Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

N-es amerikai mozdonyok: az Intermountain-modellek

2012.04.10. 14:35 gxy

imrc_title.jpgTöbb, mint tizenöt éve kezdtem gyűjteni az amerikai mozdonyok n-es modelljeit, elsősorban a nevezetes „cab” és „cowl” típusokra koncentrálva. Az elmúlt években több gyártó termékeivel szereztem tapasztalatot, ezeket fogom itt lépésről-lépésre megosztani, hátha lesznek páran, akik hasznát veszik a beszámolóknak.

Most az Intermountain kerül sorra, amely kocsik mellett az N-es mozdonyok gyártásába is beszállt 2002-ben, és azóta több kiadásban hozott ki FT, F3, F7, FP7, F9 és FP9-modelleket, emellett az SD40–SD45 család néhány ritkább, de nevezetes tagját, és legutóbb egy gőzöst is. Néha ugyan érkezik panasz a változó minőségre, de szép számmal kötődnek figyelemre méltó, úttörő jellegű lépések is a cég nevéhez, elsősorban, ami a modellek részletességét illeti. Az Intermountain egyike azoknak a gyártóknak, melyek az utóbbi időben egyre inkább rácáfolnak azokra az előítéletekre, miszerint 1:160-ban csak messziről látszanak mozdonynak a modellek.

F-unitok az FT-től az FP9-ig

Van néhány olyan típus, ami az embernek, különösen, ha az amerikai vasutakat is ismeri, azonnal eszébe jut a „mozdony” szó hallatán. Nos, az F-unit kétségkívül ezek közé tartozik, gyakori és népszerű, mondhatni ikonikus sorozatról lévén szó. Erre már az N-es modellezés hőskorában is építettek a gyártók, amikor kialakították a kínálatukat, és azóta is sokuknak megvan a maga „alap-F-unitja”. Ez azonban legtöbbször az F3–F7–F9 körből kerül ki; az úttörő FT-re érdekes módon igen sokáig csak kisszériás cégeknél volt remény. 2002-ben végre eljött az idő, és egyszerre két gyártó (az itt tárgyalt Intermountain és a Micro-Trains) is piacra dobott egy-egy n-es FT-modellt. Mindketten először hoztak ki egyáltalán N-es mozdonyt, de amíg a Micro-Trains eddig nem jelent meg újabb típusokkal, addig az Intermountain rendszeresen hoz ki további F-unit-modelleket. Ez alkalommal az eddigi termékpalettájuk néhány nevezetes darabját fogjuk szemügyre venni.

imrc_ft_total.jpg
FT: a vasúton új korszak indult vele, az N-es modellezésben is új fejezetet nyitott

A 2002-ben megjelent FT-vel elég jól sikerült az Intermountain bemutatkozása: az A+B készlet mindkét egysége komoly, „low-friction” mechanikát kapott (amit addigra már minden komolyabb gyártó, így az Atlas és a Kato is alkalmazott), az öntött fémvázba lendkerekes motort raktak, és hagytak helyet a dekóder beépítésének is. A modellek futása nyugodt, igaz, a kezdeti szériákban néha előfordult, hogy az A és B egység sebessége nagyon különbözött egymástól (és ezen nem egyszer nem segített a hosszabb bejáratás, csak a motorok jó összeválogatása, kb. mint annak idején a barkácstranyóknál az ezermester-boltban).

imrc_ft_mech.jpg
Az IMRC FT-mechanikája a jobb N-es gyártók példáját követi

imrc_ft_nose.jpg
Közelről is mozdonynak látszik

A mechanikánál nagyobbat alakítottak viszont a modellek külső megjelenésével: elsőként vezették be olyan részletek külön kidolgozását, amit addig jóformán csak kisszériás gyártóktól remélhetett az ember. A fémből hajtott kapaszkodók, áttört ventilátor- és géptérrácsok már a debütáló FT-ken is az alapfelszerelés részét képezték, akárcsak az amerikai ütköző-vonokészülék (az ormótlan Rapido helyett, ami akkor még felkerült pár másik gyártó olcsóbb modelleire). Az FT-modellek jellegzetessége, hogy az A és B egységek között ugyanúgy egyszerű vonórudas kapcsolat van, mint annak idején az eredeti mozdonyoknál (annyira rögzített kapcsolatban gondolkodtak, hogy a B-egységet be se lehetett indítani csatolt A-egység nélkül, mert az A-ban voltak hozzá az akkumulátorok).

imrc_ft_fan.jpg
Az igazi FT-ben ezeket még ékszíj hajtotta

Az FT után az Intermountain újabb F-unitokkal jelent meg, és eközben újabb és újabb kellemes meglepetést okozott a modellezőknek. 2005-ben jött az F3, 2006-ban az F7, majd ismét két sokat várt típus került piacra – itt most az F7 és az FP7 kivitelezését nézzük meg közelebbről.

Már az FT és az F3 esetében is áttört rácsok kerültek a géptér oldalára (ellentétben pl. a Kato F3-asával, ahol a rácsok ugyan finoman kimunkáltak és elég mélyek a többé-kevésbé valószerű megjelenéshez, de azért mégis csak egy darabból öntött mozdonyszekrényről van szó). Az áttört rácsok a késői F3-tól kezdve adhatják a modell megjelenésének egyik fénypontját, ugyanis a valóságban ezek akkortól rozsdamentes acélból készültek, először külön összeillesztett függőleges és vízszintes elemekkel, majd lemezből sajtolva, függőleges hasítékokkal. Ez egyben az F-unitok élethű modellezésének egyik nagy kihívása is, különösen N-es méretben, ahol még fémfóliából maratni is nagyon nehéz ezeket – amit jelenleg a Plano, vagy a Gold Medal Models, régebben a JnJ Trains gyártott, az technológiai okokból eléggé elnagyolt, különösen a kései F7-re és az F9-re/E9-re jellemző sajtolt kivitel esetén. Nos, ezeket az Intermountainnak valahogy mégis sikerült látványosan korrektül megvalósítania – az alábbi képek magukért beszélnek.

imrc_f7_total.jpg
F7A+B: sok részletben meggyőzőbb, mint egy Kato
imrc_f7_nose.jpg
Jól eltalált részletek megfizethető áron: „mert ez műanyag”
imrc_f7_grille.jpg
Áttört rács az F7-esen: „Na, ha a Farr-féle is így sikerül nekik”—gondoltam akkor…
imrc_fp7_nose.jpg
…S lőn. Nem, ez nem egy H0-s modell, németeim-mérnökeim meg mehetnek a sunyiba.

Ugyancsak újdonság az utóbbi évek Intermountain F-unitjain a külön ablaktörlő. Igaz, ezt a puritánabb modelleken is könnyen pótolhatjuk egy pár maratott (pl. BLMA) alkatrésszel, mégsem utolsó élmény úgy kivenni a dobozból a modellt, hogy eleve rajta van az ablaktörlő.

imrc_fp7_box.jpg
„Professor, yesterday I had another out-of-box-experience. This time, it was an FP7.” Viccen kívül, elég jól túlélik a posta megpróbáltatásait az Intermountain vastag polisztirol dobozai. Általában a modellek is; a vákuumozott betétek szőrös bevonata nem nagyon szokta felkarcolni a festéket. Kivéve, ha mégis. Talán jobb lenne nem megspórolni azt az egy szilikonos fóliát, amit más gyártók nem sajnálnak a modell köré tekerni.

Az Intermountain F-unitok kidolgozásában sajnos van azért néhány olyan részlet, amin a későbbiekben javíthatnának. Bár ez leginkább az első évekre volt jellemző, de néha még mostanában is az az érzésem, hogy szigorúbban ellenőrizhetnék a termékeik minőségét. Kedves ugyan, ha látszik a modelleken, hogy kézimunkával készültek, de az apró eltéréseknek is megvannak azért a korlátai – egy-egy ferdén felrakott ablak, befeszült rács sajnos sokat ronthat a kész modell megjelenésén. Van azonban olyan hiba is, ami már „gyárilag” része a modellnek: ilyen például az F(P)7-esek és F(P)9-esek esetében a tetőventilátorok elnagyolt, régi Bachmann modelleket idéző kidolgozása, vagy a külön beillesztett tetőpanel (villamos fék ventilátora) illeszkedése. Ezen a téren sajnos bőven van hová fejlődnie az Intermountainnak, akármennyire is tett korszakalkotó lépéseket a nagyszériás modellek részletességének fejlesztésében.

imrc_f7_fan.jpg
A nemzetközi szaktekintély van Batterij professzor a ventilátor-alakú kőbalta használatának egyértelmű bizonyítékát véli felfedezni a lelet kialakításában. Az elmélet előtt fényes jövő állhat:a konferencián egy doktorandusz már a kipufogó-alakú kőbalta létét is felvetette.

SD40–SD45-változatok

Az F-unitok némelyikével évtizedek óta fennálló űrt töltött be az Intermountain. Ez elmondható a másik specialitásukról is: az SD40–SD45 vonalról. Műanyag modellben elsőként (2003-ban) ők dobtak piacra „tunnel motor” gépeket, amelyek jellegzetes hűtőit egyébként a délszláv Kennedy-n és rokon típusokon is viszontláthatjuk. Ugyancsak az Intermountain volt első (2010) a kanadai „comfort cab” SD40-2W sorozatgyártásában (egyébként a mozdony eredetije is fontos helyet foglal el a vasúttörténelemben – ez volt az egyik első típus, amely az azóta általánossá vált széles, szerkezetileg is megerősített orral készült).

imrc_sd45_2t_total.jpg
N-es tunnel motor: azelőtt ilyen is csak megfizethetetlen, kisszériás modellként volt kapható. Sokak szerint az IMRC-modell első érintésre szétesik – szerintem ehhez egy Bob Greasefingers érintése kell.

Itt most az egyik „tunnel motor”, az SD45T-2 kerül terítékre. A mechanika a „hood unit”-oknál is korszerű felépítésű, „low friction” érintkezőkkel, lendkerekes motorral, bőséges hellyel a dekóder beépítésére. A mechanika itt is öntött fémvázban van – ez mára általánossá vált más gyártóknál is, bár ez körülményesebbé tehet egy-egy forgócsaptávot is érintő átépítést. Egyes beszámolók panaszkodtak az Intermountain SD-k futási stabilitására (esetenként siklások, érintkezési hibák), ám ezt a rendelkezésemre álló egytlen modellen nem tapasztaltam. (Lehet, hogy megint a minőségellenőrzés a ludas?)

A modell külső megjelenése, azon túl, hogy ez a példány valóságos vasúttörténeti csemege, arról árulkodik, hogy a gyártó nagy gondot fordított az eredetinek megfelelő megjelenésre: a mozdony orra a szokásosnál hosszabb („snoot” – eredetileg rádió beépítésére hagytak ekkora helyet), és az orrfényszórók és jelzőfények az eredeti tulajdonos, az SP szabványait követik.

imrc_sd45_2t_nose.jpg
Snoot nose, SP-jelzőfények és UP-festés: ennek a gépnek „múltja van”.

Akárcsak az F-unitoknál, az SD-knél is kiváló a feliratozás; a figyelmeztető táblákról se feledkeztek meg, amik manapság ott virítanak szinte minden kilincs, kezelőszerv és csavar mellett.

imrc_sd45_2t_side.jpg
A kor szellemét idézhetné egy „don't try this at home” címke – aztán menne az agyalás, hogy „urban legend” vagy „easter egg”, ha egy mókás kedvű gyártó rátenné egy mozdonyra.

Áttört rácsok itt is szép számmal bukkannak fel; azt azért nem mondanám, hogy „ahogy kell”. A tetőventilátorok kidologozása csaknem tökéletes, mind a villanyfékek, mind a hűtőventilátorok esetében, bár ez utóbbiaknál kicsivel finomabb rácsot se bántam volna. Mindez ugyanakkor nem mondható el a hűtők szívónyílásairól. Aki látott már közelről hasonló délszláv gépet – erre azért még országon belül is van esély –, az emlékezhet rá, hogy itt egy nagyon finom, sajtolt fémrácsot hajtogattak össze harmonikaszerűen. Ezt a nagyszériás gyártók általában csak durva hornyolássá egyszerűsítik, még a lyukacsos felszínt sem utánozzák, pedig manapság már megtehetnék. Az Intermountain itt is nagyot akart alkotni… mérsékelt sikerrel, ahogy arról a fénykép tanúskodik. Azt mindazonáltal „kinézem” belőlük, hogy néhány év múlva mégis ők lesznek az elsők, akik nagyszériás modellben is szépen oldják meg ezt a feladatot.

imrc_sd45_2t_dynbrake.jpg
Fanclub

imrc_sd45_2t_coolerintake.jpg
„Ködölj vissza rá egy kis armor yellow akrilt, oszt’ mehet fel a helyére! 3/8"-os barnítottal. Oké? Nna.”

Az Intermountain gőzmozdonya: SP AC-12 „Cab-Forward”

Igen, van ilyen is: 2010-ben az Intermountain is beszállt az N-es gőzmozdonyok gyártásába, méghozzá egy érdekes típussal: a Southern Pacific AC-12-es „Cab-Forward”-jával. Nem valószínű, hogy bármikor is megveszem a modellt, így se fényképet, se beszámolót nem adhatok róla elsőkézből. Általában azonban igen kedvező a mozdony megítélése a modellezők körében, mind a kiemelkedő részletesség, mind a futási tulajdonságok tekintetében.

Összegzés

A teherkocsik mellett az Intermountain egy évtizede mozdonyokat is gyárt N-es méretben; eddig F-unitokkal és az SD40–SD45-család különlegesebb, ritkább típusaival váltotta valóra sok modellező régi vágyait. A modellek kidolgozottságával messze a közismertebb nagyszériás gyártók előtt halad, egy-két „mellényúlás” kivételével csak a minőségellenőrzés hiányosságai miatt akadhat néha egy-egy félresikerült példány a kezünkbe – ettől az utóbbi évek tapasztalatai alapján azonban egyre kevésbé kell tartanunk.

 

9 komment

Címkék: amerika scale n intermountain

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr274380831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crash 2012.04.10. 21:02:06

Az F7 részletei még egy nullás méretű gépen is elmennének.

IST 2012.04.10. 21:49:39

Nagyon jól összeszedett anyag, köszi érte. Bár nem terveztem amerikai modellek gyűjtését, de kíváncsi vagyok a többi gyártóra is, szóval ami engem illett szívesen veszem az írásaidat.

gxy 2012.04.11. 09:54:30

@IST: Fejlődés szempontjából az Athearn lesz még érdekes, meg a PCM–Paragon2 konglomerátum, ezek biztosan jönnek. A Kato, Atlas mint felsőkategóriás „out-of-box” tömeggyártó lesz műsoron, átépítésre meg a Bachmann és a Life-Like. Ez utóbbi kettő majd kicsit később, amikor tudok átépített modelleket is mutatni. A Con-Cor meg a FVM esetleg jövőre; még hagyom őket kibontakozni.

crash 2012.04.11. 10:02:20

Con-cor új dolgai igen ott vannak. Az M10000-es motorvonat meg a Caifornia Zephyr igencsak szépek lettek.

A Bachmann az USA témában szerintem még nem ébredt fel. Vannak olcsó, és az árához képest szép modelljei, de meg sem közelítik azt a színvonalat, amit pl. az angol piacon mutatnak a Bachmann termékek.
Sem a Bachmann, sem a Life-Like nem mutatott semmi újat amerikai témában... :(

gxy 2012.04.11. 10:14:11

@crash: A Con-Cor az idén fogja kihozni az U50-et meg a turbinást, azt még megvárom, aztán utána írom a cikket. A Bachmann USA azért néha fel-felébred: kihoztak pár teljesen áttervezett gőzöst, jött az új DDA40X, sőt, csak úgy „mellesleg” kihozták az eddig legjobb heavyweight-kocsit, igaz, még csak a doodlebug mellékkocsijaként adják. A Life-Like más téma: azt az anyacég profiltisztítás gyanánt lepasszolta a Walthersnek, azóta állt be a pangás. Amúgy kár értük, a legutolsó eresztéseik igen jók voltak.

crash 2012.04.11. 10:16:27

@gxy: Igazad van, a Bachmann gőzösöket kifelejtettem. Az új mallet-ek igencsak ott vannak. Viszont a DD40X-ről nem olvastam ódákat...

gxy 2012.04.11. 10:40:10

@crash: Hallottam én is, hogy el-elfüstöl a dekódere, ugyanakkor csak az eredeti, Bachmann-féle, szóval itt lehet a gond. Viszont megjelenés, mechanika terén messze jobb az eddigieknél, kivéve a bevakolt átjárófolyosót. Tervezem, hogy az enyémet feljavítom, az egyik lendkerék feláldozásával megoldható az áttört átjáró is. Amúgy a vezállása remekül hasznosítható SDP40F-hez is, ha valaki a korai Amtrak-időket modellezi.

crash 2012.04.11. 11:43:32

@gxy: A DD40X forgóvázától nem voltam hanyattesve, amikor kézbe fogtam. Nem adja vissza azt a szuperrészletes érzést - lehet ebben az ezüst szín is hibás.

gxy 2012.04.11. 12:45:40

@crash: Nem az ezüst miatt van, a mostani forgóvázmaszk tényleg nem egy nagy eresztés. Idővel öntök majd hozzá Biresinből a régi változatról készült másolatot, a maszk itt szerencsére nem továbbít vonóerőt. A másik megoldás a részletek kiemelésére, hogy végigmegy az ember a mélyebb részleteken egy sötétített ezüst-árnyalattal (vagy mélységfüggő koszolás, ugye).
süti beállítások módosítása