
Annyit még elöljáróban leírnék, hogy kissé speciális a hozzáállása a japánoknak ehhez a katalógus dologhoz. Jellemzően nem a merész vágyálmaikat jelenítik meg bennük, azaz nem hozzák 40-50 oldalakon keresztül a különféle motorvonatok, mozdonyok vagy vagonok valós képeit azzal, hogy igen-igen, ezt is megcsináljuk idén (na jó, kivétel itt is van, a Microace hihetetlen mennyiségű soha ki nem adott modell tervével rendelkezik), hanem inkább azokat mutatják meg bennük, amik már elérhetőek a kínálatban. Az újdonságok bemutatására az általában havi kiadású, 1, max 2 oldalas újdonságlapok szolgálnak, amelyek ingyenesen letölthetők az internetről a gyártók honlapjáról.


A katalógusokban alig néhány újdonság jelenik meg, lásd a fenti két képet, amelyen rövid összefoglalója található annak ami ránk vár 2015-ben. Európai témát modellezőknek egyértelműen a svájci ABe8/12 motorvonat N-es építési nagyságú modellje az izgalmas, remekül kiegészítené ez a 3 egységes szerelvény a már a Kato által kiadott Glacier-express vonatát, melyről már vagy két éve megírtuk a véleményünket itt és itt. Ha hozzák ugyanezt a minőséget ugyanannyira jó áron akkor ez is biztosan sikertörténet lesz.
Shinkansen rajongóknak a 2000-es sorozatú E3-as lehet az izgalmas, mert bár nem új modell, de megkapja a 2014-ben a valós járműre felkerült új festést. H0-ban is tovább nyomul a Kato, bár csak finom léptékkel, egy újabb személyvagon várható tőlük.

Szintén újdonság a Sound Box. Évekkel ezelőtt már téma volt a létrehozása, aztán megjelenés előtt lefújták a projektet. Most ismét nekidurálja magát a Kato. De hogy minek is? A Sound Box egy hanggeneráló rendszer amely megpróbálja pótolni a hangdekóderrel ellátott mozdonyokat. Egy ilyen rendszer üzemeltetésénél nem a mozdonyból fog szólni a hang, hanem az előttünk lévő berendezés hangszórójából. Nyilván ennek annyi az előnye, hogy jobban szól, egy N-es modellbe azért nehéz belegyömöszölni egy komolyabb hangládát, a hátránya viszont az, hogy előttünk szól, nem onnan jön a hang ahol a vonat megtalálható. Cserébe rá lehet kötni komolyabb hangfalakat, fülhallgatót, vagy akár mikrofont is. A különlegessége abban rejlik, hogy össze lehet kapcsolni a Kato saját analóg vezérlőjével amelyen keresztül figyeli az áramfelvételt (legalábbis ha jól értem) és így szabályozza a kiadott hangot. Tehát ha nagyobb sebességgel megy a járművünk vagy éppen emelkedőre megy fel akkor annak megfelelő hangot kapjuk. Érdekes elgondolás, kíváncsi vagyok mi sül ki belőle, mindenesetre a japán változat 22.500 yen, kb. 200 dollár, szóval olyan 55 ezer forint környékén van. Nem olcsó mulatság, a nagy kérdés az lesz, hogy a hangokat tartalmazó kártyák mennyibe fognak kerülni járművenként. Akit érdekel a téma hogyan is néz ki működés közben annak íme egy videó egy tavalyi japán kiállításról:
Sínek frontján most nincs túl nagy mozgolódás, a fordítókorong és a világító-csörömpölő útátjáró már a piacon van, új szettet a V sorozatból sem terveznek kiadni, legalábbis a katalógus szerint.
Momentán ennyit szerettem volna írni, az újdonságlapokból meg majd úgyis szemezgetek néha.
Utolsó kommentek