Egyik délután megint nekiindultam, hogy letudjam az Eger és Budapest között levő 142 kilométert. Korábban már kifejtettem, hogy miért nem mindig preferálom a közvetlen IC-vonatot, és szállok inkább át, így a Miskolcról 13 óra 28 perckor induló, a keresztségben Borsod nevet kapó IC-re esett a választásom, mellyel kapcsolatban a menetrendváltás óta fenntartásaim vannak. Ugyanis a szerelvénye szlovák kocsikból van kiállítva, amikkel már vagy két éve utaztam nyáron és emlékeim szerint nagyon meleg volt bennük - valamint húsvétkor is ezzel a vonattal mentem vissza és már akkor is úgymond kevés volt a levegő, pedig akkor azért messze nem volt még 32 fok. Minden esetre úgy voltam vele, mivel a körIC-ket nem szeretem a szintén rendszeres hétvégi 5-10 perces késésük miatt (ami által 19 helyett 25-30 percet kellene várni az átszállásnál), kipróbálom, mennyire vészes a szituáció a nyári hőségben, hisz nem csak ez az egy utazásom lesz a legmelegebb évszakban.
A Borsod IC-t Egerből a 13:31-es személlyel lehet elérni, ami viszont hétvégén a szemből jövő - szintén személy - késése miatt rendszeresen 10 perccel később indul. És mivel már sokadjára megyek az utóbbi időben ezzel a járatpárral én ezt az időt rutinos rókaként már nem a Bhv-ban töltöm el a forróságban, inkább leülök az első vágány elé a padra, ahonnan a sorompóra is rálátásom van. Így miután láttam, hogy lemegy a csapórúd felszálltam, nem sokkal később pedig már úton voltunk Füzesabony felé. A Bhv-ban menet közben lehúzott ablaknál kellemes az idő, majd a késés miatt csak 10 perc szieszta a peronon és megjött a vonat. A jegyemet első osztályra váltottam meg (már csak azért is, mert június 1.-től Start Klub 50% kártyával nem kell osztálykülönbözet :P), de már a felszállásnál éreztem, nagyon meleg van a kocsiban. A helyemen természetesen ültek (Thank you Miskolc), viszont én meg (hogy ne kelljen feleslegesem kötözködnöm) neki ültem le a helyére ami az árnyékosabb oldalon volt a légbefúvó mellett. Ez persze nem sokat segített, inni alig mertem mert folyt rólam a víz de láthatóan a velem szemben ülő lány sem érezte kellemesebben magát. Megkérdeztem a kalauzt, ennyit tud -e a klíma és ő azt mondta, maximumon van. És tényleg:
Hátrébb mentem megnézni, a másodosztályon kellemesebben lehet -e utazni - ez esetben legközelebb oda veszem meg a jegyemet - nyitott ablak a folyosón, nyitott fülkeajtók, izzadó, saját magukat legyező emberek a következő kocsiban:
Az a mögött levőben talán egy fokkal jobb idő volt, de azért az sem volt ideális - sőt lehet, csak azért éreztem hidegebbnek, mert ahogy beléptem, kialakult egy kis légmozgás a kocsiban. Ezt erősítette meg egy nagymama is a Keletiben, aki az unokája apukájának újságolta, hogy nagyon meleg volt és a kislány háromnegyed liter vizet megivott. Ami a nagy melegben ideális lenne de egy klímás helyiségben két óra alatt kissé sok. Én meg visszamentem a helyemre, ahol addigra egész jó strandidő lett (a hőmérséklet a jobb felső sarokban):
Viszont az egész vonaton a legjobb idő a WC-ben volt - ott ugyanis végig nyitva volt az ablak - csak hát érthető okok miatt nem akartam utastársaim elől egész úton elfoglalni e remek helyet. Így a maradék időt filmnézéssel próbáltam elütni a Keletiig, öröm az ürömben, hogy egy perccel korábban értünk oda (ez azért a második vágányra való érkezésnek is köszönhető...). Leszálláskor még elolvastam a szlovák feliratot az ablakon, ami valszeg a mi "A klíma csak zárt ablaknál működik jól" figyelmeztetésünknek felel meg. Talán még a szomszédos vágányon álló Bhv-ban is jobb idő van menet közben:
Az egészben az a szomorú, hogy én úgy látom, ezek a kocsik ennyit bírnak. Felépítésükben kívülről teljesen megegyeznek a mi Dunakeszin felújított második generációs Intercity kocsijainkkal (kivéve ülések és műanyag elválasztók), azokba viszont a MÁV jópár éve extra klímát szereltetett be a tetőre, mert az alap berendezés nem bírta. Ez ezekből a kocsikból hiányzik. Emellett az alul befújt levegő hőmérséklete is kis jóval elmarad előbbiektől - ez talán karbantartási hiányosságok miatt van. Télen semmi gond nincs ezekkel a kocsikkal, viszont úgy gondolom, nyáron semmi esetre sem szabadna itt 505 forintot elkérni, olcsóbb pótjegy kellene, mint anno a Jaroslav Hasek IC szerelvénye esetében - abban abszolút nem volt klíma, csak kis dönthető ablakok. Persze gondolhatjátok, van még másik miskolci IC is, viszont a két órával későbbinek ugyanilyen szerelvénye van, a fél hatost pedig a CFR (román államvasutak) adja. Azt még nem próbáltam...
Amikor bejöttek a Railjet-ek Magyarországra megörültem, hogy a nemzetközi forgalomban felszabaduló kocsijaink (Avmz és Bvmz) majd belföldön fognak járni - ehhez képest a 80-ason jóformán már csak külföldi vasúttársaságok szerelvényei járják az miskolci és a kassai IC-ket, a pár éve még szintén ide forgó 3G-sek pedig már a kör IC-kben vannak. A Balatonra a nyárra megint átcsoportosítanak majd innen-onnan egy-két A és Bvmz-t és második generációs IC-kocsit, ott lehet majd kellemesen utazni azon az egy-egy alkalmon, amikor nyaralni megy a család. Nekünk, rendszeres utasoknak, hétvégénként ingázóknak meg maradnak a nemzetközi szerelvényekből ide forgó - némely esetben megfelelő hűtés nélküli - külföldi kocsik, abba pedig bele se merek gondolni mi lesz ezekben akkor, amikor már olyan meleg lesz, hogy a fent emlegetett kocsikba sem kell pótjegyet venni, mert a vasúttársaság szerint már azokat se tudja rendesen lehűteni a klíma. Marad a kocsinként kb. 10 nyitható kis ablak, meg jó sok folyadék, és sok türelem. De bízom benne, hogy csak folyamatosan én voltam peches és tudnak ezek a kocsik többet is, vagy pedig a Start rácáfol az írásomra és jövő héttől már ezekben a kocsiban is 24 fok lesz vagy június 21.-től megváltozik erre is a szerelvényforduló (mintha lenne valami utalás erre a menetrendben).
Utolsó kommentek