Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Az újszülött első órái - teszteltem a debreceni kettes villamost

2014.02.27. 13:40 Btx

Belyegkep.jpg"Már csak egyet kell aludni" - tegnap este valószínűleg sok debreceni háztartásban kívántak ezzel a mondattal jó éjszakát a szülők gyermekeiknek - az izgalom pedig nem volt véletlen, hiszen ma indult meg a közlekedés a Cívisváros új villamosvonalán. Én bő egy hónappal ezelőtt már bejártam ezen viszonylat egy részét, azonban forgalom akkor még nem volt rajta. Ezért úgy döntöttem, ha tehetem a megnyitóra is le fogok utazni és az elsők között próbálom ki a CAF járgányait. A DKV honlapján egy héttel ezelőtt tudtam meg a hírt, február 26.-án indulnak el a szerelvények így kivettem egy nap szabadságot és ma reggel útnak indultam.

Mivel nem vagyok egy koránkelős típus a 7:29-es Bereg IC-t néztem ki magamnak,  melyen nem volt túl nagy tömeg, a vágányzár(i menetrend) ellenére pedig pontosan érkeztünk meg Debrecenbe. Leszállás után vettem két vonaljegyet, majd a Kossuth tér felé indultam ahol már negyed órája ment a hivatalos megnyitó ceremónia. Amikor odaértem épp Kósa Lajos, a város polgármestere beszélt. Elmondta, hogy köszöni a segítőknek az együttműködést, a bírálóknak a kritikát, meg két napja kaptak 825 millió forintot az önerő alapból ami csökkenteni fogja a projekt költségeit, majd pedig búcsúzott: "Használjuk a villamost!".

Ceremonia.jpg

De még mielőtt neki indultunk volna, Jesus Esnaola, a CAF vezérigazgatója is mondott pár szót és megköszönte a rengeteg segítséget amit a próbák során kaptak valamint hogy a típus megkapta a használatba vételi engedélyt. Ezután pedig tényleg nem maradt más hátra, mint amit a város első embere mondott, használjuk a villamost. És itt kezdődtek a gondok...

A téren ugyanis hat villamos állt, ebből kettő a VIP-vendégek számára volt lefoglalva, viszont akkora volt a tömeg, hogy a másik négy pillanatok alatt megtelt (itt még a ceremónia alatt látható a nagyállomáshoz legközelebb eső kettő):

Ter.jpg

Ezek elkezdtek szépen lassan csordogálni egymás után (három a Doberdó utca irányába három pedig a Petőfi tér felé), viszont a nagy érdeklődés miatt esélytelen volt felszállni az időközben a Nagyállomásnál megfordult járatokra. A másik irányból pedig jó időbe telt, mire megjött az első. És ha mindez még nem lenne elég, a reggel kettévágott egyes viszonylat is visszatért a közös szakaszra az ünnepség után, így jó kis tumultus alakult ki a Kálvin tér és a Petőfi tér között:

Ket_KCSV.jpg

Én közben szóba elegyedtem egy nénivel, aki csak egy megállót jött de nagyon tetszett neki a villamos én meg voltam olyan jó fej, hogy csináltam róla egy képet az egyik járgánnyal és extra jófejségként még a számomat is megadtam neki, hogy el tudja küldeni az e-mail címét, amire továbbíthatom neki ezt a fotót (hozzájárult, hogy felhasználhassam):

Neni.jpg

Amikor elköszöntem tőle kellemes kikapcsolódást kívánt amire - ekkor még úgy tűnt - minden adott volt: jó idő, jàr a vili is, lehet fotózni meg utazgatni.

Így bementem kajálni a Debrecen plázába - ami előtt épp az egyik VIP-vendégeket szállító villamossal találkoztam szembe:

VIP.jpg

 A létesítmény mosdója évekkel ezelőtt még tip-top volt, de most már kezd lesüllyedni a Westend szintjére és az éttermek közül is bezárt egy pár - látszik, hogy (már) nem ez az egyetlen pláza Debrecenben. Én pedig majszolva az ebédemet abban bíztam, hamarosan megtöltik járművekkel "a két hármas egység" közötti lyukakat én meg csinálhatok jó sok képet meg szétvillamosozhatom az agyamat. Ere szokták mondani, ahogy azt Móricka elképzeli... A füves szakaszon még nem kellett sokat várnom:

Fuves.jpg

Fuves_2.jpg

Azonban ezért a panelházas képért már majd 15 percet:

Panel_1.jpg

Nem baj, legalább megnéztem, ahogy a Dózsa György Általános Iskolából kizavarták a gyerekeket a jó idő örömére tesi órán körbefutni az objektumot. Majd tovább indultam és láttam, bizony nincs még minden, a villamoshoz kapcsolódó beruházás kész - de a polgármester szerint nem marad félbe semmi:

Jarda.jpg

Majd megint negyed óra várakozás a malomparkos képekért:

Malompark_1.jpg

És mivel időm mint a tenger, megtanultam repülni, hogy ilyen szép felülnézeti képeket is tudjak csinálni nektek:

Malompark_2.jpg

Utána pedig másfél órát suhogtattam szárnyaimat a lakótelep fölött ezért a képért (igazából a szánkódombra mentem fel...):

Szankodomb_1.jpg

Ugyanis vagy a nap nem sütött vagy a villamos nem jött fél óráig. Mire ez sikerült  már fél három volt. De ezalatt legalább volt időm megfigyelni, milyen lakótelepet is fed le ez a villamos:

Panellakotelep.jpg

És a tök üres buszokat, amik vasárnapig még járnak, lévén legyen idejük az embereknek átszokni, de szerintem tök fölösleges lenne, ha ma járt volna rendesen a villamos, mert ma mindenki azzal akart menni:

Szankodomb_2.jpg

Engem meg mivel szorított az idő folytattam utamat a Doberdó utca fele. Itt még volt villamos:

Bolyai.jpg

Itt már megint csak az üres utca:

Thomas_Mann.jpg

Aztán jött megint egy, viszont a vonal elágazásánál - amit mindenképp meg akarok mutatni nektek lévén körjáratról van szó - megint semmi:

Bekessy_Bela.jpg

 Kb. 15 perc múlva a végállomás utáni ívben:

Kanyar.jpg

Ez pedig a Doberdó utcai "intermodális csomópont" - több buszjárat és a villamos végállomása:

Doberdo_1.jpg

Utóbbival még szebb lett volna és erre nem is kellett sokat várnom:

Doberdo_3.jpg

Ugyanis megint az a hullám jött, amikor egymás után mentek. Fel is szálltam a következőre és kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen a nagyállomásig mentem. És most ejtenék néhány szót magáról a villamosról. Csendes! Nem bánom, ha Budapesten az egyes vonalán is ilyenek fognak járni. Keréklaposodás szerintem itt is van (legalábbis ugyanolyan hangot hallottam nem is egy járműnél, mint az Alstom metrójánál). Az illesztésekkel itt is van gond:

Burkolat.jpg

És egy másik villamosban ugyanez a műanyag fedél menet közben még mozgott is. Ami viszont nekem mint számbuzinak hiányzott: a beltérben (középtájt álltam) nem láttam az egyes járgányok azonosítóját. Egyébként így néz ki belülről:

Belbecs.jpg

Érdemes megnézni mennyivel szélesebbek ezek a villamosok a pestieknél! Az Index videóriportja szerint 35 centivel. De az ICS-hez viszonyítva tényleg! Simán elfér a dupla üléssor és közte a folyosó. És az egyes viszonylaton, ahol KCSV-k járnak akár hárman is állhatnak két szék között, kapaszkodó is ennyi van (update: este elnézve az egyesen a Tátrákat már nem tűnik annyira szélesnek). A kárpit anyaga elég durva pl. a Mercedes-Citaro-k belteréhez hasonlítva. Műanyag kapaszkodók vannak a fémen ami jó az alacsony embereknek. Nálunk az Alstomokba még csak most kezdik beszerezni ezeket... A villamos kijelzői szépek, de ezekkel is van még gond (már fentebb is látszik meg itt is):

Kijelzo.jpg

Az utastájékoztatás működik a megállókban, de nem GPS-alapú, hanem az előre megszerkesztett menetrend alapján szolgáltat információkat:

Utastajekoztatas.jpg

Eleinte még azt hittem figyeli a járművek mozgását és vártam a Kossuth téren 2 percet fotó céljából de amikor három perc múlva ránéztem és ötöt írt - a villamos meg sehol - már tudtam, valószínűleg előre megadott időpontok alapján számol vissza. A másik hiba amit ezzel kapcsolatban találtam: a közös szakaszon gyakran ugyanannyi várakozást ír mindkét viszonylatra ami fizikailag lehetetlen azokon a helyeken, ahol egy lámpaperiódus alatt csak egy villamos mehet ki.

Ez pedig az immáron közös villamos-végállomás (se az egyes nem várakozik hosszabb ideig az Egyetemnél, se a kettes a Doberdó utcánál) - és egyben mai fotó-túrám végállomása:

Nagyallomas.jpg

Ezután nosztalgiáztam egy kicsit (hiszen 1998 és 2003 között a városban tanultam) és végigmentem az egyes viszonylaton. Majd pedig - mivel másfél órám volt még a vonat indulásáig - felszálltam a kettesre, hogy járművel is teljes egészében beutazzam. A Doberdó utcánál leszálltam egy kicsit levegőzni, mert két kisgyerek ült azokon a székeken, amik felett álltam és az egész utat végigrendetlenkedték - szükségem volt arra, hogy kicsit kiszellőztessem a fejemet. A Nagyállomáson ugyanis - amikor indultunk láttam bejönni egy CAF-villamost - így abban bíztam, 10 percen belül jönni fog. Sajnos nem így történt, így visszafele kénytelen voltam a 32-es busszal menni, amit 400 forintom bánt (sofőrnél vett jegy). A kettes villamos ugyanis vasárnapig ingyen van, felszálláskor emlékjegyet osztogatnak a DKV hostess-ei (nem is az extra jegyen van a hangsúly amit megvettem, hiszen az egyes villamoson való utazásomkor is kellett kettő, hanem azon, hogy pénztárban olcsóbban hozzá tudtam volna jutni csak a nagy sietségben nem volt rá időm). Viszont így komplett kollekcióm van a közlekedési társaság jegyeiből (felülről lefelé: az emlékjegy, a pénztárban, majd a járművezetőnél váltott jegy):

Jegyek.jpg

A visszaút így szimbolikus jelentőséggel is bírt számomra mert nekem Debrecenben ez volt a kedvenc buszvonalam, egyetemista koromban hobbiból is utaztam rajta és mivel március 3.-tól megszűnik ez így volt a nagy könyvben elrendelve. Összességében jól éreztem magam Debrecenben és az emberek is nagyon közvetlenek voltak - nem együkkel szóba elegyedtem és megbeszéltük ki mit gondol a villamosról. A vonal nekem összességében tetszik, a járművek is jók, én mindenkinek a 4-6-oson a Combino-kat meg az Alstom-okat hoztam fel példának: mindegyikükkel voltak eleinte gondok de mára már (többé - kevésbbé) az összes megbízhatóan üzemel. A debreceni kettes villamosra is ez vár és remélhetőleg fél éven belül már minden probléma nélkül fogja szolgálni a cívisvárosiakat. Néhány kimaradt kép a végére:

Varoshaza_1.jpg

Varoshaza_3.jpg

Szankodomb_3.jpg

Szankodomb_4.jpg

Szankodomb_5.jpg

Boszormenyi.jpg

Doberdo_2_1.jpg

Varoshaza_2.jpg

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr125834217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.02. 00:56:57

"nem együkkel szóba elegyedtem és megbeszéltük ki mit gondol a villamosról."

- Mit gondolnak? Mit gondolsz?
süti beállítások módosítása