Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasútünnep Somogyországban

2018.11.03. 06:30 Tastam

349_1.jpgOktóber második felében két vaspályánknak volt - viszonylag - kerek évfordulója: 19-én a Szentes és Hódmezővásárhely közti vicinális százharmincötödik, a következő napon pedig a Somogyszob - Balatonszentgyörgy vonal 125. születésnapját ünnepeltük. Mindkét helyen tartottak megemlékezést, azonban itthoni elfoglaltságaink miatt csak az egyik helyen tudtunk megjelenni. Nehéz volt a választás, hiszen a kubikosok városából induló vasút a tágabb értelemben vett otthonunk, az Alföld lakóit szolgálja, míg a Balatontól déli irányba kanyargó másik vonal egy számunkra nagyrészt ismeretlen vidéket jár be. Végül az utóbbi mellett döntöttünk, aminek a fő oka az volt, hogy a személyforgalmat már közel egy évtizede nélkülöző vasúton ez alkalommal különvonat is közlekedett. A lehetőség mások fantáziáját is megmozgatta, mert mire a civil kezdeményezésre létrejött vonatozási lehetőség híre - egy héttel az akció előtt - eljutott hozzánk, a vonatra már minden hely elkelt. Ezért aztán kénytelenek voltunk az autós követés mellett dönteni. Így hát 2018. október 20-án, szombaton korán reggel útnak indultunk a sokak által Somogyországnak is nevezett országrészbe, hogy legkésőbb 10 órára a kis dunántúli település, Somogyszob állomására érkezzünk.

Az eseményre összeállított kis kedvcsináló iromány a következőket írja a vonal történetéről: "A Magyar Államvasutak Zrt. 37-es számú, Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonalát 1893. október 24-én adták át a forgalomnak. Építésének célja az volt, hogy összekössék a dél-somogyi településeket a Balatonnal, valamint az itt megtermelt jelentős mennyiségű mezőgazdasági árut vasúton szállítsák. ... A vasútvonal hanyatlása az 1990-es évek elején kezdődött. Felsőbogátpusztán és Segesden felszedték a rakodó vágányokat, majd felszámolták a dávodpusztai és bizei megállóhelyet. Költséghatékonyságra hivatkozva elmaradtak a szükséges karbantartások, mely gyorsította a pálya romlását. Az engedélyezett sebesség csökkent, a menetidő pedig növekedett, mely az autóbuszos közlekedés térnyerésével együtt az utasszám csökkenését eredményezte. A települések határában, a központtól sok esetben távol eső vasútállomások helyett egyre többen választották a gyorsabb, kényelmesebb buszos közlekedést. Ennek eredményeképp a ’90-es évék végén Marcali és Balatonkeresztúr kivételével valamennyi állomáson bezárták a jegypénztárakat és megszüntették a vasúti szolgálatot. Az egykor szebb napokat látott, 59 km hosszú vasútvonalon 2009. december 13. óta szünetel a menetrendszerű személyszállítás. A vasútvonalat Marcali állomás jelentős (műtrágya, gabona, fa) és Böhönye csekély (fa) teherforgalma tartja életben." A pályát a MÁV éppen az említett rendszeres teherforgalom miatt tartja folyamatosan közlekedésre alkalmas állapotban, ennek köszönhetően döcöghetett végig a jubileumi emlékvonat is.

333_1.jpgSomogyszob állomás a Dombóvár - Gyékényes vonalon helyezkedik el. Két mellékvonal ágazik itt el, észak felé a most 125 éves, Balatonszentgyörgyre vezető pálya, dél felé pedig egy rövid zsákvonal Nagyatádra. Ez utóbbit a Somogyvármegyei Egyesült HÉV vasúttársaság eredetileg Barcsig épített ki, azonban a Nagyatádtól továbbvezető szakaszt a MÁV 1976 szilveszterekor megszüntette, s nem sokkal később a pályatestet is elbontotta. A fővonalon nagyjából kétóránként, hétköznapokon némileg sürítve közlekednek a személyvonatok, a képen a 8222 számú vonat gyorsít ki a párás délelőttön az állomásról.

334_1.jpgA felvételi épület és a raktár között egy kiállított gőzmozdony emlékeztet a régi időkre. A 375,1522-es pályaszámű gép ez alkalommal az ünnepség részét képezte, hiszen az érdeklődők megtekinthették a vezetőállását - vagy ahogy a bennfentesek mondják, a konyhát - is. Somogyszobon egyébként nem sok látnivalót talál az erre tévedő idegen. Nevét talán csak azért ismerik viszonylag széles körben, mert innen lehet a legegyszerűbben megközelíteni az egykori zárt katonai (vadász)területet, Kaszópusztát. Jó lett volna felkeresni az onnan kiinduló keskeny nyomközű vasutat is, azonban most más célból érkeztünk Somogyszobra.

335_1.jpgKözben befutott a majdani különvonat szerelvénye is. Hogy a MÁV-Start éppen a 117 251-es motorkocsit állította ki, nem a véletlen műve, a szervezők ugyanis konkrétan ezt a járművet kérték. Ennek oka pedig az, hogy 2009. december 12-én a balatonszentgyörgyi vonalon közlekedő utolsó vonatok egyikét is ez a motorkocsi továbbította. Akkor egy koszorút akasztottak rá "hamarosan feltámadok!" felirattal, és most is kapott egy koszorút, ám szalagjára csak ennyi került: "125 éves a Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonal". De közben beérkezett a 117 200-as Bz-motorkocsi Nagyatádról és a személyvonat is Gyékényesről, amelyekkel még érkeztek utasok a különvonatra.

336_1.jpgAz átszállás és a kötelező fotózás után az emlékvonat 10,30-kor indult el Somogyszobról, a képen már első megállója, Segesd felé közelít. A településnek korábban állomása is volt, azonban a házaktól messze álló létesítmény már hosszabb ideje nem üzemel, a mellékvágányokat is felszedték. A megállóhely viszonylag kedvező helyen, a falu szélén található. A vonatnak itt volt néhány perces tartózkodása, többen le is szálltak és fényképeztek. A rövid peron mellett álló háromkocsis szerelvény eközben nem haladta meg a fénysorompó érzékelőjét, így sikeresen blokkolta a 68-as számú főút forgalmát, amivel feltehetően nem szolgálta a vasút ügyét - legalábbis az éppen arra közlekedők bizonyára nem örültek a felesleges várakozásnak.

337_1.jpgA vonalon a személyszállító vonatok számára 30 km/órás legnagyobb sebesség van engedélyezve, ami jócskán megkönnyítette az autós követők dolgát. Amik azonban megnehezítették, azok a fényviszonyok voltak. Az előzetes időjárásjóslatok ellenére a kora délelőtti pára feloszlása után csaknem zavartalan napsütés következett kellemes hőmérséklettel párosulva, vagyis amolyan igazi vénasszonyok nyara örvendeztetett meg bennünket. A napsugarak azonban a lehető legrosszabb irányból érkeztek, a különvonat az út nagy részén csaknem teljesen "hátból" kapta a napfényt. E képen a szerelvény már a következő állomás bejáratánál billeg.

338_1.jpgA közbeeső Felsőbogátpuszta megállót - ez a vonal építésekor megálló-rakodóhely volt - csak kisebb kitérővel tudtuk volna megközelíteni. Azonban pontosan nem tudtuk, hol is van ez a megálló, ezért egyből Böhönye állomásra indultunk és annak peronján vártuk az emlékvonat megérkezését. A település központjától keleti irányba kb. 2 km-re található háromvágányos állomásnak láthatóan csak egy sínpárját használják a vonatok. Ez a tény, valamint a rakodóterületen felhalmozott fa (amely jóval több, mint amennyit a kép előterében láthatunk) arra engedett következtetni, hogy a rakodás a vasúti szempontból nyíltvonalnak számító átmenő fővágányon történik. Oskoskodásom azonban utólag tévesnek bizonyult: a rakodóvágány is használható állapotban van.

339_1.jpgAz állomáson elég sokan várták a vonatot, bizonyára többekben kellemes emlékeket idézett fel a nagy nyüzsgés és a begördülő szerelvény látványa. A nyugdíjas egyesület pogácsával kínálta a "megfáradt" utasokat és persze annak leöblítéséről is gondoskodtak. A polgármester pár mondatos köszöntője után a helyi dalkör adott rövid műsort, a javarészt vasutas nóták előtt elhangzott a saját, külön erre az alkalomra írt szerzeményük is. A művészek előtt egy igen figyelemre méltó, tizenkét darabból álló, nagyformátumú gőzmozdonymodell-kollekció látható, melyek a magyar vasút legismertebb vasparipáit mintázzák.

340_1.jpgKétségtelen, hogy a vonal által érintett települések közül Mesztegnyő tett ki a leginkább magáért - legalábbis az odaút folyamán. A "fogadóbizottság" már jóval az emlékvonat megérkezése előtt felsorakozott az állomásépületnél, a népi ruhás fiatalok lelkesen készültek a régen látott vendég fogadására. Aztán amikor a szerelvény kis késéssel végre befutott, a gyerekek a kisereglett helybeliekkel együtt hatalmas ovációval fogadták azt. A vendéglátás itt sem maradt el, de a polgármester is szólásra emelkedett. Apró, de elnézhető baki, hogy a település első embere hirtelenjében nem emlékezett, mikor is szűnt meg a személyforgalom a vonalon.

341_1.jpgAztán megkezdődött a buli, s az általában csendes, kihalt állomáson egy-kettőre igazi búcsúi hangulat kerekedett. A felvételi épülettel szemben már korábban felsorakoztak a lovaskocsik, melyekkel a vállalkozó kedvűek sétakocsikázásra indulhattak. Persze nem kerülték meg az egész falut, csupán az állomás környékén tettek egy kört. Eközben az állomás előterében táncbemutatóra került sor, a helyi gimnázium "Honi" néptánccsoportja adott elő egy nagyon színvonalas műsort. Ezután népviseletes asszonyok vonultak az emlékvonathoz és színes szalagocskákkal díszítették fel a motorkocsit. Ekkor a vasúti személyzet már kezdett türelmetlen lenni, egyre sűrűbben nyomogatták a dudát, hiszen vészesen közeledett a továbbindulás ideje. Az utasok nagy nehezen elkezdtek felcihelődni a szerelvényre, szerintem a többség még szívesen maradt volna...

342_1.jpgMesztegnyő neve sokaknak a település szélén, viszonylag kedvező helyen található állomással szemben induló kisvasúti vonalról ismert. A különvonat közel félórás tartózkodása lehetővé tette, hogy a peron mellett indulásra várakozó keskeny nyomközű személyvonatot is lefotózzuk. A napjainkban tisztán turisztikai jellegű vasút feladata eredetileg az erdőben kitermelt faanyag behordása volt, a faáru itt került a nagyvasúti vagonokba. A szomszédos, még előttünk álló Bize (korábban Gyóta) megálló-rakodóhelyre is uradalmi erdei vasút hordta a környező erdőségekből az anyagot. A kisvasút '63-ban megszűnt, a rakodót pedig a MÁV megállóhellyé minősítette át.

343_1.jpgA fentebb említett Bice megállót már régen megszüntették, amin ne is csodálkozzunk, hiszen a napjainkban közigazgatásilag Marcalihoz tartozó apró település 1 kilométerre esik tőle. Csupán egy rossz minőségű földúton közelíthető meg, de a megállónak állítólag már nyoma sincs, így meg sem kíséreltük megkeresni, hanem egyből Marcaliba indultunk. Az állomás elég kedvező helyen található, azonban az emlékvonatot csupán néhány kíváncsi helybéli várta. Műsor sem volt, aminek oka az, hogy a vonatnak - a csatlakozások biztosítása érdekében - még 14 óra előtt Balatonszentgyörgyre kellett érni. Ezért aztán itt néhány percnyi tartózkodásnál többre nem volt lehetőség. Kis késése is volt a vonatnak a nehézkes mesztegnyői továbbindulás miatt.

344_1.jpgA személyforgalom leállítása óta a biztosítóberendezés a teljes vasútvonalon működik, a fontosabb utak forgalmát fény- és félsorompók vigyázzák. Sőt új telepítések is történtek, mégpedig a 68-as út Marcalit elkerülő szakaszának építésekor. Marcali állomáson vasúti forgalmi szolgálat is van, bár hogy mely napokon és mettől meddig van jelen a személyzet, azt nem tudom. Az állomás mindkét végénél teljes csapórudas, hagyományos sorompókat találhatunk, a Templom utcait a forgalmista kezeli, míg a jóval forgalmasabb Kossuth Lajos utcai sorompót a mellette lévő őrhelyről külön dolgozó tekeri le, illetve fel. Itt kaptunk mi is sorompót. Ilyen a mi formánk, pont kifogtuk az egész napi két vonat egyikét.

345_1.jpgTalán a sorompó előtti várakozás az oka annak, hogy nem sikerült a vonat előtt odaérnünk Kéthely állomására, de az is közrejátszhatott, hogy kitérőt kellett tennünk, az archív fotók szerint egykor gondozott, ám ma gaztengerben fuldokló állomás ugyanis 2 km-re van a község házaitól. Meg kellett hát elégednünk az éppen a Kéthelyi patak hídján átkelő vonatról készített fotóval. A Balaton ide már csak 7 kilométer, és bár a szerelvény még megállt Balatonújlak és -keresztúr megállójában is, mi az egyenesebb utat választva a végállomásra mentünk. Azért döntöttünk így, mert a somogyszobi vonal Keresztúrnál becsatlakozik a Székesfehérvár - Nagykanizsa fővasútba, melyen már akár 80 km/órával is roboghat, vagyis nem volt arra esély, hogy a sűrűn beépített Balaton-parti szakaszon meg tudtuk volna előzni.

346_1.jpgÍgy hát a magyar tenger partjának egyik legszebb indóháza előtt vártuk az emlékvonat beérkezését. Itt is a szokásos forgatókönyv érvényesült: finom falatok, rövid beszéd és kultúrműsor. A fellépő táncegyüttes profi táncosai kitűnő produkciót mutattak be, nekünk mégis jobban tetszett a mesztegnyői gyermekek bájos bemutatója. Balatonszentgyörgy pályaudvarán a helybeliek nem képviseltették magukat, ami nem is csoda, hiszen számukra a somogyszobi vicinálisnak nincs jelentősége, nem érdekes. Helyettük a vonatra várók, vagy éppen vonattal érkezők alkották a nézőközönséget.

347_1.jpgKözben zajlott az állomás megszokott élete. Éppen gyorsvonatok érkeztek Nagykanizsa, illetve Keszthely felől, amelyek egyesülve folytatták útjukat a főváros felé, röviddel később pedig a Budapestről befutott szerelvényt osztották szét a Nagykanizsára és a Keszthelyre tartó részre. Ez utóbbi vonatot a 480 006-os Szent Márton mozdony továbbította. Ezeken felül még érkezett személyvonat Tapolcáról és a keszthelyi gyors után indult is egy vonat oda. Szokás szerint adódott néhány perces késés, ami miatt az emlékvonat motorkocsija a tervezettnél később tudott csak átállni a vonat túlsó végére, de ebből az utasok, akik a "színpadi" eseményeket figyelték, mit sem vettek észre.

348_1.jpgRitka pillanat: Somogyszobra induló személyvonatot meneszt a szentgyörgyi forgalmista. Bár visszaútban a napsütés a fotózás szempontjából kedvező szögből érte az emlékvonatot, nem tartottunk a vonattal, hanem hazaindultunk. A késő délutánba áthúzódó program után csak sokára értünk volna haza, nekem pedig másnap korán reggel munkába kellett indulnom. A visszaút alkalmával került sor Marcaliban az ünnepségre, de némi hezitálás után azt is kihagytuk. Pedig a program kiválóan sikerült, külön köszönet illeti a szervezőket a jó hangulatú, remek napárt. Az eseménysor olyan sikeres volt, hogy - a szervező ígérete szerint - hasonló különvonatozásra jövőre is sor kerül!
A vonalat a teherforgalom miatt egyelőre nem fenyegeti a felszámolás veszélye. Egyes információk szerint vaspálya néhány év múlva teljes felújításra kerülne, ami előrevetítené a személyforgalom újraindításának a lehetőségét is. Vannak, akik bíznak ebben, jómagam azonban kissé szkeptikus vagyok. A megszüntetés óta eltelt közel egy évtized alatt az utazási szokások bizonyára megváltoztak. Több állomás messze van a településektől, miközben az autóbuszok a főutcán vágtatnak végig, több megállással, ez a tény pedig sajnos a közút felé billenti a képzeletbeli mérleg nyelvét. Az országos trendnek megfelelően a nagyobb munkáltatók alighanem itt is saját munkásbuszokat közlekedtetnek, melyek szinte háztól házig szállítják a dolgozókat. Járműként pedig csak a Bz-motorvonat jöhet szóba, melynek komfortja bizony már egyre kevésbé felel meg az elvárásoknak. De ne legyen igazam, hátha néhány év múlva ismét mindennapossá válik a vonatozás élménye a Somogyországot átszelő 37-es számú vasútvonalon is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr8614335871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.