidítése – a kínaiak a mai napig visznek némi költészetet a sorozataik elnevezésébe.
A 3300 lóerős DF4 nem a szovjet technika fejlesztgetésének folytatása, inkább nyugati elemeket fedezhetünk fel benne: a motor (16V240ZJ és továbbfejlesztett altípusai) inkább az amerikai nagy négyütemű dízelekre hajaz (még ha nem is olyan maintenance-hostile, mint a Cooper–Bessemer), a forgóvázat, és elsősorban a forgóváz–szekrény kapcsolatot meg jó eséllyel a Henschel hirraulikus gépei „inspirálták”, amiket a 60-as években importáltak, kissé tanulás célzatából. Az első DF4 még 1969-ben készült Dalianban (ugyanott, ahol mostanság a négyütemű EMD-licenc gépeket készítették), de az elmúlt évtizedekben több más műhely is gyártott belőlük. Mostanra a DF4 lett Kínában a leggyakoribb fővonali dízel, úgyhogy érthető, ha modellben is ezzel jönnek ki először.
Á doboz tetővel bír
A CMR Line nem most kezdte a modellgyártást; Horribly Oversized méretarányban már volt egy-két figyelemre méltó megjelenése, pl. az igen jól sikerült FP9, amivel elsősorban a kanadai vasutat modellezőket célozta meg. Az N-es kínai modellekkel most állt elő; a DF4 után még áprilisra ígér személykocsikat. A DF4 már kapható, igaz, Ebay-en hiába is keressük. Ott van helyette az Aliexpress, ahol egyébként a gyártmánytó cég hivatalosan forgalmazza a modelleket. Nos, kockázat nélkül nincsen reckír, próba gyanánt rendeltem is a DF4-ből, az első benyomások alant terülnek el.
Szállítás, csomagolás: a szállításnál a FedEx-et választottam, küldeménykövetéssel. Szerintem ezt Gordon Freeman személyesen hozta teleporttal, mert ennél gyorsabban nem lehet: volt egy térugrás Sencsenből kicsit beljebb (gondolom, a legközelebbi nagyteljesítményű teleportig), onnan minden átmenet nélkül Köln, végül Vecsés, meg a kiszállítás útvesztői. Mindezt kb. annyiért, amennyit Amerikából egy hetekig töprengő priorityért elkérnek.
A csomagolás szintén profi, már ami a kész termékek bedobozolását illeti, az ismerősöm gyerekei most egy darabig megint ellesznek a buborékos zacskók durrogatásával. A modellek doboza aztán már kicitócó: rendesen össze van rakva ez is, de a vákuumozott műanyag és omlós karton kombinációja már annyira ízletes folklór, mint az autentikus menekültszatyor, amit egyébként a mai napig árulnak a Bartók Béla úti gazdaboltban.
Biztos nágy az örom! Hogy a gyermek eztet a játék neki, ünneplő alkalom kezébe venni. |
Alapos és kézbentartva
A mozdonyszekrény igazi kínai tömegtermék, bár már meghagyta rajta a nyomát a 21. század fejlődése: ABS-ből is lehet szép sorjás öntvényt készíteni, és a vastag, elnyűhetetlen festékre is lehet elismerést érdemlően finom csíkokat, feliratokat tamponozni. Ilyenkor komolyan feltehetné az ember a kérdést: Ha már egy szívesen lenézett kínai tömegcikk is ennyit tud, miért nyúl mellé egy Kato, vagy egy Trix – illetve ha nem sikerül Tompika keksze, miért engedik ki a piacra?
Egy másik érdekesség, hogy a mozdonyszekrény tele van külön felrakott kürtökkel, kapaszkodókkal, járdákkal. Igaz, ezeket néha trehányul rakják fel, ki-kifolyik a felszínre a ragasztó stb. De az irány jó – ha javítanak a minőségen, igen jó modelleket fognak gyártani.
A nulla kilométeres generál a régi szocreál idők szellemét hozza vissza – emlékezzünk csak a Daciával, ukrán tükrös ojjektívekkel, szovjet asztali vekkerrel stb. szerzett tapasztalatokra! Ugyanakkor a dolog nem reménytelen, egész jó modellt kapunk, ha vesszük a fáradságot, hogy néhány apróságot megigazítsunk, pl. a fényvezetők kiárnyékolását (különben nem jön a fény se át, se hosszú, se tyű), egy-két kapaszkodót, ilyeneket. Mindezután meg lehet kezdeni játszását a játéknak vele.
Egyfejű magánjáték. |
Vajon mit keres belül ez a fészek, valami extrát akartak volna oda felcsavarozni? |
Made in China, hol máshol. Hát... még úgy 10–15 év, és a kőgazdag Kína azon fog háborogni, hogy sorvad az ipar, miközben mindenen Made in Nigeria címke van. Figyeljétek meg, ez lesz. |
Fogjátok a drót alfelét a kéz magsujja közzé
A mechanika kifejezetten egzotikus, és egyik olyan ismertebb márka megoldásaira se emlékeztet, amelyek köztudottan kínai sweatshop-okkal gyártatják a modelleket. A dekódert mereven elutasító NYÁK-ra a forgóvázakról nem (folyton elszakadó) tyúkbéllel, hanem rendes csúszóérintkezővel kerül a kakaó... a szójaszósz, ami dícséretes. Igen különös azonban a fémvázas forgóváz felfüggesztése: egy-egy csavar fogja hozzá a NYÁK-hoz! Ettől függetlenül nem tűnik gyengének a megoldás, csak szokatlan. A kardántengelyes hajtás már nem ennyire egzotikus, igaz, mind a tengelyek méretezése, mind a jelképes lendítősúlyokkal ellátott motor teljesen más, mint az eddig megismert márkáknál.
Nem glancolják ki, amit nem muszáj. Viszont működik. |
A mozdony futása egyébként egész jó, kb. egy régebbi N-es Brawa-modellel vethető össze. Ami egyelőre feladja a leckét, az a vonókészülék: ez bizony vérgagyi, hiába NEM-tokos. Egyelőre kivárom, mi lesz a személykocsikon, aztán eldöntöm, hogy mire cserélem; MT-re, McHenry-re, vagy Dapolra. Ha vagytok egyed és nincs játszó, önmagatokbór is összelakni, és az nyel, aki erőbb.
Kicitócó, kicitcíp. Igen, a vonókészülék attól tud elfordulni, hogy a sikamlósműanyag-öntvényben van az a vékony kis nyél. Mint a kistehenes klipben az absztrakt kígyó. |
Nos, hát így elsőre ennyit a dízel-elektlomos csellentyúcskéről. Már várom a személykocsikat, hátha jók lesznek birodalmi gyorsnak egy NOHAB mögé. Addig meg mindenfeju vételembernek üzen kedves játszás: a gyártmánytyó cég.
Utolsó kommentek