Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (11) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

HOGYAN LEHET EGY HAZAI EREDETŰ TEHERKOCSIT CSINÁLNI?

2016.12.01. 10:17 konzol1


1Német alapból magyar tartánykocsi, avagy hogyan készítsük el az 1917-ben Kistarcsán épült vagon modelljét – akár roncsok felhasználásával?

Az alcím természetesen nem elírás. Amikor modellünk eredetije készült – de még később is – így hívták: tartánykocsi.

Őszintén szólva, amikor másfél éve megvettem egy méretváltó modellezőtárstól a „hozzávalókat”, nem sejtettem, hogy sikerül egy u betű nélküli teherkocsit csinálnom. (A II. vh. után u betűvel jelölték azokat a külföldi eredetű kocsikat, amelyek a határ közelébe nem mehettek – gondolom, nehogy valakinek még eszébe jusson átvinni a határ túloldalára, visszajuttatandó az eredeti tulajdonoshoz.)

 Amikor elkezdtem nézegetni a régi tartánykocsikról a képeket, előkerültek a 2013-ban, Hatvanban készült képeim a parajosban darvadozó ex 30 55 706 5157-3 pályaszámú kocsiról. Korábban üzemi kocsiként a kisterenyei fűtőháznál fényképezte le egy modellezőtárs, de azóta az épületnek és a vágányoknak is csak hűlt helye van – szerencsére a kocsit nem aprították fel kiskanál készítési célra. Ez a kép később hasznos volt a kocsi adatainak feltüntetéséhez.

 1

  1. Az ’50-es-’60-as években 7502121 pályaszámon futott tartánykocsi 2013-as állapota, ami azóta sem lett sajnos jobb.

 

A korábban az IHO-n ismertetett borhordós kocsihoz szükséges romos modelleken kívül volt még pár Schicht tartálykocsi, persze mind futómű imitáció nélkül. Ennek pótlása nem volt nehéz, csupán a csapágylemezt kellett kissé keskenyebbre köszörülni, illetve egy normál PIKO teherkocsit kellett az imitációjától megszabadítani egy pontos vágással. De ezekről még később lesz szó.

 2

  1. A rendelkezésre álló alapanyagok: egy-egy hiányos DB-s, DR-es fékbódés kocsi, valamint egy fékállásos főkeret csapágyakkal.


    3

  2. A futómű imitáció a korábban helyreállított SHELL tartálykocsiéhoz hasonlóan készült.

 

A rendelkezésre álló tartályoknak a dómfedele (szerencsére) hiányzott, így a műveletet azzal kellett kezdeni, hogy kellett valami nagyságilag alkalmas donort keresni ehhez. A dóm egy alkatrésznek szánt Gützold BR 52-es gőzdómjából készült, a fedél egy PIKO tartálykocsi fedeléből. Az eszközökkel szerencsém volt, az íves felületet egy kb. azonos átmérőjű köszörűkővel sikerült kialakítani.

 

4

  1. A dómfedél és a létra próbája – még az épebb SHELL feliratú tartályon


    5

  2. A dóm íves felületének kialakítása egy köszörűkő segítségével.

 

A létrára 0,4 mm-es félkemény rézdrótból hajlítottam korlátot, aminek a végeit egy megfelelő átmérőjű furatba dugtam.

Azonban az eredeti kocsin a dóm és a létra helye egészen máshol volt, mint a német modellen, ráadásul elzáró szerelvény sem volt a tartály tetején. Így gondoltam egy merészet, nekiálltam az ezüst színű tartályt kijavítani, átfaragni azzal a felkiáltással, hogy ha sikerül, akkor jó, ha nem, akkor még mindig ott van a jobb állapotú sárga…

Ezzel párhuzamosan rézlemezből vágtam és hajlítottam táblákat, melyeknek a méreteit a fényképek alapján még korrigálni kellett.

 

6

  1. A táblákat vékony rézlemezből vágtam ki, karcolás mentén PS lemezek közé satuba fogva hajlítottam a kívánt méretre.


    7

  2. Újabb próba, valahogy így kéne az alkatrészeket elrendezni

 

Egy kis próba következett a kijavított tartállyal, ez megadta az önbizalmat ahhoz, hogy a létra csatlakozási síkját is kialakítsam egy kis maszkolás, előfűrészelés, majd reszelés segítségével.

 

8

  1. Maszkolás, előfűrészelés, majd reszelés – ez volt a pontos munka szükséges technológiai sorrendje.



    9

  2. Újabb próba: az eredmény jó, de a dómon még finomítás és kiegészítők elhelyezése szükséges

 

A dómon a fényképek szerint látszik egy légzőgomba, illetve kb. 135 fokkal odébb egy téglatest-szerű valami (fogalmam sincs, mi lehet – de ott van, így el kell készíteni). Ehhez egy újabb roncs mozdonyt szedtem elő a dobozból, annak egy ki alkatrészéből vágtam le egy darabot. A másik oldalra pedig felkerült az ismeretlen funkciójú „téglatest”.

 
10

  1. A légzőgomba a roncsnak a piros kerettel jelzett alkatrészéből készült.



    11

  2. A légző rögzítéséhez célszerű egy fém tüskét csinálni – megelőzendő a könnyű letörést

 

A fékállás fellépőjének tartója a gyári modelltől eltérően középen van. Ismét előkerült a régi PIKO junior zárt peronos kocsi lépcsője, melyből két vékony szeletet vágtam. Erre ráragasztottam egy maradék einheitswagen lépcsőjét, majd az egészet rögzítettem az alvázhoz.

A lefejtőcsonk a gyári maradt, ezt szintén 2 tüske segítségével rögzítettem.

 
12

  1. A lépcső rögzítése egy junior kocsi lépcsőszeletével

 

Még egy jelentősebbnek mondható átalakítást eszközöltem. A magyar kocsi tengelytávja 4 m volt a német 4,5 m-ével szemben. Ehhez a tartály aljára kis protézist kellett ragasztani az új lyukak helyére, valamint az alvázat is meg kellet fúrni. A művelet önmagában nem nehéz, de a tartály dómfedele törékeny… Így hungarocellből egy kis szerelő ágyat kellett faragni, hogy az érzékeny alkatrészek ne sérülhessenek.

Miközben e cikket írtam, készült egy összehasonlító kép az eredeti és a modell arányait összehasonlítandó. Ekkor tűnt fel, hogy az eredetileg használt 11,5 mm átmérőjű kerék láthatóan nagyobb a kelleténél. Szerencsére volt itthon 10,5 mm-es is, így rögtön ki is cseréltem. (A kapcsoló ezáltali 0,5 mm-es süllyedése nem tekinthető számottevőnek.) A záróképen látszik, hogy az arányok így már lényegében helyreálltak.

 

13

  1. A csapágyakat egymáshoz közelebb kellett rögzíteni az eredeti kocsi 4 m-es tengelytávja miatt. Az alvázon látszik a gyári lyuk.

 

A feliratokat az akkoriban készült képeken látható elrendezési rendnek megfelelően szerkesztettem ki, a nyomtatást Szabados Roland végezte. Ugyanakkor szükség volt egy fotomaratott állomási bárcás rácsra, amit Jakó Attila készített nekem el.

A barna szín festéséhez kivételesen a M&H színre kevert akrilfestékét használtam, amivel igen kedvező tapasztalatokat szereztem. A „gyári” hígító árát viszont igen borsosnak találtam (a durván 10 ml-nyi kb. annyiba került volna, mint a festék maga), így azt nem vettem. Tulajdonképpen szerencsém volt, mert az itthon levő Mr Color hígítója alkalmas volt a helyettesítésre.

 

14

  1. A feliratozott, festett modell közelről (még a nagyobb átmérőjű kerékkel)

 

Végül egy kis értékelés. A modellt a korábban készített fényképek alapján készítettem, mivel nem állt rendelkezésemre ennél pontosabb adat. Persze, ha állt volna is, akkor sem tudtam volna másképp elkészíteni – lévén az alapanyag adott volt. Ugyanakkor a fiam segítségével készült egy olyan kép, ahol az 1:1-es és az 1:87-es jármű egymás alá lett téve. Ezen látszik, hogy az arányok általában elég jók. A tartály átmérője kicsit eltér, de ha hinni lehet a német modellnek, akkor annak űrtartalma 4 m3-rel kevesebb. Természetesen a szegecselés kissé más, de ilyen hiba fordult már elő nevesebb modellezők alkotásainál is.

 

15

15. Egy kis aránybeli összehasonlítás: nem tűnik rossznak.

 

4 komment

Címkék: modellvasút vasútmodell h0 vasútmodellezés terepasztal tartálykocsi teherkocsi MÁV scale h0 tehervagon modell átépítés modell átalakítás

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr388717180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2016.12.11. 07:44:48

Gratulálok, nagyon jó lett! Imádom a modelljeidet nézegetni.....
Üdv és további sikeres alkotást!!!
Reisezugwagen

konzol1 2016.12.20. 09:45:12

@Reisezugwagen: Köszönöm! Szándékomban áll írni még pár barkácsolásomról, többek között az eddigi legnagyobb munkámról, egy régi favázas 1. o. kocsiról. Csak rá kéne szánnom magamat...

Reisezugwagen 2016.12.29. 06:01:40

@konzol1: Gondolom azt már csak 2017-ben teszed meg! Addig is: BUÉK!

konzol1 2017.01.07. 20:15:18

Köszi!
Neked is BÚÉK!

Igen, azt talán az idén megírom.