Három hónappal ezelőtt már feldobtam a témát közösségi finanszírozás kapcsán, most viszont elérkezett az idő, hogy a brit vasutak kedvelői tegyenek is valamit. Tíz nappal ezelőtt beindult a legismertebb közösségi finanszírozós oldalon egy kampány az N-es építési nagyságú Pendolino motorvonat modellezésének ürügyén. Két, N-es körökben jól ismert angol csóka úgy gondolta bevállalja ezt a kalandot és megpróbálják összehozni egyik kedvencüket, bízva abban, hogy sok más modellező hajlandó bevállalni némi anyagi kockázatot és kivárni az egy évet mire a kezébe kaparinthatja a modellt.
Ahogy azt a korábbi cikkemben is írtam, a nyáron álltak a nyilvánosság elé az ötlettel és mivel lelkes fogadtatásra találtak elsősorban a britek körében (nyilvánvalóan, hiszen ott rohangál a Class 390-es 1:1-ben), hamar döntésre jutottak és belevágtak. Az azóta eltelt három hónapban annyi módosult, hogy nem a DJ Models lesz a készítő, hanem a modellezési körökben már ismert kanadai Rapido cég. Ennek alapvetően két oka volt: egyrészt ők már azért csak létrehoztak néhány működőképes vasútmodellt, másrészt bevállalták, hogy ha a kampányban sikerül 800 szettet előre befoglalni, akkor legyártják a járgányt. A DJ Models-nél még 1000 volt a minimum rendelés. Némi csúsztatás van a dologban, ugyanis csak az EU-ból támogatható a projekt a Kickstarteren, EU-n kívül a Rapidonak kell megírni az igényt és azok már nem számítanak bele a nyolcszáz darabba. Egyébként a Rapido 200 rendelés összegyűjtésében bízik saját hatáskörben, így voltaképpen ugyanúgy ezer darabról van szó. Amúgy a Rapido mellett szól az is, hogy éppen most készítik a britek APT-E motorvonatát, csak éppen 00 építési nagyságban. Pont most volt az angoloknál egy naaagy vasútmodelles dzsembori (Warley) és ott már mutatták az első verziót belőle ami eléggé elnyerte a modellezők szívét.
A folyamat amúgy úgy fog kinézni, hogy 2014. november 19.-én elindult a kampány, 60 napjuk van arra, hogy összeszedjenek 210 000 fontot, azaz durván 84 millió forintot (tudtátok milyen brutálisan drága tud lenni egy-egy szerszám vasútmodell építéshez?). Ezt úgy tudják megtenni, hogy a Kickstarter honlapjára feltették a lehetséges támogatási módokat, azaz ezeket:
Ha valaki úgy gondolja, hogy támogatni szeretné a projektet, az különböző összegekkel tudja (lásd fent az árakat a képeken), amiért cserébe ő aztán kap majd egy 5/9/11 egységes N-es vasútmodellt. A kampány 2015. január 18.-án lezárul és ha összejött 210 000 fontnyi felajánlás, akkor szépen minden egyes felajánlónak leemelik a bankszámlájáról a felajánlott összeget. Ha nem érik el a kettőszáztízezret, akkor eredménytelen az egész, senkitől nem vonnak le semmit. Persze ebben az esetben dönthetnek úgy, hogy ha van mondjuk 600 érdeklődő, hogy mégis belevágnak, de az már nem a projekten belül lesz, hanem saját vagy a Rapido pénzéből. Mindenesetre most a 210 ezret kell elérni. Ha összejönne a pénz akkor kezdődhet az igazi munka beleértve egy valós jármű beszkennelését, az összes létező rajz és dokumentáció begyűjtését, az öntőformák megtervezését és legyártatását, végezetül a modellek elkészítését. Bár a Rapido kanadai, utóbbit Kínában fogják végezni. Aztán ha minden jól megy akkor a támogatók 2016. elején kézbe is vehetik az elkészült modelleket.
És hogy miért kellene most támogatni őket ahelyett, hogy szimplán 2016-ban megvásárlásra kerülnének az elkészített modellek? Azért, mert a Rapido csak azokat fogja legyártatni, amelyek a támogatókhoz kerülnek (gondolom némi ráhagyással azért), mivel úgy szól a megállapodás, hogy a megjelenést követő 2 azaz kettő évig nem gyárthatnak és értékesíthetnek újakat a modellből. Ebből persze adódik, hogy az öntőformák a kanadai cégnél maradnak, de addigra ez már senkit sem fog érdekelni. Na meg természetesen azt is meg kell említeni, hogy ha lejár a két év és a Rapido a piacra dobja a terméket, akkor azt már alaphangon 25%-kal magasabb áron lehet majd elérni. A mostani produkción ugyanis nincs rajta például a kiskereskedők haszna, az esetleges raktározási költségek. Úgyhogy tekinthető egyfajta befektetésnek is a dolog, valószínűleg a támogatási árakon még legalább 2 évig el lehet majd adni a modelleket. Na persze csak akkor ha jól sikerül...
A modell amúgy két hajtással fog rendelkezni, mindkét vége hajtott lesz amit enyhén furcsállok, hiszen például a Kato vagy a Tomix simán kiadja a 16 kocsis szerelvényeit egy hajtott kocsival. Előre-hátra világítás, sőt, elvileg az utasterek is megkapják a maguk ledcsíkját, szóval fényárban úszhatunk majd. Közelkapcsoló lesz az egyes kocsik között, remélhetőleg mindenfajta lyuk és átláthatóság nélkül, valamint első brit N-es vasútmodellként be is fog dőlni ívekben a szerelvény, csakúgy mint a valós párja, ezzel is biztosítva a nagy sebességet (ami a valóságban amúgy 140 mph lenne ha nem lenne 125-re - azaz 200 km/h-ra - lekorlátozva). Analóg verzióban is meg lehet vásárolni (ez is kap dekóderfoglalatot), de digitálisban is, hangdekóderrel és hangszóróval a vonat mindkét(!) végén. Ha addig nem változik semmi, akkor ezzel is elnyeri az elsőknek járó címet a modell, N-esben még nem adtak ki a briteknél gyárilag hangos gépet.
Az árak itthonról nézve húzósnak tűnnek, kintről nézve teljesen rendben vannak. Sajnos a vasútmodellezés kezd megint elmenni a meglehetősen költséges irányba. Ha azt nézem, hogy egy-egy vasúti kocsiért lassan 12-16 ezer forintot elkérnek, akkor normális az ár. Tíz nap telt el az indulás óta, ennyi idő alatt 35%-a jött össze a pénznek, támogatók számát tekintve pont 200-nál járnak. Következtetést nyilván ebből nem lehet levonni: aki nagyon-nagyon szerette volna már ezt a modellt az persze már foglalt magának egyet, többen karácsonyi ajándékként szeretnék látni a támogatást, vannak jópáran akik az évvégi jutalom függvényében szavaznak majd egy vagy két szerelvényre és persze vannak olyanok is akiknek egyelőre elérhetetlen vágyálom marad egy ilyen szerelvény. Az újságok is csak most tudják majd lehozni a sztorit, az generálhat még plusz érdeklődőket és támogatókat. Mindenesetre a Virginnél (az 1:1-es járművek használója) szintén nagyon lelkesek a projekt iránt, bár Richard Bransonig (még...) nem mentek el, de ahogy olvasgattam ezzel kapcsolatos fórumot ha nagyon nem jönne össze a pénz akkor lehet, hogy az utolsó napokban felkeresik, hátha van erre a célra néhány tízezer fontja.
Őszintén szólva kíváncsian várom mi sül ki az egészből. Ha sikerül összedobni a pénzt akkor ez új precedenst teremthet és mások is előrukkolhatnak újabb és újabb ötletekkel. A két nagy brit modellgyártóra nézve (Graham Farish és Dapol) mindez annyiban gyakorolhat hatást, hogy most a bevételük visszaeshet, hiszen aki erre befizet most az nem valószínű, hogy a következő pár hónapban további modellekkel lepi meg magát. Viszont ha visszaesik az értékesítésük akkor ki tudja mennyire kívánnak a jövőben újabb formákat legyártatni, újabb modelleket a piacra dobni. Hozzátenném: erre az egészre azért kerül sor, mert ők nem merik megkockáztatni ezt a befektetést, szerintük nincs ennyi érdeklődő egy ilyen modellre. Mindenesetre most ne menjünk ennyire előre, várjuk meg a január közepét, addig csak szurkolni tudok, hogy összejöjjön ez az álom.
(Az augusztusi bejegyzésemben szó volt egy másik projektről is. Ott alig 139 támogatót tudtak találni akik 17 ezer fontot dobtak volna össze a tervezett 115 ezer helyett. Ennél a mostani projekt sokkal jobban áll, de még nem elég jól.)
Pendolino érkezik Coventrybe 2014.09.13-án - saját fotó
Utolsó kommentek