Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vendégposzt -Kommandó

2012.08.21. 21:46 crash

erd_ly_2012_202.jpgMai vendégposztunk mickeymano fórumtársunktól származik, aki nem csak N-es modellező, de mint kiderült, a kivasutak nagy barátja is. Idén sikerült a Kommandói kisvasúti napot elcsípnie, erről osztja meg velünk az élményeit. 

--

Immáron 20 éve járok Erdélybe minden nyáron 1-2 hétre. Az idén végre sikerült –persze nem teljesen véletlenül- a kommandói napok idejére időzítenem a szabadságomat és működés közben megtekinteni és kipróbálni a helyi kisvasutat.

A Kovászna-Kommandó keskeny nyomközű vasúti rendszert a 19. század vége felé kezdték el építeni melynek fő célja a környék erdőgazdálkodásának és fafeldolgozó iparának kiszolgálása volt. A vasút alsó szakasza a kovásznai normál nyomközű vasút állomásától az alsó siklóig tartott, kb 6km hosszan. A vasútállomáson rakták át a vasúti kocsikra a faanyagot, az Európában egyedül álló gravitációs elven működő siklóval pedig összekötötték a felső szakasszal mely összes hossza 60km környékén volt. A sikló normál nyomközű volt, a pálya közepén szimmetrikus kitérővel, ahol az állvány kocsik kikerülték egymást és szükség esetén átpakolták a súlyokat. Hossza 1260m volt, 400m szintkülönbséget hidalt át. A fával megrakott kocsikat egyszerűen rátolták az állvány kocsira a felső állomáson és ennek súlya húzta fel az alsó állomásról az állvány kocsit az üres vagonnal. A sikló utolsó üzeme 1999-ben volt, azóta többször leégett, az alsó állomáson lévő hidat elmosta a patak, a nyomvonalat szinte benőtte az erdő. Tudomásom szerint a siklót tervezik újjáépíteni, de már csak embereket fog szállítani a felsősikló állomásnál lévő kilátóhoz. Ha jól tudom, a Sikló Egyesület Sepsiszentgyörgy épp ezzel a céllal jött létre. Hát… ez is valami.


Csak az érdekesség kedvéért, a Magyar Vasúttörténeti Parkban megtekinthető az a terepasztal melynek témája épp ez a sikló és környezete.

Erd_ly_2011_156.jpg

Erd_ly_2011_154.jpg

A Kommandóról odavezető kb 8km-es szakaszt szintén benőtte az erdő ,karbantartás hiánya miatt a pálya és a műtárgyak nagy része használhatatlanná vált. Sajnos a romániai gengeszterváltás után a kommandói központi fűrészüzemet privatizálták majd később csődbe ment és bezárták, így a kisvasút létjogosultsága is bizonytalanná vált. Manapság az üzem újra működik, de a fát már trélerekkel szállítják. Szerencsére egy Georg Hocevar nevű oszták vállalkozó – aki amúgy megszállott vasútrajongó- felismerte a kisvasút turisztikai jelentőségét, felújíttatott néhány nyitott személykocsit valamint törpe dízelmozdonyt, több gőzmozdonyt, többek között az 1911-ben Budapesten a Máv Gépgyárban készült CFI 764-243-as pályaszámú mozdonyt.

erd_ly_2012_206.jpg

A gőzmozdonyok jelenleg a vonal felső szakszán közlekednek kb 7km hosszan a Kommandó-Halom útvonalon a Nagy Bászka patak völgyében, sajnos egyelőre csak a kommandói napok alkalmával melyeket minden évben augusztus első hétvégéjén tartanak. A pálya alsó szakszán a tündérvölgyben kb 3,5 km hosszan minden szombat és vasárnap pedig a törpe dízelmozdony vontat utasokkal teli panoráma kocsikat. Sajnos a többi vasúti jármű és pálya szakasz jelenleg az enyészeté… ☹

Erd_ly_2011_433.jpg

Erd_ly_2011_430.jpg

A felső szakasz műszaki állapotára jellemző, hogy lejtmenetben sikerült kétszer is kisiklanunk – pont az a kocsi ahol ültem ☺- , de a személyzet nem esett pánikba, egy fatuskó és egy emelő valamit néhány pajszer segítségével kb kettő perc múlva ismét zakatoltunk. Igazi élményvonatozás volt! A program fénypontja pedig az volt amikor sikerült a helyszínen megvásárolnom a Sepsiszentgyörgyi Sikló Egyesület és a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület gondozásában tavaly –ráadásul egy kötetben négy nyelven- megjelent kiadványt potom 95 RON-ert (kb 6000Ft) melynek címe Vasúti vontató járművek a Kovásznán és Kommandón. Ez egy A4 méretű kb ujjnyi vastag könyv telis-tele régi és új fényképekkel a vasútról és járműveiről valamint a járművek jellegrajzával és műszaki leírásával, a vasút történetét bemutató archív képekkel. Ha valakit érdekel , következő N-es topictalira elhozom, érdemes belelapozni.

20120814 004.jpg 20120814 003.jpg

Amúgy Kommandó Kézdivásárhelytől 32 km-re délkeletre a Háromszéki-havasokban, a Nagy-Bászka völgytágulatában, a Kupán-, Toplica- és Rozsdás-patakok találkozásánál fekszik. 1 km-es tengerszint feletti magasságával Kovászna megye legmagasabban fekvő települése, körben 1800m magas hegyvonulatokkal, gyönyörű – főként fenyő- erdőkkel. Budapesttől mintegy 760Km, tehát kizárólag csak a fanatikusoknak ajánlom. Viszont ha valaki Erdélyben jár a környéken, semmiképpen ne hagyja ki. A táj már maga megér egy utat! 

Erd_ly_2011_160.jpg

erd_ly_2012_294.jpg

Több kép itt: https://picasaweb.google.com/107314995867490230823/Kommando2012

-MM

Szólj hozzá!

Címkék: kisvasut

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr314724834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása