Közlekedésstratégáknak jó hír, időben szűkösen levőknek pedig rossz, hogy megjelent a Cities in Motion második része. Anno az első rész elég nagy felbolydulást okozott, mivel korábban meglehetősen régen volt már egy normális forgalomszimulációs program, melyben derék városlakóinkat tudtuk tömegközlekedéssel terelgetni a céljaik felé. Én még anno Transport Tycoonon illetve Traffic Gianten nevelkedtem, valamiért azonban a CiM nem fogott meg. Megvettem, egy-két kiegészítőt is beszereztem hozzá, de valahogy sohasem mélyedtem el benne túlzottan. Valószínűleg ez volt a baj, ezért nem kerültem különösebb lázba amikor a 2. rész készítéséről hallottam. Mára azonban ezt is befejezték, a program néhány napja játszható és bizony itthon is belevetették magukat páran a buszhálózatok újbóli kialakításába. Egyik kedves ismerősöm, Lakatos Laci is így tett, emiatt aztán megkértem, hogy röviden írja meg nekünk az újdonságokat, az első lépések utáni tapasztalatait. Alant ezeket olvashatjátok, némi általa készített képcsomaggal együtt.
Őszintén be kell, hogy valljam, nagy izgalommal vártam a játék második részére, folyamatosan olvastam a legújabb beszámolókat a fejlesztőktől. Nagyon lényeges eltérések vannak az első részhez képest, olyanok mint például a kameramozgás szinte teljesen szabad, épphogy a talajt nem lehet csak elérni, továbbá teljes áttekintést is kaphatunk a városról magasból, mely lényegesen nagyobb, mint az első részben. Fontos újítás, hogy változnak a napszakok, a hozzá tartozó effektusokkal együtt (lásd még: fények). Megjelent a multiplayer is, így aztán többedmagunkkal próbálkozhatunk a városok menedzselésével.
A játékban egyenlőre kitalált városokat találunk jó nagy vízfelülettel körülvéve, mivel a fejlesztők célként tűzték ki azt, hogy a vízibuszt hatékonyabbá tegyék. Nem értem miért erőltetik annyira ezt a járművet, én személy szerint alig használom őket. Ha már a járművek szóba kerültek: autóbusz, trolibusz, villamos, metró és vízibusz adják az eszközök lehetséges körét. Szerencsére a helikoptert kivették a járműparkból, szinte sosem használtam, értelmét sem láttam. Viszont helyette kaptunk egy remek új járműtípust: a trolibuszt. Sokkal jobb megoldás egy zsúfolt városban. Az előző résztől eltérően itt a járműkapacitáson túl is fölenged még utasokat a járműre pl.: 30 fős buszra 45 utast. Minden vonalhoz, legyen az bármelyik, kapcsolni kell egy depót, ahol a járműveket tárolják, míg el nem érkezik az idő az indulásra. Adott járműtípuson belül kétféle depó közül választhatunk: nagy és alap, tehát az egyikben több (20), a másikban kevesebb (10) jármű tárolható. Több vonalhoz is lehet kapcsolni egy depót, de figyelni kell arra, hogy elég legyen a járműkapacitás az összes vonalra, különben járatok fognak kimaradni.
Utak: Lehetséges játékon belül az útépítés. Sok lehetőség közül választhatunk: 2, 4, 6, 8 sávos, buszsávval, vagy anélkül, egyirányú, kétirányú, sugárút, autópálya, gyalogosút. Lehet csak buszoknak szánt utat építeni, ezzel elkerülve a nagy dugókat. A megállók elhelyezése nem változott, kivéve a metrónál, amelynél csak egy peront helyez el egy irányba. Ez azért változott, mivel nem tud előre-hátra közlekedni mint korábban, csak egy vezetőfülkéje van a járműnek. Személy szerint én két pályát vezetek végig egymás mellett, két oldalra állomásokkal, a végén hurokvágánnyal a visszaúthoz! Lehetséges az egy sínpár építése a villamosnál és a troli felsővezetékénél is.
Menetrend, zónák, jegyek: a következő időszakoknak lehet meghatározni a kezdetét, végét, valamint az időszakon belüli járműkövetési időt: napközben, reggeli csúcs (morning rush), esti csúcs (evening rush), éjjel, hétvége. Különböző zónákat lehet kijelölni ezekhez tartozó jegyárakkal együtt, továbbá különböző jegyfajták is léteznek: egy útra szóló, egy zónán belüli, havi jegy stb.
Röviden ennyit érdemes tudni erről a programról! Annak ellenére, hogy viszonylag nagy változáson ment keresztül az első részhez képest, pillanatok alatt el lehet sajátítani a kezelését! Az ára 20 euró a Steamen, de ha valaki jobban szereti a dobozos termékeket, akkor a CD Galaxisnál most 3.490 forintért beszerezheti, ami azért meglehetősen jó ár érte.
Utolsó kommentek