Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (11) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Mikro terepasztal építése

2014.05.30. 23:22 IST

Ilyen volt:

01.jpg

Ilyen lett:

IMG_1317_net.jpg

Hogyan?
Lejjebb leírom, jónéhány képpel illusztrálva.

Már régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy a brit T-trak moduljaim és az egy szem magyar modulom mellé ideje lenne valami japán témájút is építeni. Bár ott van a Unitram szettem amit időről-időre összerakok, futtatom rajta a villamosaimat, de az valahogy mégsem az igazi. Nem gondoltam nagy terepasztalra, inkább valami otthon is könnyedén elférőre. Aztán ahogy az szokott lenni, a nagybetűs ÉLET hozta meg az első lépést, nekem pedig szinte csak szaladnom kellett az eseményekkel.

Történt ugyanis, hogy az IKEÁ-ban sétálva megpillantottam ezt a falitáblát. 58*39 centiméteres, parafa az egyik fele, farost lemez a másik, némi keretbe foglalva. Nem az az ideális alaplap, de eljátszadoztam az ötlettel, mi lenne erre felépíteni egy miniatűr világot N-ben, azaz 1:160-as (vagy mint jelen példában 1:150) kicsinyítéssel. Mivel a tábla ára nem vészesen nagy (ugyanilyet más boltokban azért olcsóbban meg lehet vásárolni), végülis a kosárba került azzal, hogy majd kitalálom mi is legyen vele.

02.jpg

Otthon aztán összeszedegettem a rendelkezésemre álló sínanyagot, járműveket, épületeket és elkezdtem legózni, azaz próbálgattam elhelyezni a cuccaimat ezen a meglehetősen kicsi területen. Az gondolom mindenki számára egyértelmű, hogy esélyem sem volt Shinkansen pályát építeni 16 kocsis vonatokkal, vagy hatalmas tárolópályaudvarokat teherszállító szerelvényeknek. A méret adott, ahhoz kellett valamit illesztenem. Mindenképpen egy oválpályát szerettem volna lehetőleg egy kiágazással. Oválpálya azért, hogy ne kelljen minden nyolcadik másodpercben megállítanom a síneken futó szerelvényt és irányt váltanom, szóval mehessen körbe-körbe, kiágazást azért, hogy valami játékot - még ha csak minimálisat is - lehessen bele csempészni.

A 39 centiméteres szélessége az alaplapnak arra jó, hogy kiszámoljuk belőle mekkora ív a maximum amit tudunk használni. A keretet levonva körülbelül 35 centi marad, ami akárhogy számolom maximum 175 mm-es ívsugárt jelent, még ha nagyvonalúan elfeledkeznék a töltésről. Márpedig én töltéses sínes építésre gondoltam, ugyanis egyfajta játszóasztalról volt szó az elképzelésemben, nem ultrarészletesen kidolgozott terepasztalról. Hogy mi ennek az indoka?

Egyszerűen csak azt szerettem volna, ha a meglévő anyagaimból készül végre valami, valami egyszerű, mondhatni a jelenlegi modellezési szintemnek megfelelő. Mint a fenti képből is látható volt jópár épületem, alapvetően elegendő Kato Unitrack (töltéses) sínem, pár modellezési alapcuccom, amelyekből azt gondoltam egy elfogadható asztalka azért kikerülhet. Csak, hogy legyen valami amin körbefut néha a villamos és az a valami nem csak egy sima asztallap amire le lettek téve a sínek. Ez volt a kiindulópont és most visszatérünk az események láncolatához!

A fenti számok alapján világosan látszott, hogy össz-vissz a Kato 117 mm-es és 150 mm-es íve lesz megfelelő az alkotáshoz. Lehet szörnyűlködni, ezek tényleg vészesen szűk ívek, túl sok minden nem fut el rajtuk. Négytengelyes hosszabb vagonról álmodni sem lehet, borzasztóan lelógnának ívben a sínről, ellenben villamosok, vagy ha belevágnék akkor a Bandai féle shorty vonatok jól mutatnának rajta. Mivel villamosból van pár darabom, előbbi maradt a célterület.

Így hát aztán némi próbálgatás után maradt ez a kialakítás:

03.jpg

 Tökéletesen megfelel az elképzelésnek, nemde? Megvan az oválpálya, megvan a kiágazás, melyre biztosan elfér egy 12-15 centiméter hosszú jármű úgy, hogy ne zavarja a körpálya forgalmát. Csekély ütközőbak a végén megakadályozza a lefutásból adódó szerencsétlenséget, szóval jó lesz ez így. A kék-fehér vezeték a betáplálást adja a pályának, a piros-fekete a kitérő állítására szolgál. Azonban hülyén néznek így ki a vezetékek, nyilvánvalóan el kell azokat tüntetni.

04.jpg

Ehhez elővettem némi szikét és szépen kivágtam a lapon a csatlakozóknak elegendő lyukat. Szerencsére a Kato kitérője nem igényel túlzottan nagy rákészülést, a váltóállító motort alapból tartalmazza, ráadásul a kis csavarokkal az alján be lehet azt is állítani, hogy csak abban az irányban legyen feszültség amerre a kitérő áll, azaz ha az oválpályán éppen mozog egy szerelvény akkor a kihúzóvágányon még ácsoroghat egy másik.
A lapon látható, hogy körberajzoltam a pályát egy ceruzával, hogy tudjam hova is kellene visszahelyezni illetve leragasztani a síneket. Jöhetett a próbafutás:

Hát nem egy túl izgalmas darab, nem igaz? Mondjuk semmi meglepő a játékélményben, igazából erre lehetett számítani. Miután elektronikai probléma nem merült fel, a jármű is szépen futott, elővehetettem a ragasztót a pálya rögzítéséhez.

05.jpg

Ragasztás és száradás után akár az élére is állítható a lap, nem fog onnan semmi sem lepotyogni.

05_2.jpg

Korai terv az épületeim elrendezéséről... A közvetlenül egymás mellett lévő házak ne zavarjanak meg senkit, meglehetősen tipikus tud ez lenni arrafelé.

06.jpg

Mivel volt egy átjárószettem a Tomytectől, mi sem lehetett természetesebb, hogy elkezdtem vele játszani, hova is szeretném azt tenni. "Kissé" elüt ugyan a meglévő öntapadós utamtól, azonban láttam hasonlóra példát a neten, így nekem is megfelelt. A nem leragasztott utaknak macskaköves textúrájuk van, azt egyfajta fő térként képzeltem el az asztal közepén.
A fotón látható egy teljesen amatőr dolog amire nem gondoltam az elején: illett volna a síneket öregítenem némi festékkel, már csak azért is, hogy fotózáskor ne csillanjon be a fém felülete, meg aztán jobban is nézett volna úgy ki. Mondhatnám egy lecke amit megtanultam. Magát a töltést is nagyjából ekkor kellett volna koszolnom és nem utólag töprengeni rajta, hogy jó lett volna megcsinálni. Akkor azonban ezek meg sem fordultak a fejemben, úgyhogy mentem tovább a bénázás útján.

Nagyjából ekkor futott be a hiroshimai villamosom, melyről ezt a videót csináltam:

07.jpg

Borzasztóan gyenge kép, de látszik rajta az amatőrök minden hibája együttvéve: annyira lelkes voltam, hogy iszonyú gyorsan haladhatok, hogy szépen mindenbe belekaptam igazi továbbgondolás nélkül. Túl nagy az üres terület a jobb alsó sarokban? Nosza, pakoljunk le egy házat egy bejáróval, jó lesz az ott. Ááá, nem fog később zavarni, hogy leragasztottam. Van felsővezetéktartó oszlop szettem? Nyilván azok sem akadályozzák majd a terepépítést, ragasszuk le azokat is!  Remélem az írásom nyomán ti nem így láttok majd neki még egy ilyen kicsi asztalnak sem.
A képen amúgy megfigyelhető egy kis L alakú utca, némi járda kialakítása (papír, Metcalfe kitből), valamint egy rövid kerítéses szakasz a másik sorompó mellett. Nyilván szintén azzal a jelszóval, hogy nem fog ez engem zavarni a későbbiekben. Ááá, dehogy!

08.jpg

A fenti videóban is szereplő villamos az ívben a sorompóval és a felsővezetéktartó oszloppal. Annyira nem vesztettem el az eszemet, hogy kipróbáltam még a ragasztgatások előtt elmegy-e a jármű anélkül, hogy beleakadna mindenbe. Elment. A sorompók műanyagok, nem mozognak a vonatforgalomtól függően.

09.jpg

A Tomytecnek van egy állomás szettje, amely kellőképpen hosszú peront is magában foglal. Ezt a szettet bontottam két részre azzal, hogy a terepasztal "elejére" csak egy peront tettem, hangsúlyozva ezzel azt, hogy egy kisforgalmú vonalról van szó, amelynél a megállóhelyek maximum egy peront érdemelnek, míg az állomást a hátsó részbe. Egy tábla azért szerepel, büszkén hirdetve az állomás neve mellett azt, hogy hova lehet innen eljutni. Gyakorlatilag ezek lényegtelenek voltak, az számított, hogy kanjikkal vagy hiraganákkal legyenek rajta, ezzel is hangsúlyozva a japán jelleget. Persze az N-es építési nagyság okán meglehetősen jó szem kell ahhoz, hogy el lehessen olvasni.

10.jpg

Volt otthon egy Sankei kitem, amiből buszmegállót lehetett építeni. Papírból. Megküzdöttem vele, főként azért, mert nagyon vékony és kicsi alkatrészekből áll, kellőképpen nehezen használtam hozzá ragasztót mire elfogadhatóvá összeállt. Melléraktam egy buszt is, csak hogy lássam az arányokat. Előkerült egy villanyoszlop is a pakkjaim közül, gondoltam egy találomra választott helyre lerakom. Ha lehet, ti ne így csináljátok, nem árt előre tervezni hogyan is mennének ilyenkor a vezetékek ha tényleg ott lennének a valóságban.

11.jpg

Két épülettel, pár villanyoszloppal és egy táblával odébb. Itt már kezdtem érezni, hogy lesz valami ebből a mikro terepasztalból, bár még mindig nem ötlött fel a fű szórásának gondolata. A legnagyobb gondot a táblák/oszlopok leragasztásánál az egyenesre való beállítás jelentette, ami sajnos nem is sikerült mindenhol, száradásig nem ártott volna kitámasztani ezeket egy tárggyal ami magabiztosan "tudja" a 90 fokot.

12.jpg

Néhány japán épület vagy tereptárgy már alapvetően koszolva érkezik, némelyik nem tűnik túl műanyagnak, van viszont pár ami igen. Ilyen volt a peronra szánt pad, vagy a fehér színű korlát. Elővettem a régi jó öreg technikámat, és krétaporral kicsit bevontam őket egyfajta koszosságot adva nekik. Mondjuk a padnál nem biztos, hogy ez túl szerencsés, de legalább eltüntette a túlzott műanyagságát.

14.jpg

Ezután a korlát telepítésre került a pacsinkós épület melletti/mögötti kis utcácskához egy villanyoszlop társaságával egyetemben.

13.jpg

A buszmegállóba került néhány szemeteskuka.

15.jpg

A pad pedig elfoglalta helyét a nem működő peronlámpa mellett. Apróságok ezek, de ezek dobják fel valamennyire a táj egyhangúságát.

 15_2.jpg

Bár már az elején is elhelyeztem épületeket az asztalon, továbbra is folytattam a kísérletezést, hogy minek-hova kellene kerülnie. Itt még azt gondoltam, hogy elég lesz a két sorompó, lesz egy fő utca a kettő között, körülöttük házak, aztán ezzel le is van tudva a városépítészet.

 15_3.jpg

Aztán úgy döntöttem, hogy egy kis mellékutca talán mégsem lenne hülyeség, persze autók nélkül, inkább csak gyalogosoknak, kis levegőt adva ezzel a városnak. Az épületek egyébként szintén a Tomytectől valók, a Dioráma kollekciójuk kellőképpen változatos képet tud adni a házak terén, valamint roppantmód olcsók. Nekem, mint kezdőnek, külön könnyebbséget jelentett, hogy ezeket nem kell ragasztgatni, egyszerűen összepattinthatók. Korábban már írtam ezekről itt, akit érdekel, olvassa el megint!

 16.jpg

További épületek is lehelyezésre kerültek, valamint egy gyalogos átjáró a síneken a hátsó részen.

17.jpg

A hangulatos vidéki állomásépület - a már említett Tomytec szettből - is megkapta a maga helyét a kihúzóvágány mellett. Mint látható, mindenhova felsővezetéktartó oszlop került. Ezek bekötését, bevezetékezését nem terveztem, N-esben elég kemény lenne megcsinálni élethűre úgy, hogy később a tisztítással se legyen gondom.

18.jpg

Minden nagyobb dolgot leragasztva így nézett ki a kis asztalkám. Ekkor jött el az a gondolat, hogy talán mégiscsak le kellene szórni a parafa részeket fűvel, így bevittem a klubba az asztalt. Nyilvánvalóan megkaptam az első fejcsóválásokat, hogy talán gondolkodnom kellett volna és előbb füvezni, aztán ragasztgatni mindenfajta kiálló dolgot, de végül győzött az alkotni vágyás és inkább azt néztük hogyan is lehetne megoldani a problémát.

 IMG_1076.jpg

Első körben a parafa lapot turbóztam fel levélőrleménnyel, hogy egy kicsit sötétebb textúrája legyen a talajnak. A fenti képen az látható, hogy valahova már került őrlemény, valahol még nincs, valahol meg éppen a ragasztó került felvitelre.

IMG_1077.jpg

Száradás után jöhetett a neheze, vagyis a fűszórás. Ehhez a Noch készülékét használtam több-kevesebb sikerrel. A házak és oszlopok miatt nem tudtam annyira lentre vinni a fűszórót, hogy rendesen felállítsa a füvet, úgyhogy nem lett tökéletes az eredmény, de azért sikerült mindenhova juttatnom ahova szerettem volna. A sín természetesen nem lett beragasztózva, így száradás után arról leporszívóztam a felesleges növényzetet.

IMG_1102.jpg

Elhelyezésre került pár bokor is, amit a Woodland Scenics ezt a célt szolgáló dobozából szedegettem ki. Itt még csak két színnel rendelkeztem, de aztán befutott a harmadik fajta is. A bokrok mennyiségével mindig gondban vagyok, fogalmam sincs mikor sok vagy kevés.

IMG_1105.jpg

A Tomytectől vettem még anno piros és fehér virágokat, melyek nagyjából sövényszerűen vannak felfűzve egymás mellé. A dobozából kibontva a fűhöz hozzámérve azonban látszott, hogy borzasztóan műanyag hatást keltenek. Így arra vetemedtem, hogy a piros virágimitációkat szépen lemorzsolgattam róluk és a legapróbbakat leszórtam néhány füves helyre sima hajlakkal való rögzítéssel. Szerintem elfogadható lett.

IMG_1115.jpg

Ugyanez már a fehér virágokról nem mondható el. Ezeknél megpróbáltam nagyobb darabokat használni, hátha sikerül egy egybefüggő virágmezőt létrehozni. Talán mondanom sem kell: nem jött össze. Az elején még megpróbálkoztam megbarátkozni a gondolattal, hogy nem lesz ez olyan rossz, de aztán győzött a szépérzék: de, az lett. Úgyhogy lekapargattam a nagy fehérséget, csak az igazán picik maradtak, de azok legalább jobban néznek ki.

busz1.jpg

A korábban látott narancssárga buszom helyett valamiért mégis a kék, virágos mintás jármű mellett döntöttem, mint megállóban ácsorgó jármű. crash segített abban, hogy a hátsó ajtaja kivágásra kerülhessen, majd felragasztotta oldalra, imitálva ezzel a valós életben is meglévő kifele-hátra nyitást. A peronra fellépő és éppen helyet kereső utas nélkülözhetetlen kellék.

Megkezdődött hát eképpen a járművek elhelyezése, így ezen idő tájékán lett rögzítve a következő videó az új Santram villamosomról:

  Ideje volt hát benépesíteni a városkámat emberekkel is. Ehhez aztán felhasználtam mindent ami elérhető volt. Helyeztem el peronra utasokat a Graham Farishtől, városban sétáló embereket a Tomytectől vagy a Nochtól illetve a Katotól. Bár a méretarányok eltérőek (briteknél 1:148, japánoknál 1:150, Európában 1:160), ezen különbségek nem fedezhetőek fel szerintem:

20140508_01_net.jpg"Yamada úr, van egy igazán kedvező ajánlatom Önnek! Megbeszélhetnénk esetleg egy asztalnál?"

20140508_04_net.jpg

 "Hol van már a villamos? Már órák óta itt várok."

IMG_1275_net.jpg"Remélem már nyitva van."

IMG_1280_net.jpg

"Sietős lenne hazafelé, de ez a nyomorult sorompó mindig pont ilyenkor van zárva."

IMG_1292_net.jpg

"Apa, apa, de jó, hogy megjöttél!"

IMG_1284_net.jpg

"Na most a kérdés az, hogy hova is ejtettem le a százasomat?"

IMG_1294_net.jpg"Hihetetlen, hogy itt a villamos megállója és mindig a buszhoz kell sorba állni."

IMG_1279_net.jpg"Ki engedte ki a kutyát? (Ejtsd: Who let the dog out?)"

IMG_1295_net.jpg"Hogy én hogy utálom söpörni ezt a járdát!"

IMG_1287_net.jpg"Látod, mondtam én, hogy Miyazaki meg fog minket várni!"

IMG_1282_net.jpg"Azt írja az újság, hogy 2014-től gyakrabban fog járni erre a villamos."

IMG_1308_net.jpg"Még elszívom ezt a cigit és húzok vissza dolgozni."

IMG_1312_net.jpg"Szerencse, hogy Toshio erre járt és felvett. Annyira amúgy sem rossz itt utazni."

IMG_1309_net.jpg"Megígérem, ha jó leszel a fordrásznál akkor kapsz egy játékvasutat."

 A végére kis faállományt csempésztem be a házak mellé. Itt fogtam crash néhány Kínából származó tucatfáját, majd C.Joe segítő útmutatásával próbáltam kissé valószerűbbnek ható növényeket faragni belőlük. A hajlak, kevés hálós anyag, zöld lombutánzat és még kevesebb színes por csodákra képes értő kezekben, az enyémben meg elfogadható dolgokra, azaz ezekre:

IMG_1313_net.jpg

IMG_1315_net.jpg

 

Nagyjából ennyi, itt tartok most. Azt gondolom, hogy olyan 75-80%-os állapotban van az asztal jelen pillanatban. Számomra jó ránézni, a hibáim ellenére is szépnek találom azt ami elkészült, ugyanakkor tudom, hogy nagyon messze van egy igazi modellezőtől. Foglalkoznom kellene még az épületek és a töltés enyhe koszolásával, az áramot vezető kábelek elhelyezésével, esetlegesen felsővezetékrendszer kialakításával, a város még élőbbé tételével, de ez már mind-mind a jövő zenéje. Ezzel a bejegyzéssel csak azt szerettem volna megmutatni, hogy kis helyet birtokolva is érdemes lehet nekivágni valami apróságba, a lényeg az, hogy önmagunknak kellemes szórakozást nyújtson az építkezés.

A végére gondolom illendő lenne bemutatni milyen költsége is volt a terepasztalnak, úgyhogy megpróbáltam összeszedni. Fontos elmondanom, hogy ezeket nem egyszerre vettem meg, az elmúlt évek során gyűltek össze a hozzávalók, mert mindig reménykedtem abban, hogy egyszer belevágok az építkezésbe. Szóval:

- Väggis falitábla az IKEÁ-ból: 1.200 forint
- Kato Unitrak sínek: egy környi szűk íves vágány összeszedhető 10 dollárból, a kitérő ára 25 dollár, tehát ez összesen olyan 7.700 forint
- az öntapadós út és a macskaköves út ára összesen kb. 2.200 forint
- az útátjárók 5 illetve 7 dollárba kerültek, azaz kb. 2.600 forintba
- felsővezetéktartók 5 dollár, villanyoszlopok 7 dollár, azaz 2.600 forint
- állomásépület 14 dollár, azaz 3.100 forint
- egyéb épületből van 13 darab. A Tomytec jellemzően kettőt ad belőlük egy 10-15 dolláros szettben, úgyhogy számoljunk ezekre mondjuk 80 dollárt, mintegy 17.600 forintot
- kellett még fű, de nem fogyott el egy dobozzal/csomaggal sem, mondjuk vegyünk egyet 1.200 forintért
- bokrokból három fajtát használtam, mindegyikből vettem egy dobozzal, de alig-alig fogyott belőlük, szóval ha egy doboz árát ideszámolom akkor jelentősen túlzok, mindenesetre legyen 3.600 forint
- a négy fa költsége 800 forintból kijön
- autók: 4 Tomytec autó 12-15 dollár, nálam 8 található meg, azaz mondjuk 27 dollár, 5.900 forint
- busz: kettő van egy csomagban, de persze az egész szettet meg kellett venni 15 dollárért, 3.300 forintért
- emberek: na itt már roppant nagy a mutatvány, 6 figura a Graham Farishtől 3.000 forint környékén mozog, 12 a Tomytectől ugyanakkor csak 1.200, a Noch 4-5 figurájáért pedig 2.500 forint körüli összeget számoltak. Ha jól saccoltam 25 embert helyeztem el, többségük Tomytec készletből, de így is rászámolnék mondjuk 5.000 forintot
- ragasztókból többfajtát használtam a különböző anyagok miatt, ezekre adjunk meg 2.500 forintot.

Kimaradt valami? Fogalmam sincs. Mint látható egyesével egyik sem olyan nagy tétel, de összeadogatva bizony 56 ezer jó magyar forintra ugrik fel. Mondjuk ennyiből vehető meg egy H0-s Roco Nohab. Vagy nagyjából ennyi lenne a Tomix 10 kocsis E5 Hayabusa nevű Shinkansenje. Megéri? Egyéni preferencia kérdése. Nekem megérte.

19.jpg

5 komment

Címkék: japán villamos kato modellvasút terepasztal scale n tomytec

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr206234712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D.Józsi LököttZsiráf 2014.06.01. 09:26:21

Innen nézve teljesen jó lett az asztalka.
Akár irodai asztali "díszítésnek" is tökéletes lenne. Oda vicket-vackot mindenki tud venni, no de kinek van saját terepasztala a monitor mellett?? (Vagy oda majd lesz egy még kisebb? :) )

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2014.06.01. 11:43:27

Gyönyörű terepasztal!
Az IKEA falitábla ötlete zseniális, azt hiszem felhasználom a magam S-scale Tomica utcarészletéhez. :)

IST 2014.06.01. 19:13:04

@LököttZsiráf:
Ha nem is a monitorom mellé, de azért bekerül majd egy időre, kollégák gyerkőcei már úgyis hiányolják a vonataimat.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.06.01. 19:24:00

Az 56000 forint valóban nem sok. Ha viszont valaki "hirtelen kedvet kap" ehhez az építési nagysághoz, akkor ugye jóval több dologra kell költeni. Érdemes lenne ezt is megírnod.

Nyilván a vasútmodellezés így is, úgy is drága hobbi. Ellenben az épületek, az öntapadós utak, stb. ára kapcsán felmerült bennem egy fontos kérdés.

A 3D nyomtatás, a hozzá megfelelő öntapadós fóliákra való nyomtatás (matt is, fényes is elérhető) szerintem akár olcsóbb is lehet, ha nem csak egyetlen ekkora asztalról, hanem a hobbi egészéről van szó.

IST 2014.06.02. 13:41:36

@Válasszunk:
Ha valaki kedvet kap hozzá az valószínűleg kezd egy alapkészlettel, szintén a néhány tízezer forintos kategóriából.
Vagy ha megépíti a fent is látható asztalkát, akkor ehhez kell még egy darab vezérlő (3000-től kezdődik az áruk, a Kato sajátja az kb. 12000 forint), egy darab villamos (Katotól van ötezerért, de Tomytecből tízezerért összerakható), aztán ennyi, a síneket már írtam fentebb. Európai modelleknél a járművek árát szorozd meg kettővel-hárommal! :-(

A 3D nyomtatással próbálkoznak jópáran, több-kevesebb sikerrel, itthon is. Én nem merültem el a témában, crash tudna erről mesélni, de ha jól értettem, akkor az olcsóbb 3D-s nyomtatók "csíkoznak", nem lesz sima a felülete a kinyomtatott tárgynak, a drágák meg egyszerűen drágák. Gyanítom kis idő kell még ennek, hogy kiforrja magát, aztán talán eljön a kánaán.