Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Run 8 Train Simulator bemutató

2012.09.17. 19:39 IST

kinezes.jpgAmerikai vasút? - Nem a kedvencem.
Alaphangon tíz évvel ezelőtti szintű grafika? - Könyörgöm, 2012-t írunk!
Vonatközlekedés teljes hiánya? - Utálom az egyedüllétet.
40 dollár egy játékért? - Ezek azt hiszik én vagyok Krőzus.
Mindössze egy pálya? - Ezt hamar megunja mindenki.
Windows ablakok a programban? - Játékdesignról ezek sem hallottak.
Na akit ezek nem riasztottak el, azok egy egészen jó szimulátort próbálhatnak ki.


2012. augusztus 25-én jelent meg a 3D Train Stuff gondozásában a Run 8 Train Simulator nevű program. A játékról korábban is írtam már néhány szót, de őszintén szólva nem igazán mozgatta meg a fantáziámat, már csak a fenti bekezdésben megfogalmazottak alapján sem. Úgy voltam vele, hogy már nem vagyok ugyanaz a fiatalember mint mondjuk 10 éve voltam, nekem sem kell minden hülyeséget kipróbálni, igazán megmaradhatok a megszokott programjaim mellett a kevéske szabadidőmben. Így aztán a megjelenési dátumot követően ugyanúgy teltek a napjaim mint korábban. Aztán egyszer csak bekattant valami, felhívtam jsim barátomat, hogy beszéljen le az R8TS-ről, mert nem _akarom_ megvenni, de ha nem talál ellenérvet akkor mégis megteszem. Ezzel rontottam el az egészet. Jsim ugyanis éppugyanolyan őrült mint én, ő is a jó tulajdonságokat keresi egy játékban és ő is kipróbál szinte mindent ami a keze ügyébe kerül, ergo ezt is. Beszéltünk egy fél órát, ezalatt pedig annyi mindent mesélt a progiról, hogy nem tudtam ellenállni. Kifizettem a neten és némi várakozás után egy levélben kapott link segítségével már töltöttem is lefele.

up.jpg

Telepítés és némi küzdés az idióta Windows-os segédprogramokkal, dll-ekkel és más finomságokkal (tiszta röhej...) után eljutottam odáig, hogy elindult a program, amikoris jött az első meglepetés. Nem, nem az volt, hogy össz-vissz egy pálya van benne, azt tudtam már korábbról. Igazából a küldetések hiányán döbbentem meg: van egy rakat vonat, amelynek a vezetőállására pattanhatunk és amelyek csak ránk várnak, hogy továbbítsuk azokat, viszont nincs igazából feladatlista, egyszerűen csak lehet belemenni a vakvilágba. Ennek megfelelő amúgy a menürendszer is, gyakorlatilag egy teljesen alap képernyő, ami ultraronda és ciki így 2012-ben, de nyilván nem ez adja a progi sava-borsát. Kattintottam egyre, aztán gyia!

felulrol.jpg

Meg ahogy azt Móricka elképzeli... Néhány perc ostoba gombnyomkodás és szenvedés után kénytelen voltam elővenni az egyébként szerintem nem eléggé informatív kézikönyvet és átolvasgatni a tartalmát. A billentyűzetkiosztással viszonylag hamar megbarátkoztam (bár hogy miért kell külön funkció az F11-nek, a CTRL+F11-nek, a Shift+F11-nek amikor van vagy 100 billentyű a klaviatúrán), de szégyenszemre be kell ismernem azt, hogy nem tudtam elindulni a géppel. Annyira hozzászoktam már a RailWorks, BVE, MSTS féle egyszerűséghez, hogy szépen egy helyben topogtam csak. Na de mire valók a barátok, jsim ismét kisegített, tehát most már legalább haladni tudok. Csak egy megjegyzés ide: bár a 3D-s vezetőálláson a kapcsolók egérrel állíthatók, a karokat már nem tudtam működtetni az egérrel. És ez azért meglehetősen bosszantó, néha jól jött volna. Mindegy, legalább RailDrivert támogat a cucc, a jövőben azt (is) használom.

atjaro.jpg

De nem akarok ennyire beleugrani az egészbe, némi gyorstalpaló következik: a játék egy vasúti szimulátor, Amerikába invitál minket, Barstowtól Bakersfieldig lett kidolgozva a vasútvonal. A járműállomány a tehervonatokra és mindössze egy dízelmozdonyra (ES44DC) korlátozódik, igaz utóbbi legalább kétfajta festésben: Union Pacific és BNSF. A grafika tényleg megrekedt a 2000-es évek elején, a fejlesztők eddig MSTS kiegészítők gyártásával keresték meg a hot-dogra és sörre valót, de úton-útfélen azt hangoztatták, hogy inkább a fizikára, a vasútra koncentrálnak és nem arra, hogy minden egyes levél mozogjon a pálya mellett. Ez még rendben is van, de a nagy sikerhez sajnos a jó kinézet is hozzátartozik, lásd még a Zusi-t, amelyet a grafika hiánya akadályozott meg szerintem attól, hogy a játékosok többségénél átüsse az ingerküszöböt. Mondjuk az R8TS jobban néz ki a Zusinál, gyengébben a RailWorks-nél, szóval szódával elmegy kategóriába sorolnám, itt tényleg nem ez a lényeg. Már csak azért sem, mert a pálya maga is inkább egy nukleáris háború után megmaradt tájat mutat, semmint a valóságot, jellemzően kockaépületek ramaty textúrákkal. A(z egy szem) jármű kidolgozása már korrektebbnek mondható, de a külső textúrák esetén itt is lehetett volna egy két helyen nagyobb felbontásút alkalmazni. A pályaívek persze szépek, megvan az ívtúlemelés is, ugyanakkor a talpfák nem 3D-sek, hanem csak sima textúrák. A fentiekkel persze szöges ellentétben áll a gépigény, a játék honlapja szerint legalább 2,8 GHz-es processzor, 3 Gbyte memória és 1 Gbyte memóriával rendelkező videókártya kell hozzá. Na például nekem utóbbi nincs, mégis remekül elfutkorászik a program, szóval ezeket az infókat azért kezeljük fenntartásokkal! Mindemellett nem mehetek el szó nélkül a bugok mellett sem, sajnos van belőlük jópár (a személyautók rálógnak a sínekre az útátjáróknál hogy csak egy példát mondjak), de én együtt tudtam élni velük.

kepernyok.jpg

A kültértől eltérően a beltér egész pofás, korlátlanul lehet forgatni a fejünket és módosítani az üléspozíciónkat, valamint szabadon zoomolgatni ki és be. Utóbbinál az a remek, hogy nem esnek szét a feliratok a járművön, minden jól olvasható. A gombok és karok 90%-a működik (a klímát nem tudtam bekapcsolni, naaaagy hiba), a vezérlőálláson lévő két monitor pedig rengeteg infóval lát el minket. Nagyon jó, hogy több képernyőnyi adatot is megjeleníthetünk rajtuk, nem kell mindig ugyanazt bámulnunk. És persze mindez a mozdonyon kívülről betekintve is látszik.

feliratok.jpg

Elindulás előtt nem árt kicsit rendet rakni a fejekben és utánanézni mit is vezetünk éppen: akár a monitorok egyikéről leolvasva, akár végigsétálva a vonat mellett szemügyre vehetjük a szerelvényt és ezt tényleg meg kell tenni. Elég nagy esély van ugyanis rá, hogy egy olyan vonat vezetését pécéztük ki magunknak, amely 1,8 kilométer hosszú, van rajta elöl négy mozdony és hatalmas erő kell a megmozdításához vagy a megállításához. Itt bizony előre kell gondolkodni, ismerni a jelzők helyeit, felkészülni időben a cselekvésre. Játékokhoz szokott egyének elfelejthetik az eddig "megtanultakat", ez a vonat bizony nem fog százhúsz méter alatt betonfalnak ütközősen lecövekelni az állomáson, hosszú kifutásokra számíthatunk. Sosem vezettem még amerikai mozdonyt, nem tudom milyen lenne a valóságban a dinamikája egy ekkora vonatnak, de különböző filmek (és persze némi alap fizika) alapján azt kell mondjam, hogy ez az élethűbb. Homokolni nem árt ha kicsit stabilabbak szeretnénk lenni, a dinamikus fék kezelését pedig muszáj jól elsajátítani: az előre gondolkodás itt sem árt, menetből ugyanis csak 10 másodperces várakozási idő után lehet elkezdeni használni ezt a féket, kímélve ezzel a motorokat. Erre egyébként kis tábla is felhívja a figyelmet a gépen, de a program is letilt ennyi ideig. Szóval ésszel, a mozdonyvezető palántákat még várja egy-két meglepetés.

tabla.jpg

A beharangozóban esett szó egy rakat lehetőségről mint például időjárás változtatása, szél, eső, stb., én ilyen opciókkal sajnálatos módon nem találkoztam eddig. Ami viszont benne van, az a forgalomirányító képernyő, ezt egy egyszerű F3 billentyű megnyomásával elő is tudjuk hozni. Itt láthatjuk a terület fő vágányzatát (a különböző iparvágányokat és ezek bekötéseit nem!), valamint a kitérők és jelzők állását és az elfoglalt szakaszokat. Nem olyan informatív mint a briteknél, így például csak azt látjuk ha egy területen van egy vonat, de azt már nem, hogy az merre megy, melyik vonat, mekkora a sebessége, úgyhogy a forgalmászoknak alaposan oda kell figyelni. Ők pedig lehetnek haverok, ismeretlen netes ismerősök, bárki, aki szintén megvásárolta a játékot. Az R8TS ugyanis komolyan gondolta a vasútvállalatos mókát, így alig néhány kattintással multiplayer játékot varázsolhatunk a játékunkból. A program honlapján már most is mennek az időpont és ip cím megadások, melyekkel a játszani vágyókat várják én azonban azt javaslom kezdetben mindenki a haverokkal próbálja ki a multit, aztán lehet az amcsikhoz becsatlakozni. Ahogy olvastam a fórumot van néhány "vérpistike" akik mások játékélményét vágják tönkre az eszetlen ide-oda száguldozásukkal.

integet.jpg

Ennek okán mi jsimmel tartottunk egy próbajátékot: némi szenvedés árán ugyan, de sikerült becsatlakoznom a játékába, bepattantam egy vonatba, ő egy másikba na meg a forgalomirányító központba, adott nekem szabadot, állította előttem a kitérőket, aztán már csak azt figyelte ahogy kihúzok előtte a szerelvényemmel. Kicsit később kitérőbe járatott amely végén megállított, így aztán elhaladt mellettem a vonatával. Ketten remekül elbohóckodtunk, de az igazi nyilván 5-8 játékos lenne, kocsirendezéssel, csak erre figyelő menetirányítással, miegymással. Jópofa, hogy egymást mint vasúti alkalmazottat látjuk a pályán illetve a járműben, de az még viccesebb, hogy lehet integetni is egymásnak gombnyomásra, vagy meghajolni a másik előtt. Apróság, de feldobja a cuccot. Az ehhez szükséges kommunikáció amúgy szövegesen zajlik a progin belül, így ajánlott Skype vagy TeamSpeak használata, jóval egyszerűbb mint folyamatosan gépelgetni. Mindezekre azért is szükség van, mert a pályán alapból csak mi közlekedünk, nincsenek számítógép irányította vonatok, ez pedig fokozza a szellemváros hangulatot.

atjaro2.jpg

Említhetnék még olyanokat, hogy az útátjárókban a sorompó leereszkedés után még finoman rugózik, hogy beállítható játék közben az aktuális óra-perc-másodperc és így annak megfelelő sötétségben is lehet vezetni, hogy elindulás előtt nekünk kell kitenni a vonat végét jelző készüléket, hogy tengelyszámlálók vannak elhelyezve a vonalon és erről kapunk is értesítést,  hogy több csatornán hallgathatunk rádióbeszélgetéseket, de nem teszem, mert már így is túl sokat szövegeltem. Ami viszont tény, hogy kellemes csalódást okozott nekem az R8TS. Ajánlani viszont csak azoknak ajánlanám akiket nem zavar a normális grafika és a vonatforgalom hiánya, a meglehetősen unalmas táj és az egyfajta mozdony, viszont szeretnének valami komolyabbat is kipróbálni, esetleg közösségi élményt szerezve vezetni velünk, a haverokkal vagy az amcsikkal. A játék ára 40 dollár, korrektnek mondanám, végülis 2-3 RailWorks kiegészítőnek felel meg. A honlapjukat elnézegetve további 3 amerikai pálya van fejlesztés alatt, valamint újabb dízelmozdonyok és szerencsére utasszállító vonat is. Meglátjuk, de eddig nekem bejövős.

1 komment

Címkék: amerika szimulátor virtuális vasút r8ts

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr534776280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jsim 2012.09.18. 09:03:26

Én is úgy gondolom, hogy a RUN8TS nem a grafikája vagy az egyszerű kezelhetősége miatt szerethető. Az is tény, hogy akik most ismerkednek a kötött pályás szimulációs programokkal azoknak nem biztos, hogy szerencsés ezzel a programmal kezdeni - hozzáteszem, annak ellenére, hogy már jó pár éve foglalatoskodom hasonló szimulációs programokkal bizony okozott némi nehézséget nekem is. Viszont pont ez az előnye is, ugyanis "más", mint a forgalomban lévő fizetős, ilyetén szimulátorok többsége, mert inkább nevezhető szimulátornak, mint játéknak. Ez a program a multiplayer módra lett kiélezve, ami nem is baj és amit szerintem nagyon jól megoldottak (pl. alaposan kidolgozott forgalomirányítás). A legnagyobb előnye pedig éppen ez.
süti beállítások módosítása