A héten megjelent az egyik kedvenc brit újságomnak, a Railway Heraldnak a 300. száma. Az internetről, azaz a magazin honlapjáról eddig pdf file-ban ingyen letölthető hetilap jócskán megváltozott a kinézetét tekintve, de a tartalma is igencsak bővült. Nyilván ennek köze van a szép kerek fordulóhoz, de ahhoz is, hogy megváltozott az eddig követett megjelenési modell. Mondjuk alaposan megdöbbentem amikor a szokásos e-mailben rákattintottam az újság borítójára, amely eddig mindig azzal járt, hogy az Acrobat Reader-em beindult és némi töltögetés után behozta a lapot. Most viszont egy teljesen új képernyőn találtam magam...
Lássuk hát néhány mondatban mi is történt, amit aztán ki is fejtek részletesebben:
- 52 oldal most, a 24 helyett pedig 40 körüli oldalszám a jövőben
- pdf file most, neten olvasható verzió a jövőben
- szöveg és képek most, szöveg és képek és beillesztett videók a jövőben
- ingyenes kiadás most, fizetőssé válás a jövőben.
Bíztató és cseppet sem bíztató dolgok, nem igaz? Nézzük, mire is gondolnak ők és mire is gondolok én ezzel!
Kezdjük rögtön a formátummal! Eddig mi olvasók megszokhattuk a pdf-ben terjesztett verziót. Ennek megvan az az előnye, hogy mindegyik gépen ugyanúgy néz ki, ugyanott vannak a töréspontok, ráadásul mindegyik számítógép meg tudja mutatni ezeket a file-okat, csakúgy mint az egyre nagyobb áradata az okostelefonoknak és táblagépeknek. Mondhatnám ezzel aztán az égvilágon semmi baj nem volt. Nyilván a fileméret az már jobb kérdés volt, de a szerkesztők nem ostoba gyerekek, volt egy gyengébb minőségű és így kisebb méretű változat, na meg egy jó minőségű, cserébe jópár 10 mega letöltést kikövetelő verzió is. A 300. lapszám megjelenésével mindezt felrúgták a szerkesztők és html5 alapokon nyugvó olvasót vettek, amely megjelenik a böngészőben, szépen lapozhatóvá téve ezzel az újságot. Nagyon baba megoldás, teljes képernyőre is kitehető, tényleg elég korrekt valami.
Hozzá kell tenni, hogy az új formátum úgy tűnik sokaknál kiverte a biztosítékot, mert a megjelenés után pár nappal már jött is egy e-mail, miszerint a pdf verzió visszakerül a formátumok közé, hála az olvasói visszajelzéseknek. Öngólt lőttek volna? Őszintén szólva nem tudom, nekem bejön az új változat. Mindenesetre úgy tűnik marad a régi is, aki ragaszkodik a pdf-hez így az sem jár rosszul.
A formátumhoz kapcsolódóan itt kell megemlítenem a videókat, amire a bevezető szövegben is utaltam. A cucc ugyanis támogat beágyazásokat, így egy-egy kép helyett filmet tekinthetünk meg. Elég jó kis anyag lesz ez így, kellőképpen meggyőző, hogy például az egyik cikkben ami a GB Railfreightról szól a fotó helyett egy Class 66-os dübörög el vagy 20 szénszállító kocsijával, majd egy mozdonynak nevet adó ünnepség kezdődik (lásd a lenti kép jobb felső részében elhelyezkedő képet). Egy sirámom van ezzel kapcsolatban, alapból nem látható, hogy melyik kép fotó és melyik videó. Nyilván ugyanez nem működik a pdf-ben letölthető file-oknál, ezeknél valószínűleg linkek helyettesítik a filmeket. Ez kissé macerásabb megoldás, ugyanakkor nem marad így le senki semmiről.
A lemaradás azért is lenne érdekes, mert sajnos a lap áttér a fizetős modellre. Most még négy hétig ingyen lehet olvasgatni, utána viszont már hetente 39 pennyt kell átutalni a készítőknek. Végülis ha azt nézem, hogy ez nagyjából 130 forint, az nem sok, kifizethető, főleg brit jövedelmi keretek között. Ha viszont azt nézem, hogy eddig ingyenes volt a lap, akkor már kicsit keserűbb a szájíz. Ugyanakkor az is tény, hogy az oldalszámot majdnem megduplázzák, ha tartani tudják a 300. lapszám színvonalát akkor bizony ennyit simán megérhet a magazin. Aztán majd meglátjuk: őszintén szólva a gőzösökről, különböző különvonatokról szóló beszámolók engem nem hoznak túlzottan lázba, de ha ez a rész harapózik el az újságban (már most is jelentős az arányuk), akkor inkább lemondok az olvasásáról. A fizetősre való áttérést amúgy azzal is magyarázzák, hogy igen sok munkát kell hétről-hétre beleölni a lapba amit nem lehet már tovább folytatni ingyen és ebben mondjuk igazat is adok nekik.
Kíváncsian várom mi fog kisülni az egészből, egyelőre maradjunk annyiban, hogy a következő egy hónapban is olvasó leszek, aztán a minőség dönti majd el nekem a hogyan továbbot. Javaslom ti is látogassatok el a Railway Herald honlapjára és tegyetek vele próbát amíg lehet (és ha még nem tettétek ezt meg korábban).
Utolsó kommentek