Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (11) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Mini Metro

2014.10.25. 21:48 IST

Alapvetően nem szoktam befejezetlen programokkal foglalkozni, szeretem ha teljes valójában mutatkozik meg egy játékszoftver előttem és nem kell azon gondolkoznom, hogy amit hiányolok belőle az később lefejlesztésre kerül-e, vagy egyszerűen csak meg sem akarták azt valósítani. Így volt ez a Mini Metróval, amivel már régóta szemezgettem a Steam online boltjában. Alig 7 euróba kerül, ugyanakkor tudni kell róla, hogy az Early Access programok közé sorolandó, azaz javában fejlesztik, de így is lehet vele játszani. Ennek megvannak az előnyei és a hátulütői is. Mindenesetre a legutolsó Virtuális Vasút Találkozón nagyon dicsérték a srácok, úgyhogy tettem vele egy próbát. Nem is bántam meg.

2014-10-25_00001.jpg

Ha botor módon végigpörgetted a cikket a képek után kutatva kérlek ne add fel az olvasást a grafikát látva! Igen, minimalista kinézete van a játéknak, gyakorlatilag a legegyszerűbben fogja meg a metrózás lényegét azaz emberek eljuttatását A pontból B pontba. Azazhogy stílszerű legyek: körből négyzetbe vagy éppenséggel háromszögből ötszögbe. Matematikát, geometriát utálók hátrányban, az biztos, hogy a köröket nem fogom megszeretni. Kifejtés következik képek segítségével...

2014-10-25_00002.jpg

Nem csak maga a játék grafikája, de a menürendszer is egyszerű. A felbontáson kívül túl sok mindent nem állíthatunk, játékmódból is mindössze csak kettő van, de ez pont elegendő. A klasszikus játéknál addig építgethetjük a metróvonalakat amíg valamelyik megállóban túl sokat kell várakozniuk az embereknek. Több helyszín van melyek a játékot tekintve nem különböznek, inkább csak a víz elhelyezkedése nehezíti meg az életünket. Kicsit talán jobb lett volna ha a megállók elnevezéseket is kapnak a valós városok alapján, de ez jó eséllyel teljesen más irányba vitte volna a játékosok mozdulatait, gyanítom a nagy többség a valóságot próbálta volna lemodellezni. A Mini Metro azonban nem erről szól.

2014-10-25_00003.jpg

Hanem miről is? Itt látszik, fent a képen...
Kiválasztottam Párizst, így a monitoromat könnyedén átszeli a Szajna kéksége a kis szigeteivel egyetemben. A figyelmet azonban nem ez ragadja meg, hanem egy kör, egy háromszög és egy négyzet. Ezek lennének a megállóink, kezdődjön hát az első metróvonalunk megépítése! Ami pedig kevesebb időt fog elvenni az életetekből, mint ennek a mondatnak az elolvasása, hiszen csak annyi a teendő, hogy az egérrel az egyik állomásra kattintunk, majd nyomva tartva a gombot áthúzzuk egy másik állomásig. Ezt aztán folytathatjuk tovább, vagy újabb vonalat is húzhatunk:

2014-10-25_00004.jpg

Így lett nekem egyből két vonalam, remek ingajáratokkal közöttük. A vonatokat téglalapok szimbolizálják, ezekre szállnak fel az utasaink, akiket az állomásoktól kissé jobbra fent elhelyezkedő kisebb méretű, teli ikonok szimbolizálnak. Például a fenti képen a négyzet állomásnál jelentkezik egy utas aki a háromszög állomásra szeretne eljutni. Még jó, hogy pont arra megy a megépített vonal, így az óhajának teljesítésével nem lesz probléma.

2014-10-25_00005.jpg

Időről-időre aztán újabb állomások jelennek meg a térképünkön, melyeket előbb vagy utóbb, de be kell csatlakoztatnunk a hálózatunkba, különben nem tudjuk elszállítani az utasokat és az azzal jár, hogy vége is a metróépítős karrierünknek. Ha gonosz lennék akkor azt mondanám, hogy biztos ezért maradt ki Budapest a játékból, de nem vagyok az, így nem mondok ilyet. Utasaink amúgy nem idióták, simán átszállnak ha úgy tudják elérni úticélukat.

2014-10-25_00008.jpg

Hohó, lett egy harmadik vonalam is: túl sok állomás kezdett megjelenni, így kénytelen voltam még egy vonalat lefektetni. A progi azonban meglehetősen szűkmarkú ezzel az opcióval, meg is mondom hogyan.
A kép jobb felső sarkában láthattok egy emberkét és mellette egy számot, ez azt mutatja mennyi utast tudtunk eddig elszállítani. A mellette lévő óra folyamatosan pörög, mutatva a hét napjait szépen egymás után. Amennyiben túlélünk egy hetet, úgy jutalmat kapunk egy plusz vonat képében (így egy vonalon akár több is futhat), valamint választhatunk olyan remek dolgok között, mint például plusz vonal építése, plusz alagutak építésének lehetősége, plusz kocsi csatolása. A vonalra akkor van szükségünk ha nem akarunk gigahosszú járatokat létrehozni, az alagutak a folyókon való áthaladáshoz kellenek, a plusz kocsit pedig erősítésként lehet rátenni egy vonat végére amivel az alapvetően 6-ban maximált utasszámot duplázhatjuk meg. Egyik hasznosabb, mint a másik. De tényleg!

2014-10-25_00009.jpg

Telik-múlik az idő, egyre kaotikusabb kezd lenni a vonalhálózatom. Jól látható a középen lévő kör állomáson kissé sokan lettek azok, akik négyzetbe szeretnének eljutni. Gondolom megfigyeltétek, hogy egy-egy geometriai formából több is lehet, ezek között a program nem tesz különbséget, tehát ha valaki négyzetbe megy akkor a legközelebbit veszi célba, nem a térkép túloldalán lévőt. Meglehetős könnyebbség ez, de így sem egyszerű a dolgunk. Ugyanolyan formájú állomások között senki sem utazik ami azért is sajnálatos tény mert ahogy megfigyeltem körből lesz később a legtöbb és a végén már igen nehéz úgy felfűzni a vonalakat, hogy ne 3-4 kör jöjjön egymás után. A stratégia emiatt adott lehet: ha megoldható akkor legyen minél többfajta forma egy-egy vonalunkon. Hogy ez mennyire megvalósítható az persze már egy másik kérdés...

2014-10-25_00011.jpg

Azt hinnétek, hogy ez egy másik játék, pedig nem, még mindig ugyanazt a Párizst játsszuk, csak éppen megvariáltam a vonalakat, a kezdeti stratégia kezdett nem működni. A valóságtól eltérően itt nincs azzal gond, hogy visszabontsunk egy vagy akár az összes vonalat és szinte nulláról kezdjük megint felépíteni a hálózatunkat. Ahogy megfigyeltem érdemes ezt időről-időre végrehajtani, hátha találunk egy optimálisabb kiosztást. Büntetést ezért nem oszt a program, az újabb szakaszok építése nem kerül se pénzbe, se időbe (le lehet állítani a játékot bontásnál/építkezésnél).

2014-10-25_00012.jpg

Gondoltam mutatok egy képet mi történik akkor ha vasárnapról hétfőre vált az óra: hát ez. Kaptam egy új mozdonyt, utána meg majd választhatok a fentebb felsoroltak közül.

2014-10-25_00013.jpg

Nem egy ideális elrendezés, de gondoltam megmutatom hogyan alakult a párizsi metróhálózatom. Még nagyon az elején vagyok a játékkal való ismerkedéssel, az eredményeim nem túl fényesek:

2014-10-25_00014.jpg

És az egyik kör állomásom meg is adta magát. 711 utas, de időben 37 nap. Ahogy elnéztem a toplistát ezzel gyakorlatilag nem vagyok sehol, vagy hát nagyon-nagyon az alján. Próbálkozás kérdése persze, remélem idővel jobb leszek benne.

2014-10-25_00015.jpg

Na még egy képet mutatok, ezúttal Londonról, van a klasszikuson kívül ugyanis egy végtelenített mód is, ahol szépen növekszik a terület, mi is építkezhetünk bátran, az utasok miatt nem fog véget érni a játék. A korlátot az adja, hogy szintet lépni csak úgy lehet, ha napról-napra átlagosan több utast szállítunk el, ezt méri is a progi a jobb felső sarokban. Így sem egyszerűbb a dolog, egy idő után megrekedhetünk és akkor tényleg csak a teljes stratégiaváltás hozhat eredményt.

Ránézésre nem egy nagy dolog ez a Mini Metro, sokkal inkább tabletre vagy telefonra való játék lehetne belőle, mint rendes PC-re (mellékesen talán még idén kijön iOS-re, Androidra). Hangja egy szál nincs, zene sem szól alatta, ezeket is későbbre ígérik a fejlesztők, véleményem szerint naaagy szükség lenne arra, hogy valami prüntyögés szóljon a háttérben néhanapján megszakítva mondjuk egy-egy eredeti bemondással. Az irányítás borzasztóan egyszerű, a játékmenetbe fél perc alatt bele lehet jönni és ahogy egyre jobban elmerülünk benne úgy vesszük észre azt, hogy nem is olyan könnyed a dolgunk, mint amire mondjuk a képek alapján számíthatnánk.

Összességében megérte vele tenni egy próbát, köszi srácok, hogy ajánlottátok!

1 komment

Címkék: metró stratégia virtuális vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr356832755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gxy 2014.10.27. 19:40:20

Ez milyen remek játszótér lenne agyament algoritmusokat kipróbálni! Bemegy a Matlab-kód, kijön, hogy mennyire jó hálózat épít az utasoknak, és közben még látványos is.