Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Téli gőzösözés Korponára

2012.02.28. 16:46 Tastam

Napjaink magyar vasútmániásai nem igazán tobzódhatnak szép, korabeli vonatok látványában. A hazánkban működő, a régi vonatok megmentésére specializálódott egyetlen vállalkozás ugyanis egyre inkább a kirándulóvonatok működtetésére áll át, egységes megjelenésű kocsipark felállítása helyett a hazai vasutaktól idegen vagonokból állítva ki szerelvényeit. Eme tendenciát ugyan írhatjuk a válság okozta pénzhiány számlájára - az illetékesek szemrebbenés nélkül meg is teszik ezt -, de a külföldi tapasztalatok ellentmondanak ennek az álláspontnak. Válság nem csak nálunk van, északi szomszédunknál mégis képesek "kis, vidéki" egyesületek folyamatosan karbantartva üzemeltetni normális megjelenésű nosztalgiavonatokat. Az egyik ilyen egyesület a zólyomi KHT (Klub historickej techniky), mely járműveivel utazásokat is szervez. A február 25-ére meghirdetett eseményen barátommal magam is ott voltam, igaz, nem utasként, hanem a meglehetősen népes autós vonatkövető konvojához csatlakozva dokumentáltuk a történéseket. A menet különlegessége az volt, hogy a szerelvény közel egy évtizede személyforgalom nélküli, Zólyomból Ipolyságra vezető pálya egy részét járta be.

Kiinduló állomásunk Zólyom személypályaudvar (Zvolen osobná stanica) volt, ahol a nagycsarnokban felállított kévéautomaták mustrájával, majd az egyik gép szolgáltatásának igénybevételével indítottunk. A különvonat - várva az első vágány felszabadulását - még a tárolóvágányon tartózkodott, ezalatt még körbenéztünk az állomáson. Szlovák vasúti tudósítás nem képzelhető el a jellegzetes "Búvár" nélkül, a sorozatnak most egy különleges, sötétbordóra fényezett példányával találkoztunk.
Közben elment a pozsonyi gyors, melynek a helyébe üstöllést be is tolták a különmenet szerelvényét. A szlovákiai gőzmozdonyos vonatokat ún. tűzoltóvonat kíséri, mely nemcsak biztonsági okok miatt követi azt, hanem viszi a vasparipa részére a visszaúthoz szükséges vizet is. A hátteret a zólyomi vasútfotók kedvelt motívuma, a Nagy Lajos király építtette vár adja. Itt-tartózkodásunk idejére felhő takarta a napot, ami talán nem is nagy baj, hiszen nem kellett tartani az erős napsütés okozta kontrasztoktól.
Mint az a fenti felvételen is megfigyelhető, a KHT három vontatójárművet is bevetett az alkalomra. A vonómozdony, a 422 0108 a neves mozdonykonstruktőr, Karl Gölsdorf által szerkesztett osztrák 178-as sorozat egyik szlovákiába szakadt példánya, építési éve 1909. A vonat végén az egykori Csehszlovák Vasút (ČSD) egyik emblematikus járműve, a "Hurvinek" becenevű M131-es, mely 1948-ban született. A harmadik a tűzoltóvonat nagymozdonya, a466  0253-ast a mi M41-eseinkhez hasonló Pielstick-motor hajtja.  
A vonal a pályaudvar elhagyása után azonnal déli irányt véve befordul a Neresnica patak völgyébe. Első vonali fotónkat az ezen a szakaszon található rövid alagútnál terveztük, azonban elvétettük a helyet, tévedésünket pedig már nem volt időnk korrigálni. Így kénytelenek voltunk megelégedni a szűk völgyet szegélyező szinte függőleges sziklafal impozáns látványával. Meglepetésként ért az árnyas területet borító hótakaró, melyben menetelve cipőink valósággal itták a helyi légkört.
A vonalon 2003. februárja óta nincs személyvonati forgalom, ezért a különvonat közlekedése nagy eseménynek számított a helyi lakosság körében. Nem kevesen, elsősorban gyermekek zarándokoltak ki az állomásokra, megállókba, mint vonatunk első stációjához, Dobróváraljára (Podzámčok) is. A felvétel az érdeklődők koszorújában továbbinduló szerelvényt ábrázolja. Sajnos a kistelepülés névadóját, a közeli dombon emekedő, XIII. századi eredetű Dobronya várának maradványait nem lehetett belekomponálni.
Az időjárás nem könnyítette meg a fotósok dolgát: bár hideg nem volt, az erős szél sok esetben lecsapta a gőzmozdony füstjét, leginkább előre. Nem volt ez másképp Dobronya (Dobra Niva) állomáson sem, aholcsak többedik próbálkásra sikerült értékelhető felvételt készíteni. A Zólyomtól 12 km-re elterülő 1800 lelkes falucska kezdetben a fentebb említett vár szolgálófaluja volt. Vonatunk öt percet állt a négyvágányos állomáson, majd a gőzös füttyjelére felszálltak az résztvevők és folytatódott az utazás.
A Zólyom és Korpona (Krupina) között húzódó vaspályát a ČSD létesítette 1923-25-ben. Az építkezés nem volt egyszerű: több helyütt komoly földmunkával töltéseken, illetve bevágásokban vezették el a sínpárt. Az egyik hosszú töltést nem sokkal Szásza-Tótpelsőc (Sása-Pliešovce) állomás előtt találhatjuk, a vonat azon éri el a két falvat kiszolgáló pályaudvart. A vonat útja során majd' minden állomáson és megállóhelyen megállt, így az említett, domboldalra épült stáción is tartózkodott néhány percet.
Szásza-Tótpelsőc után a sínpár nagy vargabetűt leírva hagyja el a Neresnica völgyét, hogy nem sokkal később már a Krupinica folyása mentén húzódjon tovább. A vonat ezen a szakaszon a szinte érintetlen természetben halad, itt található a vonal másik alagútja is. Bábaszék (Babiná) állomáson - melynek bejáratánál a kép készült - a szerelvény áthaladt. Részben azért, mert a közelben nemhogy település, de egy ház sincs, másrészt pedig azért, mert a térséget vastag, vizes hó borította.
Nem sokkal később feltűnnek a mai Szlovákia egyik legősibb városa, Korpona (Krupina) házai. Kis nehézséget jelentett az állomás meglelése, mely a menetirányunkat tekintve a városka túlsó végén helyezkedik el. Miközben egy gyerekkocsit toló ifjú hölgytől érdeklődtünk, leeresztették a közeli sorompót, s épp volt időnk megfelelő pozíciót elfoglalni a következő fotó erejéig. Most legalább már biztosak lehettünk benne, hogy nem hagytuk el az állomást, hiszen a különvonat csak idáig közlekedett.
Korponán bonyolult tolatási manőver szükségeltetett a szerelvény megfordításához, melyben a gőzmozdony és a "Hurvinek" is részt vett. A motorkocsinak ugyanis visszafelé is a vonat végén kellett állnia, ehhez pedig meg kellett kerülnie a mellékkocsiját. Miután végeztek, valamennyi jármű elfoglalta az új helyét, eközben sikerült elcsípnem a motorvonatot úgy, mintha éppen beérne az állomásra. A háttérben a pályaudvar karakteres épülete látható, nem tudom, vajon használatban van-e...
Az általunk most bejárt vonal engem erősen emlékeztetett a bulgáriai Septemvri - Dobrinishte vonalra. Igaz, a balkáni vasút keskeny nyomközű, azonban a táj, de főként az állomásépületek nagyon hasonló érzést keltettek bennem. Talán a hasonló építészeti stílus miatt van: a két vonalat közel egyszerre építették. Dacára, hogy itt közel egy évtizede nincs személyforgalom, valamennyi épületen ma is látható az állomásnév-tábla, s egy alapos takarítás után akár használatba is vehetnék őket.
Még egy darabig az állomáson tébláboltunk, várva a tűzoltóvonatot. Éppen a Zólyom felőli váltókörzetben szédelegtem, amikor megütötte fülemet a fénysorompó jellegzetes, csengető hangjelzése. Nosza, nekiiramodtam a közeli, a Krupinicát átívelő vashíd felé, azonban a vizes, a sárhoz hasonlóan vendégmarasztaló hóban nem igazán lehetett sietni. Ráadásul vigyázni kellett, mivel nem láttam a hó alatt a talpfákat, törött bokával pedig nehézkes fotózni. S hogy örömöm teljes legyen, a nap és felhő mögé bújt.
A csörgő hangú T466 0253 rövid vonatával megállt a már fordított állásban a vonat élén tartózkodó gőzmozdony mellett, a vonaton utazó tűzoltók pedig megkezdték a gőzös itatását. Mi pedig úgy döntöttünk, ideje hazaindulni. Ahogy haladtunk Ipolyság felé, többször is közel kerültek a vasút rozsdás sínjei. Egy darabig van még a vonalon rajta viszonylag rendszeres vonatforgalom, ám az alsó szakasza halott. Csupán évi néhány különvonat közlekedik erre, a híradások szerint az idén is lesz még...
 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr304220428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása