Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasútünnep Cseh Sziléziában

2018.11.17. 06:30 Tastam

381_1.jpgCsehországban viszonylag kevés kisvasút található, ezek közül is csupán kettő olyan van, amely ma is részt vesz a közforgalomban. Jó tíz éve egy kis vasútbarát csoporttal végiglátogattam ezeket a vasutakat, köztük a cseh állami társaság,a ČD üzemeltetésében lévő egyetlen keskeny nyomközű vasutat, a Třemešná ve Slezsku - Osoblaha vonalat is beutaztuk. Azonnal megtetszett az enyhén hullámos terepen kanyargó vaspálya, ám csupán oda- és visszautaztunk, komolyabb nézelődésre nem futotta a passzentosan kiszámított időből. Már akkor elhatároztam, hogy jobban meg kell ismernem ezt a kisvasutat, és ennek 2018 őszén érkezett el az ideje. A nyár végén ugyanis egy német vasutas fórumból tudomásomra jutott, hogy szeptember 28-29-én a fennállásának 120. évfordulója alkalmából nagyszabású rendezvény színhelye lesz a vonal. Szerencsés módon az az időszak számomra éppen szolgálatmentes volt, vagyis nem kellett az utolsó pillanatban szabadságkéréssel zaklatni a kollégákat, így hát gyorsan szobát foglaltam egy közeli város szállodájában. Bár akkor éppen ünnepi hosszú hétvége volt a cseheknél (szeptember 28-án van a cseh államiság ünnepe, vagyis az önálló Csehszlovákia megalapítása, aminek az idén éppen a 100. évfordulója volt), gond nélkül kaptunk a szobát, amit egy kissé viszontagságos utazás után, 27-én este el is foglaltuk.

Ha nagyon szigorú akarok lenni, mindenképpen szóvá kell tennem, hogy a jubileumi ünnepséget nem jól időzítették, a 21 kilométer hosszú, 760 mm-es nyombőségű vonalat ugyanis 1898. december 24-én adták át a forgalomnak. A megemlékezést minden bizonnyal a jobb időjárásra számítva helyezték korábbra, de az is közrejátszhatott, hogy egy ilyesfajta "buli" nem illik a karácsonyi időszak hangulatához. A Csehország északkeleti szegletében, Cseh Sziléziában elhelyezkedő vonalon eleinte elsősorban a régióban megtermelt mezőgazdasági termékeket, valamint fűtő- és építőanyagot szállítottak, az utasforgalom kevéssé volt számottevő. Ez a tendencia az 1960-as években változott meg, amikor a teherszállítás lecsökkent, viszont előtérbe került a hivatásforgalom és a diákok utaztatása. Ez utóbbi még napjainkban is szerepet kap, de egyre több turista is felkapaszkodik az aprócska vagonokba. A kezdetben a vonalon szolgáló U14-es sorozatú gőzmozdonyok mellé 1928-ban két M11-es, ún. tornyos motorkocsi érkezett, a kéttengelyes járműveket a II. világháború után négytengelyes M21-esek váltották. 1958-tól dolgoznak a vasúton a ma is szolgáló dízel-villamos erőátvitelű TU47-esek, az utolsó menetrend szerinti gőzvontatású vonat 1960. december 16-án csattogott végig a pályán. 1997-ig még közlekedett egy éjszakai tehervonatpár, azóta a vonalon csak személyforgalom van.

364_1.jpgSzeptember 28-án, pénteken rögtön reggeli után indultunk Třemešnába. Sietnünk kellett, hiszen Ostravából már egy gőzmozdony-vontatta különvonat is úton volt és mi mindenképpen előtte akartunk odaérkezni. Ez sikerült is, így megörökíthettük az állomásra beérkező 464 202-es pályaszámú, Levelibéka becenevű vasparipát. A tekintélyes hosszúságú, kilenc kéttengelyes kocsiból álló szerelvény dugig volt utasokkal, az egyébként csendes Třemešná ve Slezsku állomás egy-kettőre megtelt élettel. A vonat nem sokkal később visszaindult Krnovba, majd délután ismét megjelent itt és csak azután tért vissza Ostravába. A kicsiny třemešnái állomáson ugyanis útban lett volna egész nap a szerelvény.

365_1.jpgTřemešná ve Slezsku állomás érdekes elrendezésű. A jókora felvételi épület, akár egy szigeten, a normál- és a keskeny nyomközű sínpárok között áll: nyugat felől terül el a Krnov - Jeseník mellékvonal háromvágányos pályaudvara, a keleti oldalon találhatjuk az osoblahai vicinális peronját. Itt két vágány nyújtózik, hátrább található az üzemi pályaudvar és egy 2008-ban épített fűtőház. Ez az épület az otthona a vonalon a különvonati forgalmat lebonyolító Slezské zemské dráhy (SZ = Sziléziai Helyi Érdekű Vasút) vontatójárműveinek. A telephelyen még egy félreállított mozdony és egy pályafenntartási kocsi lakik. A mozdonyszín azonban most üres, a vasúttársaság mindkét gőzöse az aznapi első különvonat élén várja utasait.

366_1.jpgHátrasétáltam, hogy megnézzem és megörökítsem a fentebb említett két járművet (a 705 917-es dízelt és a MUV 69U-966-os pályaszámú pályafenntartási kocsit), valamint a SZ vasúttársaság TU38 001-es pályaszámú különvonati dízelmozdonyát. Érdekesség, hogy ez a "nosztalgiajármű" majd' egy emberöltővel fiatalabb a menetrend szerinti vonatokat továbbító TU47-eseknél. Míg utóbbiak 1958-as évjáratúak, a "Faur" becenévre hallgató mozdonyka 1977-ben épült Romániában, Třemešnába a lengyelországbeli Cukrowni Kruszwica cukorgyár iparvasútjáról kerül, ahol a Lyd2-01 pályaszámot viselte. Mögötte látható a régi zsámolyozó részlete, ahol a nagyvasúti kocsikat a jelenleg ott sorakozó zsámolyokra állították, majd azok segítségével továbbították a keskeny nyomközű pályán.

367_1.jpgEközben elöl, az állomáson már nagyban ment a buli. Lehetett enni és inni, a raktárépületben pedig vasúttal kapcsolatos emléktárgyakat árusítottak. Az ostravai vonattal érkezett közönség megrohamozta a peron mellett várakozó keskeny nyomközű vonatot, így annak fényképezése lehetetlenné vált. Természetesen a tűzoltók is megjelentek a színen, hiszen a 464 202-e vízkészletének pótlására szolgáló vasúti berendezéseket már rég leszerelték, így ezt a feladatot ők voltak kénytelenek végrehajtani. De ez láthatóan egyáltalán nem esett nehezükre, sőt alighanem még azt is élvezték, hogy a vizet egy régimódi, izomerővel működő szerkezet segítségével kellett pumpálniuk. A kisvonat indulása előtt volt egy rövid megemlékezés, azonban mivel úgysem értettünk volna belőle egy kukkot sem, elindultunk, hogy menet közben is fotózhassuk a vonatot.

368_1.jpgAz első megállónk, akárcsak a vonatnak, Liptaň állomás volt. A kicsiny felvételi épület előtt már többen várakoztak, egy hevenyészett standon művészeti alkotásokat lehetett vásárolni. Hamarosan megsokasodtak az autóval érkező fényképezős emberek, végül befutott maga a vonat is, az élén a fordított állású, vagyis szerkocsijával előre közlekedő U57 001-essel. A hosszú, tarka szerelvényt nem véletlenül nevezem külön- és nem nosztalgiavonatnak, a nosztalgiához ugyanis nem sok köze van. A szerelvény részben ma is használatban lévő, közforgalmú, valamint nyitott vagonoból lett összeállítva - nosztalgiát esetleg a gőzmozdonyok jelenthetnek, de a vonalhoz azok sem kötődnek. A lényeg azonban az, hogy népszerű, az embereknek pedig tetszik, amit mi sem bizonyít jobban, hogy ez a vonat is dugig volt, a kocsikban egy gombostűt nem lehetett volna leejteni.

369_1.jpgÜnnepi események ide, vagy oda, a menetrend szerinti forgalom kisebb zavartatással ugyan, de zajlott a vonalon. Jelenleg napi négy-hat vonatpár járja be a kisvasutat, attól függően, hogy hétköznap, vagy hétvége van éppen. Az aznapi első menetrend szerinti személyvonattal Liptaň állomáson találkoztunk, az egy mozdonyból és egy kocsiból álló szerelvénynek félre kellett állnia a különvonat elől. Ez nem is volt olyan egyszerű feladat, hiszen az állomáson nincs személyzet, a mellékvágányra pedig csak bizonyos biztonsági intézkedések megtétele után állhatott be a 20606-os számú személyvonat. A menetrend szerinti forgalomban közlekedő vonatok egy TU47-es (705,9-es) sorozatú mozdonyból és egy, esetleg két személyvagonból vannak összeállítva. A poggyásztérrel ellátott vontatójármű-sorozatot a prágai ČKD gépgyár építette 1945 és '58 között, míg a Balm/ú sorozatú vagonok kifejlesztésére néhány évvel később került sor.

370_1.jpgA vonat követése nem bizonyult egyszerű feladatnak. A sínpár nem a legrövidebb útirányt követi, a vonatok a két végállomás közötti, közúton mért 15 km-es távolságot egy 21 km hosszú, meglehetősen kanyargós vonalon kénytelenek megtenni. Ebből következik, hogy mindenféle alsórendű utakon kellett haladnunk, hogy a szerelvény elé érhessünk. A következő helyszínünk Horní Povelice megállóhely volt, amely egy mező közepén helyezkedik el. Helyén még nem is olyan régen egy rövid mellékvágánnyal rendelkező kis állomás volt, ám a mellékvágányt és a felvételi épületet elbontották, utóbbi helyett ma egy fából ácsolt bódé kínál védelmet az időjárás viszontagságai elől. A szép számmal összegyűlt autós követők egyenes vonalban felállva várták a vonat érkezését. Aztán amikor végre az felbukkant, az utolsó pillanatban egy fiatal nő ugrott be a képbe, nyilván hogy minél jobb fotót készíthessen. Ekkor a mellettem várakozó idős férfi jelentőségteljesen rám nézett és valami olyasmit mondott, hogy "kurviňek", de nem volt mit tenni, jobb híján új pozíciót kellett keresnünk...

371_1.jpgA következő megállónk Bohušov állomás volt. Az erdőből kibukkanó különvonatot itt sokan várták, elsősorban helybéliek. Egy - feltehetően - szintén helyi, amatőr színjátszócsoport is megjelent és a vonat tartózkodása idején egy kis kosztümös darabot adtak elő, amit talán külön erre az alkalomra írtak. Semmit nem értettünk belőle, de a közönség reakciója alapján kiváló produkció volt. Az autós követők természetesen elsősorban csehek voltak, hallottunk német beszédet is, azonban hazánkfiával nem találkoztunk. Érdekességként megemlítem, hogy két nosztalgiabusz is jött a vonal mellett, utasait fotóhelyről fotóhelyre szállítva. Szintén érdekesség volt egy eredeti kivitelű Trabant jelenléte is, "aki" derekasan állta a sarat. Hiába, jó még az öreg a háznál.

372_1.jpgViszonylag hosszú tartózkodás után a különvonat végül továbbindult. Az utolsó etap következett, legalábbis nekünk, hiszen a következő stáció számunkra már Osoblaha végállomás lesz. Essen itt pár szó kisvasút parádéslováról, az U57 001 pályaszámú mozdonykáról. A vasparipa 1949-ben született a Škoda-gyárban. A kisvasúti léptékkel mérve hatalmas mozdonyt a nagyvasúti 556-os sorozat alapján alkották meg, ennek megfelelően a beceneve "Malý štokr", azaz kis Stocker, utalva itt a nagy mozdonynál alkalmazott Stocker rendszerű gépi tüzelőberendezésre. Gőzösünket az akkor Jugoszláviához tartozó Dalmácia nagy kiterjedésű és jelentős teherforgalmat lebonyolító - és napjainkra szinte nyomtalanul megsemmisült - 760 mm-es vasúthálózatára szállították, ahol elsősorban az áruszállításban jeleskedett. A '70-es évek közepén leállított mozdonyt 1989-ben az osztrák Club 760 egyesület vásárolta meg és külsőleg helyreállította, majd tíz évvel ezelőtt az osztrák vasút knittelfeldi főműhelyében üzemképessé téve kikölcsönözte az SZ vasútnak. Akkor kapta mostani kék színét is, alkotóit alighanem a híres Albatrosz mozdony eleganciája ihlette meg.

373_1.jpgMire Osoblahába értünk, a két mozdonyt már lekapcsolták a vonatról és ott pózoltak a fűtőház épülete előtt. Sokan nyüzsögtek a mozdonyok körül, nemcsak vasútfotósok, hanem "sima" érdeklődők is, ami nem könnyítette meg a fényképezést. Be lehetett menni az épületbe is, ahol megtekinthető volt a vasút másik üzemképes TU47-ese. De ekkor már ment a műsor is, igazi vásári hangulat uralkodott az állomáson. Természetesen itt is lehetett különféle emléktárgyakat vásárolni, étkezni, a pályaudvar túlvégén felállított színpadon pedig autentikus cseh countryzene szólt. Kiváló volt az időjárás, ami sokakat csábított ki a rendezvényre, mi is elvegyültünk a harsány, jókedvű tömegben. Mindeközben gondoltunk kimerült testünkre is és elfogyasztottuk a még otthonról hozott elemózsiánkat.

374_1.jpgEbéd után besétáltunk a kb. 1 km-re található városközpontba. Az bizonyos, hogy nem Osoblaha megtekintése céljából szállnak fel a turisták a kisvonatra - sok szépet nem láttunk, bármerre néztünk, mindenfelé csak modern kockaházak merednek az ég felé meglehetős egyhangúságot kölcsönözve a településnek. A legnagyobb látványosság a főtéren található "Památník Osvobození" (felszabadulási emlékmű), amely különös atmoszférájával szinte visszarepít az időben. Ami érdekesebb lett volna, az a zsidó temető, amit sajnos - bár indulás előtt többször is tanulmányoztam a térképet - nem találtunk meg. A huszita időktől egészen 1933-ig viszonylag nagy zsidó telep volt a városban, a 14. században Prágából, majd 1670-ben Bécsből érkeztek ide menekültek. A 1865 itt megtelepedett zsidó a teljes lakosságnak nagyjából a 30 %-át tette ki.

375_1.jpgIsmét a pályaudvaron vagyunk, ahol távollétünk alatt sem álltak meg az események. A kis gőzmozdony, miután szén- és vízkészletét feltöltötték, elhagyta a fűtőházat és ráállt a hamarosan visszainduló különvonatra. Ugyanakkor a szerelvényt is szétkapcsolták, annak második fele ugyanis később tért vissza Třemešnába a nagyobbik vasparipával. Maga az állomás csupán 200 méterre fekszik a lengyel határtól, a túloldalán elterülő kicsiny Pomorzowiczki rövidebb sétával elérhető innen, mint maga Osoblaha. Megérdemel még pár szót a különvonati szerelvény büfékocsija, a "Pivní vagón" is, amelyben nevéhez híven egy kis söntést rendeztek be. A kocsi érdekessége, hogy három évvel idősebb, mint maga a vasútvonal: fedett tehervagonként 1895-ben kezdte pályafutását. Az SZ vasúttársaság szemfüles üzletkötői valahol Romániában találtak rá, de hogy pontosan hol sikerült hozzájutniuk, nem sikerült kiderítenem.A menetrend szerinti személyvonat beérkezése után nem sokkal a gőzösös szerelvény is elhagyta Osoblahát, hamarosan mi is nekilódultunk a visszaútnak.

376.jpgA környék rengeteg tájképi szépséggel rendelkezik, azonban építészeti értékékben nem bővelkedik. Üdítő kivétel ez alól Slezské Rudoltice, melynek központján áthaladva egyszer csak gyönyörű, bár kissé kopottas épülettömbbel találtuk magunkat szemben. A kis reneszánsz kastély egy korábbi vár helyén, 1548 - 1565 között épült. Az épületen később nagyszabású rekonstrukciót végeztek barokk stílusban, nem sokkal ezután Szilézia egyik kulturális központjává vált, melyben színházi előadásokat és nagyszabású koncerteket tartottak. A kastélyt akkoriban Sziléziai Versailles-ként is emlegették. Az I. világháború után textilgyár üzemelt az ősi falak között, aztán a második világégés idején hadicélokra vették igénybe, illetve iskolát rendeztek be benne, a dúlást követő békeidőben pedig egészségügyi felszerelések tárolására használták. 2004 óta ismét visszatért falai közé a kultúra, kiállítások tekinthetők meg benne és időről időre különböző események színhelye.

377_1.jpgAki Slezské Rudolticében vonatra akar szállni, egy nem túl jó minőségű úton a település utolsó házai elhagyása után még egy kilométert kell sétálnia a kétvágányos kis állomásig. Nem egyedi a megoldás, a vonal már említett kanyargóssága ellenére a sínpár több esetben nem éri el a lakott helyeket, az állomások, megállók viszonylag messze esnek azoktól. Amalín falucska, ahol megvártuk és lefotóztuk a különvonatot, szerencsés helyzetben van, hiszen a vasúti stáció a szélén helyezkedik el. Kissé meglepődtünk, hogy az előttünk elhaladó szerelvény mindössze két kocsiból állt, hiszen Osoblahában, indulásakor még három vagon csattogott az U46 002 mögött. Kizárásos módszerrel megállapítottuk, hogy a hiányzó kocsit csakis az érintett egyetlen állomáson, Slezské Rudolticében "hagyhatta el", de hogy mért akasztották le a vonatról, sajnos nem tudom.

378_1.jpgInnentől már nem követtük a vonatot, hanem egyből Třemešnába indultunk. A kellemes tájképi környezetben fekvő, közel ezer lelkes település fő látványossága a Krnovot Jeseníkkel összekötő országút mellett magasodó kostel svatého Šebestiána, vagyis Szt. Sebestyén templom. A jelenleg felújítás alatt álló épületet egy fatemplom helyére 1730 és 1733 között emelték. Tornyot fél évszázad múltán kapott, ám azt leromlott állapota miatt 1900-ban le kellett bontani. A 19. században a templomot fallal vették körül, melybe stációkat tartalmazó kis kápolnákat építettek be. 1902-re elkészült az új torony, s ezzel kialakult a templom mai külseje. Közben eltelt az idő, kisétáltunk az állomásra, hogy fogadhassuk a beérkező gőzmozdonyt, melynek a messziségből már hallottuk is a hangját.

379_1.jpgAz U46.002-es mozdonyt a resicai gépgyár 1958-ban építette. Egyetlen korábbi állomáshelye a CFF Tismana 126 km-es összhosszúságú, Păltinei és Turnu Severin térségében - a zsili-mehádiai (Mehedinţi) határvidéken - működtetett erdei vasúthálózata volt. Az 1980-as évek második felében leállított, erősen romos állapotú mozdonyt röviddel az ezredforduló után vásárolta meg az SZ, helyreállítására a krnovi OLPAS Moravia üzemben került sor. Új otthonában 2004 nyarán debütált, és bár a Škoda-mozdony színrelépése óta a třemešnái gőzösüzemben másodhegedűsi szerepkörbe kényszerült, mégis a kisvasút jelképévé vált. Mire vonatával befutott Třemešná állomásra, a nyüzsgés elcsendesült. Elmentek a tűzoltók is, akiknek azonban később, a délután folyamán még jelenésük volt, hiszen később, a nagyvasúti gőzmozdony is még egyszer tiszteletét tette az állomáson.

380_1.jpgSzerencsére a büfés néni nem ment még haza és adott nekünk egy-egy tál finom guláš-t, ami után igencsak jól esett a hideg Kofola. Eközben a gőzmozdonyos menet szerelvényét kihúzták a vontatási telepen lévő egyik mellékvágányra, mivel az egyetlen peron mellett kellett a hely az érkező menetrend szerinti személyvonatnak, arról pedig átszállás van a normál nyomközű krnovi személyre. Valószínűleg kicsit később futott be a kisvonat, mert néhányan futva érkeztek a felvételi épület előtt már percek óta várakozó 814-es korszeűsített motorkocsihoz, amely a beszállás után azonnal neki is lódult. Még körbenéztünk az állomáson és három óra tájban mi is elhagytuk Třemešnát, a nap hátralévő részét Krnovban töltöttük városnézéssel.
Tapasztalataimat összegezve azt kell mondanom, hogy a csehek tudják, hogyan kell ünnepelni. A program remek volt, a hangulat is, amiben minden bizonnyal a kiváló, nyárias időjárás is közrejátszott. A 120 éves kisvasútnak pedig minden esély megadatott, hogy újabb százhúsz év múlva is ünnepeljen, hiszen a létét nem fenyegeti veszély. Sőt az sem lehetetlen, hogy vonalbővítéssel nemzetközi összekötő kapoccsá váljon Cseh- és Lengyelország között. Az illetékesek már jó pár éve fontolgatják, hogy egy, a határon áthaladó, kb. 3 km-es vágánnyal továbbvezessék a kisvasutat Głubczycéig, ahonnan egy már meglévő, de évek óta használaton kívüli mellékvonal háromvágányúsításával egészen Racławice Śląskie állomásáig mehetnének a kisvonatok, ahol átszállási lehetőség lenne a lengyel vasút Katowice – Legnica vonalán közlekedő vonatokra. De ez még a jövő zenéje, mindenesetre a magam részéről nagyon örülnék, ha jelen lehetnék ennek a nemzetközi keskeny nyomtávú vonalnak az avatásán.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5214374431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása