Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Négyszögalak dízel-elektlomos csellentyúcske

2014.04.14. 14:55 gxy

csellentyucske.jpgKínai vontatójárművek beszerzése nagyvasúton eddig csak frankensteini agyrémként merült fel – személy szerint remélem, ebből is csak ilyen nagyferós ennyiben-maradás lesz. Ugyanakkor mindezt 1:160-ban elkövetni... hát, egy próbát megérhet, ha van mit venni Kínából; és most nem az ott gyártott és nyugaton felmatricázott termékekre gondolok. Nemrég ugyanis ezt is megértük: kínai cég kínai mozdony N-es modelljét gyártja nagyszériában, konkrétan a CMR Line, a DF4B-t. Első benyomások következnek egy egzotikumról, amit annyira nem nekünk szántak, hogy nem is ebay-en, hanem aliexpress-en és taobao-n árulják. Előre bocsátom, most projektpánik és elhavazás van, úgyhogy bőbeszédű nem leszek, de megosztom a képeket, hátha valaki okul belőlük. Tehátakorlá suk!

 

Kissé tanulás célzatából

Kína elég korán elkezdett saját maga dízeleket építeni, először a szovjet technikára (TE3, FM-származék ellendugattyús motor) alapozva; ebből a nemzedékből talán a DF3 a legismertebb. A DF a Dongfeng, azaz Keleti szél elnevezés rövidítése – a kínaiak a mai napig visznek némi költészetet a sorozataik elnevezésébe.

A 3300 lóerős DF4 nem a szovjet technika fejlesztgetésének folytatása, inkább nyugati elemeket fedezhetünk fel benne: a motor (16V240ZJ és továbbfejlesztett altípusai) inkább az amerikai nagy négyütemű dízelekre hajaz (még ha nem is olyan maintenance-hostile, mint a Cooper–Bessemer), a forgóvázat, és elsősorban a forgóváz–szekrény kapcsolatot meg jó eséllyel a Henschel hirraulikus gépei „inspirálták”, amiket a 60-as években importáltak, kissé tanulás célzatából. Az első DF4 még 1969-ben készült Dalianban (ugyanott, ahol mostanság a négyütemű EMD-licenc gépeket készítették), de az elmúlt évtizedekben több más műhely is gyártott belőlük. Mostanra a DF4 lett Kínában a leggyakoribb fővonali dízel, úgyhogy érthető, ha modellben is ezzel jönnek ki először.

Á doboz tetővel bír

A CMR Line nem most kezdte a modellgyártást; Horribly Oversized méretarányban már volt egy-két figyelemre méltó megjelenése, pl. az igen jól sikerült FP9, amivel elsősorban a kanadai vasutat modellezőket célozta meg. Az N-es kínai modellekkel most állt elő; a DF4 után még áprilisra ígér személykocsikat. A DF4 már kapható, igaz, Ebay-en hiába is keressük. Ott van helyette az Aliexpress, ahol egyébként a gyártmánytó cég hivatalosan forgalmazza a modelleket. Nos, kockázat nélkül nincsen reckír, próba gyanánt rendeltem is a DF4-ből, az első benyomások alant terülnek el.

Szállítás, csomagolás: a szállításnál a FedEx-et választottam, küldeménykövetéssel. Szerintem ezt Gordon Freeman személyesen hozta teleporttal, mert ennél gyorsabban nem lehet: volt egy térugrás Sencsenből kicsit beljebb (gondolom, a legközelebbi nagyteljesítményű teleportig), onnan minden átmenet nélkül Köln, végül Vecsés, meg a kiszállítás útvesztői. Mindezt kb. annyiért, amennyit Amerikából egy hetekig töprengő priorityért elkérnek. 

A csomagolás szintén profi, már ami a kész termékek bedobozolását illeti, az ismerősöm gyerekei most egy darabig megint ellesznek a buborékos zacskók durrogatásával. A modellek doboza aztán már kicitócó: rendesen össze van rakva ez is, de a vákuumozott műanyag és omlós karton kombinációja már annyira ízletes folklór, mint az autentikus menekültszatyor, amit egyébként a mai napig árulnak a Bartók Béla úti gazdaboltban.

sDSC00402.jpg
sDSC00405.jpg
Biztos nágy az örom! Hogy a gyermek eztet a játék neki, ünneplő alkalom kezébe venni.

 

Alapos és kézbentartva

A mozdonyszekrény igazi kínai tömegtermék, bár már meghagyta rajta a nyomát a 21. század fejlődése: ABS-ből is lehet szép sorjás öntvényt készíteni, és a vastag, elnyűhetetlen festékre is lehet elismerést érdemlően finom csíkokat, feliratokat tamponozni. Ilyenkor komolyan feltehetné az ember a kérdést: Ha már egy szívesen lenézett kínai tömegcikk is ennyit tud, miért nyúl mellé egy Kato, vagy egy Trix – illetve ha nem sikerül Tompika keksze, miért engedik ki a piacra?

sDSC00408.jpg
sDSC00410.jpg
sDSC00411.jpg

 

Egy másik érdekesség, hogy a mozdonyszekrény tele van külön felrakott kürtökkel, kapaszkodókkal, járdákkal. Igaz, ezeket néha trehányul rakják fel, ki-kifolyik a felszínre a ragasztó stb. De az irány jó – ha javítanak a minőségen, igen jó modelleket fognak gyártani.

A nulla kilométeres generál a régi szocreál idők szellemét hozza vissza – emlékezzünk csak a Daciával, ukrán tükrös ojjektívekkel, szovjet asztali vekkerrel stb. szerzett tapasztalatokra! Ugyanakkor a dolog nem reménytelen, egész jó modellt kapunk, ha vesszük a fáradságot, hogy néhány apróságot megigazítsunk, pl. a fényvezetők kiárnyékolását (különben nem jön a fény se át, se hosszú, se tyű), egy-két kapaszkodót, ilyeneket. Mindezután meg lehet kezdeni játszását a játéknak vele.

sDSC00409.jpg
sDSC00432.jpg
Egyfejű magánjáték.

 

sDSC00433.jpg
Vajon mit keres belül ez a fészek, valami extrát akartak volna oda felcsavarozni?
sDSC00414.jpg
Made in China, hol máshol. Hát... még úgy 10–15 év, és a kőgazdag Kína azon fog háborogni, hogy sorvad az ipar, miközben mindenen Made in Nigeria címke van. Figyeljétek meg, ez lesz.

 

Fogjátok a drót alfelét a kéz magsujja közzé

A mechanika kifejezetten egzotikus, és egyik olyan ismertebb márka megoldásaira se emlékeztet, amelyek köztudottan kínai sweatshop-okkal gyártatják a modelleket. A dekódert mereven elutasító NYÁK-ra a forgóvázakról nem (folyton elszakadó) tyúkbéllel, hanem rendes csúszóérintkezővel kerül a kakaó... a szójaszósz, ami dícséretes. Igen különös azonban a fémvázas forgóváz felfüggesztése: egy-egy csavar fogja hozzá a NYÁK-hoz! Ettől függetlenül nem tűnik gyengének a megoldás, csak szokatlan. A kardántengelyes hajtás már nem ennyire egzotikus, igaz, mind a tengelyek méretezése, mind a jelképes lendítősúlyokkal ellátott motor teljesen más, mint az eddig megismert márkáknál.

sDSC00421.jpg
sDSC00430.jpg
sDSC00426.jpg
Nem glancolják ki, amit nem muszáj. Viszont működik.

 

A mozdony futása egyébként egész jó, kb. egy régebbi N-es Brawa-modellel vethető össze. Ami egyelőre feladja a leckét, az a vonókészülék: ez bizony vérgagyi, hiába NEM-tokos. Egyelőre kivárom, mi lesz a személykocsikon, aztán eldöntöm, hogy mire cserélem; MT-re, McHenry-re, vagy Dapolra. Ha vagytok egyed és nincs játszó, önmagatokbór is összelakni, és az nyel, aki erőbb.

sDSC00407.jpg
sDSC00418.jpg
Kicitócó, kicitcíp. Igen, a vonókészülék attól tud elfordulni, hogy a sikamlósműanyag-öntvényben van az a vékony kis nyél. Mint a kistehenes klipben az absztrakt kígyó.

 

Nos, hát így elsőre ennyit a dízel-elektlomos csellentyúcskéről. Már várom a személykocsikat, hátha jók lesznek birodalmi gyorsnak egy NOHAB mögé. Addig meg mindenfeju vételembernek üzen kedves játszás: a gyártmánytyó cég.

 

7 komment

Címkék: scale n

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr696029363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IST 2014.04.14. 20:19:17

Hát ez hatalmas volt, köszi!

Ugyanakkor amennyire nem szép ez a modell (engem zavarnak a durva festéktúlfolyások, a csálén álló kapaszkodók, stb.), annyira nem is olcsó.
Azt nem tudom eldönteni, hogy a tervezésre nem költöttek annyit, vagy inkább csak igénytelenül bántak a modellel a készítés során?

gxy 2014.04.15. 10:10:36

Inkább az utóbbi. Pl. a festék leszedése után kiderül, hogy azér' korrektül ki van faragva rajta minden. Kb. annyira részletes, mint a Bachmann (E-R) Baldwinja, és azér' a külön felrakott kapaszkodók ott se mindig álltak tökéletesen. Erre írtam a nulla kilométeres generált, azzal elég sokat meg lehet igazítani.

Monnyuk még ezután is ott a kérdés, hogy mi a bél kerül ezen 80 dollárba. Szerintem a minimális darabszám. Nem tudom, mennyit gyártottak belőle, de sejtem, hogy nem annyit, mint egy Bachmann SD45-ből (ami egyébként katalógusáron szintén durván drága volt, csak aztán eltelt pár év és a piac beárazta).

Mindenesetre egyet át fogok festeni, miután most lett normális matricás kontakt.

kis59 2014.04.15. 21:25:00

Arra kifejezetten alkalmas, hogy a gyerek ne az apuci modelljeit nyúzza.....Bár ahhoz elég drága.

gxy 2014.04.15. 21:47:49

@kis59: Meg akkor már valami életképes EMD-t vegyünk a gyereknek. Jó, ha időben megtanulja, mi a vontatójármű. Mondjuk ezen a téren mostanában elég jókat alkot a Kato (komolyan, mintha direkt nyomná a kezdő készletek árait), és tán a Bachmann új F7-ese is lehet idővel költséghatékony oktatógép.

gxy 2014.04.15. 21:50:22

Jaigen, a DF4 tengelytávja forgóvázon belül kb. mint az Euro4000-é. A forgóvázfészek meg pikkpakk replikálható más forgócsaptávval. Nudge-nudge?

VT 135 2014.04.24. 08:15:13

Köszi, élvezetes stílus, informatív cikk!
A mozdony szerintem teljesen a BR 120 / Szergejre hajaz, kinézetben. :)

gxy 2014.04.24. 19:42:38

@VT 135: Messziről igen, ugyanakkor ténylegesen minden más rajta; teljesen más fejlesztés az egész. Mondjuk ettől függetlenül nem szívesen látnám hazai síneken, se így, se valami csökevénymotorral (szegény kiwik, ugye...). Ha meg EMD-motor, akkor legyen kétütemű, sztnekelljen már Spanyolországnál messzebb menni a vasér' alája, tudnak ott olyat gyártani, ami kapásból jó. Vagy a horvátok, például.
süti beállítások módosítása