Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (11) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

TS2015: Frankfurt U-Bahn

2015.06.07. 20:15 SDEJC

Aki olvasta a korábban megszűnt SimWorld Online Magazint, annak bizonyára ismerős lehet a cím szerkezete. A helyzet az, hogy ez nem véletlen. Ugyanis ezzel a cikkel kívánok visszatérni az íráshoz, immáron itt a VM blog keretein keresztül, kizárólag, mint író. Első cikkemnek pedig megint egy Train Simulator 2015 addont választottam, a múlt hónapban megjelent U-Bahn Frankfurt kiegészítőt.

1.jpg

Igények
Mielőtt belevágunk a metrózásba el kel mondanom, hogy sajnos a pálya nem áll meg a saját lábain, muszáj neki egy mankó, ami nevezetesen az RSC Munich-Augsburg pályája, továbbá a BR420, és 423-as motorvonata. Ha már rendelkezünk velük akkor nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha viszont nem, akkor be kell ruháznunk a pályára meg hozzá a két motorvonatra. Durván a metró 9000 forintot kóstál, még az RSC pályája is ugyanennyi. Ehhez jön még a két jármű, amik darabja körülbelül 4000 forint. Vagyis, akinek nincs meg semmi, és metrózni szeretne, annak a belépő nagyjából 26000 forintnál kezdődik. Ezt leszámítva a gépigény semmi egetverő, 3.0 Ghz-es Dual proci, 2 Gb RAM, 512-es videokártya, és bő 1 Gb szabad hely a vinyón.

8.jpg 

Metrózás Frankfurtban
Fontos megjegyezni, hogy TS alá ilyen minőségben ez az első metrós addon amit idáig elkészítettek. Habár létezik már egy rövid S-Bahn szakasz amiben van földalatti rész, mégis az S-Bahn nem egyenlő az U-Bahn-nal.
Frankfurt hálózata 9 metróvonalból áll, ebből mindössze csak az U5-re nem tehetjük be a lábunkat a kiegészítő segítségével. Címszavakban gyorsan néhány szót a számokról: 8 vonal, 60 kilométeres hálózat, 74 állomás, amiből 27 földalatti, 14 feladat, és 1 felfedező mód.
A vonalakon használt legnagyobb megengedett sebesség: 60, 70, illetve 80 km/ó. A 80 csakis alagútban, míg felszínen általában 60, de egyes íveknél érthetően 30, vagy 20 km/ó. A pályán használt fények majdnem hogy tökéletesek, nagyon szépen vannak megvilágítva az állomások illetve az alagúti részek is, ahol világítanak a lámpák. Ahol meg nem, ott piszok sötét van, de szerencsére a járműnek van reflektora, ezért azzal már tűrhetően be lehet világítani a koromsötét alagutat. Azon túl, hogy nem végig egy csőben megyünk van amikor kétvágányú keretalagútban vezetünk középen oszlopokkal, de van olyan is, hogy kihúzó mellett haladunk el, vagy épp a másik vágány lesüllyed, vagy felemelkedik tőlünk.

2.jpg

Az állomások figyelemre méltóak, pontosan annyira részletesek, amennyire szükséges. Igényes munka köszön vissza ránk mindegyik állomásról. Ha nagyon bele akarok kötni, akkor negatívumként felhozhatom azt, hogy néhány úgymond „kötelező” helyen kicsit kis felbontású texteket használt a TrainByTrain gárdája. Milyen helyekre gondolok? Állomásokon a térképek, reklámok, feliratok. Távolról jól mutatnak, közelebbről viszont olvashatatlanok. Ez azonban pont teljesen érdektelen abból a szempontból, ha az egészet nézzük, mert a vonalvezetés érdekes, az állomások egyediek, és látványosak, vagyis abszolút realisztikus az egész.

Sajnos a TS specifikációja nem tudja kezelni a föld alatt a külső kamerát, éppen ezért a készítők az alagúti részeknél a pályával egyező süllyesztették le a földet is.

A földalatti rész után jöjjünk elő, és nézzük meg, milyen lett Frankfurt városa. Az eddig megjelent vasúti pályák kevés kivétellel a városi kidolgozottságnál nálam mindig elvéreztek. Rosszul összeillesztett utak, hiányzó járdák, lámpák, és egyéb részletek. Ezeket a részleteket én csak a vasút közvetlen közelében található néhány úttól/utcától vártam volna el, és azt is csak azért a rohadék külső nézetért, mert ha már van, akkor ne azt lássuk, hogy a vasútállomás utca felőli frontján ugye járda nincs, csak 2-3 odadobott parkoló, amikre amúgy a mellette lévő útról lekanyarodva a füvön kell megközelíteni.

12.jpg

Na, hát úgy látszik, a TBT ennél az addonnál kihozta a maximumot. Bár hozzá kell tenni, hogy itt valóban az utcák közepén haladunk el, szóval még szép, hogy aprólékosabb lett az utcakép, mint a nagyvasúti pályáknál. A felépített virtuális Frankfurt összes részlete tökéletes, ahol útnak kell lennie ott tisztességesen út is van, ahol járda van ott rendesen tól-ig járdát látunk, és közúti jelzőlámpák és táblák hada néz farkasszemet velünk. Azt kell mondjam, hogy egy szavam sem lehet. A látványvilág bámulatos. De ez a látványvilág is csak azokon az utakon van velünk, ahol mi is melózunk. A keresztutcák már értelemszerűen elnagyoltak és nincs is folytatásuk. Csak a közvetlen környezet van kidolgozva.

Továbbá a felszíni állomások mind nyitottak, inkább emlékeztetnek egy villamos megállóra, mintsem egy „Pillangó utcára”. Mondjuk ez nem is csoda, hiszen az egész hálózaton csápos járművek vannak, harmadik sínt ne is keressünk. Apropó felsővezeték. Itt megint dörzsöltem a tenyeremet, ugye, mint azt tudjuk, hogy felsővezeték még mindig ősi ellensége néhány pályának. Nem ott, nem úgy törik, ahogy és ahol kellene, netalán tán hajlik ívben. No, hát tengermély tisztelettel jelentem, hogy a felsővezeték rendszer olyan szép filigrán, és olyan tökéletes, amilyennek lennie kell. Ott törik, ahol kell rögzítették, és olyan vékony, amilyennek kell lennie. A játék sajátossága miatt azonban az alagútban is olyan magasságra emelkedik fel a jármű csápja, mint a felszínen, ami viszont hiba, de nem az addon hibája, sokkal inkább a programé.

4.jpg

A forgalommal többször kell konfrontálódnunk. Míg lent a jól megszokott vörös, sárga, zöld jelzésekből épülnek fel a jelzők, addig fent a villamosoknál már jól ismert pötty, vízszintes, és függőleges fehér vonalakból. És csak úgy, mint lent, itt is kaphatunk megállj jelzést, mert nem ritka, hogy a közútnak fog szabadot adni, nekünk meg megállj jelzést. Én azt mondom, hogy mivel a városi részek kimondottan látványosak, nem éri meg 40-nél többel mennünk, mert egyrészt későn vesszük észre a jelzésképet, másrészt olyan sokfelé kell, vagy érdemes figyelni, hogy minél gyorsabban megyünk, annál jobban kell kapkodnunk a fejünket. Azt se felejtsük el, hogy annak ellenére, hogy a városi részek szépek, a forgalom szegényes, és néhol hibás. Konkrétan arra gondolok, amikor az autós átmegy a vonaton, mintha az ott se lenne.

7.jpg

Feladatok
Ahogy a cikk elején is említettem, effektíve scenariot nem kapunk, ne is keressük ott a pályát, helyette a Standard kategóriában láttak el a mesterek minket 14 sima, „menj el A-ból B-be” feladattal. Arról szerintem lehetne vitatkozni, hogy ez most jó húzás volt-e, vagy sem, én ezt nem tudom. Végülis egyáltalán nem gyakori egy metrónál az extra feladatok száma, sőt. 90%-ban mindennap bemész, levezeted amit le kell, és hazajössz. Vagy valamilyen különvonatot vezetsz, amikor nem kell megállnod sehol. Ettől többet nem tudnék elképzelni, és lehet, hogy a készítők sem, és talán éppen ezért maradtak a klasszikus teljesen átlagos vezetésnél.

Elégedetlen mindenesetre itt sem vagyok annyira. Amiért elégedetlen vagyok, az a menetrend hiánya. Merthogy az nincs, de minek is, nemde? Ami nagy hiányosság, vagy hiba, hogy ajtónyitás után (itt nem a T gombbal kell ajtót nyitni) az utasok nem hajlandóak beszállni, csupán álldogálnak a peronokon.

11.jpg

Flotta
A pályához megkapjuk a jelenleg is közlekedő Bombardier U5-25 és U5-50 típusú korszerű csuklós járműveit. A két típus ne tévesszen meg senkit, a fülkéből teljesen mindegy, hogy melyiket vezetjük éppen. Annyit kell tudni róluk, hogy az U25 típus egy kétrészes járművet takar, mindkét végén vezetőállással, az U50 pedig egy vezetőállással rendelkezik,a másik végén pedig csukló található. Éppen ezért az U50-ek soha nem közlekedhetnek páratlanul, minimum kettő kell belőlük, és értelemszerűen a másik U50-nek fordítva kell lennie, hogy aztán a B végükön a csuklónál össze tudják csatolni őket. Ezek a vonatok különben 2008-ban érkeztek Frankfurtba.

9.jpg

A virtuális Bombardierek modelljei pofásra sikerültek. Az orr, az ajtók, a tetőn lévő berendezések, a vonószerkezet, a csukló, tényleg a modell nagyon korrekt munka lett. Ehhez jön még a szintén nem gyenge, megfelelő méretű textúrák kívül. Persze a belsőtérben lehet látni, hogy kisebb méretűek lettek a textek, de alapvetően a belső kamera sem leplezi ezt le. De még mindig azt mondom, hogy belefér, mert alapvetően nem az utastérből vezetünk, hanem a fülkéből.

A fülke nekem valahogy nagyon szűk, gyakorlatilag a pultot nem látjuk, ha előre nézünk. Egyszerűen nincs benne a látóterünkben, és ez zavaró. Én azok közé tartozom, akik a pálya figyelése mellett szeretik látni a fülke nagy részét, de sajnos itt maximum a pult tetejét, meg az ablaktörlőket látjuk. A fülkében található gombok többsége működik, és valóban használnunk is kell, ha el akarunk indulni. Ezért különben hatalmas nagy piros pont, ugyanis a vonatot valóban be kell üzemelni indulás előtt, és ez megint csak sokat dob a latba, hiszen ezzel kiemelkedik a többi közül a kiegészítő.

5.jpg

Az OMSI-zóknak ismerős lehet az IBIS rendszer, ami az utastájékoztatásért felel. Az U5-ben ez is lemodellezésre került, így ha ki szeretnénk íratni valamit a kijelzőkre, muszáj lesz megtanulni a használatát. Mellesleg nem bonyolult, csak el kell olvasni a leírást. A beállítás után a belső kijelzőkben lehetőségünk van léptetni az aktuális megállóneveket is, sőt egy külön indítható programmal hangos utastájékoztatással is meg tudjuk fejelni a vezetésünket. Ennek a működése is piszok egyszerű: 2 gomb áll rendelkezésünkre, az egyikkel léptetni tudjuk, a másikkal meg irányt cserélni.

A fizikája a járműveknek szerintem kicsit durva lett, egyrészt hihetetlenül gyorsan gyorsul fel, seperc alatt elérjük maxon a limitet, másrészt a fékezése is kicsit szeszélyes lett. Elindulva picit „lökve” indul el, utána pedig egyenletesen gyorsul fel, féknél pedig 50%-ig kicsit fékez, 50-től pedig nagyon. A vészfék pedig olyan hatásos, hogy egyszer sem sikerült túlhaladni az állomásokon, pedig az elején volt, hogy néhányszor elszámítottam magam. Meg lehet tanulni bánni vele, nem azt mondom, csak egy picit másra, kezelhetőbb, és lomhább gépre számítottam.

A jármű vontatási, zakatolási hangjai nem sikeredtek véleményem szerint túl jóra. Az az érzésem, hogy agyon van vágva, és már elvesztette az eredetiségét, viszont még ez is pont azon a határon mozog, hogy nincs gagyi hangzása. A neten utána nézve egyáltalán nem ilyen a hangjuk, nem is értem, miért maradt ez így benne.

 6.jpg

Játékélmény
Az összhangja ennek az addonnak páratlan. Nemcsak mert városi közlekedésben a TS berkein belül eddig egyedülálló, hanem azért is, mert mindezt teszi úgy, hogy odafigyel a részletekre, igényes, hihető képek fogadnak minket a pályára betöltve.
A város, minden részében egyedi. A jármű beüzemelése még mindig ritkaság számba megy, szóval nagy dolog, hogy itt nem csak a szokásos irányváltó előre, fék leold, és gáz kombóval tudjuk működésre bírni a járművet, hanem valóban végig kell menni azokon a lépéseken, amiken a valóságban is.
Az IBIS, és a külső hangos utastájékoztatás szintén telitalálat, tovább emeli a szimuláció hatását. Mindent összevetve ez egy remek különleges kiegészítő lett, még ha úgy is tűnik, hogy sok hibát soroltam fel. Megint leírom, hogy ezek ellenére az összhatás miatt mégis elhanyagolhatóak, és kellemes kikapcsolódást tud nyújtani.

13.jpg

Én a magam részéről természetesen ezzel a hozzáállással elviselnék, egy budapesti, vagy orosz metrós hálózatot is a jövőben.

3 komment

Címkék: virtuális vasút train simulator

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr637524844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TNH 2015.06.07. 22:03:55

Annyit korrigálnék, hogy nem kell se a BR420 és a BR423 sem. Direkt mellékelték az érintett küldetések S-Bahn nélküli változatát.

TNH 2015.06.07. 22:12:05

"Some scenarios require the BR420 and BR423 locomotives."
Vagyis csak néhány küldetéshez kellenek. De ezeknek a küldetéseknek van S-Bahn nélküli változata.

V63-017 2015.07.01. 10:12:09

Ajtónyitás után azért nem szállnak be az utasok, mert egyszerűen csak megállást állítottak be a küldetések megállóhelyeihez, nem pedig utasfelvételt.