Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Két legyet egy csapásra

2014.06.30. 11:49 Tastam

145.jpgNem mondhatnánk, hogy a kötöttpályás közlekedés hazai rajongótábora manapság el lenne árasztva vonatos programokkal, de még a korábban etalonnak számító Ausztra is szűkölködik vasúti jellegű rendezvényekben. Szerencsére mégis van, ahol hódolhatunk ebbéli szenvedélyünknek: északi szomszédunknál évente több alkalommal is találhatunk kedvünkre való, legtöbbször magyar vonatkozása is bíró eseményt. Szlovákiában a főváros mellett több vidéki településen is működnek vasútbarát egyesületek, melyek többsége fenntart egy, vagy több muzeális járművet. Ezekkel a járművekkel általában nosztalgiautakat is szerveznek, de nem ritkák a búcsúi hangulattal átitatott állomási események sem, mint az, amelynek kedvéért június 28-án Nagytapolcsányba (Topoľčany) utaztunk.

Ezeket az ünnepségeket nemritkán vasútvonalak jubileuma köré szokták szervezni. Ezúttal a rendezőség két legyet ütöttek egy csapással, a kétnapos rendezvényre ugyanis két (majdnem) kerek évforduló alkalmából került sor. Az eseményhez kötés azonban kissé nyögvenyelős, hiszen a konkrét évfordulók csak hónapokkal később lesznek esedékesek. A 130 esztendős Nagytapolcsány – Nagybélic (Veľké Bielice) pályarészen ugyanis 1884. augusztus 19-én, míg a Nyitra-Üzbég-Radosnai HÉV 105 éves, Üzbég (Zbehy) és Radosna (Radošina) közti szakaszán 1909. október 26.-ben indult meg a közlekedés. De ez nem is fontos, a lényeg az, hogy esemény volt, amelyen jól érezhettük magunkat. Egyúttal viszont azt is megtapasztaltuk, hogy bizony a szlovák vasútnosztalgia háza táján sem minden fenékig tejfel.

146.jpg
Egyszerre három helyen voltak rendezvények, valamint mozgó objektumokkal (különvonatokkal) is számoltunk, ezért előre el kellett tervezni a menetrendünket. A protokolláris eseményekre a nagybélici állomáson került sor, ám az ünnepi beszédekre, az emléktábla-avatásra nem voltunk különösebben kíváncsiak, s bár rezesbanda is muzsikált, azt a programot kihagytuk. Így egyből Nagytapolcsányban kezdtük ahol meglepetésünkre egy nagy, de majdnem üres pályaudvar várt minket.
147.jpg
Az állomáson mindössze három vonat tartózkodott: a képen látható Búvár (750.110), mely nem sokkal később 5002-es számú vonatként Érsekújvárra (Nové Zámky) távozott, valamint a fentebb mutatott, félreállított „szlovák Bézé” (610.625) és a szlovák személyszállító vasútvállalat Szamara (736.105) egy szerelvény élén, szintén várakozó állásponton. Az állomás – és a vonal – forgalma nem mondható sűrűnek, ráadásul pontosan a délelőtti pauza időszakában futottunk be, ezért nem volt szerencsénk mozgásban lévő menetrend szerinti vonathoz.
148.jpg
Szerencsére mégsem állt le minden: időről időre megjelent az M262.007-es pályaszámú motorkocsi. A típust a csehszlovák ipar az 1950-es években szállította a ČSD számára. A nem túl dús fantázia segítségével megalkotott külseje okán Kredencnek is becézett járműből összesen 250 készült a brnói Královopolská, illetve a studénkai Vagonka Tatra gépgyárakban. A motorkocsik évtizedekig a ČSD mellék- és kisebb forgalmú fővonalainak meghatározó járműtípusai közé tartoztak, s mind az utazóközönség, mind a vasutasság körében nagy kedveltségnek örvendtek.
149.jpg
A motorkocsi feladata az érdeklődők átjuttatása volt az állomás túlsó végén elhelyezkedő fűtőháznál tartott rendezvényhez. Persze az esemény színhelyét akár gyalogosan is megközelíthettük, ám a 2 Eurót kóstáló belépődíjban az oda- és a visszaszállítás is benne foglaltatott, így a legtöbben az M262.007-es szolgálatait választották. Minket a fűtőházba érkezéskor kis meglepetés ért, hiszen a létesítmény nem „igazi”, vagyis már nem eredeti feladatainak megfelelően működik.
150.jpg
Az egykor mozdonyokat kiszolgáló vontatási telep napjainkban a kultúrát szolgálja: a területen a helyi vasútbarát kör, a Klub Modrỳ Horizont őrzi a vasút múltjának még fellelhető ereklyéit. A figyelemreméltó gyűjteményben a vasút szinte valamennyi ágazatának tárgyi emlékei helyt kaptak a különböző biztosítóberendezésektől a távíró-berendezésen át egészen a – még felújításra váró – állomási targoncákig. A gazdag fotókollekciót áttanulmányozva megelevenedik előttünk Nagytapolcsány vasútjának egész eddigi élete. Szerencsére magyar eredetű emlékeket is láthatunk, például néhány, már elbontott jármű gyári tábláját.
151.jpg
A volt fűtőházban a fő hangsúly a legifjabb látogatók szórakoztatására helyeződött. E törekvés leglátványosabb eredménye a régi szolgálati helység körül nem kevés munkával megépített liliputi nyombőségű kerti vasút, melynek akkumulátoros vontatóját egy igen fiatal mozdonyvezető hölgy kezelte. De lehetett sínibiciklizni a kerti vasút egy másik vágányán, a többre vágyók pedig igazi nagyvasúti hajtányon is utazhattak. Közben a mára funkció nélkül maradt fordítókorongon egy rockcsapat mutatta meg tudását.
152.jpg
A rendezvényre készített plakát a fűtőház területén vontatójármű-kiállítást is ígért. Ez a bemutató két (azaz kettő) darab muzeális dízelmozdonyból állt, melyeket sikerült szinte fotózhatatlan pozícióban elhelyezni. Az egyik lokomotív a Karkulka becenévre hallgató T444.005-ös volt. A jármű a ČSD-nél ritkán alkalmazott dízelhidraulikus erőátvitellel épült az 1960-as évek első felében. A túrócszentmártoni (Martin) TS Martin gépgyár alkotása nem lett túl sikeresnek.
153.jpg
Lássuk most a „iparádé” másik résztvevőjét! Az egykori ČSD jellegzetes és napjainkban is igen kedvelt, egyéni formavilágú vontatójárműve a Narancs (Pomeranč) becenévvel is illetett T679-es sorozat, melynek egyik képviselője megjelent a nagytapolcsányi vasútünnepen. A típusból a ČKD gyár 1964-ben összesen huszonhét darabot épített, az utolsó példányt 1997-ben állította le a szlovák vasút. A sorozatból egyedül a T679.019-es pályaszámú mozdony maradt meg az utókorra, mely jelenleg a Pozsony-keleti (Bratislava Vychod) fűtőház lakója.
154.jpg
Tizenegy órakor ott kellett hagynunk a kiállítási területet, mivel 11,08-ra volt várható az ünnepi szerelvény érkezése Nagybélicből. A vonatot sokan várták, s az kisvártatva, mindössze egy perces késéssel be is futott. Sajnálatos módon a továbbító gőzmozdony fordított állásban, azaz szerkocsijával előre helyezkedett el, de ez nem ért meglepetésként. Számítottunk rá, hogy a táblaavatós ünnepségre orrával előre érkezik, így várható volt, visszafelé háttal közlekedik. A hetven perces nagytapolcsányi tartózkodás alatt oldották meg a vízvételezést, amely lebonyolításához egy tűzoltóautó is megjelent az állomáson. A kép bal oldalán látható a fentebb már emlegetett Szamár.
155.jpg
A pályaudvaron hamarosan hatalmas tömeg hömpölygött, mivel az eleve ott tartózkodókhoz a különvonat utasai is csatlakoztak. Ám egyszer csak többen kiváltak, hogy felszállhassanak az időközben beérkezett, Érsekújvár – Privigye (Prievidza) viszonylatú személyvonatra. A modern vonalú, a kor követelményeinek megfelelően alacsonypadlós járműsorozat tagjai az elmúlt években épültek a ruttkai (Vrútky) vasúti járműjavító üzemben. Jó lett volna közös képet készíteni a ma és a tegnap motorkocsijairól, azonban a különvonat szervezői rikító sárga mellényeikben felsorakoztak a két vágánnyal hátrébb várakozó M262-es előtt…
156.jpg
Nagytapolcsány felvételi épülete viszonylag új, hogy mért kellett a ’70-es, vagy a ’80-as években felcserélni az eredeti, hangulatos indóházzal, nem tudom (talán rosszul illeszkedett a modern környezethez). Mindenesetre a modern utascsarnokban legnagyobb örömünkre több kávéautomatát találtunk. A pályaudvar különös, kettős helyzetben van: míg forgalmi szempontból egyszerű átmenőállomás, addig díjszabásilag kezdőpontnak számít. Ez azért van, mert az 1883-ban átadott Nagytapolcsány-Bossány-Trencsén HÉV kezdőpontja ugyan Nagytapolcsány, maga a vonal azonban Bossánynál  (Bošany) ágazott ki a fővonalból. Érdekesség, hogy jelenleg Hinorány (Chynorany) az elágazóállomás, azonban a trencséni vonal szelvényezése nem ott, hanem továbbra is a 3 km-rel közelebb fekvő Bossányon kezdődik.
157.jpg
Bár mai megjelenését modern kockaházak uralják, mindenképp érdemes egy rövid sétát tenni Nagytapolcsány aprócska óvárosában is. A település a környék legfontosabb helye, lakóinak száma 25 ezer körül van. Szokatlan, sakktáblaszerű utcaelrendezését azokat a német telepeseknek köszönheti, akik a XII. században érkeztek a vidékre. A fő látnivalókat a négyzet alakú főtéren találhatjuk, melynek ékessége a barokk-klasszicista stílusú plébániatemplom. Nagytapolcsány neves szülötte Szlovákia miniszterelnöke, Robert Fico. Meleg nyár lévén úgy határoztunk, teszteljük a szlovák fagylaltokat; a megmérettetés az állomási kávéhoz hasonlóan jó eredménnyel zárult.
158.jpg
Ha már Nagytapolcsányig elmentünk, semmiképp nem akartuk kihagyni a vár megtekintését. Az erősség romjai érdekes módon nem a város közvetlen közelében, hanem mintegy 20 km-re északkeletre, a harmadik falu, Kővárhely (Podhradie) fölé magasodnak. Az építményt a Csák nemzetség birtokán a XIII/XIV. század fordulóján emelték, az 1800-as években megejtett utolsó átépítése óta azonban folyamatosan pusztul. A várból napjainkban csupán az ötemeletes főtorony és a falak maradványai láthatók.
159.jpg
Ezután Radosnya községbe indultunk. A kétezer lelkes település sok látnivalóval nem büszkélkedik, azonban területén található az Üzbégből kiinduló vasútvonal végállomása, amelyen jelenleg szünetel a forgalom. Szerencsére nosztalgiavonatok viszonylag sűrűn előfordulnak a jellegzetes, III. osztályú MÁV-HÉV III. osztályú típusterv alapján emelt felvételi épület előtt, az ünnepi hétvégén pedig – az egyéb programok mellett – a várható vonatkavalkád csábította az állomásra az érdeklődőket.
160.jpg
Az egykori – a körülményekhez képest jó állapotú – indóházban is volt látnivaló, de hogy a kisméretű kiállítás alkalmi, vagy állandó, nem tudom megmondani. A váróterem olyan állapotban van, mint az utolsó üzemnapon volt, az Üzbég – Radosnya szakasz személyforgalmát ugyanis a szlovák nemzeti vasútvállalat 2003-ban leállította. A forgalmi iroda már más helyzetben van, ebben néhány érdekes tárgyi emléket és az állomás, illetve a vonal szebb napjait dokumentáló fotóösszeállítást tekinthette meg a nagyérdemű. A terniol (menetjegytároló szekrényke) azonban minden bizonnyal eredeti…
161.jpg
Az 555.3008-as és nosztalgiavonata mindkét jubiláló pályaszakaszt bejárta, így felbukkanása Radosnyán is várható volt. Mivel még közel fél óra volt a menetrendben meghirdetett érkezéséig, még volt időnk meglátogatni az állomással szemközt elterülő sportpályán tartott helyi rendezvényt is. A fő attrakció a vendéglátó település Veterán Klubja által szervezett járműbemutató volt. A számos öreg motorkerékpár mellett nekünk inkább a formás Zetor 3011-es traktor, valamint a még formásabb Škoda 1102 Tudor ragadta meg a figyelmünk.
162.jpg
Hatalmas érdeklődés mellett, hét perc késéssel végre befutott a várva várt különvonat, élén a továbbra is fordított állású 555.3008-as gőzmozdonnyal. A járművet a Škoda gyár 1943-ban a német hadvezetés megrendelésére építette, eredetileg az 52.7447-es pályaszámot viselte. A háború után rövid ideig Ausztriában szolgált, végül 1951-ben hazakerült, s új gazdája, a Csehszlovák Vasút (ČSD) az 555.008-as jelöléssel látta el és Pozsony-keleti (Bratislava vychod) fűtőházba osztotta be. 1964-ben korszerűsítés keretében olajtüzelésűvé alakították, ugyanakkor pályaszáma 555.3008-asra változott. 1983-ban múzeumi védettséget kapott, 2011 óta ismét üzemképes (forrás: wikipedia).
163.jpg
A mögöttünk lévő vasútmentes évtized nem múlt el nyomtalanul a radosnyai állomás felett. Az alighanem derékig érő gazt ugyan derekasan lekaszálták a létesítmény teljes területén, ám a megmaradt növénycsonkokon sem esett kellemes járás. Ennek ellenére sokan zarándokoltak a beérkezett szerelvény végén idecibált M262.004-es motorkocsihoz, hiszen azzal ingajáratot terveztek Üzbégig és vissza. Az ünnepség hirdetményében a menet ugyan mellékkocsival lett meghirdetve, a valóságban a jármű szólóban közlekedett. Ennek köszönhetően tumultuózus jelenet alakult ki, mivel láthatóan többen szerettek volna feljutni, mint ahány férőhely volt. A végén nemcsak az utastér volt zsúfolásig álló emberekkel, de néhány utast még a poggyásztérbe is bepasszíroztak.
164.jpg
A motorkocsi távozása után egy csoport vasútfotóssal egyetemben még vártunk egy keveset, hogy a vonatát körbejáró vasparipát elölről is megörökíthessük. Már éppen eluntuk a várakozást és hazaindultunk, amikor a gőzös végre megindult. Gyorsan visszafordultunk és még sikerült az aktusról pár fotót készíteni. Mielőtt a kocsisorra kapcsolták volna, vízvételezésre került sor, melyet a tűzoltóság egy közeli tűzcsapról hajtott végre. A masinát közelebbről megszemlélve feltűnt, hogy a szerkocsi nem a mozdony pályaszámát viseli, hanem saját jelöléssel rendelkezik. Megállapítottuk még azt a tényt is, hogy a masina megkapta az egységes, tizenkét számjegyű azonosítót (90 56 5 553 008-7) is. Azonban most már tényleg el kellett startoltunk, mivel még szerettünk volna szétnézni idehaza a Múzeumok éjszakája helyi rendezvényén is.
Nagy kár, hogy ehhez hasonló „vasútbulik” manapság Magyarországra nem jellemzőek. Elkelne néha hasonló kikapcsolódási lehetőség, melyek szerintem nemcsak a vasútrajongók számára jelentenének vonzerőt. Mindenesetre a helyiek láthatóan nagyon jól érezték magukat. Talán a pozsonyi vasútmúzeumban a szokásos parádékon több a látnivaló, azonban ott hiányzik az az egyéni hangulat, mint ami a vidéken, a helyi közösségek által megszervezett események jellemzője. Bár nem minden a szánk íze szerint alakult, mi is kiválóan éreztük magunkat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr386452273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása