Június végén harangoztam be a Trainz sorozat átültetését mobiltelefonra, most meg már napok óta emiatt tapicskolom a szokásosnál többet a készülékemet. Megjelent ugyanis a Trainz Driver névre hallgató játékprogram iPhone-ra és Android alapú rendszerekre, ez pedig azt jelentette, hogy bizony én ezt kipróbálom. Az árát szerencsére nem húzták az egekbe, hiszen míg a Trainz iPad verziójáért 20 eurót kérnek el, addig a Trainz Driver 2,39 euróba kerül, azaz nagyjából 800 forintba. Na lássuk mit is kapunk ezért a nem túlzottan nagy árért!
Először is kissé menjünk vissza a múltba, rutinos olvasóinknál egyszerűen muszáj, hogy megszólaljon a vészjelző: ezt a programnevet már mintha ellőtték volna egyszer. A jelzés helyes, elég csak ide balra pillantanom a polcaim egyikére és máris látom a Trainz Driver nevet egy gyönyörű kék dobozon. Anno még talán 2006-ban jelent meg PC-re a Trainz ezen változata, amelyet azoknak készítettek akik csak vezetni szeretnek a programban, hiszen a pályaépítő részt kihagyták belőle. Emiatt aztán olcsóbban is megkaphattuk a szokásos szériaárnál, cserébe viszont némi hiányérzet fellépett, újdonságot ugyanis nemigen hozott.
Ezt viszont a mostani Trainz Driver nem mondhatja el magáról, legalábbis az biztos, hogy Trainz még nem volt telefonon. Vonatszimulátor már igen, még ha kissé erős is ez a megnevezés a Denshás Yamanote vonalra. Amikor láttam a szoftverboltban, hogy 180 megabyte-nyit fog letölteni a telefonra, valamint megnéztem az előzetes képeket, akkor kezdtem reménykedni, hogy ebből még valami jó is kisülhet. Anno az iPad verzió nem győzött meg, egy telefon kis képernyőjén azonban jóval barátságosabban tud kinézni egy-egy program. Nyilván a telepítést a letöltés után elvégezte automatikusan a teló, jöhetett az első futtatás és a teszt.
Előtte azonban javasolnám, hogy vagy tegyétek töltőre a mobilt, vagy győződjetek meg arról, hogy elég kraft van benne, mivel elég rendesen megmozgatja a hardvert és így meríti is a készüléket. Nem azt mondom, hogy 10 perc alatt elhasználja a full energiát, de azért nem árt odafigyelni. Megdöbbentő egyébként, hogy korábban egy elég izmos vas kellett ahhoz, hogy a Trainzt tudjuk futtatni, most meg itt tartom a kezemben. Jó, nyilván nem ugyanaz, de nem akkora a különbség.
Elindítva a progit (de hülyén hangzik, de az talán még hülyébben, hogy amint rátapiztam az ikonjára) jött az első meglepetés, lévén a menü remekre sikeredett, előtérben az egyes funkciók választhatók, a háttérben pedig vasúti járművek körül pörög a kamera, csakúgy, mint anno az ős Trainz-ekben. Az alaphangulatot megadta, nem mondom. Megjegyzem felállítva a mobilt megváltozik a menürendszer, ami meg ötletes és némileg jobban átláthatóbb. A következő meglepetés akkor ért, amikor láttam, hogy a szimulátor részben a küldetések le vannak zárva, azokat csak akkor lehet kipróbálni, ha a meghatározott oktató feladatot elvégeztük. Na mondom ez gyönyörű, másfél évtizedes vasútszimulátoros múlttal tutorial pályákon fogok küzdeni... Túlzottan sok választásom persze nem volt, ha be akartam nektek mutatni a progit, akkor bizony nem volt más választásom, márpedig be akartam.
Már az első oktató küldetés elindításával kiderül, hogy mit is tud a progi grafikai színvonalon: valahol a késői 1990-es évekre tenném a kinézetet. 3D grafika, ugyanakkor leegyszerűsített formák, durván elmosott textúrák, gyenge részletgazdagság, nulla árnyékolás. Ennek ellenére jól meglepően jól néz ki némely helyeken, de úgy általánosságban véve sem húznám le túlzottan. Mondjuk elnézve néhány más kategóriájú játékot a telefonokon azt hiszem van még tartalék, ennél látványosabbra is meg lehetne csinálni egy vonatszimulátort, de azért így sem rossz, de ha lehet, akkor ne közelítsünk rá semmire sem túlzottan, a már említett textúrák miatt nem kapunk éles kontúrokat. Van viszont többfajta kameranézet (külső, belső, szabadon bóklászós, vonatot követős), szóval kellően türelmes játékos esetén jófajta fotókat is lehet csinálni. Kapunk füstöt a dízelektől, világítást kapcsolhatunk, kürtöt kezelhetünk, szóval pár pozitív apróság is megvan azért.
Az irányítás kettőssége a Trainz széria ismertetőjele, így itt is ugyanúgy lehetőségünk van egyszerű módban egyetlenegy csúszka segítségével a vasútmodellek analóg kontrolleréhez hasonló módon beállítani a sebességet, vagy a profibbak a bonyolultabb irányítást is választhatják, ahol kapunk egy menetirányváltót, egy menetszabályzót, valamint három fékkart. Az első irányítás valóban egyszerű és egyértelmű, nem lesz vele gondunk, a sebesség is viszonylag jól belőhető vele. A másodikkal én már inkább szenvedtem, az öt csúszkát úgy elhelyezni, hogy a képből ne takarjon sokat még megoldható volt a fejlesztők számára, cserébe viszont az elvárhatónál jóval többször nem érzékelte a program, hogy mit is szeretnék csinálni. Túl sokszor fordult elő játék közben, hogy hiába húztam el az ujjamat az egyik fékkaron, a gyakorlatban nem történt semmi. Ez viszont óriási hiba, a játék élvezhetőségén jelentősen rontott, legalábbis ezen mód használata esetén. Az egyszerű üzemmódban nem volt ilyen problémám. Lehet, hogy túl nagyok az ujjaim, vagy mit tudom én, de itt azért csalódott voltam. Annyit azért még elmondanék, hogy profi módban idő kell a fékhatás kialakulásáig, vagy például induláskor ha a menetszabályzót maxra toljuk akkor a kerekek pörögnek a szerelvény meg nem akar menni, így ebből a szempontból korrekt a dolog. A kitérőállítás szintén régi hagyományokra tekint vissza, a zöld és piros nyíl itt is megjelenik, rájuk tapicskolva dobhatjuk át a vasat.
A feladatok a szokásosak, utasok szállítása személyvonattal, nehéz tehervonat átküzdése a hegyen, tolatómozdonnyal kocsirendezés, igazából túl sok minden újat nem lehet kitalálni ezen a területen (és most jótékonyan felejtsük el a RailWorks-höz készült Trains vs. Zombies címet, mert az aztán agyeldobós darabra sikeredett). Ennek ellenére azért a programban alapból megtalálható küldetések számát kevésnek tartom. Van ugyanis három pálya (brit, amcsi, ausztrál) 7 azaz hét feladattal. Nem darabonként, hanem összesen. Ez így azért meglehetősen sovány, de erre gondoltak a fejlesztők is. Ugyanis megvan az a nagy dobása a proginak, hogy az Auran-os felhasználónevet és jelszót beállítva máris elérhetővé válik a cég szervere, ahonnan mások által készített pályákat és küldetéseket tölthetünk le magunknak. Kipróbáltam, működik. Viszont úgy tűnik, hogy a tartalom nem ellenőrzött, nekem legalábbis sikerült olyan küldetést letöltenem, aminél két hibát ír ki a rendszer (hiányzó csatolmányok), és így persze nem játszható. Ami azért hangsúlyozottan gáz, úgy gondolom ilyennek nem szabadna előfordulnia. Mindenesetre ha ez letisztul, akkor akár egy jól használható rendszer is lehet belőle.
Összességében az árat is figyelembe véve kellemesen játszható programot kapunk a pénzünkért. Beszéltem Herceg Jani barátommal, neki androidos telefonja van és ő is alapvetően pozitívan nyilatkozott a játékról, de btx is lelkesen tapicskolta a kijelzőt a gyakorló küldetések közepette. Akinek olyan telefonja van amin elfut a program, szerintem vegye meg, időnként jól jöhet az unalmas percek elütésére.
Utolsó kommentek