Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (11) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Újévi fogadalomból tartályvagon

2019.01.21. 07:25 crash

img_2325.jpgA legtöbb ember szokott újévi fogadalmakat tenni, ha más nem, legalább egy napra. Én alapból nem teszek ilyet, de mégis négy tartályvagon született egy újévi mondásból. Történt ugyanis, hogy a makettklubbos barátaimmal - mint mindig - az új év első napján is folyt a virtuális csevej Messengeren. Ment a poénkodás, ki milyen makettet/modellt vásárol idén, és milyen GB (Group Build - csoportos építés) lesz az, amire a fejünket adjuk. Sok minden felmerült, a végén belöktem a poént, hogy tartsunk olyan csoportos építést, hogy mindenki befejezi az elkezdett, és régóta az asztalon hánykódó munkáit. Ebből nagy nevetés, és helyeslés lett - mindenki letette a nagy esküt, hogy igen, idén aztán befejezni ezt, meg azt. Elgondolkoztam én is… mennyi nullás és N-es model van félkészen az asztalomon? Tegyünk egy olyan mondást, hogy addig nincs új téma, amíg a megkezdettek nem készülnek el. Hajrá… nézzük meg meddig bírom. Így született négy, nullás méretű tartályvagon.

Évekkel ezelőtt - talán tíz is van - volt egy gyártó, 0 Scale Modelsnek hívták. Nullás, 1:45-ös méretben gyártott tartálykocsikat, és nyitott tehervagonokat. A kocsik nagyon szép kidolgozásúak, valódi csavarkapoccsal kapcsolódnak egymáshoz, és rugózásuk is van. Az egyik modelljük, az úgynevezett 4m-es tengelytávú tartálykocsi eredetije Magyarországon is koptatta a síneket, egy-két helyen ma is fellelhető egy-egy roncs belőle. Fejembe vettem, hogy csinálok magyar változatot.

Volt négy tartálytestem - alkatrészként vettem őket - és lealapoztam őket. Szerintem lehet, hogy három évet is álltak egy cipősdobozban, mikor megtaláltam őket. Ők lettek az első delikvensek, akik az idei “fejezzük be a félkész dolgokat” kampányban részt vettek. Minden megvolt a kocsikhoz - a matricát megrajzoltam, kinyomtattattam - és a kocsik portalanító mosása után elővettem a szórópisztolyt. Egy dolgot azonban megfogadtam: nincs kísérletezgetés, új technika, mindent úgy csinálok, ahogy szoktam, semmiféle “tegnap olvastam” technika vagy “ez az új festék sokkal jobb” dolog nem kavarhat be a festésbe.

Az alapszín - a negyedik korszakos barna (mások szerint vörös) szín egy osztrák gyártó terméke, vizes bázisú festék. Gyűlöltem a festéket - amellett, hogy csak ebben a palettában vannak MÁV színek - mert vizes alapú, és roppant kényes. Elővettem makettezőtudásom, és ahogy az egyik barátom tanította, híg festékkel, szép vékony rétegekben fújtam fel a festéket. Szerintem 3-4 éve nem volt ilyen osztrák festék a kezemben, legnagyobb meglepetésemre a régi utálatos tapasztalatok eltűntek. Történt egyszer, hogy a makettklubbos összejövetelen az egyik barátom kivette a kezemből a szórópisztolyt, és elmagyarázta, mit csinálok rosszul. Akkor kb. 10 éve festettem airbrush-sal, Ő pedig három perc alatt szétrombolta az addigiakat. Körülbelül fél napot foglalkozott az oktatásommal, utána kicsit másképp kezdtem látni a dolgokat. Persze nem egyből állt a kezembe a profitól tanult technika, jópár eldugult pisztoly, megfolyt festés, és mérgesen töltött este hozta azt, hogy az addig utált festék rendesen kezdett viselkedni. Körülbelül 5-6 réteg festék után a tartályvagonnak igen szép színe lett. 
Ezután kimaszkoltam a fekete részt, és egy Buggy GB-ből megmaradt AK Real Color festékkel festettem fel a vagon közepén lévő fekete részt. A Nato Black szín pont illett a tartály oldalára. Ez az utóbbi festék új, oldószeres akrill. Az előzőhöz képest kezesbárányként viselkedik, saját hígítójával jó fújni, szépen terül. Ellenben oltári büdös, hogy csak elszívó mellett ajánlott használni. A tartály mellett az alvázakat is lefestettem - itt nem kellett a maszkolással szórakozni, csak szépen adagolni a festéket. Nem egyszerű munka, mert minden beugróba be kell fújni a festéket, elvisz pár estét a dolog, de megéri a végeredmény.
Újhullámos butaság - de nemrég tanultam, hogy a teherkocsik kerekeit is illik lefesteni. Kikevertem az ide illő, szürkés-barnás festéket, és a futófelületeket kitakarva lefújtam a kerekeket.

A festés után a lakkozás következett. Ez nekem Achilles-sarkam, szeretem a modelleket a festés ezen fázisában elrontani. Egy haverom mondta, hogy Ő is sokat szívott különféle festékekkel, és nem hisz olyan lakknak, amelyik nem büdös… A sok vízbázisú lakkal való negatív tapasztalat után én is magamévá tettem ezt az arc poeticát. Fogtam, és minden újhullámos lakkot - Vallejo, Ak, Gauzy - elraktam a szekrény mélyére, és elővettem a jó öreg Gunze lakkokat. Büdös, de ez “levelling” - azaz önterülő, és szép felületet ad. Autómakettező barátok mutatták a technikát, hogy lehet leheletvékony lakkrétegekből tükörsima felületet építeni. Egy darabig számoltam, hogy a keverékből, amely szinte csak hígítóból állt, hány réteget fújtam fel, tizenegynél abbahagytam. A végeredmény szemet gyönyörködtető lett - tükörsima felület állt elő a vagonokon a feliratozáshoz.

img_2215.jpg

Vasútmodellező körökben szokás lenézni a vizesmatricával készült modelleket, vasútmodellezők szerint csak a tamponozott feliratozású modell az igazi. Az indok az, hogy látszik a matrica széle. Véleményem szerint, csak ott lehet a matricát észrevenni, ahol a modellező elrontott valamit. Érdemes megnézni a makettezők világát: az a sok gyönyörű repülő- és harcjármű makett a versenyeken mind matricás technikával készül, és mégsem látni a feliratok szélét. Nem beszélve az autómakettekről, vagy a telibe matricázott oldalú kamionokról. Szerintem lehet úgy matricázni, hogy szép legyen. A feliratokhoz a matrica megvolt, és a Gunze matricafeszítőjének segítségével felhelyeztem a felületre. Az szépen rá is simult a kocsira, még a fedő lakkréteg felvitele előtt is nehéz volt észrevenni a matrica szélét. Az alváz feliratozásánál három eltérő mintát használtam a négy kocsin, hogy ne legyen mind egyforma - ha szerelvénybe kerülnek, akkor ne nyújtson a kocsisor unalmas látványt. 


img_2288.jpg

Összerakás előtt a matricázott felületek kaptak még néhány lakkréteget, majd összeszereltem a kocsikat. Miután minden egyben volt, a kocsik egészükben kaptak egy végső lakkréteget, amely beállította a végleges fényüket.

A kocsik festése igazi örömmakettezés volt - azon ritka festéseim egyike volt, amikor nem rontottam el semmit, és nem kellett visszamosni a festést. Köszönhető annak, hogy nem variáltam, nem ültem fel mindennemű hívogató új festéknek, technikának. Mindent a régi, bevált anyagokkal csináltam, a begyakorolt technikákkal. A végeredménnyel  nagyon elégedett vagyok, folytatom is a "fejezzük be az elkezdett dolgokat" kampányt :)

4 komment

Címkék: vasút vasútmodell MÁV spur0

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4814579320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kkm.furdancs 2019.01.21. 19:00:45

Nagyon jó lett, köszi a leírást!

Cax 2019.01.22. 12:49:49

Nagyon tetszett az írásod, visszaadta a hitemet a matricázásban.
Ha nem gond kérdeznék pár dolgot. Az elmúlt időszakban lefújtam 10 személyvagont. Jelenleg alaplakk nélkül állnak a vitrinben. Nem merem lakkozni őket, mert a mintalapra felrakott matricázásom kudarcba fulladt és baromira félek, hogy elszúrom a modelleken a festés utáni feladatokat. A színre festett mintalapot lefújtam Motip, flakonos, fényes akril lakkal. Bármennyire is finoman fújtam, baromi vastag lett szerintem. Erre raktam a próba matricákat. Csak Mr. Hobby lágyítót használtam, feszítőt nem. Azt hittem, hogy a lágyító, majd kicsit "beleolvasztja" az alatta lévő lakkrétegbe a matrica szélét. Hát nem így történt... gondoltam majd a fedő matt lakkréteg segít tompítani. Miután kipróbáltam a dupla egymásra rétegelt (fehér+sárga) matricákat is, lefújtam szintén flakonos, Wery well matt, akril lakkal. 3 perc múlva dőltem a kardomba, a matt lakk megmarta a matricát, a feliratok elmosódtak. Itt álltam meg és kérem most a segítségedet. Jelenleg Mr. Hobby (Gunze) gyártmányból az alábbi lakkokat lehet kapni: C sorozat, enamel, C46-fényes, C182-matt. Ezekkel nem járok úgy, mint a fentekkel? Milyen hígítót használsz a Gunze lakkokhoz? Először fényes lakk menjen a modellekre a matricázás előtt, majd a végső réteg matt legyen?
Továbbá, ha nem indiszkrét, hol nyomtatod a matricákat, mert sehol nem kapok GYSEV Ap/Bp IC és a MÁV Nosztalgia schlierenjeihez feliratokat, tehát gyártanom kell. Válaszodat előre is köszönöm!

crash 2019.01.22. 15:36:32

@Cax: Szerintem a Wery well (vagy hogy írják), Motif és minden más ilyen dolgot felejtsd el. Próbáld ki, hogy egy műanyag felületet lefújsz zöldre, és ráfújsz fényes Gunze lakkot. Erre megy rá a matrica - ha kell, akkor Mr. Hobby lágyítóval - és amikor megszáradt, akkor egy fényes lakkréteggel lezárod. Ez megvédi a matricát, és egybe húzza a modell felületét. Ezzel kész a matricázás, és miután ez megszáradt - ha nem a fényes jármű a cél - matt vagy félfényes lakkal beállítod a végleges fényét a modellnek. Ez a fedő lakkréteg lehet akár valami flakonos cucc is, amit írtál - de ha már van otthon Gunze, akkor én azzal csinálnám. A Gunze festékhez csak a saját hígítóját használom, ugyanúgy agyonhígítva, ahogy fenn írtam.
A matricaforrást megkérdezem, hogy kiadhatom-e, és ha igen, privát üzenetben átküldöm.

Cax 2019.01.22. 16:53:36

@crash: Köszönöm a gyors válaszokat! Hétvégén újra megpróbálom és várom az esetleges forrást is!