Az elmúlt év utolsó napjaiban jelent meg ez modell. Eredetije a soproni Loc&More és a GySEV jóvoltából kerülhetett a sínekre, míg modellben H0 és N méretben a Jagendorfer jelentette meg a mozdonyokat. Az eredeti H0 modell szépségét mindenki ismeri, az N-es bejelentéstől meg mindenki hidegrázást kapott, hogy Hobbytrain alapokon jön ki a modell. Ez utóbbi a poszt tárgya.
A modell külföldi boltokba 150 Euró körüli áron került a polcokra, itthon a Mediker boltjában 35.000Ft-os áron lehetett megvenni. Kedvezményes ár, nem hezitáltam, nem e-bayeztem, vártam akcióra, megvettem. Úgy voltam vele, akár Hobbytrain, akár nem, 35000-et megér. Vitrinmodellnek. Vitrinmodellnek, mert prekoncepciókban nem szenvedek hiányt. A menni alig tudó, első generációs Wiener Lokalbahn-os, az ugyanolyan rossz belsővel, de javított áramszedőkkel szerelt MÁV változat, és a javított kivitelű, de ennek ellenére traktorhangú Gysev Taurusok után úgy voltam vele, a magyar téma ennyit megérdemel. Meg különben is, a remény hal meg utoljára.
Nemrég jelentetett meg a Hobbytrain egy feljavító-készletet új áramköri lappal, motorral, motorfelfogatással, kardánokkal, vezérállással, és ütközőkkel. Komolyan elgondolkoztam azon, hogy beszerzek ilyen készleteket a gépeimhez, de elriasztott a 45-65 Euró közötti ár. Egy 80 Eurós mozdonyra még 65 Eurót költeni kicsit erős... Azonban mi van, ha a Liszt Taurus már ezekkel az új alkatrészekkel szerelve érkezik? Tulajdonképpen erre voltam a legjobban kíváncsi a modellel kapcsolatban - vajon ezt a modellt bátran futtathatom, vagy a MÁV Taurushoz hasonlóan vitrinmodell lesz belőle?
Nem csavarom a szót, a modell a legújabb kivitelnek megfelelő belsővel rendelkezik. A legszembetűnőbb jel, hogy dekóder-foglalat van a nyomtatott áramköri lapon, és a korábbi nagy motor helyett egy kisebb van beépítve, egy külön befogó-alkatrész segítségével. Az új NYÁK-lap menetirány-szerinti fehér-vörös világítást is lehetővé tesz, és a mozdonyba most már belefér a Bachmann dekóder. Kívülről az ütközők újak (na ezeken én semmit nem vettem észre) illetve az áramszedők kaptak egy kis tuningot. Ezek zárt állapotban egy kis fülnek és egy horonynak hála nem tudnak ferdén rögzülni, így ez az első Hobbytrain Taurusom, amelynek nem állnak csálén a szedői.
A mozdony futásának láthatóan jót tett a belső felfrissítése. Nyugodtabb lett a futása, és nincs traktorhangja. Tökéletesen nem lett hangtalan (mint pl. a Minitrix 152-ese), mert egy adott fordulatszám felett a motor hangját a kasztni dobszerűen felerősíti, és megjelenik a Roco modellekre jellemző sivító hang. Mondjuk, aki nem hajtja a modelljeit teljes gázon, az nem fog a jelenséggel találkozni. A problémán max. azzal lehet segíteni, ha az ember gumiágyba rakja a modellt. Majd teszek egy próbát, ha lesz időm....
A külsőről két dolog mondható el: a kasztnihoz nem nyúltak (drága is lett volna egy új szerszám), viszont a festés-feliratozás elsőrangú. Nézegettem képeket az eredeti mozdonyról, és közben kézbefogtam a modellt - szerintem jól visszaadja a igazi mozdony hatását. Nem ellenőríztem le minden stencilt, apró logót, de amit megkerestem, rajta van a modellen. A teljes mozdonyoldalt elfoglaló grafika is szépen, részletdúsan, a színek elcsúszása nélkül van feltamponálva. Amire oda lehetett figyelni, arra odafigyeltek, pl. a mozdony tetjén az áramvezető végre le van festve gyárilag, nem a sárgaréz színében pompázik.
Már a modell megjelenése előtt ment a kritika, hogy a szélvédőn biztos rosszul fog festeni a pályaszám, hiszen az ablaktörlő rá van öntve az ablakra, és ez be fog zavarni. Rossz hírem van: szerintem nem zavar be - az én mozdonyomon nincs fehér festék az ablaktörlőn. Szerintem ez inkább direkt, mint véletlen lett így, mert azt a hatást kelti, mintha a szélvédőn lévő pályaszámot az ablaktörlő kitakarná.
Meg kell valljam, erős prekoncepciókkal futottam neki a mozdonynak. Azonban a Hobbytrain legújabb fejlesztései ha nem is teszik egy Fleischmann Taurus kategóriájúvá a modellt, azt kell mondjam, egy jó közepes műszaki tulajdonság párosul egy gyönyörű festéssel. A 35.000Ft-os árat megéri, ez alapján várom a Széchenyi mozdony modelljét is.
Még annyit, ha minden régi Hobbytrain Taurus ilyen lenne, akkor nem lenne senkinek baja a márkával.
Utolsó kommentek