Minden év február elején a vasútmodellezők lélegzetvisszafojtva figyelik a híreket. Ilyenkor rendezik meg ugyanis a Nürnbergi Játékvásárt, amely eseményre minden gyártó előrukkol az újdonságaival. Ez az esemény az, ahol a gyártók leülnek a kereskedőkkel megbeszélni az éves rendeléseket - már gondolva a karácsonyi időszakra is - és természetesen bemutatják az újdonságokat is. Na, ezeket az újdonságokat várja minden vasútmodellező.
A vásár pár évvel ezelőttig zárt volt, csak a kereskedőknek, a gyártóknak és a sajtónak volt belépése. Így nem volt tenni, mint várni kellett a megjelenő katalógusokat, vagy a modellező-magazinokat, hogy értesüljünk az újdonságokról. Az internet korában azonban nem lehet megtenni - és nincs is rá érv - hogy a vásárlók elől rejtegessék a gyártók a portékát. Az új időkhöz alkalmazkodva már látogatóként is lehet menni a Nürnbergi Játékvásárra, és a gyártók pedig igyekeznek már az esemény előtt publikálni újdonságaikait. Van aki kiadja elektronikus formában a katalógusait, van aki galéria formájában publikálja a Facebookon a termékeit, és van, akinek lelkes amatőrök beszkennelik az éppen megjelent katalógusát - de a lényeg, hogy az vasútmodellezők számára szükséges információ összeszedhető.
Én is a publikusan hozzáférhető információkból dolgoztam, amikor megnéztem, milyen N-es méretű - a valóságnál százhatvanszor kisebb - modellek lesznek érdekesek a következő évben. A válogatás az én érdeklődési körömet tükrözi. Ami engem érdekel, az a környező országok vasútjainak járművei - egy ideje már nem követem a német és svájci témájú modelldömpinget. Egyszerűen lehetetlen, és számomra értelmetlen a százhetvenedik német mozdonyt megvenni, amikor a pályaszámán kívül mást nem tudok róla. Én olyan modelleket vásárolok, vagy építek, amelyekkel volt valami személyes élményem: utaztam rajta, sokat láttam a környezetemben, vagy egy utazás során találkoztam vele. Olyan is van, hogy egy jármű a különlegessége miatt megfogott. Szerencsére nem egy német nagyforgalmú vasút mellett élek, úgyhogy nem inspirál a német vasút. Ha esetleg ilyen helyen fogok élni a jövőben, akkor biztosan baj lesz....
Legelőször a Fleischmann újdonságiat tekintettem át. Néhány éve a Fleischmann nálam az első helyre lépett a gyártók közül, letaszítva az addigi kedvenc Trix-et a trónról. Idén jópár újdonságot vonultat fe a márka. A legelső, hogy lesz Desiro CityJet festésben, a IV. korszak iránt érdeklődők nagy örömére. Tehervagon fornton sokkal több újdonság lesz - ebből én két dologra kaptam fel a fejem. Formaújdonságnak hirdetik a Kbs pőrekocsit - ez lesz osztrák színekben is - és ismét lesz osztrák zsebesvagon-szett, mindjárt kettő. Ez utóbbiak révén lehet, hogy végre teljes lesz a Brenneren és a Tauernen közlekedő intermodális szerelvényt mintázó vonatom.
A Jaegendorfer durrantotta a legnagyobbat szerintem idén. Kezdjük a kevésbé érdekes részekkel: a 4010-es motorvonatot még mindig ígérik. Amit eddig láttam belőle, az csodaszép, de lassan ez lesz a vasútmodellezés Luca széke - ja nem, az a H0-ás GOSA kocsi volt anno. Van egy érdekesség, a Blauer Blitz motorvonat, ami osztrák, de van magyar vonatkozása: a modell eredetije koptatta a magyar síneket is. Klasszikus szépség, elfér a gyűjteményben.
Ami gyilkosság a pénztárcára nézve az, hogy bejelentették az osztrák UIC-X személyvagonokat, mindjárt háromféle színezésben. A hír legrosszabb része, hogy természetesen mind a háromféle bejárt a Keletibe illetve a Délibe.
A legutolsó Jaegendorfer újdonság, a három éve megjelent Lange Schlieren magyar változata. Pár éve kerültek leselejtezve ilyen osztrák kocsik a MÁV-hoz, amelyek magyar színekre átfestve láthatóak Békéscsaba és Miskolc felé a vonatokban. Na ezen kocsik modelljét jelentette be a gyár magyar színekben - kicsit későn, hiszen egy hazai kisszériás gyártó - a Kiskunmodell - már két éve lelőtte a témát.
A Hobbytrain kínálata sem rossz ebben az évben. A legelső, a csehek 1216-os mozdonya. Elvileg több ilyen gépük van, mint amennyi Railjet, szóval nem elképzelhetetlen, hogy a jövőben feltűnik felénk. Ha már Taurusnál tartunk, akkor érdemes a Nightjet festésű osztrák mozdony modelljét megemlíteni. Témába vág az 500. osztrák Siemens mozdony átadásának tiszteletére díszruhát kapott Vectron is.
Ami még a Hobbytrainnél érdekes lehet, hogy a 2070-es tolatógépet is hirdetik idei újdonságként. Eddig ez csak a Trixtől volt elérhető - nem éppen a legpontosabb kivitelben. A képek alapján igen szép modellel állunk szemben, valószínűsíthető, hogy az instant get kategóriába fog esni.
A Trixtől idén egy dologra kaptam fel a fejem: az AAE kontérerszállító kocsira. Ez különféle konténer-irányvonatokban megfordul Hazánkban, úgyhogy érdemes vásárolni belőle.
Az NME egyelőre teherkocsikra szakosodott cég. Ami érdekes tőlük, a rengeteg fajta szemestermény-szállító kocsijuk. Ezek megfordulhatnak a magyar síneken, és rendkívül látványos vonatok állíthatóak össze belőle. Egy biztos, hogy a Wascosa festésű irányvonatként egy időben heti rendszerességű vendég volt a Szabadkikötőben. Mondjuk ezek a kocsik nekem nem a kedvenceim: a Wascosa az egyik legigényesebb teherkocsi-flotta üzemeltető - mindig mossák a kocsijaikat, így ezek modelljeit nem lehet olyan látványosan koszolni, mint a mávos társaikat.
Az NME-től még említésre méltó az osztrák hűtővagonjuk, de én ilyet még Magyarországon nem láttam.
A Piko ebben az évben egyetlen olyan újdonságot hoz, amelyre felkaptam a fejem: az osztrák 5081-es motorkocsi + vezérlővel, és külön betétkocsi is kapható lesz hozzá. Az uerdingeni motorkocsi - talán az osztrák Bzmot-nak is tekinthetjük - igen sok osztrák mellékvonalon közlekedett. Tulajdonképpen minden olyan vonalon el lehet a szerelvényt képzelni, ahol az 5047/5147 vagy a Desiro manapság megfordul.
Nem tudom, az Arnold miért került a legvégére - de neki is van magyar vonatkozású újdonsága. Egy háromrészes Regiojet szerelvényt adnak ki, a hozzáillő 386-os sorozatú Traxx mozdonnyal. A Regiojet vonatai elvileg júniustól fognak bejárni hozzánk, és a hírek szerint a sárga Traxx-ok is be fognak járni Magyarországra.
Nos, ennyi így 2019 februárjára az N-es újdonságokról. Lesz mit várni ebben az évben is. Néhány gyártónak szokása évekig váratni a vásárlókat egy-egy modellre a beharangozás után. Szerintem megnyugodhatunk: 2020 is veszélyes év lesz a pénztárca vasútmodell-zsebére nézve.
A képek a gyártók szabadon hozzáférhető katalógusaiból származnak
Utolsó kommentek