Utolsó kommentek

  • Komlósfecskés: A szokásos kitűnő írás, élmény volt olvasni. Apró érdekesség: 1929-ben felkerült a vasúti pálya is... (2024.12.09. 15:44) APÁM VASÚTJA
  • gigabursch: Köszönöm, érdekes volt. A pálya állapotára a „gyalázatos" szó talán a legmegfelelőbb. (2024.12.07. 09:07) APÁM VASÚTJA
  • fkv.119: Nahát, bontják a csúti szart? Vagy ez még nem az? :( (2023.10.29. 17:49) Búcsú egy kisvasúttól
  • gigabursch: Nem is tudtam róla... (2023.10.28. 07:53) Búcsú egy kisvasúttól
  • Pályamágus, a sínész: A vonal történeti alapvetéseivel kapcsolatban vannak téves információk. Az elmaradó utasforgalom m... (2023.10.15. 10:22) Búcsúmenet egy vonalszakasz újranyitása apropóján
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Étterem, ahol a vonat a felszolgáló

2019.02.24. 18:57 crash

img_2561.jpgA múlt héten egy barátom felhívott, hogy ugyan ugorjak már el, és nézzem meg, min dolgozik mostanság. Ő hivatásos modellező - építészeti modellek, vasút, de díszleteket is szokott építeni - gondoltam megint valami jó terepasztalt épít. De nem… egy komplett éttermet, ahol vasútmodellekkel szervírozzák az italokat. Munka után egyből mentem is a Keleti Pályaudvar mellé, egy pincehelyiségbe.  Jó ötletnek tartom a dolgot, holott az elképzelés nem új. Gyerekkoromban, egy vasárnap délutáni sorozatban - talán a Nem kell mindig kaviár vagy a Minden lében két kanálban - láttam egy olyan jelenetet, hogy a főhős meglátogatja a barátját, akinek a lakását kertivasút járja át, és a kért italt a vonat hozza ki. Egy kicsit később, Prágában jártam egy étteremben, ahol kertivasút hozza ki az italokat. Kíváncsi voltam mi készül Budapesten.

A Keleti Pályaudvar mellett egy pincében épül egy vonatos étterem. A koncepció lényege, hogy a vendégeket G méretű vonat szolgálja ki itallal - az ételt természetesen a tányérok mérete miatt nem tudja kivinni. Minden asztal közepén egy csonka van, a vonat ide érkezik a rendelésekkel. Amikor az ember levette a vagonról az italokat, akkor pedig szépen kitol a szerelvény a nyíltvonalra, és elmegy. 

Az étterem 98%-ban kész van - már csak egy nagytakarítás van hátra - de a lényeg, a vasút már teljesen üzemkész. Szerencsém volt meglesni a konyhát, és a hátsó részeket, de megvallom őszintén a tűzhelyek, meg a sörcsap nem izgatott fel. Annál inkább a vasútvezérlés. Az étteremben ugyanis egy kétvágányú pálya fut körbe - számos helyen átkötéssel a két sínpár között, amelyen a vonatok közlekednek. A pályán egyszerre hat vonat tud közlekedni, tehát nem fordulhat elő az, hogy sokat kellene várni a rendelésre.
Az üzem teljesen digitális, és a már korábban ismert Traincontroller programmal működik. A program úgy van beállítva, hogy a csapos csak megmondja, hogy melyik vonatot mely asztalhoz küldi, és a vonat tudja a dolgát. A vonatokat a program sorba állítja, nem ütköznek, sőt azt is tudja, hogy ha megérkezik az asztalhoz a rendelés, akkor van a vendégeknek fél percük fotózkodni, és elvenni a rendelést, és utána indul csak vissza.

A technikai részletekről annyit, hogy itt mágneses - reed kontaktos a jelfeladás a számítógépes rendszer felé, a többit a Trainconroller tudja. Megjegyzem, a pályát megrajzolni, felparaméterezni sem két pillanat műve volt a szakembereknek, akik csinálták, de engem meggyőzött. A tulaj tartott egy kis demonstrációt, az összes vonatot elküldte az asztalokhoz. Semmi kavarodás nem volt, a program tudta a dolgát. Fennakadás, siklás, ütközés nem történt. Érdekes volt látni, hogy például ha egy vonat éppen kitolt az asztalról, a mögötte lévő vagy átment a kétvágányú pálya másik sínpárjára, vagy megállt, és megvárta, hogy elmenjen. Olyan érzésem volt, mintha legalább három forgalmista ügyelte volna a rendet a pincében. Egy dolgot még meg kell a technikával kapcsolatban említenem, amire felfigyeltem. Amikor Prágában jártam egy hasonló étteremben, ott voltak támasztókerekek a kocsik oldalán, amelyek a kocsikat a felborulás ellen védték. Itt ilyenről szó sincs, a kocsik teljesen stabilak voltak csak úgy alapból a sínen gurulva is. 

Az étterem úgy körülbelül százötven négyzetméteren terül el, és az érdekessége, hogy minden kis beugróban valami vasutas motívum jelenik meg. Van svájci alpesi részlet, gyárépület - a lényeg, hogy az ember bárhova néz, vasúti témát lát. Nagyon jópofa az egész, és igényes a kivitelezés.

A nyitást két hét múlva tervezik - természetesen arról is beszámolok. Örülök, hogy lesz egy ilyen kuriózumszámba menő látványosság Budapesten is. 

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr3314652073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fegyi 2019.02.24. 19:45:47

Ohhhh... Itt lakom a Keletinél. Lehet kapni elérhetőséget?

crash 2019.02.24. 20:32:34

Megnyitó után publikus lesz az elérhetőség. Addig csak annyit mondhatok, hogy a Keleti mellett, egy pincében. Jól megközelíthető a hely, szerintem telitalálat lesz az étterem.

Adani 2019.02.24. 22:29:59

Ha az árak se lesznek nagyon elszállva, akkor törzsvendég leszek

kiritikusvasutas 2019.02.25. 04:52:45

Minek kell titokzatoskodni? Hónapok óta publikus, hol itt-hol ott bukkan fel a hírekben:
lakomativ.hu/newsite/

sztrelnyikov 2019.02.25. 07:54:25

Ha a prágai hasonlótól tanultak, akkor méregdrága és jó szar lesz. Hiszen a vonatok miatt úgyis jönnek a családok.
Ott már a bejáratnál belépő van, és még nem is rendeltél (jó, ezt még megértem, mert gondolom csomóan bejöttek "csak nézelődni").
De hogy miért kell a legócskább, mirelit kaját felszolgálni?

ruba 2019.02.25. 08:18:09

Gondolom valaki meglátta a fantáziát a Vytopna Magyarországra másolásában. Ahogy előttem is írták, félő, hogy a helyet csak arra fogják alapozni, hogy kisvonat hozza ki a rendelést, remélem nem így lesz, és az árak, és a fogások is rendben lesznek.

Pirx 2019.02.25. 09:26:27

Hát nagyjából 20 éve, a RÁday utcában volt egy hamburgerező. Ott is vonat száűllította kia amegrendelt kaját. Ami ráadásul finom is volt.
Úgynézem jócskán megelőzte a korát :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.02.25. 09:49:10

csak a történeti hűségért: Paul Bocuse egyik brasserie-je, a Brasserie de l'Est elég alaposan tudja a vonatosdit. És ráadásul egy pályaudvar épületében van Lyonban, érdemes megnézni.

2019.02.25. 10:22:43

Az index főoldalon "elszolgáló" van felszolgáló helyett..

2019.02.25. 10:24:57

Jópofa. Gondolom főként a kisgyerekes családokra koncentrál majd a hely..( A nap végén pedig a személyzet smirglizheti a síneket..:)

ROTFL Manó 2019.02.25. 12:03:35

Fél percem van fotózkodni és lerámolni? Ha már úgyis digitális terepasztal, akkor miért lett volna olyan nehéz egy mikrokapcsolót rakni a pőrevagon aljára, ami így megérzi, ha leemelték róla a kivitt söröskorsót? Oszt majd eztuán megy vissza?

Birsalmasajt 2019.02.25. 12:29:57

@sztrelnyikov:
Én is voltam Vytopna-ban de talán Brnoban és ott nem volt belépő, viszont a kaja is jó volt, úgyhogy helye válogatja. Aki vonatos környezetben akar igazán szart enni drágán, annak még mindig a maradék magyar fenntartású étkezőkocsit ajánlom, azzal nem lőhet mellé.

Tehetséges ugandai buzi 2019.02.25. 12:52:54

Nekem a seggem is ökölbe szorult, annyi helyesírási hiba van bezsúfolva a lakomatív főoldalába. 2019-ben nincs érzéke a webmasternek beilleszteni egy nyomorult wördbe a szöveg törzsét? Az aláhúzta volna neki azt a 8-9 ordító hibát.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.25. 20:07:05

@Birsalmasajt: Be is zárt mindkét brnói egység, pedig tényleg jobbak voltak, mint a Vencel téri turistacsapda. Viszont ott elég komolyan át lettek alakítva a járművek, aggódom, hogy nem lesznek-e itt üzembiztonsági gondok.

2019.02.25. 21:05:07

ahogy nézem, nem lesz nehéz lenyúlni a szomszéd asztalhoz menő féldecit

2019.02.25. 21:36:57

@népszopás: vagy - még inkább -egy kis ginát belecseppenteni a máséba

de ne így legyen, sok sikert!

Adani 2019.02.25. 23:12:46

@Birsalmasajt:
Még tavaly söröztünk ott, de azóta bezárt, a Vytopna oldaláról is eltűnt Brno-i egység, remélhetőleg nem végleg zárt be csak átalakítás miatt.

@Benbe:

Brno-ba csak egy Vytopna volt Prágában van kettő a Vencel téri a legnagyobb na ott tényleg van belépő és ha nincs foglalásod várhatsz akár egy órát is mire bejutsz. Volt, aki egy lakáskulccsal csinált bizt. ber zavart ott. :)

ROTFL Manó 2019.02.26. 07:22:05

@Szzzz: Visszacsatolás. Az adná a "szabadjelet" a vonatnak, hogy mehet vissza a pulthoz. Igazándiból magasról, nagy ívben leszarom, hogy miképp lesz megvalósítva, a sint használja magasfrekvenciás jel továbbítására, vagy BT, vagy wi-fi, tök mindegy, kész megoldásokat lehet kevenni a boltban a polcról, én csak egy ötletet dobtam be arra, hogy ne vigye vissza a sört a kisvonat. Vannak ilyenek, mint te, akik hobbiból kötnek bele azokba, akiknek nem tetszik valami és felteszik a provokatív kérdést, hogy mégis, hogy akarod? Az embernek nem feltétlenül kötelező tudni a megoldást is ahoz, ha érzi, hogy valami nem jó. Attól még szabad kimondania, hogy neki nem tetszik.

brand_boy 2019.02.26. 08:27:04

Én is a Keletinél lakom.
Hátborzongató,hogy minden ötletemet valaki megvalósítja !
(Hiába, a tett halála az okoskodás.)
Sejtem,hogy ez az étterem a mi tömbünk sarkán, a Festetics György utca elején lévő hely.
Soha nem értettem,hogy miért nem próbálják "autentikussá" tenni a helyet.

brand_boy 2019.02.26. 09:13:50

@brand_boy: Most látom,hogy a Verseny utcában lesz.
Nagyon sajnálom,aki ennyi pénzt kidobott az ablakon. Sajnos arrafelé a madár sem jár.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.26. 23:28:38

@Adani: Nem igaz. Kettő Vytopna volt Brnóban, egy a Hlynkyn, egy a Starobrnenskán. Örülök, hogy ellenőrzés nélkül visszautasítottad a jól megalapozott állításaimat.

felhőkergető 2019.03.19. 10:42:00

Voltam a Brno-i Vytopna-ban. kritikán aluli szar kaját lehet ott enni.

gasztrona · https://gasztrona.blog.hu/ 2019.04.08. 17:02:03

@felhőkergető: Itt is. Sajnos kipróbáltam, és mindenki okulására blogbejegyzést is írtam róla.
süti beállítások módosítása