Elnézést kérek a kissé gúnyos hangvételű címért, de a hétvége után totál kiakadtam. Történt ugyanis, hogy IC-vel merészeltem hazautazni. IC-vel? Hát igen. Én azt hittem IC de a pénteki utam - és a mai Elvirán látott adatok után már abszolút nem vagyok biztos, hogy tényleg így kell hívni az Egerbe közlekedő posta Bhv-kból kiállított klímás kocsit is cipelő csodákat.
De miért is vagyok kiakadva? Máris megmondom! Ha egy vonatot IC-nek hirdetnek meg azt gondolná az ember, hogy adott esetben nem vár egy sokat késő személyvonatra. Felülök rá és a meghirdetett menetidőn belül - esetleg 5 perc késéssel otthon vagyok. Hát nem! Történt ugyanis, hogy pénteken a 15:00-ás járatot néztem ki magamnak, ami a keresztségben a Minaret nevet kapta, és 16:50-re kellene Egerbe érnie. El is indultunk időben, csakhogy az előttünk menő hatvani személynek ez nem sikerült, neki Pestet elhagyva már 15 perces késése volt. Gödöllőre egész szépen mögé is értünk, 5 percre megközelítettük - azt vártam tehát, hogy vagy ott, vagy Aszódon megelőzzük. Legvégső esetben Turán. Persze mondanom sem kell nem ez történt, Tura előtt nem sokkal vörös, majd térközre mentünk mögötte Hatvanig, így egy 7 perces késés be is jött. Ez még nem lenne olyan nagy gond, mert normál esetben is bejön 2-3 perc Hatvanig, azonban péntek lévén mindenhol 2-4 percet álltunk a meghirdetett egy helyett az utascsere miatt. Így ez a 7 perc késés Füzesabonyra már 13 lett. Aztán meg lehetett izgulni, hogy elengednek -e minket Maklárig vagy megvárjuk a menetrend szerint 6 perc múlva szemből érkező személyvonatot? Végül is mi "győztünk" és így Egerbe 11 perc késéssel értünk de a személy is kb. ugyanennyit kapott.
Persze ki is akadtam rendesen - mint már fentebb is írtam, hogy milyen IC az ilyen de aztán elkönyveltem magamban, hogy én szálltam rossz vonatra, mert az egyel későbbi csak 2 perc késéssel ért Egerbe, ami tök normális a pályaállapotok miatt.
Aztán megnéztem a mai menetrendi adatokat, és azt láttam, hogy a pénteken csak két percet késő vonat ma 14 percet késett. De miért is? Az Elvira adatai alapján nagyon is valószínű hogy azért, mert 14 percet tartották Hatvanban, amíg megvárta a Szolnokról késő személyvonatot (A KÉP A VONATINFO.MAV-START.HU INTERNETES OLDALRÓL SZÁRMAZIK):
Egy órával később ugyanúgy lenne Füzesabony felé gyorsvonat, és annak van személyvonati csatlakozása Eger felé, de úgy látszik ma úgy gondolták, hogy a 82-es vonal átszállói miatt inkább 14 percig tartják az IC-t (Erről majd később, hogy szerintem jogos -e?). Ezek után kérdem én, miért IC-nek hívják ezt a vonatot? Miért nem klímás kocsit is továbbító belföldi sebesvonatnak? Mert azt gondolná az ember, hogy egy IC-t azért nem tartanak 14 percig egy személyvonat késése miatt. De úgy látszik én gondolkodom rosszul. Az egyszeri utas meg csak azt látja, hogy IC-re szállt fel, és 14 percet ül csatlakozásra várva.
És hogy miért van ez? Szerintem nagyon is egyszerű a magyarázat. A tavalyi menetrendben (és az ütemes indulásától 2012. decemberéig) az egri IC még csak sebesvonat volt (Hatvantól Egerig először mindenhol, majd Andornaktálya és Maklár kivételével mindenhol megállva), és ez a szolnoki személy csatlakozása volt. Csatlakozása volt a Keletiből előtte jövő - pénteken 15 percet késő - személyvonat is (ráhordó vonat szerepkörben). És a somoskőújfalui pusztametró is. És ugye egy sebesvonatot simán visszatarthatnak 14 percig. Viszont - lehet bennem van a hiba - de egy IC-nél ez szerintem nevetséges! Nem egyszer láttam már, amint a miskolci IC-k "szemrebbenés nélkül" otthagyták Füzesabonyban az egri átszállókat (amikor még nem volt IC-nk). Meg olvastam is, hogy ugyanezt megtették ugyanezek az IC-k Miskolcon a késett sátoraljaújhelyi sebesekkel. Ezért kérdem én: miben más a mi IC-nk? Az, hogy több megállója van és gyorsvonati része is van az egyenértékű azzal, hogy megvár mindenféle csatlakozást? Vagy abban más, hogy eredetileg regionális vonatnak készült és erre hord rá minden? Én ezt is meg tudom érteni és azt is, hogy vasárnap lévén talán Szolnok felől is van szép számmal átszálló, de akkor miért hirdetik meg IC-ként? Minek álltak neki egyáltalán ennek az egésznek? És miért kell olyan esetben is tartani, amikor nem is egy óra múlva, hanem 5 perccel utána van Füzesabonyba személyvonat aminek egyből van csatlakozása Eger felé?
Ha ez ennyire fontos, akkor miért nem hívják inkább klímás kocsit is továbbító, kevesebb helyen megálló sebesvonatnak? Mert ekkor nem lehetne olyan jól eladni? Nem hangzana olyan jól, hogy napi 7 pár IC Egerbe és vissza? Értem én, hogy napi 1 jár csak így de pont az, amelyik a csúcsidőben megy és a legtöbb embert viszi? Mi értelme van ennek így?
Utolsó kommentek