Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Kezdő terepasztaltervek

2012.10.12. 14:53 crash

z3_3.jpgProjekt van otthon: a gyerek kitalálta, hogy terepasztalt szeretne építeni. A H0 mániájából egy másik, klubbéli sráccal együtt sikeresen kigyógyult, miután meglátta a majd' húsz méteres modulrendszert, és hogy azon mik futnak. Kijelentette mindkettő, hogy N-es vonatokat szeretnének. Mindkét apuka boldog volt, hiszek a kölkök eddigi H0 vasútjában nem kettő fitying áll, eladni bukó nélkül nem lehet... de, tántoríthatatlanul N-es a cél. Ha ez még nem lenne elég, rövid fél órás töprengés után kiderült, hogy terepasztalt kellene építeni. 

A boldogságtól hanyatt estem, mert imádom a terepépítést, de az elektronikától, forrasztástól már herótom van - az utóbbi időben csak ilyesmivel foglalkoztam. Ha most ismét neki kell állni szervókkal, váltódekóderekkel szerencsétlenkedni - egy újabb asztalt, modult kell bedrótozni - akkor inkább felhagyok a vasútmodellezéssel, és repülő- és harckocsimaketteket fogok építeni. 
A mentő ötlet IST-től jött: az angoloknál van néhány olyan érzésű fószer, mint én - ezért a Peco váltókat kézzel állítják, minden elektronikát nélkülözve tolatgatnak a terepasztalukon. Itt kezdtem el gondolkozni... A Peco Setrack a Peco code80-as sínprofilú, N-es terméke. Elvileg könnyen építhető, a vágánykapcsolatok könnyen összerakhatók, a kiegészítő sínek pedig úgy vannak méretezve, hogy egyértelműen kijöjjön belőle, amit össze akarunk rakni. Elvileg... gyakorlatilag akárhogy forgattam a Wintrack-et, nem nagyon jött ki sehol nekem a vágánykapcsolat. Azt szoktuk mondani, hogy a valóságban "enged annyit" a sín, hogy kijöjjön - na a Wintrack német precizitása pedig pont ezt nem bírja el :)

Rajzoltam három tervet, amik számba jöhetnek majd, ha a projekt a megvalósítási szakaszba ér. Alapkövetelményként az alábbi dolgok voltak megfogalmazva a gyerek részéről: alagút, és több szintes asztal legyen. Részemről még hozzájött, hogy kis helyen férjen el, R1, R2 ívekkel operálva. Hattengelyes dízelek, gyorsvonati gőzösök jó ideig nem lesznek a fiatalabbik vasútmodellező gyűjteményébe. Jelenleg a Fleischmann fogaskerekű szerelvényemre csapott le, mert bekerült az eladandók közé (körülbelül ment egész életében két métert), és a gyerek rámart, hogy ez neki jó lenne... Ha bővül a járműpark, majd a hasonló, rövidebb járművekre koncentrálunk.

Az első terv egy sima kör, egy alsó szinttel megfejelve. Rövid kis állomás, pár ház az asztalon, alap terv. Mondjuk a Wintrackot dicséri, hogy ezt az egyszerű tervet is meg lehet szépen rajzolni, hogy az ember szinte kedvet érez, hogy fogja a habtáblákat, a síneket, és nekiálljon megépíteni.

z1_1.jpg

z1_2.jpg

z1_3.jpg

z1_4.jpg

A következő terv egy klasszikus: a nyolcas formáját követő elrendezés lehetővé teszi, hogy az állomás a négyszögletű asztalon átlósan kerüljön kialakításra, így ugyanazon az alapterületen a peronhosszak növelésére van mód. További előnye az ilyen elrendezésnek, hogy keskenyebbre vehetjük az asztalt. Hátránya, hogy kisebb ívek esetében meredek emelkedők jönnek ki. 

z2_1.jpg

z2_2.jpg

z2_3.jpg

z2_4.jpg

z2_5.jpg

Az utolsó terv a második átalakítása, és a meredek emelkedőre hoz megoldást. Azzal, hogy az állomásra menő vágány nem egyből az állomás alá megy be, egy fokkal enyhébb emelkedőt lehet kialakítani.

z3_1.jpg

z3_2.jpg

z3_3.jpg

z3_4.jpg

z3_5.jpg

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr284743657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ergerberger 2012.10.14. 13:56:50

Az miért jó, hogy ilyen sokat megy a vonat az alagútban?
Szereted nézni hogy nem látod?
Akkor miért nem baszod ki a kukába? Akkor még tovább nem látnád.

crash 2012.10.14. 14:32:36

@ergerberger: köszönöm a színvonalas hozzászólást

eLzsÉ 2012.10.14. 14:59:07

@crash:
Pedig a kérdés jogos, még ha nem is nagyon elegáns.

zbzbzb 2012.10.14. 15:07:06

gyerekkoromban jó sok tt méretű szerelvényünk, mozdonyunk, sínünk volt. apám lelkesen építette a házakat, állomásokat, stb.
ő is mindig terepasztalt akart csinálni - persze sehova nem fért volna el - de én sokkal jobban élveztem, hogy az öcsémmel mindig valami újat építettünk. az építés volt az egészben a legjobb.
szóval terepasztal nem lett, de lett sok szép emlék :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.10.14. 15:55:50

Aminél a fél pálya az asztal alatt van, az nagyon jó :)
Amúgy a hosszabb sínszakaszok tényleg engednek, csak nagyon ki kell próbálni, mielőtt véglegesre összerakja az ember. (TT-s tapasztalat :) )

IST 2012.10.14. 15:57:40

@eLzsÉ:
Több oka is van az alagútnak:
- így hosszabb pálya építhető, tovább tart míg ugyanarra az állomásra beér a vonat,
- olyan érzése lehet az azt nézőnek, hogy valahova megy és valahonnan jön a vonat,
- Ha mindez esetleg az alagútban egy kisebb, elrejtett állomással van kombinálva, akkor meg lehet azt is csinálni, hogy bemegy egy vonat az alagútba és egy másik jön ki.

Mondjuk az egész ízlés kérdése, van aki minden egyes négyzetcentiméterét a terepasztalnak beépíti sínnel, kitérők halmával, van aki pedig inkább a környezet kidolgozására megy rá.

vénszivar 2012.10.14. 16:52:26

Réges régen elkezdtem gyűjteni a HO vonatokat, mozdonyokat, szerelvényeket váltókat, terep alkatrészeket, trafókat. Néha felállítottuk a szőnyegen asztal alá szekrény alatt, ki, be.
Találtam, majd megkaptam, egy komoly terepasztalt,üresen csupaszon, semmi nem volt csak a domborzat. Felraktam a kocsi tetejére s 3 db pókkal "leszorítottam". Az egyik nagy kereszteződésben, pedig nem mentem túl gyorsan, GONDOLTAM, dobott egy hátast !!! Szerencsére nem lett baleset belőle ! A kereszteződés túloldaláról néztem, ahogy félrehúzzák a járda szigetre. Term. én voltam a hat ökör !!! Így nem lett terep asztalom. Azóta mindent el ajándékoztam.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.10.14. 17:46:53

Legyen jól hozzáférhető az alagút a kisiklások miatt. Nagyon sok bosszúságtól kímélheti meg magát az ember.

Behajtó70 2012.10.14. 18:18:32

Alagút nélkül két lahatőség van: ovál pálya vagy viadukt/híd. Így túlzsúfolt lenne. (Nem az a cél, a kevés sokszor több. Már egy dioráma is elviszi a fantáziát, gyönyörködtet)

A fenti egybitesnek: te éptíts olyat, amin csak hosszában vannak sínek, egymás mellett, arra aztán sok-sok vonatot rakhatsz egyszerre :)

okostojgli (törölt) 2012.10.14. 19:18:56

@ergerberger: "Szereted nézni hogy nem látod? "

Miért van szerszám a lábad között ha nem használod?

tükörfúró 2012.10.14. 20:54:56

Szerintem az automatizálás a legjobb az egészben, de én elektronikab@zi vagyok :D

régies vasutat kell építeni, ott király a kézzel állitott karos jelző, meg a manuálisan állitgatott váltó.

Alagut az mindig kell, sőt, az igazi királyásg a többszint, amikor felmegy a vonat az alagut fölé is, plusz kitérőkkel kijöhet több helyen is, ami egyik helyen bement... :)

Sőt valaha divat volt rejtett "állomást" épiteni, mivel igy feltünhetett olyan vonat, amit még nem is láttunk, illetve csodamod eltünhetett egy másik..

najo, ehhez megint a rengeteg automatizálás kell, ami csak az én agybajom.. :D

de én ebben látom az N meg a TT értelmét is, tényleges vasutüzemhez hasonlóbb többvágányos, összetettebb pálya épithető értelmes emberi léptékű helyen, nem kell egy szoba vagy fél lakás egy nomrális vonatozáshoz

Mike36 2012.10.14. 22:52:25

A terepasztal egy állandó valami, ezért jobb szeretem a virtuálisat. Nem foglal helyet, akkorát építesz és olyat, amilyen tetszik.
süti beállítások módosítása