Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Inga és Bahvé

2023.02.08. 22:35 konzol1

Nem mentem sem órásnak, sem jósnak – egyébként is mind egy órásnak, mind egy jósnak fönnakadna a szeme a Bahvé-n, hogy az meg mi?

A szokásos nyelvi bevezető után csapjunk is a közepébe. Az ingát talán senkinek nem kell magyarázni, ingavonatok 1963-tól közlekednek a magyar vasutakon. (A vezérlőkocsiról korábban itt írtam.) A Bahvé korosabb embereknek ismerős lehet, a középkorúaknak esetleg a Bhvr, a fiatalabbak viszont nem nagyon láthattak ilyen kocsikat. De mik is voltak ezek? Az étkezőkocsik történetét vázlatosan ebben az írásomban ismertettem, ugyanakkor a szolgáltatásnak kialakult egy újabb ága, amit büfékocsikban szolgáltattak. Ez alapvetően szendvicset, kávét, üdítőt, csokoládéféleségeket jelentett, ami egy szerényebb szolgáltatási színvonalat képviselt, de azért mégiscsak volt ott egy pult, a későbbi típusoknál (BRy) némi asztal. Azonban volt ennél még alacsonyabb szintű kiszolgálás, a vándorkosaras. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az utasellátós alkalmazott egy korsárral végigslattyogott a(z esetleg zsúfolt) szerelvényen és a korarából kínálta a fenti étkeket, italokat. Ehhez viszont szükség volt egy előkészítő- és raktárfülkére. Ezt a ’60-as évek elején úgy oldották meg, hogy egy Bahv kocsi egyik páholyából és a szolgálati fülkéből alakították ki a pulttal, mosogatóval, kézmosóval és valamilyen tárolási lehetőséggel felszerelt helyiséget.

 1

  1. A Bahvé kocsi alaprajza [Forrás: Lánczos Péter: A Cak-Bam-Bah sorozatú MÁV személykocsik története, „pályafutása” (1942-2004)].

 A kocsiról megjelent egy kép is az MTVA fotói között. Sajnos viszonylag kevés látszik belőle.

 2

  1. Ez a fénykép nem túl jó minőségű, de fontos részletek látszanak ezen is: az előkészítő fülke ablakát átláthatatlanná tették, már 4 kuck-kuck szellőző van a kocsi tetején, továbbá az ajtók nem a korábban alkalmazott ezüst kalapácslakk színűek. (A képet az Index fórumon találtam sok-sok éve)

 3

  1. Az ajtóknak kalapácslakk zöld színe volt.

De térjünk vissza egy gondolat erejéig az alap Bahv kocsikhoz. Kezdetben ezek is teliablakosak voltak szintén zöld ajtókkal, sőt, ez az ajtószín már a Bah 4872 pályaszámtól megjelent Czéh György információja szerint, a Bah 4988-as kocsiról is található kép 1961-ből, amin látszik az ajtók sötét árnyalata. Tulajdonképpen ezektől a Bah kocsiktól az első szériás Bahv kocsik annyiban különböztek, hogy felszerelték vezérlőkábellel – innen a „v” betűjelzés. Én ilyen kocsikat készítettem.

Ami miatt a Bahv kocsikat is ismertetem, az, hogy két Fuggerth kasznim is volt, amik gyakorlatilag selejtek lehettek: részben a formák nem megfelelő csatlakozása miatt, részben az ismeretlen eredetű rücskös oldal miatt. De az ilyen hibák miatt nem szabad elkeseredni, türelemmel javíthatók. Ugyanakkor előnyként volt elkönyvelhető, hogy ingyen jutottam hozzá.

4

  1. Jól látható az rücskös felület és a jókora illesztési lépcső. Na ezeket kellett eltüntetni kitartó munkával.

 5

  1. Durva, majd finom csiszolás, polírozás, gittelés után már jó lett a felület. A csiszoló papírt egy kis téglatest formájú fadarabra feszítettem rá kézzel, hogy a kapott felület közel sík legyen.

 6

  1. A másik kaszni meg ilyen ragyás volt, de ezt hasonló eszközökkel könnyebb volt orvosolni.

 7

  1. A csiszoló papírt egy kis téglatest formájú fadarabra feszítettem rá kézzel, hogy a kapott felület közel sík legyen.

 8

  1. A tetőknél levő illesztési egyenetlenségeket először kigitteltem Neoflex tapasszal, majd szintén csiszolás, polírozás, hogy a ronda gyári rücskösség eltűnjön.

 9

  1. A negyedik kis ablak szokásos kivágása előfúrással, vágással, méretre reszeléssel.

 10

  1. A kocsi végén levő hurkatartó borda levágása, reszelése után láthatóvá váltak ezek az üregek. A síkba csiszolás, polírozás után kis gittelés vált szükségessé. Ezt követően került felragasztásra a kocsi hátfal merevítő bordája.

 

Az ajtók színének kialakításáról a vezérlőkocsinál írtam.

 11

  1. Az ajtókba a kocsik összerakásáig az ablakok nem érkeztek meg, így ideiglenes jelleggel a különböző házakhoz mellékelt fóliát ragasztottam be 6 faragasztó pöttyel. Ez elégséges rögzítést biztosít, ugyanakkor könnyen el is lesz távolítható a végleges ablakok rögzítésekor.

 

A kocsibelsők Vulcanmodell illetve Zzemoki gyártásúak.

 12

  1. A felhasználni kívánt átjárót módosítani kellett. A konzol és kívül elhelyezkedő kapaszkodó (!) nemkívánatos jelenség, ezért hagyományos borotvapengével ki kellett apránként vagdalni.

 13

  1. A szokásos festés, matricázás, lakkozás után a soufflet-t rögzítettem átjáró lemezestül, kihajtható korlátostul. Ennél a kocsisorozatnál már nem volt ollórács.

 14

  1. Természetesen lehet nyitott átjárót is alkalmazni. Ekkor a korlátrácsot a harmonika belső oldalára kell ragasztani. Minden ilyen ragasztáshoz faragasztót használok, mert egy baleset esetén nem a festék-kasztni kapcsolat válik szét, hanem a festék a helyén marad és csak a ragasztó válik le (vagy a festékről, vagy a műanyagról).

 15

  1. Először tartottam tőle, hogy a nyitott átjáró lehetetlenné teszi a kocsik összekapcsolását, de aztán az élet (próba) igazolta, hogy ez nem így van. Legalábbis Roco universal kapcsolóval. De valószínűleg más közelkapcsolóval sem.

 16

  1. Az étszolgálatos kocsi belseje Zzemoki-féle; előkészítő pult, mosogató, kézmosó elhelyezve – igaz, ez utóbbiak kissé nagyobbak a szükségesnél, de ilyen volt kéznél. Mivel a mattított ablakok miatt úgysem látszanak, ezért nem dőltem a kardomba.

 17

  1. A fékállító egy Schicht kocsié volt hajdanán. De ha nincs más, a saját Fuggerth gyártású is felhasználható, csak egy pengével le kell vágni az alvázról, és át kell ide helyezni. A korlátokat, kilincseket ezüst színű filctollal húztam át.

 18

  1. Az előkészítő fülkével ellentétes oldalról. Azt talán nem kell hangsúlyozni, hogy a forgóvázak Posch-félére lettek cserélve.

 19

  1. Az előkészítő fülkével megegyező oldalon. A fülke ablakai mattítandók.

 20

  1. Az egyik kocsi a Bahv 4291-es pályaszámot kapta – ha már egyszer volt róla kép. De az igazoltatást végző „szervet” és az „eljárás alá vont személyeket” azért mégsem modelleztem meg. Azt talán majd Szegecsszámláló barátom, aki képes volt egy 4 mm nagyságú nyulat is megfesteni… :-)

 21

  1. A Bat és Bahv kocsikból álló szerelvény az év végi közös játékon Dunaföldvár és Niethammer Werke között ingavonatként szolgált a 324,528-as mozdonnyal.

 22

  1. A Bahvé kocsi a 302,610-es DV eredetű mozdony által vontatott személyvonatba került besorozásra, hogy az álmos és éhes munkába járóknak a gyomrába is jusson valami. (A vonat utolsó előtti kocsija.)

A végén szokásos értékelés most elmarad, mert gyakorlatilag ugyanazokat írhatnám le, amiket a Bat kocsi esetében.

 

Zárszóként ezúton fejezem ki köszönetemet mindazoknak, akik bármilyen módon segítették a munkámat – akár ismeretlenül is.

4 komment

Címkék: modellvasút vasútmodell vasútmodellezés személykocsi személyvagon vasútmodell átépítés H0 személykocsi vasútmodell átalakítás H0 MÁV modell epoch 3 modellvasúti járműépítés Ingavonat Bahv Bahvé ingaszerelvény

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr1818043784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2023.02.09. 02:22:44

Emelem kalapom!
Megint egy igényesen nagyot alkottál!
1977-ben jelent meg egy könyv: - Öveges József: Színes fizikai kisérletek a „semmiből”.
Ez és az eddigi munkásságod alapján megérdemelnél egy "Öveges József díjat".

""A fülke ablakai mattítandók"" megjegyzésedhez: - Létezik egy olyan papír-ragasztószalag, aminek a színe "opálosan fehér" áttetsző.

konzol1 2023.02.09. 10:38:23

@rm40:
Köszönöm! Igyekszik az ember...

konzol1 2023.02.09. 10:42:48

@Reisezugwagen:
Köszönöm!

Az áttetsző ragasztószalagot a látszó felületre kellene ragasztani, és nem tudom, hogy a ragacsos felület annyira jól nézne-e ki. De fontosabb szempont, hogy a polírozással sokkal kevesebb macerával lehetett megoldani a kérdést: nem kellett külön futkosni írószer boltba, nem kellett külön venni ragasztószalagot, nem kellett méretre vágni. Polírozásnál csak a hátoldalt kellett megcsiszolni az itthon levő 600-as finomságúval, és kész is volt 2 percen belül.
süti beállítások módosítása