Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (11) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Lokwelt, Freilassing

2017.04.14. 08:00 crash

DSC5724Van egy Google maps térképem, amire felvittem az összes vasutas látnivalót, és ha utazom valamerre, akkor mindig megnézem, hogy mi esik útba, és mennyire kell a programot átalakítani, hogy valamit a térképen kipipálhassak. Így vezetett az utam Freilassingba, ahol a Lokwelt vasúti múzeum található. A város  Ausztria és Németország határánál található, konkrétan Salzburg túloldalán van. Nagy látványosságnak számít, amikor a határon átmegy az ember Ausztria felől, onnantól végig ki van irányjelzőkkel táblázva, hogy merre van a Lokwelt. 

Freilassing valaha jelentős vasúti határállomás volt, nagy körfűtőházzal, fordítókoronggal. Amikor villanymozdonyok elkezdtek átjárni a határon probléma nélkül Ausztria felől Münchenig illetve a másik irányból Salzburgig, a fűtőház kezdett veszteni a jelentőségéből, és 1994-ben be is zárták. Egyből elhatározták, hogy itt egy múzeumot létesítenek. Hogy megnyugodjunk, hogy Németországban sem megy minden olajozottan, négy évébe tellett a városnak megvásárolnia a fűtőházat, és majd’ tíz további év kellett ahhoz,  hogy megnyílhasson a múzeum. Mondjuk a felújítás igen igényesre sikerült. Külön parkoló, van, és az egész nagyon kulturált. A belépődíj 6€, német mércével mérve nem egy vészes összeg. 

DSC5630

Maga a kiállítás csak a fűtőházban berendezett részből áll, nincs olyan szabadtéri kiállítás, mint pl. Füstiben.  Van egy hatalmas H0 terepasztal is, amely központja Freilassing állomás a fűtőházzal. Látványos, jól ki van dolgozva. Nagyjából úgy kell elképzelni, mint nálunk a Miniversumot, csak mondjuk ötöd akkora, és nincs olyan, látványos vonatforgalom rajta. A fűtőház nagyobbik részét mozdonyok foglalják el, és van némi vasútüzemi, illetve pft kiállítás is.

DSC5640

Műszaki vénával megáldott vasútbarátoknak szerintem bakancslistás a múzeum, mert majdnem minden mozdony oldalát kisebb-nagyobb mértékben kivágták, és így láthatóvá tették az adott gép belsejét.  Például a Trix modellvasút-katalógusának állandó szereplője, a bajor B IX-es zöld gőzmozdony konkrétan félbe van vágva, és még a gőzszabályzó működése is láthatóvá vált. De ki van vágva a 103-mas oldala, és be lehet látni a géptérbe, ahol ugyanolyan villamos kismegszakítók sorát is lehet látni, mint otthon, bárki előszobájában. 

Ami még roppant látványos, hogy egy BR218-as komplett hajtásrendszerét felépítették, sok-sok helyen szétvágva, pl. a hidraulikus hajtómű belsejébe is be lehet tekinteni. Konkrétan úgy néz ki, mint Mezei István - Mozdonyok című könyvében, amikor a szerző bemutatja vázlatosan, hogy milyen elemekből áll a hidraulikus mozdony hajtáslánca. Itt rendesen a motor egy állványra van rakva, a mozdonyon belüli helyén, és a hajtóművet a kardánok összekötik a forgóvázakkal. A 218-as hajtását nézve meg lehet győződni a német percizitásról: pl. a forgóvázon belül a tengelyhajtóművek csereszabatosak, fordítva is beépíthetőek - olyan, mintha valaki vasútmodellhez tervezte volna, csak épp három tonnás minden darabja. Ha az ember közelebbről megnézi azt a tengelyhajtóművet, elcsodálkozik, hogy számítógép nélkül terveztek olyan hajtásház-öntvényt, hogy a kardántengely helye kevesebb, mint egy centiméter tűréssel van kialakítva. Szóval érdekes, nagyon.

A teljesség igénye nélkül a fenti mozdonyok láthatóak még:

  • Ex-jugoszláv szerkocsis, keskenynyomközű, fogaskerekű gőzmozdony az Iván-hágóról
  • Fogaskerekű gőzös a Schafbergbahn-ról
  • De 2/2 háromfázisú villanymozdony svájcból
  • LAG1 villanymozdony (az E69 testvére)
  • Az első német dízelmozdony, a V140
  • Bajor E16
  • E44
  • DB 103

A fentiek mellett igen érdekes még az az MBB-féle transrapid-ős mágnesvasút, amit nem lehet még vonatnak sem csúfolni, csak egy próbakocsi volt. A kíváncsiaknak ki van rakva elé egy külön mágnes, ami a kocsi szíve, és annak “lebegtetéséért” felelős. Szintén érdekes, az új ICE pálya egy kis része, hogy miként rakják a beton alapra a szintén beton keresztaljakat, amelyeket aztán körbeöntenek betonnal, egy betoncsíkká összeolvasztva az egész pályát.

A fűtőház utolsó három taktusában műhely van kialakítva nosztalgiagépeknek. Itt lakik egy tolatógép, és egy E94-es is. A kültéren egy Köf van kirakva, ebbe be lehet mászni, megnézni a vezetőállást, fényképezkedni, és van egy kerti vasút is, amely ottjártamkor nem üzemelt. 

A post végén csak azt tudom mondani, hogy nem egy nagy múzeum - alig van tíznél több mozdony kiállítva - de maga a tálalása a kiállított dolgoknak annyira jó, hogy ajánlom mindenkinek.

Szólj hozzá!

Címkék: múzeum vasút salzburg freilassing

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr612414729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.