Utolsó kommentek

  • crash: Szép képek, Május vége a kedvenc időszakom vonatfotózáshoz. Dús a növényzet, minden zöld, már van ... (2020.06.01. 08:58) Vészhelyzeti kiruccanás
  • Békássy Csaba: Egy mondatban említeni mindenképpen kapcsolatteremtés, valamilyen mértékű összehasonlítás.Azzal eg... (2020.03.23. 22:40) A 007-es ügynök akcióban
  • görbén felfele néző: @Békássy Csaba: Mint Tastam kolléga rámutatott a 007-es világszerte ismert, ezért jó, hogy szerepe... (2020.03.23. 22:38) A 007-es ügynök akcióban
  • Tastam: @Békássy Csaba: Köszönöm az észrevételt, elgondolkodtatott. Mindenesetre tévedések és félreértések... (2020.03.23. 14:51) A 007-es ügynök akcióban
  • Békássy Csaba: @görbén felfele néző: Amit írttál, éppen engem igazol: olcsó hasonlat egy kitalált figurával össze... (2020.03.23. 13:43) A 007-es ügynök akcióban
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (1) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (2) H0 személykocsi (3) H0 személyvagon (3) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (12) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (60) modellvasút építés (4) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (1) személyvagon (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (10) vasútmodellezés (7) vasútmodell átalakítás (2) vasútmodell átépítés (5) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vészhelyzeti kiruccanás

2020.05.30. 06:30 Tastam

209.jpgAz előző hozzászólás szerzőjéhez, crash-hoz hasonlóan én sem szívesen hozom szóba a koronavírust, azonban mivel jelenleg ha tetszik, ha nem, egyelőre mindennapjaink - de remélhetően hamarosan már csak történelmünk - részét képezi, úgy gondolom, a téma megkerülhetetlen. Jómagam szerencsére nem itthonról dolgozom, ezért a mozgásigényem a kijárási korlátozás alatt is valamennyire kielégítésre került. A munkába járás is egyfajta utazásélmény, azonban mégsem az igazi, tehát a kisebb-nagyobb kirándulások az időjárás javultával párhuzamosan egyre jobban hiányoztak. Ezért aztán a korlátozás Pest megyei feloldását követően hamarosan be is terveztük az első kiruccanásunkat. Az index fórumán többen is szuperlatívuszokban emlegették a Gyöngyösről kiinduló keskeny nyomközű vasút járműparkjának kinézetét, és mert valamiféle vaspályához szerettük volna ezt az utat megtenni, ezért úgy döntöttünk, a mátraaljai város lesz az úticél. Időpontnak az első "szabad" hétvége szombatját választottuk, azonban erről bizonyos kényszerítő körülmény miatt le kellett tennünk. Szerencsére a Mátravasút egyike azon hazai kisvasutaknak, amely naponta közlekedik, így túránkat egy nappal előrehozva már pénteken nekivágtunk az útnak. Persze a dolognak hátulütője is volt, mégpedig az, hogy napi forgalom csak a Mátraházára vezető fővonalon van, a Szalajkaházig húzódó mellékvonalon ilyenkor még csak csak hétvégeken járnak a vonatok. Így meg kellett elégednünk azzal, hogy csak egy szerelvényt láthatunk. Mindezeket egybevéve végül kiderült, hogy jó döntést hoztunk és végül nem csak egy szerelvénnyel találkoztunk.

Az elmúlt években a kormány a idegenforgalom fejlesztésével összhangban nagy pénzeket adott a turisztikai kisvasutak felújítására, az ezen összegekből elvégzett munkálatok egyik leglátványosabb eredménye a gyöngyösi székhelyű 760 mm-es nyombőségű Mátravasúton figyelhető meg. A mögöttünk levő néhány esztendőben ennek úgy a fő-, mint a szárnyvonalán pályafelújításokra, illetve vonalhosszabbításra került sor, ezen kívül megújult a vasút majd' teljes gördülőállománya, vagyis 3 dízelmozdony, 3 nyitott- és 5 zárt személyvagon. Szintén helyrepofozták a 490 2005-ös pályaszámú, Gyöngyi nevű gőzmozdonyt és egy Ba-sorozatú személykocsit. E két járművel nosztalgiavonatok indítását tervezik, futópróbájukra néhány nappal a kijárási korlátozás életbe léptetése előtt sor is került. A projektzáró ünnepséget a vasutat fenntartó erdészet március 19-én tervezte megtartani, azonban az ismert események miatt erre nem kerülhetett sor, mint ahogy a közlekedési szezon kezdetét is későbbre kellett halasztani. A vonatforgalom végül május közepén kezdődhetett meg az eredetileg meghirdetett menetrend szerint.

210.jpgAmikor a Mátravasút állomásához megérkeztünk, az aznapi első vonat szerelvénye éppen kiállt a vontatási telepről. Bár nem volt túlzottan meleg az időjárás, az Mk48 412 mögé két nyitott személyvagon volt kapcsolva. Ezt a járványügyi intézkedések indokolták, kerülni kellett ugyanis az utasok zárt helyen történő összezsúfolását. A kocsiszín az állomástól száz méterre, az utca túloldalán - a képen a fotós háta mögött - helyezkedik el. Korábban egyszerű drótkerítés vette körül, amely helyett most egy meglehetősen otromba zöld lemezborítás takarja el a kíváncsi szemek elől az ott kiállított D 74-es pályaszámú, ismeretlen eredetű poggyászkocsit, melynek most az utca felől csak a teteje látható.

211.jpgA kétvágányos állomás Mátra Múzeum (az egykori Orczy-kastély) szomszédságában található. Modern felvételi épületét az 1920-as évek második felében épített csinos kis indóház lebontása után emelték, benne a váróterem és a jegypénztár mellett a forgalmi iroda és egyéb szolgálati helyiségek, valamint a kisvasút múzeuma is helyet kapott. Ez utóbbi jelenleg sajnos nem megtekinthető. Az egykori tervezők helyes gondolkodását dicséri az a tény, hogy az állomást kiváló helyen, a városközponttól nagyjából 600, a nagyvasúti pályaudvartól pedig 350 méterre építették fel. Mivel időszerű volt egy normál nyomközű vonat érkezése, rövid időre otthagytuk a Mátravasutat és kisétáltunk a MÁV állomására.

212.jpgKevéssé helyes, sokkal inkább kicsinyes és önző gondolkodásra vall azonban azon földesurak és pénzemberek hozzáállása, akiknek köszönhetően a miskolci fővonal elkerüli nemcsak Gyöngyös, hanem a jelentősebb Eger városát is. Aki tehát vonattal kíván Gyöngyösre eljutni, a  Vámosgyörkről 1-2 óránként induló vonattal teheti azt meg. Ez nem kedvező a vasúti eljutásra nézve: Budapestről a legrövidebb eljutási idő - legalább egy, vámosgyörki átszállással terhelve - közel két óra, ugyanakkor az autópályán közlekedő gyorsjáratú autóbuszok, melyek fél óránként közlekednek, ugyanezt a távot 1 óra és 10 perc alatt teljesítik. Hacsak éppen nincs dugó az M3-ason, ami egyébként nem nevezhető ritka eseménynek.

213.jpgA fentiekből egyenesen kikövetkeztethető, hogy viszonylag kevesen választják a vasúti eljutást, ezért a jelenleg szokásos két kocsiból álló ingavonat bőségesen elegendő ebben a relációban. Az utóbbi időszakban e vonat egyik kocsija általában egy, a Bhv-sorozat gyártáskori állapotát idéző olajzöld színű vagon. Ezúttal azonban hiába vártam megjelenését, mint később megtudtam, előző nap műszaki ok (hőnfutás) miatt ki kellett sorozni a vonatból. A 13 km-re elterülő Vámosgyörkről indult szerelvény egyébként 5 perces késéssel érkezett Gyöngyösre, ami éppen elegendő volt ahhoz, hogy az esetlegesen a Mátrafüredre induló kisvonattal utazni szándékozók hoppon maradjanak.

214.jpgA vonat nem vár - jól tudjuk ezt Demjén Ferenctől, és bár a dal a szerelemvonatról szól, igaz a Mátravasútra is. Még a nagyállomáson voltunk, amikor hallottuk az Mk48-as indulási kürtjelét, de mi nem azértstartoltunk gyalogszerrel Mátrafüred felé, mert lekéstük a vonatot, hanem mert eleve így terveztük. Még a felsővárosi temetőnél jártunk, amikor megpillantottunk egy szemből közeledő vonatot. Az Mk48 409 egyetlen pőrekocsival ereszkedett tolt menetben lefelé, a vagon rakománya egy jókora ballon, néhány egyéb eszköz és három munkás volt. Hogy a ballonban mi lehetett, sajnos nem tudom, csak tippelhetek arra, hogy talán egy visszatérő gyomirtó menettel találkoztunk.

215.jpgA temető után néhány száz méterrel a vonal elágazik: egyenesen Mátrafüredre mehet a vonat, ha pedig balra fordul, a Lajosházán át Szalajkaházba vezető szárnyvonalon folytathatja útját. Egy szolgálati hely is áll a sínek mellett, melyben a vasút fénykorában, a '70-es években váltókezelő irányította az akkoriban nem csekély számú teher- és személyszállító vonat közlekedését. Napjainkban a kitérőt és a 24-es utat fedező fénysorompót a vonatszemélyzet kezeli. A Szalajkaház felé vezető vonal, mint a képen is látható, nemrégiben lett újjáépítve. Sajnos környezetvédelmi szempontból telítetlen talpfákat kellett alkalmazni, melyek élettartama - a bevezetőben említett fórum bejegyzése szerint - a vegyi kezelés hiányában várhatóan tíz esztendő.

216.jpgNem sokkal azután, hogy elhagytuk a Gyöngyös határát jelző táblát, Nyúlmály és Farkasmály megállók között találkoztunk a Mátrafüredről visszatérő első vonattal, a szerelvény a Mátra aljában, annak déli lejtőjén zakatol a város irányába. A hátteret a Mátra uralja, a kép jobb felső sarkában az ország tetején, vagyis az 1014 méter magas Kékestető csúcsán megépített tévétorony-kilátó látható. Ebben a napszakban jellemzően Mátrafüredre szoktak utazni, visszafelé csak kevesen, vagy mint most is, senki sem veszi igénybe a vonatot. Bár a kisvasút már üzemel, talán még túl friss a járványügyi intézkedések könnyítése ahhoz, hogy többen induljanak el tanítási időszakban hétköznap kirándulni.

217.jpgA város házainak elhagyása után az Egerbe vezető 24-es számú országút a két oldalán kísérő kerékpárúttal és vaspályával egyetemben szőlőültetvények közé érkezik. A déli fekvésű lankák kitűnő termőterületet biztosítanak a szőlőnek, maga a város, e szőlőkből nyert kitűnő borainak köszönhetően, előkelő helyet vívott ki magának a borivók által felállított rangsorban. Kedves látnivalók még a környéken a borpincék, pincesorok. A kissé távolabb, a háttérben látható kiemelkedés szikláiba vájt üregekben kiképzett "borraktárak" télen és nyáron állandóan egyenletes hűvösséget árasztanak. Több pincében vásárolni is lehet a helyben előállított nedűből, mint azt korábban már magunk is többször tettük.

218.jpgKissé illúzióromboló e kitűnő kisvasút esetében, hogy a sínpár 8 kilométeres útja során szinte végig az országút szélén halad. A végállomás előtt nagyjából másfél kilométerrel a sínpár végre kissé eltávolodik a főúttól, innentől rövid szakaszon az utasoknak igazi erdei vonatozásban lehet részük, amikor a szerelvény a mátraaljai erdő "alagútjában" zakatol. A vonal építését egyébként az 1910-es évtized végén határozták el, azonban a vonatforgalom a háború miatt csak 1923. június 5-én indulhatott meg. Az eleinte csak teherfuvarozást lebonyolító vonal a Gyöngyös-Benei Vasút Rt. nevet kapta. A korlátozott személyszállítás 1926. június 21-én startolt, érdekességként megemlítem, hogy a vasút gazdája akkor a Gyöngyös Megyei Város Villamosműve nevű cég volt.

219.jpgAz egyébként igen keskeny erdősávban a fák közötti hangulatos zötyögés azonban nem tart soká, hiszen a vonat hamarosan beérkezik Mátrafüred területére, ahol az utolsó néhány száz métert már lakott területen teszi meg. Még egy megállóhely, Mátrafüred alsó esik az útjába, a képen látható szerelvény éppen azon halad át. Korabeli fényképekből tudom, hogy régebben, még 10 éve is, egy fából ácsolt épület állt itt, ennek azonban mára már csak hűlt helye van. A vasút összes stácója feltételes, vagyis ha nem a végállomáson, hanem valamelyik közbenső megállónál kívánunk leszállni, ajánlatos jelezni a vonatkísérőnek. A felszállás már kevésbé problémás, elég csak jól látható helyen a peronon állni.

220.jpgA vonat megérkezése után Mátrafüred végállomáson a mozdonynak át kell állnia a kocsisor túlsó végére. A művelet (vasutas nyelven mondva körbejárás) első lépéseként a vonatkísérő, vagyis a kalauz lekapcsolja a mozdonyt a kocsikról. Ezután a mozdony, immár egymagában, előrehúz az állomás végében húzódó csonkavágányra, miközben a vonatkísérő kinyitja a forgalmi irodát. Hogy a mozdony meg tudja kerülni a szerelvényt, két váltó kezelése szükséges, amit a vonatkísérő a forgalmi irodában elhelyezett pultról távirányítással végez el. Végül az Mk48-as felzárkózik vonatja túlvégére, a vonatkísérő pedig ráakasztja az utolsó kocsira, amelyből így az első lett. Ezzel a vonat felkészült a visszaútra, már csak az indulási időt kell megvárni.

221.jpgAz állomás peronjának végében álló márványtábla Bajcsy Endrének állít emléket, akinek nevéhez a kisvasút személyforgalmának fellendítése és a Mátravasút korábbi legnagyobb felújítása fűződik. Az úttörővasúti korszak (1961 - 1986) legnagyobb beruházása Bajcsy Endre irányításával a két vonal pályájának rekonstrukciós munkálataival kezdődött, majd négytengelyes személyvagonok beszerzésével és a rádiós forgalomirányítás bevezetésével fejeződött be. Mintegy mellékesen a javítóműhelyben megkezdődött a járművek javításaihoz szükséges alkatrészek, s ekkor épült fel a kiinduló állomás már említett modern felvételi épülete. A munkálatok 15,5 millió forintba kerültek, amely akkoriban igen nagy összegnek számított.

222.jpgMátrafüred vasútállomása a több mint száz éve népszerű üdülőterület szívében, a városi parkerdő szomszédságában helyezkedik el. A kétvágányos pályaudvaron korábban egy hangulatos, favázas felvételi épület várta a kirándulókat, annak a helyére került a mostani fából ácsolt építmény. A tetővel fedett várakozóhely mellett kapott helyet a már említett forgalmi iroda, amelyből az állomás kitérőit kezelik. A vonatkísérő a mozdony vonatra kapcsolása után visszatér ide, kinyitja a kis pénztárablakot és megkezdi a jegyek árusítását. Így lesz a forgalmi irodából kassza, a kalauzból pedig forgalmista, majd személypénztáros. A vagon végén látható tábla az aktuális járványügyi rendelkezések betartására hívja fel a figyelmet.

223.jpgA mai község határában fekvő egykori Bene vár alatt terült el Bene falucska, melyet Benepusztának, illetve Beneváraljának is neveztek. A települést az 1713-ban pusztító pestisjárvány elkerülte, erre emlékezve hálából épült fel 1763-ra a ma is álló barokk templom, melyet Keresztelő Szent János tiszteletére szenteltek fel. Azonban a falu kezdett lassan elnéptelenedni, a folyamatot a 19. század végén a turizmus térhódítása fordította meg. Kilátók, menedékházak, pihenőhelyek létesültek, hideg vizű fürdőjére utalva nevét 1893-ban változtatták - Ótátrafüred mintájára - Mátrafüredre. Az igazi fellendülés az államosítás után, 1949-ben kezdődött, ekkor sorra épültek a szakszervezeti üdültetés céljait szolgáló épületek.

224.jpgOttjártunkkor a település csendes volt, az utcákon csak pár ember lézengett. Néhány vendéglátóipari létesítmény nyitva volt, vendég azonban nem nagyon akadt. Már több alkalommal is jártunk itt rövidebb-hosszabb tartózkodásra, de ilyen kihaltnak még sosem láttuk a települést, a mostani helyzet, remélem, csak a vihar utáni ideiglenes csendes időszak. Mátrafüred a túrázók paradicsoma is, hiszen számos, különböző nehézségi fokú túraútvonal keresztezi itt egymást. Mi azonban ezúttal nem terveztünk ilyesmit, hanem visszaindultunk Gyöngyösre. A vonatot a nevezetes Palóc Babamúzeum mellett lestük meg, amint a Pálosvörösmartra vezető utat keresztező, fényjelzővel biztosított útátjáróhoz közeledik.

225.jpgMost könnyű dolgunk volt, hiszen miközben Mátrafüred felé jövet végig kaptatón haladunk, visszafelé nem kellett mást tennünk, mint visszafogni a lejtős úton gyorsulni akaró lépteinket. A vonatoknál sincs ez másképpen: a Gyöngyösre tartó szerelvények mozdonyvezetőjének szinte csak a fékemeltyűt kell kezelnie. A felvételen azonban a hegymenetben tartó vonat látható, mellyel közvetlenül Farkasmály megállóhely elhagyása után találkoztunk, az Mk48 412 keményen dolgozott. Gyöngyösnek ez a határrésze egykor a város szórakoztató negyede volt, hiszen az itt található, fentebb már említett pincesor nemcsak a borkereskedelemnek, hanem a mulatozásnak is színhelye volt.

226.jpgMire a vonat visszafordult Mátrafüredről és utolért minket, már beértünk Gyöngyösre és a temető mellett jártunk. A szerelvény épp elhagyta a mellékvonalra vezető elágazást, amikor lencsevégre került. Érdekes, hogy a hosszabbítás után Szalajkaházig vezető szárnyvonal valójában már akkor is hosszabb volt magánál a fővonalnál, amikor még csak Lajosházáig ért el, mostani állapotában pedig már közel még egyszer olyan hosszú: 13 kilométer. Ráadásul a vonalvezetése is látványosabb, mert bár átszeli Gyöngyössolymos települést, sokkal inkább mondható erdei vasútnak, mint a mátrafüredi ág. Vonatok azonban csak hétvégén, illetve a nyári időszakban csütörtöktől vasárnapig közlekednek rajta.

227.jpgEzen a felvételen már a végállomás előtti utolsó megállóhoz, Felsőújvároshoz közeledik a vonat. Itt is volt elágazás, az innen kinyúló sínpár a temető mellett a nagyvasúti állomásra vezetett, ahol lehetőség volt az áruk átrakására. Ennek azonban már nyoma sincs, a Mátravasút - amely egyébként 1932. május 12-töl a korábban már említett úttörővasutas időszakot leszámítva ezt az elnevezést viseli - már régóta nem szállít teherárut. Az eredetileg kizárólag árufuvarozásra létrehozott kisvasúton elsősorban követ és fát hordtak az apró vagonok, azonban 1984-től már kizárólag személyvonatok koptatják a síneket. Korábban volt próbálkozás hivatásforgalom lebonyolításával is, napjainkban azonban jóformán csak kirándulók szállnak fel a jellegzetes bordó színű szerelvényekre.

228.jpgA Mátra fővárosának is nevezett Gyöngyöst nemcsak a lenyűgöző környezete, kitűnő borai, vagy kisvasútja miatt érdemes felkeresni, ezért kirándulásunk záróakkordjaként tettünk még egy sétát a történelmi óvárosban. A nap folyamán már korábban, miközben visszafelé sétáltunk Mátrafüredről, az út több kanyarulatánál is felbukkant a Mátra hegység és az Alföld találkozásánál fekvő városka sziluettje. Legnevezetesebb látnivalója a monumentális Szt. Bertalan templom, melynek építése a 14. század elejére tehető, s mai formáját több átépítés után nyerte el. Bertalan egyébként a város védőszentje is. E templomon és környezetén kívül számos más látnivaló is van még Gyöngyösön, amiért érdemes lesz a jövőben is visszatérnünk a Mátra aljánál elterülő városba.
Utcai túránk végeztével hazaindultunk, de útközben tettünk egy villámlátogatást egy baráti családnál. Jó volt a már több, mint két hónapja tartó bezártság után kimozdulni, a már szinte az életünk részévé vált "maradjotthon-világ" és a "négy fal magánya" hátrahagyása után idegen tájakat nem a televízió, vagy a számítógép képernyőjén, hanem saját szemünkkel látni, no és beszívni a Mátra tiszta levegőjét.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr7615715192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crash 2020.06.01. 08:58:54

Szép képek, Május vége a kedvenc időszakom vonatfotózáshoz. Dús a növényzet, minden zöld, már van sok fény, hosszúak a délutánok, de még nem égett ki minden, mint ahogy szokott a forró nyárban.
A szilis inga is szép, lassan már nosztalgiavonat!