Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Kalandozás a Feketegaram völgyében

2012.05.05. 18:05 Tastam

A szlovák Érchegységben található Feketebalog (Čierny Balog) egykor partizánok búvóhelyeként vált ismertté, napjainkban pedig kisvasútja miatt vonzza a látogatókat. A faluban található északi szomszédunk legnevesebb erdei múzeumvasútja, mely immár két évtizede áll az odalátogatók szolgálatában. A 760 mm-es nyombőségű vasút első szakaszán 1909-ben indult meg a forgalom a feketebalogi fűrésztelep és Kisgaram (Hronec) között. A vasútépítés itt nem állt meg, a keskeny sínpárt egyre mélyebbre vezették a sűrű erdőségbe. Az I. világháború idején a munkákat orosz hadifoglyokkal végeztették. A hivatalosan Fekete Garam Vasútnak (F. G. V.) nevezett hálózat fénykorában 131,98 km-es összhosszal bírt. Személyszállítást a Feketebalog – Kisgaram szakaszon 1927. július 19-étől végeztek. A forgalom az 1960-es évektől folyamatosan esett, míg az egyre rövidülő hálózat utolsó szakaszát 1982-ben bezárták. Ezzel egyidőben a megmaradt szakaszt az akkori csehszlovák állam nemzeti kulturális emléknek minősítette. A következő esztendőben önkéntesek elkezdték a járművek mentését és a pálya használható állapotba hozását. A forgalom, immár múzeumvasúti jelleggel 1992-ben indult újra. A húsz éves évforduló alkalmából a kisvasút a május 1-jei hosszú hétvégén számos ünnepi programmal várta a látogatókat, melyre magunk is ellátogattunk.

 

Az eredeti terv szerint szerettünk volna kilenc órára Károlytelep (Chvatimec) megállóhelyre érni, hogy megörökíthessük a Zólyomból érkező, František Giertli nevű különvonat érkezését. Ez azonban némi navigációs hiba miatt nem sikerült, sajnos negyedórával később futottunk be. A nagyvasút közelében található keskeny nyomközű állomáson már senki nem volt, a pár éve itt látott, tarkára pingált gőzmozdony is eltűnt, mindössze egy kissé bizarr megjelenésű, puritán módon egyszerűen a földre lerakott dízelmozdony várt minket.
Miután itt hamar végeztünk, izibe’ indultunk Kisgaramba. A nagyvasúti szárnyvonalon, mely egyébként a keskeny vágánytól néhány méterre, azzal párhuzamosan húzódik, napjainkban csupán teherforgalom van, az sem túl nagy volumenű. A kisgarami pályaudvaron nagy sokaság fogadott, valamint itt állt a Feketegarami Erdei Vasút, vagyis az ünnepelt két személyvonata és két igazi óriás, a Pomeranč (Narancs) becenevű, T678 0012 pályaszámú dízel- és a 498 104-es Albatrosz. Az utóbbival később még találkoztunk.
Az állomás tele volt, hiszen itt állt még két különvonat, az Albatrosz klub két nappal korábban megérkezett szerelvénye és a František Giertli-expressz. Ez a számunkra ismeretlen név egyébként egy, a feketegarami vasúthoz is köthető legendás személyiséget takar. Még egy Bardotkát is láthattunk Kisgaramban, ám hogy megörökíthessük, mélyebben be kellett sétálnunk a sínek közé. A háttérben az egykori indóház teteje figyel, az épületet nemrég újították fel, azonban napjainkban nem vasúti célra használja a gazda.
A nagyközönséget a szervező kulturális műsorral szórakoztatta: egzotikus táncokból láthattunk ízelítőt. A rendezvénynek – véleményem szerint – elég szerencsétlen helyszínt választottak, mivel az állomás melletti térséget a település főutcája is átszeli, amely ezen a napon elég nagy forgalmat bonyolított le. Ám az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy más lehetőség nem igazán adódott a Feketegaram patak szűkülő völgyében megbúvó falucskában, ahol ennyi ember kényelmesen elfért volna.
A két gőzmozdonyos vonat 11 órakor, illetve néhány perccel utána indultak el Kisgaramról. Nem jutottak messzire, mivel pár száz méterrel odébb, Kisgaram-községháza (Hronec obec) megállóhelyen a gőzmozdonyoknak vizet kellett vételezni, mégpedig egyenesen a Kisgaram patakból. A várakozás – mivel két gőzösös szerelvény is volt – kissé hosszúra nyúlott, így a menetrend szerint a Pozsonyból érkező gyorsvonathoz csatlakozott menetrend szerinti kisvonat utolérte a második jubileumi menetet.
Egy hirtelen ötlettől vezérelve visszafordultunk, hogy a hosszabb, ám lényegesen jobb úton juthassunk el Feketebalogba. Az idea helyesnek bizonyult, ugyanis Kisgaram állomás kijáratánál fotómasinákkal felszerelkezett kisebb tömegre lettünk figyelmesek. Magunk is csatlakoztunk hozzájuk, mivel gondoltuk, hogy a Pozsonyba visszainduló Albatroszt várják. Nem ért csalódás, hiszen hamarosan feltűnt a hatalmas, elegáns gőzmozdony, amely a nem túl jó minőségű vágányon nagy csikorgások közepette haladt el előttünk.
A következő program egy igazi szlovák menüből álló ebéd volt, majd folytattuk utunkat Feketebalogra. Az állomáson ott tartózkodott a győri gyártású dízelmozdony, mely debreceni építésű vagonjaival alighanem a délutáni személyvonat vontatója lesz majd. A korábban zöldre fényezett, belsőleg teljesen átalakított – remotorizált – lokomotív új színtervvel büszkélkedik, amely az én tetszésemet nem igazán nyerte el. A háttérben a hegyoldalon a környék büszke múltjára emlékeztető partizánemlékmű látható.
A húszéves jubileum legnagyobb attrakcióját a korábban önálló, ma Feketebaloghoz tartozó Dobrocsba (Dobroč) vezető szárnyvonal újranyitása jelentette. Ott jártunkkor a relációt az M21 004-es pályaszámú motorkocsi szolgálta ki, melyet a képen Dobrocs falu peremén, a Feketegaramot átívelő hídon láthatjuk. Az M130-as alapjain kifejlesztett, 1937 és ’48 között gyártott típus az akkori Csehszlovák Vasút (ČSD) több vonalán is dolgozott, sőt a II. bécsi döntés alapján visszacsatolt területeken néhányuk ideiglenesen MÁV állományba került.
Egy kirándulóvasút esetében a túléléshez nem árt, ha valahonnan valahová viszi az utasokat. Esetünkben a dobrocsi végállomásnál egy játszótér és sportpálya, egy étterem és a falu temploma lehet az utazás célpontja. Kérdés, hogy mindez meddig elégíti ki az ideérkezőket, akiknek zöme csupán az utazás kedvéért száll vonatra, vagyis a megforduló szerelvénnyel visszatér Feketebalogba. Azonban vannak olyan tervek, melyek szerint szeptembertől a hivatásforgalomba, nevezetesen az iskolások szállításába is beszáll a kisvasút.
De azt meg kell hagyni, a Feketegarami Múzeumvasút eddigi két évtizedes története a töretlen fejlődésről szól. Amikor első ízben jártam itt, a képen láthatóhoz hasonló apró kis mozdonyka cibálta a házilagos kialakítású, alig-ablakos személyvagont, ma pedig igazi, komoly vonatok közlekednek a mind hosszabbra dagadó hálózaton. Nekünk, magyaroknak külön öröm, hogy a bevethető járműállomány nagy része magyar eredetű, bár a személykocsik esetében jómagam többre értékelném, ha ezekre idehaza lenne szükség…
A kisvasút törzsvonalának folytatása a Vidra patak völgyében folytatódik, ennek egy rövid szakasza járható és rendszeres forgalom van rajta. E vonalrész végállomásánál található egy skanzen, melyben többek között a vidék életében egykor fontos szerepet betöltő kisvasút is helyet kapott. Itt találkoztunk a fotón szereplő, 1948-ban a prágai ČKD gyárban előállított gőzmozdonnyal. Őt nézve búcsúztunk el a Feketegarami Múzeumvasúttól, melynek minden jót kívánunk a következő – remélhetően sokszor – húsz esztendőre!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr494490391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása