Tegnap bevásárlás előtt beugrottunk néhány könyvért a Libribe, kissé frissíteni az olvasnivalókon. Éppen az újdonságos polcokat szemléltem amikor elémugrott egy kb. A4-es formátumú könyv rajta egy bájosan bénán kinéző papírgőzössel, valamint A vonatok története címmel. Gondoltam megnézem mi is lehet ez, néha nem árt szemügyre venni a gyerekeknek készült dolgokat. Kinyitottam, belelapoztam, rádöbbentem, hogy papírvonatokat lehet belőle építeni, úgyhogy irgalmatlanul hamar úgy döntöttem, hogy kellőképpen gyerek vagyok én ehhez, mert ez bizony kell nekem. Annyi sokmindent lehet már hajtogatni papírból a rózsáktól kezdve a sárkányokig, most már aztán tényleg nem ártott a lehetőség, hogy végre vonatokat hajtogassunk és ragasszunk. Ha emellett jut pár mondat magukról a járgányokról is információ gyanánt akkor aztán végképp nem szólhatunk egy rossz szót sem. Jelentem túl vagyok 2 makett összerakásán, lássuk mit is kapunk az egyébként nem kevés, 5.800 forintért!
A könyv 2016-os kiadás, tehát tényleg valóban friss. Természetesen ez is külföldről származik alapvetően, Philip Steele munkája, magyarra Varga Csaba Béla fordította le. A pénzünkért 116 oldalt kapunk és 50 papírmakettet. A könyv felépítése meglehetősen szokatlan. A lapok felső harmadát foglalják el az információk az adott gépről, néhány mondatban összefoglalva pár fontos információt. Ahogy átfutottam ezek közül párat alapvetően rendben vannak, de messze van ez azért a vonatok történetétől, amint azt a cím sugallja, mindenesetre tényleg minden járgányról ad 1-2 érdekességet. Sajnos akad hiba is, a 100-as sorozatú Shinkansennél található képek közül az egyik egy 700-as sorozatú járművet mutat.
Ami megkülönbözteti a könyvet a többitől az az, hogy ez a felső rész akár le is vágható. Az alsó kétharmadban ugyanis maga a papírmakett helyezkedik el. Félős szülőknek nem kell aggódni, a gyerek vagy a játékos kedvű apuka kezébe nem kell ollót vagy szikét adni, elő vannak vágva a makettek, így egyszerűen kézzel is ki lehet szedni a darabokat a helyükről.
A könyv Kínában készült meglehetősen vastag papírra nyomva, így nem kell aggódnunk a lapok túlzottan könnyű deformálódása miatt. Nagyon széthajtani nem akartam, hogy ne essen szét lapjaira, de talán látható a fenti képeken a lényeg. Mindegyik vonat pár darabból áll mindössze és amint említettem fentebb nem kell hozzájuk semmi, hogy kiszedjük őket a könyvből, ragasztó viszont kelleni fog az összerakásukhoz. Sima papírragasztó megfelel, viszont ha nem akarunk mindent összeragasztózni célszerű olyat venni aminek szűkített a vége. Nekem most csak egy Tamiya Craft Bond nevű vízbázisú ragasztóm volt itthon ami elvileg alkalmas papír ragasztására is, de azért kicsit aggódtam, hogy el fogja áztatni a lapokat. Nem tette, remekül bevált, nagyon jól adagolható vele a folyadék ilyen jellegű munkához.
Ja igen, járművek. 50 darab található meg a könyvben természetesen Trevithick gőzösétől elkezdve a világ minden tájáról összeválogatott mozdonyokon át a motorvonatok egy-egy kocsijáig. Magyar vonatkozása sajnos nem sok van (pedig azért egy Szergej mekkora királyság lett volna már), hacsak nem vesszük ide a német V200-ast amely járt már Magyarországon, vagy a szintén a könyvben szereplő Orient Express egyik kocsiját. De van benne new yorki metrókocsi, TGV, Eurostar, Maglev, Big Boy, hókotró és még sorolhatnám. A kínálatból én elsőre egy Siemens féle villamos mellett raktam le a voksomat, mondván kevés darabból áll, kocka forma, szóval ez egyszerű mutatvány lesz. Az is volt:
Íme itt látható, kőkemény 4 darabból áll az egész. A számozások azt mutatják mit hova kell ragasztani, ennél a makettnél ez egyszerű volt.
Némi hajlítgatást elvégeztem, hogy kiderüljön milyen formát is fog adni az egész. A hajtásoknál van némi segítség a lapon, de nincs igazából bekarcolva a felület, szóval egy picit oda kell figyelni rá, ne törjön meg a lap rossz helyen, de ez egyáltalán nem vészes. Precízebbek egy kicsit meghúzkodhatják vonalzó mellett a hajtás helyét hajtogatás előtt, azonban erre nagy szükség nincs, anélkül is működik a dolog.
Némi ragasztás után, a 4 darabból lett kettő. A könyv végén mindegyik makettről van egy pár mondatos és egy ábrával ellátott összerakási útmutató ami a bonyolultabb formáknál adhat némi támpontot a hogyan továbbról. Ehhez nem kellett.
Ímhol az eredmény alig néhány perc munka után. Nem egy nagy cucc méretre és kidolgozottságra sem, de kellemesen visszaadja az eredeti jármű hangulatát. Lehetne jóval több darabból jóval bonyolultabb, jóval részletesebb formát csinálni, de gyanítom itt nem az volt a lényeg.
Mutatok egy másik járgányt is amivel egy kicsit jobban megküzdöttem:
Brit A4-es áramvonalas gőzmozdony, melynek ez a példánya a Mallard névre hallgatott. Amint látható itt már izgalmasabbak a formák, több is van belőlük, ráadásul ez a gőzös tényleg kerekdedebb.
És összerakás után. Itt már látszik a bénaságom még úgy is, hogy próbáltam olyan képet csinálni ahol nem annyira feltűnő. Főleg az orr meghajlítgatása és a vezérállás előtti rész elkészítése volt nehezebb, ráadásul az oldallemeznél sem volt egyértelmű a ragasztás, szét is kellett szednem és újraragasztanom, mert kiderült, hogy nem tudtam volna felrögzíteni a helyére. Javaslom, hogy mindig nézzétek meg minek hova kell mennie és hova kell pozícionálni a darabokat a ragasztás előtt.
Mindent összevetve nekem kellemes szórakozást nyújtott ennek a két makettnek az elkészítése. Kisgyerekes apukáknak és anyukáknak feltétlenül ajánlom, szerintem jó móka lehet közösen nekiállni egy-egy darabnak a csemetével. Mivel a könyvben van 50 darab, így jópár estés/napos elfoglaltságot jelenthet ez. Megfelelően megválasztva a sorrendet pedig még a kézügyesség is sokat javulhat. Bár az ára elsőre húzósnak tűnik és mégis azt mondanám, hogy egy próbát megérhet, még az olyan nagy "gyerekeknél" is, mint amilyen én vagyok.
Utolsó kommentek