Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Cities in Motion 2 bemutató

2013.05.25. 18:03 IST

borito.jpgSzóval második rész. Valamivel több mint egy hónapja már olvashattatok itt róla, de azóta eljutottam én is odáig, hogy pár órát beleöltem a játékba, így aztán feljogosítva érzem magam arra, hogy megosszam veletek róla a gondolataimat. Többször mondtam már, hogy az első rész valahogy nem tett rám nagy hatást, így kíváncsian vártam, hogy a CiM 2 vajon átüti-e azt a lélektani korlátot, hogy vele játszva nem veszem észre az idő múlását, hogy arra eszmélek fel, hogy régen besötétedett és mindig csak egy újabb vonalat szeretnék megépíteni.

Maga a program beszerzése meglehetősen zökkenőmentesen, ugyanakkor kellően érdekesen zajlott. Megszoktam már mostanában, hogy a Steamen vásárolok meg játékokat, leginkább a kényelme miatt: nem kell elmenni a boltba, két kattintással megvehető bármi, fel is telepíti magának a programot a számítógép és ha van frissítés akkor befrissíti, nem nekem kell vadásznom a különböző patch-eket. Ehhez képest nagyon meglepődtem amikor a CD Galaxisnál jóval kedvezőbb áron volt a CiM2 mint a neten (3 490 forint a 20 euró ellen), úgyhogy itt most a dobozos változatot preferáltam. A kapott DVD azonban nem került a számítógépembe: a hozzá kapott kódot bepötyögtem a Steam megfelelő felületébe, innentől pedig ugyanúgy viselkedik, mintha interneten keresztül vettem volna meg a digitális verziót. Ráadásként megkaptam hozzá a Modern Collection névre hallgató DLC-t, azaz kiegészítőt is, ami így meg aztán plusz örömmel járt. Hozzátenném, utóbbi nem lemezen, hanem szintén kód formájában lapult meg a DVD-vel kapott számlán.

reggelvan.jpg

Még háttérként annyit mondanék el, hogy ne lepődjön meg senki ha az üzletekben az elképesztően leleményes Modern City public transport Simulator 2 néven találja meg a programot. Mondjuk hogy ki találta ki a kezdőbetűk nagyságának váltakozását azt nem tudom, mindenesetre az biztos, hogy ez ugyanazt a programot takarja, csak kissé más néven. Hogy nem vettünk hülyeséget, azt a borító jobb alsó sarkában is megtalálható CITIES in MOTION 2 felirat bizonyítja. A doboz és a kézikönyv magyar és cseh nyelvű, a program ugyanakkor angolul kommunikál velünk. Futtatható PC-n és Mac OSX-en is, úgyhogy ez sem akadályoz meg senkit abban, hogy belevesse magát a játékba.

behalozva.jpg

Aki az első rész után csodát annak rossz hírrel szolgálhatok: annak ellenére, hogy a feladatunk mozgásba hozni a várost (khm), nem futóversenyeket kell szervezni, nem kell kikergetni a lakosokat gépágyúkat markolászva, illetve a földfelszínt sem kell piszkálni hogy mindent elönthessen a víz. Nem, maradtunk továbbra is a városi közlekedés megszervezésénél, azon az úton, amelyet a Traffic Giant, a Traffic Manager, vagy éppenséggel a CiM első része taposott ki ennek a programnak. A feladatunk ugyanúgy a gépjárművekben a dugóban araszoló, vagy a járdán sétálgató lakosok és turisták tömegközlekedésre való terelése mint korábban. Akkor mire jó a második rész? - tehetnétek fel a kérdést és ugyanez fogalmazódott meg bennem is. Ha gonosz lennék akkor azt mondanám, hogy némi pénz lenyúlására, de inkább nem lennék az, mert azért van némi különbség az első részhez képest.

informaciok.jpg

A programot elindítva a megszokottakat kapjuk az arcunkba: választhatjuk a kampány üzemmódot ahol egymás után különböző feladatokat kell teljesítenünk ahhoz, hogy újabb területeket, térképeket kaphassunk. Próbálkozhatunk a sandbox-szal, ami azt eredményezi, hogy egy várost addig-addig fejleszthetünk amíg a lelkesedésünk kitart, de akár újra is játszhatjuk a már korábban teljesített feladatokat, immáron nem kampány módban. Ezen kívül a társaságot kedvelők megpróbálkozhatnak a hálózatos játék örömeivel, egymás orra elől halászva el az utasokat. Magyarán semmi izgalmas, a megszokott dolgok.

varos.jpg

Én az ismerkedésemhez a sandboxot választottam, miután a kampányt elkezdve kicsit üresnek találtam az egészet: az volt az első feladatom, hogy itt van egy baromi nagy város, hajrá, érj el 15% lefedettséget. Hát köszi, ehhez nem kell kampányt ácsolni, ennél azért kicsit többet vártam volna, az ilyen jellegű feladatok tökéletesen megfelelők a sandbox-ozáshoz is. Úgyhogy rövid kitérő után utóbbiba csaptam bele. Hozzátenném a program egy oktató móddal kezd, ha jól emlékszem akkor 15 (de az is lehet, hogy 18) feladatot kell végigtolni ahhoz, hogy utána szabadon garázdálkodjunk. Ezek meglehetősen egyszerűek: kezeld normálisan a kamerát, építs egy villamosvonalat, állítsd be a jegyek árát, ilyesmik. Gyakorlatilag gyorsan végigvezet a program az összes funkción. Nem vesz el sok időt, egyszer megéri átküzdeni magunkat rajta.

villamosazuton.jpg

Az első részt ismerők meglepődhetnek azon, hogy nem választhatunk a valóságban is létező városok térképei közül. Korábban ugyebár Helsinki, Amszterdam, Bécs és Berlin voltak bent az alapprogiban amihez aztán hozzájött még néhány város, most ezek eltűntek, helyette kapunk szigetvilágot kissé semmitmondó területekkel. A fejlesztők megpróbáltak városokat imitálni, de kicsit olyan mintha álomvilágot építettek volna egy-két térképnél, mintha túl élesen különülnének el a toronyházas részek a családi házaktól, az üzletközpontok az ipari zónáktól, ennél valahogy több keveredést vártam volna el. Emellett azonban meg kell hagyni, hogy a játék meglehetősen jól néz ki. A nézőpontot gyakorlatilag bárhogyan változtathatjuk, a 3D-t pedig tökéletesen lekezeli a program motorja még sok jármű közlekedése esetén is. Nagyon közelre ráközelíthetünk mindenre, így olyan apróságokat is észrevehetünk, hogy a járművek indexelnek egy kereszteződésben kanyarodáskor. Megismétlem újra: egy stratégiai programról beszélünk. Szerintem durva, meg kissé értelmetlen is, hiszen úgysem ezekre fogunk figyelni, mindenesetre úgy tűnik a gépek elbírják, akkor meg miért ne, nem igaz? Az épületek jól néznek ki, a környezet szintén, ha fotótextúrákat használnának simán elhinném, hogy a Föld valamelyik városában vagyok. Kíváncsian várom mikor jön el az az idő, hogy mondjuk a Google-lel szövetkezve tényleg valós térképeken próbálhassuk ki a forgalomszervezői képességeinket. Bátrabb lelkek megpróbálkozhatnak amúgy térképek készítésével, van a proginak ilyen üzemmódja.

jarmuvalasztek.jpg

Na lássuk, milyen eszközöket vehetünk igénybe a város közlekedésének biztosítására! Szerencsére a helikopteres idiótaságot az első részből elhagyták (nem is értem ezt hogyan gondolták anno), helyette nagyobb szerepet szántak a hajóknak, ami legfőképpen a térképek területeinek szétszaggatásán látszik, ugyanis inkább szigetvilágokat próbálhatunk meg behálózni és nem nagy földterületeket. A hajó mellett van a szokásos és jó öreg autóbusz, a villamos, a metró és ehhez hozzájön még a trolibusz azoknak akiknek zöldebb érzetük van és megelégelték, hogy a buszok pöfögjenek a legnagyobb csúcsban. Nyilván mindegyikhez többfajta eszközt rendeltek, amik nemcsak kinézetükben, de befogadóképességükben, gyorsulásukban, árukban, kedveltségükben (stb.) különböznek egymástól. Újabb hátrányos megkülönböztetést húzhatunk ki: ezúttal a buszok nem 8 fős utasszállítási képességről indulnak, kicsivel megemelték a kapacitást, ugyanakkor továbbra is botrányosnak tartom, hogy egy többszekciós villamos 44 főt képes elvinni. Röhej. Annyi szerencsénk van, hogy derék utasaink még ha bosszankodás árán is de hajlandók nyomorogni az eszközökön, így 50%-kal túl lehet tölteni a járműveket, ami néha jól tud jönni, főleg a csúcsidőszakokban. A járgányok áraiban amúgy nincs túl nagy különbség, mindenki beszerezheti magának a saját stílusához jobban illőt. Őszintén szólva én a minél nagyobb kapacitást választottam, nem foglalkoztam túlzottan az üzemeltetési költséggel, mert így is bőven behozták az árukat.

menetrend.jpg

Ha már szóba került az idő, akkor rögtön meg is említeném az ebben történt változást: korábban a program számon tartotta az éveket, így 1920 és 2020 között játszottunk, ahogy múlt az idő úgy kaphattunk egyre újabb és néha jobb járműveket. Most ezt szépen elfelejthetjük, az évek és a hónapok megszűntek, vannak helyettük viszont órák és percek, napok és hetek. Bizony, ezentúl percre pontosan nézegethetjük hol járnak a villamosaink, mikor vannak a városban a csúcsok, de ha a grafikát nézem akkor azt is nyomon követhetjük ahogy lemegy a nap és felkapcsolódnak az utcák lámpái. Mindez nem kis játéktechnikai változást hozott magával, megjelent ugyanis a menetrend szerkesztésének lehetősége: minden egyes vonalunkhoz beállíthatjuk, hogy hétköznap napközben vagy este, a reggeli és esti csúcsban, illetve hétvégén milyen sűrűséggel közlekedjenek az egyes járatok, de persze azt is, hogy a fentebb említett időszakok mettől-meddig tartsanak. Ez alapján amúgy a program számol egy minimális járműigényt, amit célszerű betartani, különben nem csak amiatt lesznek mérgesek az utasok, hogy nem férnek fel mondjuk a buszra, hanem amiatt is, mert esetleg kimaradt egy járat. Ismerős a valóságból, igaz? Emiatt aztán ha azt látjuk, hogy egy vonalon tartósan sokan vannak a megállókban mondjuk az esti órákban, akkor ott megnövelhetjük az indulás gyakoriságát, a fél órás követést lecsökkenthetjük mondjuk 20 percesre.

dugo.jpg

Korábban ugyebár arról szólt az egész, hogy bedobtunk még egy járművet a vonalra aztán reménykedtünk abban, hogy a plusz kapacitás meglátszik majd a megállók telítettségén. Itt kissé máshogy működik az egész, éjszaka érezhetően kevesebben vannak, feleslegesen járatnánk a nappali csúcshoz szükséges járatszámot. Szóval nem árt gondolkodni és tervezgetni. Adódhat persze a kérdés, hogy mi lesz mondjuk az este nem használt járművekkel. Azok bizony a depókba kerülnek ahol a karbantartást is elvégzik rajtuk. Ez is egy újdonsága a programnak amitől mondjuk nem vagyok felhőtlenül boldog. A depókból kerülnek a menetrend szerint kiadásra a járművek, valamint korlátozott számban itt is javítják azokat. Emiatt aztán minden egyes vonalnak a kocsiszínben kell kezdődnie és oda is kell visszaérnie, azaz körjáratokat fogunk üzemeltetni. Nekem ez néha bonyodalmat okozott, megszoktam ugyanis, hogy "transzkontinentális" járatokat építek, azaz nem 8 megállót mennek a járműveim, hanem egy-egy szigeten keresztbe mennek ami vagy 25-30 megállót foglal magában. Emiatt aztán a csúcsidőkben akár 30-40 villamosom is kint lehet a vonalon, míg egy depó kapacitása vagy 10 jármű, vagy 20. Ezért aztán kb. minden vonalhoz saját depót kell építenem, ha nem akarom, hogy gondok legyenek a karbantartással. Ez pedig megint a valósághűséget ássa alá, nem beszélve arról, hogy míg a játék elején egy depó akár 2-3 buszvonalra is elég lehet, a tömegközlekedés felfutásával ez megváltozik és akkor írhatjuk át az útvonalakat is, hiszen másik kocsiszínből kell kiállniuk a buszoknak. Szóval nekem ez így kissé átgondolatlannak tűnik, mindenesetre momentán ez a koncepció áll mögötte.
A fenti képet szemlélőknek amúgy egy jótanács: ne rakjátok közvetlenül a hajók kikötője mellé a depót mert úgy jártok mint én, bedugul a terület és megáll az élet.

penzugyek.jpg

Ahogy korábban is és ahogy minden ilyen jellegű programban van, a dolgok mozgatórugója a pénz. Ha van belőle akkor tudunk építkezni, új megállókat lehelyezni, villamospályát kialakítani, ha nincs akkor tudunk hitelt felvenni vagy várakozni addig amíg lesz. Bevételünk a jegyekből és bérletekből adódik, kiadásunk az építkezések költségétől elkezdve a járművezetők fizetésén át a benzinpénzig meglehetősen sokmindenből. A költségeinkre természetesen van ráhatásunk, olyanokat értve alatta, mint például a személyzet fizetése, ami érezhető hatásokkal is jár: a jegyellenőröket jobban fizetve kevesebben fognak lógni a járműveinken, így több bevételünk lehet a bliccelés visszaszorításából. Kissé direkt így a kapcsolat, de ezt így kalkulálták ki. Kíváncsian várom mikor lesz az megvalósítva, hogy az ellenőrök számát is mi állíthatjuk be. A járműveknél már megemlítettem, de itt is fontos leírni, egy régebbi, többet fogyasztó, kevesebb utast befogadni tudó közlekedési eszköz választása az olcsósága miatt jó pillanatnyi döntésnek tűnhet, hosszú távon viszont bukunk vele, érdemes erre odafigyelni. A banktól esetlegesen felvett hiteleknél addig nyújtózkodjunk amíg a takarónk ér, azaz nézzük meg a fent is látható pénzforgalmi kimutatásból, hogy mennyi a heti bevételünk (alul a Total Income számadat), mennyi a heti költésünk, így mennyi a heti szabadon felhasználható összegünk. Ebből bőven ki kell jönnie az esetleges új hitel kamatának és törlesztőrészletének. Azért mondom, hogy bőven, mert nyilván a bevételek és a költségek is változnak, szóval menjünk biztosra! A hitelnél amúgy az összeg mellett azt állíthatjuk be, hogy mennyi hét alatt szeretnénk visszafizetni. Ha szeretnénk valamit fejleszteni, de nincs rá pénzünk, célszerű lehet alkalmazni, de tényleg csak akkor ha amúgy pluszban vagyunk. Ha a kiadásaink alapból meghaladják a bevételeinket akkor azt ne hitelből finanszírozzuk, akkor rendszerszinten vannak gondok amit újra át kell gondolni esetleg a negatívan szereplő vonalak átalakításával vagy bezárásával, menetrendek módosításával és így járművek megfelelő allokálásával, stb.

jegyarak.jpg

A pénz kiadása után nézzük meg azt is honnan jön a bevételünk. Nem lesz meglepő, de az utasoktól. (És itt most jótékonyan feledkezzünk meg arról, hogy a közben kapott feladatok teljesítéséért is pénz jár, mert ezek nagyságrendje kb. a szánalmas kategóriát súrolja.) A fenti képen az látható, hogy mennyi sok lehetőségünk van lehúzni a kedves tömegközlekedni vágyókat. Külön minden egyes járműtípusra létezik vonaljegy illetve havibérlet, de mivel zónákat gyárthatunk a területekre, ezért így is beállíthatunk különféle árazást. Aki jó fej akar lenni az minden járműre szóló jegyeket és bérleteket is árusíthat. A program itt amúgy megkönnyíti a dolgunkat, mert színezéssel jelöli azt, hogy az adott ár mennyire tetszik a lakosoknak: ha vörös akkor az borzasztóan drága és mindenki lázad ellene, ha zöld akkor az remek, a kéket pedig túl olcsónak találják. Nyilván ezek között elég széles a szórás, mindenesetre érdemes ide gyakran visszanézni és állítgatni az árakat, főleg új járatok beindítása után. Szerintem remekül működik ez a fajta rendszer, nekem bejött ez a megoldás amúgy. Az utasaink elégedettsége persze nem csak a jegyártól függ, működésünket a megállókban látható számok színén is láthatjuk: ha túl sok a piros akkor valamiért morcos ránk mindenki.
Bár az első résszel túlzottan sokat nem játszottam, tapasztalatom szerint nem túl nehéz normal fokozaton a pozitív mérleg kicsiholása, alig pár óra játék után már bőven 100 000 fölött jártam a heti bevétel-kiadás különbségénél, azaz folyamatosan fejlesztgethettem. A CiM ebből a szempontból jóval keményebbnek tűnt. Hozzátenném: ez nem baj, így kellemesen élveztem a játékot.

estevan.jpg

Na miről nem írtam még? Ja, kezelés: elsősorban egérrel, néhány billentyű könnyítheti, vagy adott esetben nehezítheti az életünket. Én például az első két órát végigmorgolódtam amiatt, hogy az egeret a képernyő szélére húzva nem megy odébb a terület képe, nem lehet így scrollozni, csak gombokkal. Nyilván én voltam a hülye, hogy nem néztem meg a beállításokat, ahol természetesen erre is van opció, utána már könnyebben zajlott a játék. Alapvetően amúgy minden ikonokkal van kint a képernyőn, a jobb alsó sarokban a főbb cselekvési lehetőségek amelyekre rákattintva újabb sorok és ikonok tűnhetnek fel, így juthatunk el nem csak a pénzügyeinkhez, de akár az útépítéshez, a villamospálya lehelyezéséhez, vagy egy új vonal elindításához. Nincs túlbonyolítva, viszont még most is rendszeresen összekeverek néhány ikont, hogy mit is jelent. Ilyenkor rajta hagyva az egeret persze kiírja a mögötte található funkciót, csak néha gyorsabb a kattintásom az olvasásomnál. Az infókat külön ablakokban kaphatjuk meg amelyeket aztán odébb helyezhetünk, mert ezek száma tud kaotikus is lenni, de szerintem ez még belefér. Ehhez kapcsolódik viszont egy kis bug: ha képernyőmentést készítünk a beépített megoldással, akkor az csak a város képét fogja mutatni, a rajta található ablakokét nem. Ez okozott némi problémát nekem a cikk írásánál, amikor csináltam vagy 30 képet a különböző menükről aztán utána láttam, hogy mindegyik fotón ugyanaz a város szerepel mindennemű infó nélkül. Lehet, hogy ezt direkt akarták így, ennek ellenére bosszantó. A bal alsó sarokban szokás szerint megtalálhatjuk a terület térképét amit átválthatunk arra, hogy egy jármű közlekedését mutassa. Itt továbbra is az ősrégi Traffic Giant az etalon nekem, ott 3 járművet is követhettünk külön ablakokban. Nem értem továbbra sem, hogy miért nem lehet valami hasonlót leprogramozni. Különösen akkor vicces ez ha megfeledkezünk róla és már 10 órája a depót mutatja pörögve a kamera, mondván éppen szervizelik a járgányt.

villamos.jpg

Kezeléshez tartozik - és hívjatok miatta nyugodtan bénának - az, hogy a metróépítést szerintem elbaltázták. Vagy legalábbis én nem jöttem rá a helyes taktikára, végtelen sok próbálkozásra sem sikerült összehoznom egy vonalat amely a depóba megy-jön és amelyen megindulhat a közlekedés normális megoldás mellett. Én azt gondolnám, hogy ezt egyszerűbben is meg lehetne oldani, mindenesetre a jelenlegi formájában szerintem aránytalanul nehézkes. Szintén problémásnak gondolom, hogy bár remek az, hogy mindenhova lehet építkezni, akár több sávban is mehetnek egymás mellett a villamosvonalak vagy a trolik (külön kiemelném a buszsávok királyságát ahogy elhúznak a dugóban ácsorgó autók mellett a járatok), nincs visszavonás gomb. Ha valamit letettünk, akkor azt csak eldózerolni lehet plusz pénzért ami meglehetősen bosszantó tud lenni egy véletlen egérkattintás után. Simán előfordul ugyanis, hogy a villamospálya a 3 sávos út középső sávjába kerül mert kicsit megmozdult a kezünk az egérrel együtt (ami azért nem akkora hatalmas probléma, így is fel tudnak szállni rá az utasok a járdán lévő megállóból), és ilyenkor bizony jó lenne egy hoppá-bocsi-mégsem-így gomb. Már az is előrelépés lenne, ha csak a legutolsó műveletet hagyná megsemmisíteni. Így marad minden nagyobb építkezés előtt a jó öreg mentés, illetve az időnkénti felesleges plusz költés.

hajoravarva.jpg

Ugyanígy hiányzott egy áttekintő nézet egy-egy utas céljairól. Mert az odáig rendben van, hogy a megállónál akár név szerint is beazonosíthatjuk derék állampolgárainkat akik velünk akarnak utazni és megnézhetjük, hogy hova is jár dolgozni vagy bevásárolni, mégsem annyira átlátható a rendszer mint más hasonló programoknál. Ez így túl sok mikro műveletet igényel, jobban tetszik az olyan megoldás amin színekkel kiemelve látszódnak az esetleges úticélok. Persze statisztikából van elég, szépen szűrhetők, hogy hol mekkora a lefedettség, mennyi megállónk van, hogyan változott a város népessége és a többi, de néha az egyszerű dolgok lennének a leghasznosabbak.

viz.jpg

Összefoglalva így a végére: megváltozott a program, hol előnyére, hol hátrányára. Őszintén szólva nem tudom eldönteni, hogy ért-e ez annyit, hogy egy új programként kezeljük és ne egy megváltozott CiM1-ként. Az árát mindenesetre szerintem megéri, kellemes órákat lehet eltölteni előtte és amerre a világ halad lehet, hogy eljutunk odáig, hogy lesz olyan közlekedési vállalat amelynek az élére azért neveznek ki valakit mert királyul teljesített CiM2-ben.

1 komment

Címkék: stratégia virtuális vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr125317671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csige791 2013.06.02. 01:34:51

Sziasztok tegnap indult offline versenyünk:

cimkk.tumblr.com/verseny1
süti beállítások módosítása