A lipcsei vásáron vettem ezt az N-es négytengelyes ponyvás kocsit. Régóta szemezgettem már a Modellbahnunion termékeivel, de most sikerült csak a gyűjteményembe illő kocsival összefutnom. Ilyen LogServ-es kocsit láttam itthon tehervonatba sorozva, így megvolt az indok a beszerzésre.
Kíváncsi voltam a minőségre, mert mindenütt jókat írtak a ModellBahnUnion termékekről. Tudni kell, hogy anno, amikor indultak, azzal hirdették magunkat, hogy ők az a csapat, akik a Dapol mögött is állnak, és fölös tervezési és gyártási kapacitásukat használják ki a ModellBahnUnion zászlaja alatt. Az volt az érzésem, hogy a derék angolok otthon terveznek, és kínában gyártatnak - de nem. A doboz hátulján a "Made in Wales" felirat virít, és mivel a Google Maps kínában nem talált sem Wales nevű régiót, sem várost, így el kell hinni, hogy angol terméket tartok a kezemben. A dolgot csak megerősítette, hogy még az akrill dobozon is Dapol felirat virít.
Mivel IST révén már fogtam a kezemben új generációs Dapol vagont, nem volt kétségem afelől, hogy nem bóvlit kaptam. A csomagolás az angol márkától megszokott kétrészes, atombiztos akrill doboz, egy kartonba húzva. A kocsit az ütődésektől egy vákuumformázott fólia védi. Azonban a lényeg a vagon...
Ha jobban megnézi az ember a kocsit, az első, ami feltűnik, hogy a modell koszolt. Vannak akik szeretik a koszolt vagonokat, vannak akik nem, mert akkor az összes kocsinak koszoltnak kellene lennie. Nos, én pusztán kíváncsiságból vettem koszolt kocsit, és megvallom őszintén, amit két szórópisztolyos mozdulatból összehoztak a gyárban, nem is rossz. Egynek elmegy. Persze nem olyan, mintha az ember pigmentekkel, filterezéssel koszolgatna napokig egy kocsit, de ezért nem kell külön fizetni, vagy estéket pepecselni.
Ami a koszolódáson kívül egyből feltűnik, a ponyva kialakítása. Nem csak simán azt jelenítették meg, a hogy a ponyva ráfeszül a bordákra, hanem a gyűrődésekre is ügyeltek, amelyek a ponyva anyagának húzódásából adódnak. Láttam már hasonló megoldásokat más gyáraktól, de ez a legjobb. A kocsira nézve az embernek egyből az jut az eszébe, hogy ez egy ponyva, nem holmi műanyag utánzat.
A kocsi főkerete, homlokfala, és a forgóvázak szépen kidolgozottak. Nincs panasz a forgóvázra, van olyan részletes, mint egy-egy nagyszériás TT vagy H0 modell. Mondjuk manapság a CAD rendszerek korában már inkább az a ciki, ha valaki nem képes ilyen részletességet produkálni egy fröccsöntött modellnél.
Van két dolog azonban, ami miatt a kocsi le sem tagadhatná, hogy Dapol. Az egyik, ha fejre állítjuk a modellt, láthatjuk, hogy az alváz nincs kidolgozva. Sokan erre azt mondják, hogy micsoda blama - én erre azt mondom, hogy a modellvasúti kocsinak nem természetes állapota a fejjel lefelé póz. Én nem lesem a kocsi alját, tudok a dologgal élni.
A másik, ami miatt azt mondhatom, hogy tipikus Dapol, hogy a közelkapcsoló-kinematikával szerelt modellhez amerikai rendszerű kapcsolót is mellékelnek. Majd IST megerősít, vagy cáfol ebben, de ez úgy tudom a miatt van, mert Angliában vannak olyan irányvonatok, zárt szerelvények, amelyek kocsijai nem csavarkapoccsal vannak ellátva. Biztos, ami biztos alapon ehhez a kocsihoz is kapunk négy amerikai rendszerű kapcsolót.
A kocsi nekem tetszik. Három okból kifolyólag: szép a kidolgozása - a piacon lévő ilyen kocsik közül ez a legjobban kivitelezett N-es modell. E mellett jó a futása, és a viszonylag rövid kocsikból többet lehet egy szerelvénybe sorolni, és látványosabb vonatot lehet belőle összeállítani.
Amit igazán várok, az a ZSSK Cargo kivitel, ezekből összerakva egy szerelvényt, előtte egy M62-essel egy szép somoskőújfalui szerelvényt lehet összeállítani.
Utolsó kommentek