Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Tram Simulator Düsseldorf

2013.11.23. 21:25 IST

menu.jpgKiadó: Rondomedia.
Írjak még, vagy ennyi pont elég lesz?

Na jó, nyilván nem hagyom itt abba, végülis nem mindenkinek lehet ismerős a cég neve. Aki azonban olvasta a wuppertali függővasút szimulátoráról készült írásomat, az már kapizsgálhatja a lényeget. Hogy ennek ellenére miért foglalkozom mégis a játékkal? Talán azért, mert már csömöröm van a sokadik Train Simulator (gyerekkori nevén: Railworks) kiegészítőtől és szerettem volna végre egy kicsit megint mást látni. Én akartam, megkaptam.

Már nem is tudom, hogy btx vagy Herceg Jani barátom szólt az ősz elején, hogy újabb szimulátor készülődik a Rondomedianál, ugyan vessek már rá néhány pillantást. Adtak ki képeket, készítettek egy bemutató videót is, ami alapján egyértelműen látszott az előrelépés a függővasúthoz képest. A megjelenést november 13-ra tették, így aztán ezen a napon reggel a Simmarketen meg is vettem a progi digitális verzióját, hogy aztán telepítés és 10 perc szerencsétlenkedés után el is húzzak dolgozni. Este aztán jobban rávetettem magam.

atjaro.jpg

Azt kell mondjam, hogy első ránézésre nem is nézett ki a játék annyira problémásnak. Indulás előtt el kell végeznünk pár dolgot a villamossal ahhoz, hogy egyáltalán meg tudjuk mozdítani a járművet (van egy korrekt oktató mód, azt megéri először végigcsinálni), szóval nem egy gombnyomás és már indulunk is, ez tehát pozitív volt. Megnézegettem külső kameraállásból a villamost, a megálló kialakítását, az utasteret és bár ezekről látszott, hogy nem a Bethesda unta meg az Elder Scrolls fejlesztését és tért át a villamosszimulátor iparágba, de sokkal komolyabbnak éreztem, mint a már emlegetett függővasutat. A vonal a valóságban megtalálható düsseldorfi U78-as járatot mintázza a maga 15 megállójával és félig a föld alá rejtett vonalvezetésével, gyakorlatilag a pályaudvar és a kiállítási központ között mehetünk, adott volt az érdekes üzem. Az utastájékoztató hangja is kristálytisztán szólt németül és angolul, a menürendszert sem bonyolították túl, pályaszerkesztőt is kaptunk, minden a jóság irányába mutatott, mondhatni _akár_ még remekül is elsülhetett volna a dolog. Naná, hogy nem így történt. Alig pár méter után ugyanis belefutottam ebbe:

belso_erdekes_sinnel.jpg

Látjátok? Nem látjátok? Na látjátok! Mintha anyaghiány esete forogna fenn. Azt pedig tutira nem találjátok ki, hogy merre ment így a villamosom: jobbra. Durva? Szerintem is az.
Pedig a vezetőállás szépen kidolgozott 3D-s felület, a kapcsolók mozognak billentyűnyomásra vagy egérklikkre, a pedálokat is szépen leanimálták, az ablaktörlőket is, a visszajelző fények is teljes pompájukban fürödnek és akár még én is állíthatnám a kitérőt magam előtt. Csakhát ugye, sín se ártana a kerekek alá.

megalloafoldalatt.jpg

A kettősség az alagútban is tetten érhető, mert míg az állomások kidolgozottsága egészen jónak nevezhető néhány alacsony felbontású textúra kivételével (de most komolyan: ha már egyszer van valamiről fotó, miért kell azt lebutítani annyira, hogy egy pixelhalmaz maradjon belőle? Érthetetlen ezen kaliberű programoknál, nem kellene, hogy ezek megakasszák ennyire a játékot. És itt most nem az épületekről beszélek, hanem olyanokról, mint a peronon elhelyezett térképek.), addig az alagútfal valahol megrekedt a 90-es évek elején. Tényleg ezt kell bámulnom 2013-ban? Visszasírom 2008-at a World of Subway 1-gyel.

alagut.jpg

Pedig a felszín nem is lenne rossz, ahol a villamos betér a házak közé és rátéved az autóútra, egészen hangulatosnak mondanám a dolgot és elfogadhatónak. Nem kapnának ezekért sem kidolgozottsági díjakat, de legalább hozza a több mint 10 éves MSTS szintjét és még árnyékszerű képződményeket is kapunk.

belvaros.jpg

Az mondjuk más kérdés, hogy olyanokkal nem bajlódtak a fejlesztők - köszönjük néked Little Red Studios, Hong Kong -, mint az autóforgalom az úton. Időnként láthatunk egy-egy borzasztó hanggal guruló személyautót, de arra még véletlenül sem vetemednek, hogy keresztezzék az utat, arra meg aztán végképp nem, hogy nagy tömegben mozogjanak. Először percekig próbáltam megtalálni azt a furcsa, egyszerre süvítő és zúgó hangot, amely a hangszóróimból áradt, mígnem véletlenül rájöttem a külső nézetet használva, hogy egy autó zárkózik fel éppen mellettem az úton és annak köszönhető a hangzavar. Ha már forgalom:

csaknekemvilagit.jpg

A játékban folyamatosan szabadot mutat nekünk az összes jelzőlámpa, míg a közlekedés többi résztvevőjének semmit. Emiatt aztán nem kell megállunk, bámulnunk a keresztező forgalmat, utascsere után egyszerűen elindulhatunk. Ugyanez a statikusság felfedezhető a megállókban elhelyezett utastájékoztató eszközökön is, mindenhol mindig ugyanakkor fognak jönni a következő szerelvények.

utastajekoztatas.jpg

És ez gáz, pedig a felszíni megállókat korrektül elkészítették, bár azon mindig meglepődök, hogy mintegy háromszor olyan hosszú szerelvényre vannak méretezve, mint amit mi vezetünk. Az utasok mozognak, felszállnak a járművünkre, ha pedig zárjuk az ajtókat akkor azonnal megfordulnak és elindulnak a másik irányba. Birkalogikának jó lesz, de ez speciel annyira nem zavart, végülis megadja a városi emberforgatag illúzióját. Azt mondjuk vicces kitalálni, hogy milyen magas a peron, de muszáj lesz tippelnünk: az ajtónyitás előtt a lépcsőket a peronmagassághoz kell igazítanunk, amelyet három fokozatban tehetünk meg és csak akkor nyílnak az ajtók, ha eltaláltuk melyiket is kellene használnunk. Némi rutinnal már menni fog, de az elején okozott pár helyen meglepetést a dolog. Kezdőknek leírnám, hogy az ajtókat reteszelni is kell, illetve megállóba érve feloldani ezt, különben hiába nyomkodjuk a gombokat, az ajtók zárva maradnak. Szóval azért megcsillan némi pozitív fény az éjszakában (az alagutat tényleg szeretném elfelejteni).

eso.jpg

Küldetések ugyan nincsenek, de beállíthatjuk, hogy mikor szeretnénk vezetni és milyen időben. Az évek óta kötelezően előírt esőteszten a program csak félig hozta az elvárt szintet: épület alatt és alagútban nem esik (röhej, hogy ezt még 2013-ban is le kell írnom), a szélvédőn viszont nem látszik meg az eső hatása (az meg a másik vicc, hogy ezt is). Emiatt aztán olyan semmilyen a csapadékos időjárásban való vezetés hangulata. Hozzátenném a napfelkelte narancssárgája is minden, csak nem a valóságnak megfelelő.

figyelmeztetes.jpg

Az autók hangját említettem, azonban a villamosé sem sokkal különb: nem zavaró, de olyan semmilyen, egyáltalán nem tűnik élethűnek. A járgány menettulajdonságilag szintén érdekes, 80 km/h-s csúcssebességet tud, amelyet szépen tart is ha nem nyúlunk a menetszabályzóhoz. A fék tűrhetően, bár furcsán működik, néha merő jófejségből vészfékezgetett nekem, de alapvetően ott állunk meg vele ahol szeretnénk. Sebességkorlátozásokra nagyon nem kell ügyelnünk, mert egyrészt nincs kitáblázva ilyen céllal a pálya, másrészt ha belefutunk valamelyikbe a(z azt hiszem) háromból, akkor szép nagy piros feliratot kapunk a géptől, hogy ugyan már csökkentsük a sebességünket, mert szűk ív jön. No ezen dobtam egy hátast, egy nyomorék táblát nem lehetett volna helyette leszúrni a pálya mellé?
Kipróbáltam amúgy milyen ha túl gyorsan megyünk: a program közli, hogy kisiklottunk, elsötétül a képernyő és visszatesz minket körülbelül 100 méterrel korábbra, hogy ismét bepróbálkozhassunk az ívvel. Khm...

keses.jpg

Elvileg amúgy menetrend szerint kellene közlekednünk, ami azt takarja, hogy ha ESC megnyomásával kimegyünk a menübe, akkor feltűnik egy jegyzetfüzet a következő megállóba való érkezési időnkkel, amit másodpercre pontosan mutat. Mellette óra mutatja az időt másodpercmutató nélkül. Na így legyünk pontosak!

editor.jpg

Két mondattal megemlékeznék még a pályaépítőről, mert azt is sikerült elbaltázniuk. Egyrészt remek ötlet volt beletenni egy ilyet, másrészt nagyon-nagyon szegényes a lerakható tereptárgyak választéka, harmadrészt nincs visszavonás gomb. Utóbbi eléggé rémisztő, ha lerakunk például egy ívet (meg se kísérlem elmagyarázni a logikáját, a készítők szerint egyszerű, szerintem használhatatlan), majd még egyet és még egyet, aztán ha az utolsó vissza akarjuk bontani akkor törölhetjük az addig felépített teljes vágányhálózatot. De nem gond, van kézikönyv 46 oldalon, lássuk mit is ír erre: legyél biztos abban amit csinálni akarsz, mert nincs visszavonás! Hát köszi. Azért kíváncsian várom az internet sötét bugyraiból előbújó újabb és újabb pályákat, más vajon mit fog alkotni az editorral.

A program 20 euróba kerül, a németeknél ez nem összeg, gyanítom, hogy fél-egy éven belül ez is piacra kerül itthon kettőezer forint környékén, hasonlóan a Rondomedia által kiadott más játékokhoz. Bár a fentiekből úgy tűnik ultragáz a TSD, azért szerintem a kevésbé tapasztaltak vagy a kisebbek körében megállhatja a helyét, főleg ha tényleg jóárasított lesz hazánkban. Addig viszont csak azoknak ajánlanám akik elvetemült fanatikusok és rendelkezniük kell minden programmal ami a kötött pályához kapcsolódik. Végülis olcsóbb, mint egy pálya a Train Simulator 2014-hez, bár finoman fogalmazva is hagy némi kívánnivalót maga után.

2 komment

Címkék: villamos szimulátor virtuális vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr235644847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

matteo14 2013.11.27. 21:00:01

Volt egy sejtésem,hogy nem lesz valami nagy cucc. Sajnos a "nagy" szimulátorokon kívül baromi kevés normális progi van... :(

IST 2013.11.28. 22:09:17

@matteo14:
Én mindig reménykedem, hogy hátha egyszer véletlenül valami jóra bukkanunk, mert azért a nagyokba is bele lehet unni.
süti beállítások módosítása