Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Kis győriek, avagy Kisgyőrik?

2017.11.12. 13:52 konzol1

 19

Na, már megint nyelvészkedem. De mit csináljak, ha a vasutasok így beszélnek? Az első lenne jó nyelvtanilag… Ha nem adtak volna a vasutasok egy becenevet egy Cak alapú kocsinak.

 De mi is ez a „Kisgyőri”? A Cak egy eredetileg a Ganzban, majd Dunakeszin és Győrben gyártott, és az évek alatt bevált kocsisorozat volt a MÁV-nál. Ez a 23,76 m hosszú típus korszerűsítések után több későbbinek lett az alapja, így a Bah, Bahv, (jelenlegi jelük Bh, Bhv), Aa 1600 (Ap 10-27), Aa 1000, ABa 2000, Ba 3000, (Aa 19-0xx, ABa 39-17, Ba 29-17) WR 200, Aa 19-17 1xx, végül a By 10-17-es családnak (ide értve a Bry, Wry kocsikat is). Itt hívnám föl a figyelmet főként a fiatalabb olvasók részére, hogy nem keverendők össze a kisgyőri 19-17 0xx-ás sorozatú kocsik a Dunakeszin készült szintén fülkés 19-17 1xx-asokkal. Ez utóbbiak kb. 10 évvel későbbi készítésűek és osztott ablakosak, továbbá eleve belföldi forgalomra készültek. A ’80-as évek végén ezeket építették át Ap 19-05-össé, majd a 2000-es évek közepén deklasszálták (Bp) 29-05-össé. A Kisgyőrieket viszont a ’80-as évek végén selejtezték, illetve párat postakocsivá építettek át, de az új Ganz-Hunslet postakocsik megjelenése után ezek is felaprításra kerültek.

 Modellem tárgya egy ABa 2000-es és egy Ba 3000-es kocsi. Szokásomtól eltérően mindjárt kettő. Ennek prózai oka volt. Otthoni pályámon inkább volt szükség egy 2. osztályú kocsira, de egy nemzetközi szerelvénybe jól jön egy 1-2 osztályú darab is. Mert azért reménykedem abban, hogy fognak ezek még futni Bécs rendező felé is egy FREMO találkozón.

 1

  1. A Ba 3070-es kocsi a ’60-as évek elején az Orient Expressz szerelvényébe sorozva. (A képet a neten találtam, de fogalmam sincs hol, ha valakinek ez sérelmet okozna, kérem jelezze, és leszedem.)

 

A modell alapja természetesen egy Fuggerth Ap kocsi volt. Korábbi barkácsolásaim után talán az sem meglepő, hogy az ablakosztás módosítását itt is protézisek segítségével oldottam meg. Persze ehhez sok idő, türelem és koncentráció kell, mert elrontani könnyű, cserébe lehet bosszankodni, és sok időt fordítani a javításra.

 2

  1. Az ablakosztást először pontosan be kellett jelölni.

 

A munkát a tizedmilliméter pontosságú jelöléssel kellett kezdeni. A 0,5-ös ceruza nem célszerű, mert elég vastag vonalat húz, ezért egy árral karcoltam be a kivágások helyét. Ahhoz már lehet szépen csatlakozni egy tűreszelő segítségével, rendszeres subleres ellenőrzés mellett. A protézisek beragasztásánál meg úgy célszerű az egyik felületet ragasztóval bekenni, hogy a fölösleges anyag ne kifelé, hanem a kocsi belseje felé nyomódjon. A síkba állítás pedig egy borotvapenge mellett történjen, így kevesebbet kell talán vacakolni a gitteléssel is.

 3

  1. Az ablakosztás módosítása a protézisekkel. 1,5 mm vastag PS lemezt használtam, ami ugyan kisebb az alapmodell vastagságánál, de különösebb gondot nem okoz.

  

Ami kicsit több fejfájást okozott, az az ablaksarkok lekerekítése. Először faragasztót próbáltam bekenni a sarkokba, de ez a gyenge tapadása, zsugorodása okán alkalmatlannak bizonyult. Ezért a lekerekítés végül gitt segítségével történt.

Aki ismeri az alapmodellt, az tudja, hogy a tető részben rücskös felületű, és az öntőformák illesztései sem szépek. Ezek nagyobbik részét el lehet tüntetni csiszolással, gitteléssel, polírozással.

 4

  1. Az ablakok sarkait le kellett kerekíteni, elsőre faragasztóval próbálkoztam. Nem is lett jó.

 

A kocsi oldalán a fenti műveletet úgy célszerű végezni, hogy az ember megfelelő méretűre vágott fahasábbal a kocsi belsejét kitámasztja (hogy ne hajoljon be a nyomás hatására), valamint a tetőt leragasztja (hogy egy véletlen hirtelen mozdulatnál a tető és az oldalfal illesztési vonala megmaradjon).

 5

  1. A gittelés után síkba kellett hozni a kocsi oldalát.

 

A kocsi végén levő bordákat szokás szerint le kellett vágni, marni, polírozni, majd a helyükre egy Schicht kocsi fűtésvezetékéből készített merevítőt kellett ragasztani. Mivel fogytán volt az ilyen darabom, ezért műgyantából önttettem egy adaggal, és az került a helyére pillanatragasztó segítségével.

 6

  1. A merevítő bordák mintadarabjai. Ezek alapján önttettem ki a beépített darabokat.

 

 A gyári forgóvázaknak egy bajuk van csak: egyáltalán nem hasonlítanak a KALÁKA forgóvázakhoz. Mivel egy modellező társ tesztelésre felajánlott egy 3D nyomtatású darabot, így hamar eldőlt, hogy méretarányos és valósághű darabokat fogok beépíteni, ha alkalmas az új forgóváz. A teszt darabot összeállítás és némi beállítás után egy kocsi alá tettem, és egy régi (alkatrésznek szánt, de működőképes) régi Gützold Szergej segítségével napokig vontattam – természetesen kenve a csapágyat. A kb. 80-100 km tényleges futás után sem észleltem a csapágynál feltűnő kopást. A kérdés megválaszolásra került: 1:87-es forgóváz lesz még akkor is, ha ennek a felülete a nyomtatási technológia miatt közelről nézve meglehetősen durva. Ugyanakkor az élet egy kicsit mást hozott: időközben a POSCH-MODELL elkészítette a KALÁKA forgóváz szép és rugalmas műgyanta változatát, így a másik típusból a modellezőtárs nem készített többet. A teszt darab megmaradt egykének, és egy gyári By kocsi alá került.

Az egzakt forgóváznál a kerekek a nagyobb tengelytáv okán a kis sugarú ívekben az alvázhoz hozzáértek, így az alvázat egy kicsit meg kellett faragni.

 7

  1. Az alváz megfaragása a nagyobb tengelytáv miatt.

 

A kocsi alvázán még két dolgot kellett módosítani. Az egyik az elektromos fűtőszekrény elhelyezése volt.

 8

  1. Az eredeti kocsin levő villamos fűtési szekrény (Csomor Tamás felvétele)

 9

  1. A gyári elektromos dobozt le kellett vágni, a helyén keletkező lyuk alkalmas volt az új tábla rögzítésére. (Azt ne kérdezze senki, hogy a Schicht akkuládát miért tettem oda...)

 

A fűtési szekrényt mindenféle műanyagdarabokból vagdaltam, ragasztottam össze (az alap egy 0,5 mm vastag PS lemez volt.) A szögvasat pedig egy spitzdachwagenhez készült garnitúra maradékából készítettem. A nagyfeszültségre figyelmeztető villámokat a gyári Fuggerth elektromos dobozról egy borotvapengével egyszerűen levágtam, és felragasztottam ide. A későbbi műveletek során ez végülis feleslegesnek bizonyult, ugyani matricával is megoldható lett volna a nagyfeszültségre való felhívás, de akkor már nem akartam leszedni, mert örültem, hogy egy ilyen kis bütyköt sikerült ragasztófolt nélkül rögzíteni.

 10

  1. A villamos fűtési szekrény készítése mindenféle műanyagdarabból méretre vágva...

 

 

A villamos fűtési szekrény kapott egy fekete festést, matricázást, lakkot. A fehér feliratokat egy piros alkoholos filccel pirosítottam be a lakkozás előtt. A feliratok ugyan pontosak, de ember legyen a talpán, aki azt ki tudja bogarászni. De a feeling legalább megvan…

 11

  1. …majd a kocsi aljára applikálva

 

A másik kiegészítő darab, aminek az alvázon van a helye, egy légtartály pár. Mivel van elég bontott Schicht kocsim, így ez a darab is onnan származik. A gőzfűtési vezeték természetesen a gyári alkatrész.

 12

  1. A légtartályok alulnézetben

 

A kocsi belsejét Tillig belsőből vágtam össze. (Legalábbis az egyiket. A másik nem tudom milyen volt.) Szerencsémre volt többféle ülés is, így került barna az 1. osztályba és elegendő zöld is a 2. osztályba.

 13

  1. „Vagdalkozás” alulnézetben…

 

A vagdalásnál nagyon pontos munkát kell végezni, mert a ferde élek összeragasztása a hibahalmozódás okán könnyel el tudja ferdíteni az egész berendezést. Célszerű nem egyből ragasztgatni, hanem először egy vonalzó mellett összeilleszteni, szükség szerint igazítani.

 14

  1. …és oldalnézetben

 

A fülkék oldalait az elválasztó falaknál kell rövidíteni, itt a legkevésbé feltűnő.

 15

  1. Az elkészült fülke. Színben is passzol az eredetihez.

 

A Tomaszmodell-féle ablakokat (Bh kocsikhoz valóval azonos) ki kellett egészíteni az egyik oldalon a kapaszkodókkal. Itt is nagyon pontosan kell dolgozni, mert könnyen külön szintre kerülhetnek ezek az elemek, ami igencsak tud a látványon rontani. Én ezt úgy oldottam meg, hogy a vonalzó beugró végét támasztottam az ablakok alsó síkjára, a kiugró részénél meg egy függőleges gombostűvel csináltam egy kis jelet, amit 0,4-es fúróval később kifúrtam. Kapaszkodót pedig kreatív hobby boltban kapható alumínium gyöngyfűző drótból készítettem. Ez könnyen megmunkálható, (persze ezért vigyázni is kell), és anyagában is azonos.

A WC ablak a szokásos recept: belső oldal 600-as polírpapírral mattítva, kívülről öntapadós matrica ezüst filctollal megfestve, ráragasztva.

 16 

  1. Az ablakokon a kapaszkodók helyének előkészítése.

 

Ezek után nem maradt más, mint a festés, matricázás, lakkozás. A feliratok ennél is puzzle-szerűen lettek összeállítva a különböző képek, könyvekből és előírásokból származó töredékes információk alapján. De azt hiszem, egy kérdéses matrica kivételével minden a helyére került.

 17

  1. Gyári és Mikromodell-féle kapaszkodók. A jobb oldali kocsin még a tesztként kapott forgóváz látható

 

Az ajtók kapaszkodóit a Mikromodelles srácoktól szereztem be. Élethű darab, de technológiai okokból kicsit vastag. Ami gondom volt vele, az a törékenysége. Ha a kocsit az oldalára borítom, akkor kicsi az esély, hogy ne törjön le. Mivel ez az egyik kocsinál sajnos bekövetkezett, így ott a gyári kapaszkodót tettem végül fel (csurom vizesre izzadva kibányásztam a rögzítőcsonk beragasztott maradékát úgy, hogy a festés ne sérüljön meg).

Az átjáró harmonika valamilyen gyári darab, ezeket egy modellező társtól vettem valamikor.

 18

  1. Az egyik kocsi az egyik oldala felől…

 

 19

  1. …a másik kocsi a másik oldala felől.

 

A két kocsit jól lehet közlekedtetni akár egy szétváló belföldi gyorsvonat részeként, de leginkább egy nemzetközi expresszvonatba besorozva. Ez utóbbit az indokolja, hogy a modellezni kívánt korszakban (’60-as évek eleje) ezek voltak a legkorszerűbb nemzetközi forgalmú kocsijaink.

 Végül ezúton szeretném megköszönni azoknak az ismerősöknek, fórumtársaknak a segítségét, akiknek köszönhetők voltak egyes képek, adatok, információk, amik nélkül ezeket a kocsikat nem tudtam volna elkészíteni.

6 komment

Címkék: modellvasút vasútmodell terepasztal MÁV modell átalakítás vasútmodell átépítés H0 személykocsi H0 személyvagon Kisgyőri III-as korszak 60-as évek vasúti kocsija KALÁKA forgóváz

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4013245849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2017.11.14. 11:56:51

Gratulálok, mindjárt kettővel kápráztatod el a publikumodat....:-)))

Reisezugwagen 2017.11.14. 12:04:17

A kérdés lemaradt: a tavasszal bemutatott favázas kocsikkal egy vonatban közlekedhettek ???

konzol1 2017.11.15. 08:44:29

@Reisezugwagen:

Ez egy jó kérdés. Ilyen képet nem láttam. Elvileg igen, mert a favázasokat csak a '60-as évek végén, '70-es évek elején selejtezték. Ugyanakkor azok 35-65 éves kocsik voltak, tehát az új kocsik megjelenésével biztosan valami alárendeltebb szerelvényekben közlekedhettek (vidéki személyvonatokban). A biztonságuk is gyenge volt - lásd a paládicspusztai balesetet, ami után megkapták a "f" jelzést is. Az új kocsik meg vagy nemzetközi vonatokba voltak sorozva, vagy (a távvezérlési kábellel felszerelteket pedig) a hazai gyorsvonatokba tették. Favázas kocsik a képeim szerint közlekedtek együtt Bah, Bak, Bam kocsikkal, no meg az idegen eredetűekkel.

hory004 2017.11.16. 18:05:01

A bevezetőben az a By nem inkább 20-17-es lenne? :)
Szép munka, gratulálok. Lassan lehetne csinálni egy fügi öntőformát, ablakközök nélkül, hogy csak falazni kelljen. ;)

konzol1 2017.11.16. 19:29:09

@hory004:
Köszönöm!
Jogos az észrevétel, elírtam, a By 20-17-es középszámú.
Igen, könnyebb lenne egy tömör oldalfallal dolgozni, mint beragasztani és utána még reszelgetni, gittelgetni... :-)
süti beállítások módosítása