Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Sógoréknál sem fenékig tejföl minden

2013.12.23. 20:52 crash

Manapság divat adventolni (ezt a kifejezést nemrég tanultam), azaz az advent valamely hétvégéjén kimozdulni valahová, megnézni a feldíszített utcákat, sétálni a vásári forgatagban, forraltborozni. Magyarán egy kis kirándulás kapcsán előre beszívni a karácsonyi hangulatot, ezzel is ráhangolódva az érkező Karácsonyra. Vasutas blogba ez a téma úgy vág, hogy én a hétvégén az oly' divatos Bécs helyett Mariazellt választottam családi úticélnak. Mariazell szép hely, hangulatos az adventi forgatag, ami ilyenkor az utcákon van. Ami viszont vasútbarát szempontból fontos, hogy a Mariazellbe vezető kisvasút az egyik leghangulatosabb kisvasút Európában. A mariazelli kisvasútra egy éve érkeztek új motorvonatok, gondoltam az adventi kirándulás jó ürügyet ad az új vonat kipróbálására.

IMG 2813

Mint fentebb említettem, határozottan ki szerettem volna próbálni az új motorvonatokat. A vonal üzemeltetését a NÖVOG vette át 2010 környékén az ÖBB-től. A változás annyi, hogy ugyanúgy lehet az ÖBB pénztárakban jegyet venni a vonatra, de a Vorteilscardon kívül más kedvezményt nem fogadnak el. Két felnőtt és két gyerek számára a vonatjegy 78€. A száz évnél is idősebb 1099-es villanymozdonyok által vontatott személyvonatok helyett mára már teljesen az új, Stadler motorvonatok szolgálják ki a vonalat. A motorvonat arany színben pompázik - sógorék sosem a fejlett stílusérzékükről voltak híresek - és nagyjából olyanok, mintha a MÁV FLIRT-jeit raknák keskeny nyomközre.

IMG 2794

IMG 2816

Szombat délelőtt szerettünk volna utazni, és amikor a peronra értünk, egy motorvonat fogadott bennünket, amibe nem lehetett beszállni. Viszonylag aggódós volt a helyzet, mivel sokan vártak a vonatra, és nem volt magyarázat arra, hogy indulás előtt öt perccel miért nem lehet beszállni. Hamar feltűnt egy másik motorvonat, ami ráállt a benn állóra, összekapcsolódott vele. Mondom probléma megoldva... vagy mégsem? Beszállni csak az első motorvonatba lehetett, de ott minden ülésre ki volt ragasztva egy cetlin, hogy foglalt. Visszamentünk a másik vonatrészhez, hátha azt kinyitják - amikor láttuk, hogy ott is ragasztgatják a cetliket az ülésekre. Amikor végeztek, akkor kinyitották az ajtókat... igenám, csak sokaknak nem jutott hely, és viszonylag hangosan adtak jelet a felháborodásuknak. A németből semmit nem értettem, csak azt, hogy jópár ember üvölt a vonatkísérővel, valami probléma lehet.

A gond az volt, hogy lehet elővételben jegyet venni, és helyet is foglalni. Ez utóbbival sokan éltek, és egyetlen szem ülőhely sem maradt a vonaton. Ebből látszik, hogy azért sógoréknál sem fenékig tejföl minden. Vadi új , kényelmes motorvonatok a kisvasúton, ülőhely-foglalással… Rossz nekik. Semmi pénzért nem lennék a helyükben :)
A tervezett indulás után öt perccel a vonatkísérő mondta, ne foglalkozzunk semmivel, szálljunk fel, majd kerít helyet. Mivel az út több, mint két óra, a fene akart állva utazni - de gondoltam hallgatok rá, meg úgysincs más választásom. Nem irigyeltem a fickót, minden megállóban irányította a felszállókat, hogy hol a helyük, és sajnálkozott az olyan egyszerű, helyjegy nélküli utasoknak, mint mi. Ránk is mindig szomorúan nézett, amikor elment mellettünk, hogy nincs hely, legyünk türelemmel. Kicsit beszélgettünk, és elmondta, hogy nagy most az utasterhelés a vonalon, és roppantul sajnálja a helyzetet, és szégyelli, hogy sajnos több jegyet lehet eladni a vonatra, mint amennyi hely van. Mosolyogtam - ha nálunk a MÁV-nál  csak ennyi gond lenne, az szép lenne. Talán a negyedik megállón lehettünk túl, amikor szólt, hogy a gyerekeknek kerített helyet, és egy megálló múlva mi is le tudtunk ülni a nejemmel. Mondjuk fenn Mariazellben két komplett, dupla motorvonati szerelvény állt, a fene sem tudja, miért nem lehet egy harmadik  motorkocsit ráakasztani a vonatra, vagy neadj' isten mentesítő vonatot indítani.

IMG 0127

Miután leültünk, örömködhettem egy kicsit az új motorvonatnak. Igen jó járművet épített a Stadler. Amit lehetett, kihoztak a kisvasúti űrszelvényből, a motorvonatban 2+2 ülés van, és a sorok között el lehet férni kényelmesen. Utazni rajta kényelmes, nagyok az ülései. Jó pont, hogy nem buszszerű az elrendezés, hanem hagyományosan, négy szék van szembefordítva egymással. Belülről olyan, mint egy FLIRT, persze egy fokkal szűkebb. Oké, kívülről egy cseppet kőbaltával faragottnak néz ki a motorvonat, meg ez az arany szín… nem ez lesz a fotók sztárja, az szent. Százszor inkább az RHB Allegra motorvonata - az is keskeny nyomköz, az is Stadler, mégsem ilyen rút. Nem értem, a Stadlernél miért nem mondák az osztrákoknak, hogy az általuk kért szín nem a legelőnyösebb. Ellenben a vonat szászor kényelmesebb, mint a régi kocsik, és kellemes a fűtés is. Aki a régi, mozdonnyal vonatott vonaton utazott télen, az emlékezhet, hogy mindig gatyára kellett vetkőzni, és a párás ablakon keresztül alig lehetett kilátni, mert úgy ment a fűtés. Na, itt ilyen nincs. A mariazelli kisvasút pályája nem olyan állapotú, mint a bugaci kisvasút Törökfái után: 60km/h a megengedett sebesség. A motorvonat suhan, gyorsul, mint egy személyautó, nem ráz, nem akar a sínről leesni - ez a XXI. század a kisvasúton. Aki teheti, próbálja ki.

IMG 0140

Kiegészítés: az alábbi indafotó albumban lehet taláni pár képet, ami a mariazelli adventi hangulatot adja vissza.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr235696074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2013.12.26. 08:44:52

Engem nem zavar a szine. Ha süt a nap, még csillog is:-) A belső kialakítás kevésbé tetszik, főképen az ülések.

polonic 2013.12.26. 10:40:59

A városkáról is tehettél volna be pár képet. Ezt tudnád pótolni? Sokan kiváncsiak lennének rá szerintem. :)

Sword 2013.12.26. 12:19:51

Milyen széles lehet? Mint egy busz?
Apropó: az ablak párásodásnak nem sok köze van a fűtéshez. A szellőzéshez meg az ablaküveghez annál inkább. A bhv kocsikon is azért párásodik az ablak, mert az 1 rétegű, nem hőszigetelt üvegen lecsapódik a vízgőz. Másrészt mivel a fűtőtestek csak szimplán a belső levegőt melegítik (nem légfűtéses), nincs légcsere, így sok utas esetén megnő a páratartalom.

Tastam 2014.01.19. 10:53:32

Jómagam még nem láttam ezeket az új csodákat, de így ránézésre jobban néz ki, mint előzetesen gondoltam. Az arany színt meg majdcsak megszokjuk. Ha tavasszal jobb idő lesz, befektetek egy utazásba.
Hogy mért nem csatoltak rá harmadikat? Több oka lehet: talán csak kettőt lehet összekapcsolni, talán az állomások hossza miatt nem mehet több, talán a fordulók miatt nem maradt fölös jármű.
Egy korábbi élményem: jópár éve a feleségemmel pár napot töltöttünk a vidéken,a szállásunk Tradigistnél volt, közel a vasúthoz. Az egyik napot fenn töltöttük Mariazellben, az utolsó vonattal jöttünk vissza, amely az akkor viszonylag újnak számító háromrészes motorvonat volt. Már az indulás sem ment egyszerűen, de végül csak mozgásba lendült a szerelvény, de útközben is több probléma adódott. Végül Kirchberg állomáson elakadt, a kalauz sajnálkozva jött, hogy műszaki ok miatt a vonat nem megy tovább, próbálkozzunk meg a buszmegállóval. Szerencsére mindössze 2 km-re volt a szállásunk...
süti beállítások módosítása