Utolsó kommentek

  • fizolt: @Tastam: Kerepesen nincs bejárati jelző helytelenből Mogyoród felől. Mogyoródon nincs bejárati jel... (2019.07.18. 16:53) Sínen van a vonatpótlás
  • gigabursch: Ez a vízkészlet pótlás elég faramuc dolog. Mennyi egy 4524-es vízigénye Bp-Tapolca viszonylatban? (2019.07.10. 09:21) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • okleveles naiv: Sípoláson és ordenáré mávoson kiakadni? MUHAHA! Örüljenek a fotósok, h nem lökte őket a vonat alá,... (2019.07.08. 12:11) Vasúti jubileum a Balatonnál
  • Tastam: @Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet. (2019.06.24. 21:19) Állomási ünnep - osztrák módra
  • okleveles naiv: Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is. Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrendd... (2019.06.24. 10:35) Állomási ünnep - osztrák módra
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (11) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (9) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Tomytec T100 "Santram"

2014.04.13. 18:37 IST

02_makett.jpg

Nem szeretnék hülyeséget írni, de talán tavaly novemberben tudtam meg, hogy a Tomytecnél új villamostípus létrehozásán tanakodnak. Na persze nem valós, 1:1-esben, hanem a vasúti gyűjteményüket egészítenék ki a következő szériával. Bár alapvetően Kato párti vagyok villamosok terén, mégis az előrendelés mellett döntöttem: az új modellel új hajtást is ígértek, hiszen kétcsuklós, azaz 3 egységből álló villamost terveztek. Mindennek a tetejébe a többfajta festés közül az egyik Toyama városába illik, oda, ahol a Portram járműveim is futkosnak, így aztán újabb érv került a "Miért is vegyük meg ha már egyszer így is van bőven elég járgány a polcon?" kérdéskör megválaszolásához. Aztán az árcédulát is látva (hajtással együtt kb. 12 ezer forint) a jobb kezem mutatóujja nemes egyszerűséggel a Cart feliratra kattintott, így aztán a Hobby Search regisztrálta az előrendelésemet. Rá 5 hónapra a postaládámban megjelent az értesítő, én meg slattyoghattam el a postára, hogy átvehessem a szerzeményemet. Bár a köztes idő soknak tűnik, derék japánjaink tartották magukat a megjelenési tervhez (ami európai szemmel nézve meglehetősen meglepő vasútmodell kiadás terén).

01_dobozok.jpg

A jármű a szokásos módon érkezett: kartondoboz az elején kivágással amely teljes valójában megmutatja a villamost. A dobozon amúgy feltüntetik a hozzá szükséges hajtás megnevezését is, ez az új fejlesztésű TM-LRT02 (a 01-es az egycsuklós volt, például a Tomytec Portramjeihez). A mellette szürke téglalapban látható 0226 az az áramszedő típusát mutatja, erről majd még később ejtek néhány szót.

10_bennamotor.jpg

A villamos külsőre hozza azt ami a Tomytec ezen szériájától már megszokott és ennek okán elvárható. A forma jól adja vissza az eredeti villamos hangulatát, alapvetően nincs igazán miért belekötni. A feliratok ott vannak ahol a valóságban is, a burkolólapok száma és megosztása szintén, a festés ugyanaz, mint az eredetin, az ablakkiosztás is stimmel. Elsőre furcsának tűnhet a három egységhez képest alig két ajtó mindkét oldalon, de ha egyszer ilyenre építették, akkor ez ilyen. Ami kicsit hangsúlyosabban látszik a kelleténél az a tetőnél lévő, egységenként három részre osztott fehér burkolólap: internetes fotók tanúsága szerint ez alig-alig látszik, a forgóvázat eltakaró lapok hézagai sokkal-sokkal látványosabbak. Talán szerencsésebb lett volna a tetőnél egyben hagyni, nem tudom. A feliratok egyébként olvashatóra sikerültek, legalábbis a jármű oldalán, így ebbe sem lehet belekötni.

04_teto.jpg

Amibe viszont bele az a tető megvalósítása, ez ugyanis bántóan műanyagnak néz ki, egészen egyszerűen nem élethű a villamos többi részéhez képest. Az áramszedő sajnálatos módon fixen rögzítve lett, emiatt aztán nem lehet megmozdítani, mindig így áll. Nem is túl filigrán, más villamosokon jobban sikerült ezt megoldania a Tomytecnek. Ahogy említettem feljebb azért a kínálatukban megtalálható egy jobban kidolgozott áramszedő 500 yenes áron (azaz kb 1150 forintért), amiért kettő ilyen is a mienk lehet, viszont szerintem ez így nem fair, alapvetően ezt kellett volna hozzácsomagolniuk a járműhöz. Nem nagy pénz, itt inkább az eljárással van bajom, mondván adunk egy gagyit a modellhez, aztán ha akarja a kedves vásárló kicserélheti egy jobbra. Hát khm.

06_lyukak.jpg

Nagyon kíváncsi voltam arra is, hogyan sikerül megoldaniuk a csuklót. A Modemo adta még ki 2 éve a Green Mover névre hallgató hiroshimai villamos rettenetét, amely a maga öt egységével és így négy csuklójával kellemesen hosszú járművet alkotott. Aztán megjelenés után jöttek a beszámolók, hogy hatalmas rések vannak csuklónál, a modell képtelen egyenesbe beállni miután kijön egy ívből, nyeklik-nyaklik az egész.
A fenti képet ha megnézitek akkor láthatjátok, hogy a Tomytecnek sem sikerült megoldani a mutatványt, hatalmas lyuk tátong az egyes szekciók között. Nyilván műanyagból van a gumiutánzat, viszont ha hosszabbat és íveltet tettek volna be ide, akkor ívekben sem tűnne elő, vagy legalábbis nem ennyire a jármű belseje. A csukló fölötti kábelvezetés is a semmiben lóg az egyik oldalon, fotókon meglehetősen ramaty látványt nyújtva.
Na persze a cég mentségére legyen mondva: mivel működő modelleknél a hajtás teljesen elfoglalja a házat, az nagyjából kitakarja a lyukakat, másrészt meg szabad szemmel nézegetve nem is tűnik fel ez a hiba, szóval gondolom ezért voltak úgy vele, hogy nekik ez is megfelel. Pláne ennyi pénzért.

05_szembol.jpg

Közelről fotózva szemből elmegyre minősíteném a modellt. A forma alapvetően rendben van, viszont a világítás teljes körű hiánya a szélvédő feletti kijelzőt teljes mértékben olvashatatlanná teszi (a modell oldalán lévő kijelző ennek ellenére tökéletesen látható), valamint a fényszórók is semmilyenné, láthatatlanná válnak emiatt. Az ablaktörlő nem különálló alkatrész, de ez ebben az árkategóriában teljesen elfogadottnak mondható.

Ebben a makett formában így szemből is jól átlátható a villamos, akár egyesével is megszámolhatnánk a benne lévő üléseket, vagy telepakolhatnánk modell emberkékkel, hogy egy kicsit élethűbbnek tűnjön. De szerintem inkább töltsük ki mással a belsejét!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07_hajtas.jpg

A másik dobozt kinyitva megkapjuk a hajtást, hiszen a Tomytec modellje igazából csak egy makett, önmagában nem járóképes, már csak a műanyag kerekei miatt sem. A tartalom sokkal kevesebb nem is lehetne: a hajtás, két mágnessel felrögzíthető súly a villamos két végébe, hogy középen is egyenesebben tartson, valamint némi japán nyelvű használati útmutató.

08_hajtasasinen.jpg

Alapvetően így néz ki a TM-LRT02-es csoda. Egy motor hatja mindkét forgóvázat, így aztán tapasztalatom szerint eléggé jó az áramszedése, emiatt aztán a futása is. Ívből kijöve szépen beáll egyenesre, nincs az a kacsázás mint a fentebb említett ellenpéldánál, a középső szekció sem esik le, mondhatnám sokkal jobban viselkedik, mint ahogy azt előzetesen vártam. Digitalizálást nem próbáltam, alapvetően analóg a szerkezet, nincs is elkészítve digitális üzemre, a japánoknál még csak nagyon elterjedőben sincs ez a móka, ők inkább modellekre szórják a pénzüket tonnaszám a dekóderek helyett. A hajtás két végében lévő üres területből arra tippelnék, hogy fogjuk mi még ezt másik kasztni alatt is látni, nem csak erre az egy típusra fejlesztették, de erről egyelőre nem rendelkezek információval.

09_szetszedve.jpg

A szétszedés és az összerakás a megszokott módon egyszerű: a kasztnit oldalt szét kell húzni és máris kiesik a képen alul látható műanyag alváz és utastér. A hajtásra meg egyszerűen felülről rá kell pattintani. Pár másodperces művelet az egész. Ennek megvan az az előnye, hogy ha többfajta festésű kasztnit vesz valaki, akkor pillanatok alatt ki lehet cserélni a hajtáson, így nem kell mindegyik villamoshoz külön-külön is a drágább motoros egységre költeni. Van akinek így jobban tetszik, van aki inkább a komplett járgányokat szereti, ez egyéni ízlés kérdése. A Tomytec szerint az előbbiből van több, így ők maradnak ennél a megoldásnál.

A végére nem maradt más, mint egy videó, amely futás közben próbálja megmutatni a villamost:

4 komment

Címkék: japán villamos modellvasút scale n tomytec

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr526025842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D.Józsi LököttZsiráf 2014.04.14. 12:02:03

Aranyos kis szösz.

:D De milyen eljárás már ez kérem, hogy meg sem áll a megállóban, pedig utas is lett volna... :D

gxy 2014.04.15. 10:26:37

Felkeltette az érdeklődésemet ez a hajtás. Mekkora a kerékátmérő, a szokásos 5,6mm, vagy kisebb?

IST 2014.04.15. 11:10:07

Momentán nem tudom lemérni, de az itt látható rajz alapján:
www.ebay.com/itm/Tomytec-TM-LRT02-Powered-Motorized-Chassis-N-scale-/360892475957?pt=Model_RR_Trains&hash=item5406de2a35
a forgóvázakban a tengelyek 12 mm-re vannak egymástól, a két kerék között bőven van hely, ami 5,6 mm-nél nem így lenne, szóval kisebbnek kell lennie.
De majd lemérem és megírom.

IST 2014.04.15. 11:12:09

@LököttZsiráf:
A járművezető annyira meglepődött, hogy az elmúlt hónapok utasnélkülisége után valaki felmerészkedett a peronra, hogy rutinból elfelejtette meghúzni a féket.
Várhatóan a következő hetekben egyre többen lesznek, így éppen itt az ideje kiképzésre küldenem a villamosvezetőt.