Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Osztrák-német csillagtúra - jubileumi felhangokkal

2012.10.09. 07:54 Tastam

00.jpgA lenyűgöző környezetben fekvő bájos városka, Kufstein fölé magasodó erődítmény történelmünk szomorú, ámde fontos szeletét képezi, ahova szerintem mindenkinek el kellene látogatni. Ennek persze sokaknál komoly akadályai vannak, elsősorban anyagi, hiszen az osztrák-német határ innenső oldalán elterülő település közel félezer kilométerre található országunk nyugati határától. Jómagam már régóta szerettem volna felkeresni, s bár a közelében már többször is jártam, 2012. szeptemberének közepén jött el az ideje az igazi találkozásnak. Az utazást hosszas tervezgetés előzte meg, hogy minél többet megtekinthessek a környék vasúti és nem vasúti érdekességeiből, melyek a szálláshelyünk köré rajzolt szűk sugarú körön belül helyezkedtek el. Teljesen véletlen módon ezek közül több vasút kerek jubileumot tudhatott magának 2012-ben, valójában bennünk is csak a helyszínen tudatosult ez a tény. Egy kissé szomorkás, esős péntek hajnalán aztán egy baráti pár társaságában elindultunk a nagy útra.

Az utazás említésre méltó esemény nélkül telt, így már kora délután a nevezetes Chiemsee mellett suhantunk. A közvetlenül a tó partjára telepített – és igen zsúfolt – parkolónál az időközben eltakarodott felhők mögül előbukkanó nap fényében sütkérezve elhatároztuk, hogy teszünk kis kitérőt a közeli Prien városkába.

01.jpg

Rövid városnézéssel indítottunk, melynek végeztével aztán – láss csodát! – hamarosan a München – Salzburg fővonal mellett találtuk magunkat, ahol rövid várakozás után meg is lett az első vasúti fotó. Főszereplője a meglehetősen gyászos külsejű MRCE-Dispolok (kölcsönmozdony, az MRCE ugyanis egy vontatójárművek bérbeadásával foglalkozó vállalkozás), az ES 64 U2-061-es pályaszámú Taurus, mely egy, a megjelenése alapján német felségjelűnek tippelt kocsikból kiállított szerelvénnyel robog Ausztria felé.

02.jpg

A Prien városkát átszelő vaspálya, bár német földön halad, tulajdonképpen Ausztria vasúthálózatának is része. Az osztrák kelet-nyugati forgalomban közlekedő távolsági személyszállító- és tehervonatok nagy része ugyanis erre közlekedik, hogy a túlnyomóan sík vidéken haladva kikerülhesse Salzburg tartomány magas hegyeit. S mivel a két nemzeti vasúttársaság közösen használja a pályát, vonatjaikról nem nehéz dolog közös képet készíteni. Azért némi kis szerencse mindenképpen szükségeltetik...

03.jpg

Az utazás tervezésekor elsőre ugyan elkerülte figyelmemet, de később szerencsére felfedeztem a Wendelstein fogaskerekű vasutat, melynek induló állomása a szállásunk melletti harmadik faluban található. Meglátogatását egy másik alkalomra terveztük, azonban egy prospektus érkezésünk napján este 6 órára nosztalgiavonat indulását jelezte egy éjszakába nyúló rendezvény alkalmából. A vonat már nem túl jó fényviszonyok mellett indult el (a vasúthoz később még visszatérünk), mi pedig elfoglaltuk szállásunkat.

04.jpg

Az első napi programunkat az időjárás diktálta: a borongós, esőbe hajló reggelen nem mertük az eredetileg tervezett egész napos chiemseei hajókázást bevállalni. Ezért aztán más irányba indultunk, pár fotó kedvéért azonban megálltunk szálláshelyünk, Oberaudorf megállójában. A korábban – ránézésre – állomásként működő létesítményen nem könnyű szép képet készíteni, mivel a házak között futó sínpár zajvédő fal szorításában kígyózik. A felvételen a Német Vasút (DB) 425 145-ös, Kufsteinbe igyekvő motorvonata látható.

05.jpg

Hamarosan már Bayrischzellben voltunk, ahol a Bayerische Oberlandbahn (BOB) végállomása is található. A magánvasút-vállalat, mely vagy két évtizede Nohab-mozdonyokat is beszerzett (V170 sor., nem tudom, megvannak-e még?) 2012-ben a Schliersee-től Bayrischzellig húzódó pálya 100 éves évfordulóját ünnepelte. Érdekes módon a csupa csonkavágánnyal kiképzett új állomást szinte ráépítették a régire, melynek végponti váltókörzetét az ütközőbakban végződő kihúzóvágánnyal egyetemben – jó nagy gazban – ott hagyták.

06.jpg

Bayrischzell messze földön ismert üdülőhely, melynek a nem csekély turistaforgalom ellenére sikerült megőriznie kedélyes bajoros jellegét. Odalátogatásunk napján a veterán autók seregszemléje zajlott: a koros járművek a település közepén felállított starthelyről indultak, s meghatározott útvonal teljesítése után tértek vissza. Miután meguntuk az old-timer parádé bámulását, felkerestünk még egy szép erdei környezetben csobogó vízesést – ahol sikeresen meg is áztunk –, majd indultunk tovább.

07.jpg

Következő megállásunkra a kellemes, tóparti településen, Schliersee-n került sor, ahol egy szupermarket büféjében meg is ebédeltünk. A BOB vonala itt "megfejel", vagyis az átmenő vonatok menetirány-váltásra kényszerülnek. A pályaudvaron a hétvégén kieső müncheni betétjáratoknak köszönhetően néhány szolgálatmentes járművet is láttunk. Különös kontrasztot képez a korszerű, a motorvonatok padlózatával egyszintbe eső magasságú peron és az állomás túlvégén meredező, s természetesen működő karos jelzők látványa.

08.jpg

Itt akár több napot is eltölthettünk volna, azonban még eredeti úti célunkat, a Chiemsee partján elterülő Prient is fel akartuk keresni. Hogy mért volt fontos az előző napon már bejárt városba újfent elmenni? Nos, nem más, mint egy kisvasút, nevezetesen a Chiemseebahn kedvéért. A kisvasút kifejezés itt mindenképp helytálló, hiszen az 1000 mm-es nyombőségű pálya hossza még a két kilométert sem éri el, a keskeny síneken pedig apró, szinte gyufásdoboz-méretű járművek szállítják az utasokat.

09.jpg

A kisvasúton 1887-ben indult el a forgalom, azaz ottjárttunkkor éppen 125 esztendős volt. A pálya a vasútállomás és a kikötő között teremt utazási lehetőséget, útja során Prien város utcáin zakatol végig. Ma is szinte az eredeti: gőzmozdonya és a vagonok is a megnyitás óta itt szolgálnak. A modernizálást egy dízel-vontató jelenti, mely a gőzöshöz hasonló karosszériájában az előszezon gyengébb forgalmú napjain dolgozik. Forgalom csak tavasztól őszig van. A képen a kikötőből induló vonat látható.

10.jpg

Második napunk lényegesen jobbnak ígérkezett az előzőnél, hiszen már reggel szikrázóan sütött a nap. A bőséges, svédasztalos reggeli után dél felé hagytuk el Oberaudorfot. Első stációnk a cementgyáráról ismert Kiefersfelden volt, amelynek az állomását kerestük fel elsőként. Itt is az oberaudorfihoz hasonló környezet fogadott, ám a pályaudvarnak három vágánya van. A Rosenheim és Kufstein közötti személyforgalmat a DB és az ÖBB motorvonatai látják el, ezúttal az osztrák Talentet mutatom.

11.jpg
Tíz órakor a fentebb már említett cementgyárnál volt jelenésünk. No nem azért, mert annyira érdekelne az ipari nagyüzem élete, hanem mert kapujától nem messze indul egy különleges kisvasút. Különleges, mert nyombősége a nem túl szokványos 820 mm, de különleges azért is, mert a szűk 6 km-es vonalon a világ legidősebb, vonali szolgálatot ellátó villamos mozdonyai dolgoznak rajta. Az 1880-ra felépített, ma is használatban lévő iparvasúton tavasztól őszig minden második hétvégén járnak a nosztalgiavonatok.
12.jpg

További különlegessége a vasútnak, hogy nemzetközi összeköttetést biztosít, külső végpontja, Wachtl ugyanis Ausztriában található. Az itt kibányászott mészkő nemzetközi megállapodás alapján kerül a kiefersfeldeni cementgyárba, ám sajnos a korábbi erős teherforgalom ma már a múlté. A vasutat gazdája 2003-ban le is állította, de a néhány év múlva újraindított beszállítás már csak árnyéka egykori önmagának. Wachtl-ban egy keletnémet eredetű dízel segít a vonat megforgatásában, körbejárási lehetőség ugyanis itt nincs. A kép a mészkőrakodót ábrázolja.

13.jpg

Ezután Kufstein meglátogatása következett, melyet még megelőzött egy kiadós ebéd az állomás melletti kebabosnál. A vár mindannyiunkra nagy hatást gyakorolt, azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy miért. Ezen a felvételen a hírhedt börtönszint falára erősített tábla látható az itt fogva tartott, számos nációhoz tartozó személyek neveivel. A kiváló állapotban lévő erődítmény megtekintése után a rendkívül megkapó óváros felfedezése következett, megkoronázva a főtéri cukrászda pompás fagylaltjának elfogyasztásával.

15.jpg

A vár száz méterre magasodik az Inn-völgy fölé, a sziklára épített vastag falak mellől messzire ellátni. Jól megfigyelhető innen a pályaudvar élete is, mely a perspektíva miatt szinte terepasztal benyomását kelti. Az egyébként forgalmas határállomás azonban csalódást okozott: mintha vasárnap a teljes teherforgalom leállt volna, csupán a nem túl változatos megjelenésű személy- és IC-vonatok mozgolódtak. Egyetlen változatosságot a két félreállított Traxx jelentette, az elülső pályaszáma E186 184-8.

14.jpg

Útitársaink kívánságára még „elszaladtunk” Jenbachba, melynek állomását három különböző nyombőségű vaspálya érinti. Magam nem láttam ennek sok értelmét, egyrészt mert sok időnk nem lévén csak az állomáson mozoghattunk, másrészt pedig a késő délután fényviszonyai, a hosszú árnyékok nem igazán kedveztek a fotózáshoz. Végül a Zillertalbahn néhány reklámos kockadízelét, egy hideg kisgőzöst és a menetrend szerinti nosztalgiamenettel fordított állásban beérkező ellenfényes szertarályos gőzmozdonyt sikerült becserkészni.

16.jpg

A harmadik és egyben utolsó nap reggelén Rosenheim vettük az irányt. Útközben még betértünk egy flintsbachi várhoz melynek az az érdekessége, hogy magánlakásként funkcionál. Rosenheim forgalmas állomásán ágazik ki a München – Salzburg vaspályából a kufsteini vonal. Azt már megtapasztaltuk, hogy az ÖBB, vagy a DB állomásait nem nagyon érdemes fotózás céljából fölkeresni, hiszen a meglehetősen egyhangú járműállományt általában fantáziátlan, jellegtelen háttér koronáz. Itt szerencsére találtunk kis tarkaságot…

17.jpg

A déli harangszó már a Brannenburghoz tartozó Milbingben ért minket, a Wendelstein fogaskerekű vasút völgyállomásánál. A köztéri padon elfogyasztott egyszerű, de ízletes ebéd végeztével megvásároltuk menetjegyeinket és felszálltunk a 13 órakor induló vonat fedélzetére. Az 1 méteres nyomközű, vegyesen adhéziós/fogas hajtású vaspályát 1912. május 12-én avatták, vagyis épp fennállása százéves jubileumát ünnepelte. A vonal eredetileg a 2 km-re található DB-állomásról indult, ám 1961-ben – lakossági nyomásra – az odavezető szakaszt felhagyták.

18.jpg

A korszerű, svájci gyártású iker-motorkocsi 20 perc alatt küzdi le a nem egészen 8 km-es távot. A sziklába vájt végállomástól még nem keveset kell mászni a Wendelstein 1838 méteres csúcsán található időjárás- és égboltmegfigyelő állomáshoz, azonban aki az állomás körüli teraszon marad, az sem csalódik. A pompás kilátás mellett óriási önkiszolgáló étterem (ha ezt tudjuk, itt ebédeltünk volna), jégbarlang, a kicsiny, Szt. Vencel tiszteletére szentelt kápolna és a bármely irányba nyíló felejthetetlen látvány várja.

19.jpg

Mint említettem, vonattal mentünk fel, a visszaereszkedést azonban gyalogosan terveztük. Utólag visszagondolva ez nem biztos, hogy jó ötlet volt, ugyanis az út első, sziklákon és kőgörgetegeken át vezető, helyenként meredek szakasza nem volt könnyű terep. Azonban utólag visszaemlékezve és a képeket nézegetve megérte, hiszen ezen a szakaszon a bajor Alpok csodálatos panorámája kísért. Útközben többször is találkoztunk a Wendelstein vasúttal, amint a sziklába vájt vonalán szállította a kényelmes, városi turistákat.

20.jpg

A wendelsteini gyalogtúra után kiválóan tudtunk aludni, így aztán a szokásos módon bőséges reggeli után pihenten indultunk haza. Még egy rövid megállást iktattunk be a falu szélén egy sorompó és egy régi kolostor mellett, melynek falán nem kis meglepetésünkre magyar nyelvű emléktáblát fedeztünk fel. Már itthon utánanéztem és az derült ki, hogy a II. világháború után Bajorországba menekültek részére rövid ideig leánykollégium működött az épületben. A kolostor melletti sorompónál pedig elkészült az utolsó vonatfotónk.

Rövid ott-tartózkodásunk alatt sok mindent láttunk, és bár az időjárás nem állt végig a mi oldalunkon, úgy érzem, nem lehet okunk panaszra. Amolyan igazi nagyágyút ugyan nem került lencsevégre, de amit szerettünk volna, mindent sikerült megnéznünk és megörökítenünk. A környéket bárkinek nyugodtan merem ajánlani, lett légyen az illető vasútrajongó, vagy egyszerű turista, hiszen rengeteg a látnivaló. Számunkra a három nap kevésnek bizonyult, de ki tudja, talán egyszer visszatérünk…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr844824312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása