Valami készül a vasútmodellezés környékén. Böngészgettem a spanyol AK Interactive honlapját, és az új katalógusuk borítóján egy érdekes dolgot láttam: Train Series. Azaz a hajók, tankok, figurák repülők mellett új kategória jelent meg: a vonatok. Külön kategória, azaz készülnek valami komolyra...Régóta figyelem a makettek élethűbb kinézetéhez haszálatos dolgokat gyártókat (Mig Productions, Vallejo, Wilder, Ak Interactive, Ammo of Mig Jimenez stb, de a vasútmodell témához senki sem mert eddig komolyabban hozzányúlni. Volt egy-két cég, aki megmutatta, hogy érdekli a téma, és kihozott pár vasútmodellekre szakosodott koszolószettet, de nem lett hatalmas forradalom a dologból. Hátha most….
Persze, mi vasútmodellezők is tehetünk róla, hogy ez a koszolás-módi eddig nem terjedt el, mert a banda nagy része a gyári új dolgokat szereti, befektetésként is tekint a vasútmodellre (pedig egy-két kivételtől eltekintve igen rossz befektetés, az vasútmodell értékállóságának hiánya mellett a likviditása is problémás). Ha valami koszos, akkor az már nem gyári új, nem lehet újként eladni… Talán a németeknél fordul a trend, H0 méretben régóta vannak úgynevezett patinált modellek, nullás méretben pedig akár háromszáz eurót is elkérnek egy eredetileg alig száz euróba kerülő, de szépen koszolt modellért.
Node nézzük miért írtam a postot? Az AK honlapját tovább böngészve feltűnt, hogy már el is készült egy kiadvány, Trainspotting címmel, ami a vasútmodellek, és a terepasztal élethűbbé varázslásáról szól. Kíváncsian várom, mert ez az egész vonatos dolog csak akkor lesz nekik sikeres, ha be tudják mutatni, hogy miként kell bekoszolni a vasútmodelleket és a környezetüket az általuk kitalált és árult termékekkel. A vonat ugyanis nem úgy koszolódik, mint a tank - nem egy Tigris, hogy tengelyig sárban álljon. A vasútmodellezők kifejezetten rühellik a roncsokat, kilőtt, kiégett mozdonyt nem gyűjtenek. Egy teherkocsi sok-sok év alatt rozsdásodik, koszolódik úgy, hogy közben 90km/h-s sebességgel robog a tehervonat az esőben, ami hatékonyabb mosást biztosít, mint a legtöbb autómosó. Egy villanymozdony nem csak tessék-lássék módon van lefújva festékkel, hanem a prémiumkategóriás autókat megszégyenítő alapossággal van festve sok rétegben, és ha felüti a fejét a rozsda, akkor ott nagy gáz van. Hamár rozsda: a gőzmozdony az egyik legkeményebb dió: felénk a személyzet mindig olajos ronggyal törölgette szeretett mozdonyát, így a rozsdának, kosznak vajmi kevés lehetősége volt a mozdony ellenében. De valahogy mégis meg lehet jeleníteni a használatot, csak ki kell találni, hogyan. Azt akarom kihozni ebből az okfejtésből - remélem sikerült - hogy a vasútmodellt koszolni profi módon nem egyszerű, és ezért kíváncsian várom a kiadványt. Azt remélem, hátha valaki megmutatja, összefoglalja és az orrom alá rakja könyv formájában a dolgot. Az eddigi AK-s kiadványok alapján azt várom, ez lesz az a könyv, mert amit eddig mutattak makettezés vagy dioráma-építés kapcsán az nagyon ott van.
A várakozásaim a cég által a honlapjukon közölt képek támasztják alá:
A könyv mellett két “koszolószettet” is tervez a cég piacra dobni, ezek természetesen megkönnyítik a modellező életét. Remélem nem tiszavirág-életű lesz a dolog, és mi vasútmodellezők is lassan elkezdünk profitálni abból a sok tapasztalatból, ami a makettezők körében összegyűlt.
Képek: ak-interactive.com.
Aki vásárolni akar, az spanyol posta nélkül is megúszhatja a dolgot, Magyarországon a makettshop.hu oldalon érhetőek el az AK termékek, én is ott rendelem a saját példányom.
Utóirat: Mávos dízelmozdonyt nem ér felhozni példának kommentben a koszolásra…
Utolsó kommentek