Végre megjelent a Just Trains kiadásában a kb. másfél éve beharangozott és igen-igen sokat ígérő újabb pálya a Train Simulator 2013 programhoz (ami időközben Train Simulator 2014 névre keresztelődött át). Jelen add-on azért is okozott nagy várakozást a vasúti szimulációs programokat kedvelők körében (nálam egészen biztosan így volt), mert az első olyan hivatalos kiegészítő az említett alapprogramhoz, amelyben három országot összekötő vasúti hálózaton közlekedhetünk egy pályán belül. Ez két ok miatt is hiánypótlónak számít. Akik ismerik a most már TS 2014-et azok biztosan tudják, hogy a hozzá készített hivatalosan megjelenő (tehát fizetős) kiegészítők zöme brit és amerikai témákat dolgoz fel mind a pályák, mind a gördülő állomány tekintetében, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy egyre több német téma is napvilágot lát, de arányaiban nézve messze az USA és a UK vezet. Másrészt tudomásom szerint osztrák pályákat (természetesen még mindig a hivatalos, ergo fizetős kiegészítőkre gondolok) még nem dolgoztak fel ehhez a programhoz és svájci is csak egy van (SBB Route 1 Landquart-Pfäffikon), amit ráadásul arany árban adnak a többi hasonló vagy jobb minőségű kiegészítőhöz képest, viszont így még ha csak durván tizenöt kilométer erejéig is, de jelen pályánkon belekóstolhatunk egy kis svájci vonatozásba is. Akkor utazzunk is egy kicsit!
Ausztria
Maga a pálya összesen 120 km szakaszt foglal magába, amelynek durván a 85%-át az osztrák terület fedi le. Tehát fogalmazhatunk úgy is, hogy e három ország kiegészítő valójában egy osztrák pálya fűszerezve egy csipetnyi Svájccal és Németországgal. Természetesen ez semmit nem von le az értékéből, sőt mint említettük éppen ez a pozitívuma, van végre egy osztrák pályánk is, ami a St. Anton am Arlberg és Lochau közötti igen változatos szakaszt dolgozza fel, ami több mint 100 km-es távot jelent. A pálya szerintem lenyűgöző, rengeteg egyedi objektumot és majdnem minden olyan elemet tartalmaz, ami szükséges egy változatos vonatozáshoz. Van itt 13 km-es alagút szakasz (a hegyvidéki szakasz része), 23 km egyvágányú felszíni hegyvidéki szakasz az osztrák Alpok vonulatai között, és nagyobb sebességet lehetővé tevő síkvidéki rész is. Mielőtt bárkit is elriasztana az elsőre, sőt másodikra is egy kicsit soknak tűnő alagút megléte, azt rögtön megnyugtatom, ennél a kiegészítőnél végre normális fény-árnyék effektek vannak az alagutakban, ami a valósághoz közelebb álló benyomást kelt és jelentősebben birizgálja receptorainkat, azaz végre nem unalmas egy alagútmenet. Egyébként érdemes összehasonlítani ezt a London-Faversham High Speed Route vonatkozó részeivel, ahol még az előbbinél is hosszabb alagutak alkotják a feldolgozott szakasz igen tekintélyes hányadát, ahol gyakorlatilag a vaksötétben száguldunk, a különbség önmagáért fog beszélni. Az alábbi képek említetteket próbálják láttatni, amelyek egy Taurus villamos mozdony vezetőállásából készültek, mely jármű nem tartozéka a pályának, azt külön kell beszerezni, de erről majd később.
A felszíni hegyi szakasz, ami Langen am Arlberg és Bludenz között halad durván 27 km hosszan egyszerűen lenyűgöző. Itt aztán tényleg nem lehet unatkozni: szűk ívek, fölénk magasodó hegyoldalak, igen mély szakadékok, melyeket útközben egy jó pár, mára már bezárt állomás és megállóhely nosztalgikus képei törnek meg, melyekből e szakaszon összesen öt van és lemodellezésre is kerültek: Wald am Arlberg, Dalaas, Hintergasse, Braz és Bings. Ezeken túljutva Bludenz-től megnyúlik a pálya és gyakorlatilag Lochau-ig kétvágányú relatíve nagysebességű vonalon, ami 120-140 km/h sebességet jelent, vezethetünk a célállomás felé. Fontos kiemelni, hogy az osztrák jelző- és biztosítórendszer, ami ugye a némethez hasonló Indusi alapú teljesen rendben van és megfelelően működik. Következzen egy pár kép az Alpokból.
Németország
A német pályarész nagyon rövid, alig 6 km, viszont annál érdekesebb és különlegesebb. Ugyanis itt még klasszikus alakjelzők mutatják az éppen aktuális forgalmi jelzéseket, amelyek lenyűgöző részletességgel vannak modellezve és egyre inkább ritkaságszámba menő látványt/élményt nyújtanak a helyüket gyakorlatilag teljesen átvevő fényjelzős technológia miatt. Ez a klasszikus vasúti környezet érdekes kontrasztot mutat a pálya többi szakaszán mutatkozó modern jelzőberendezésekkel, viszont pont ezáltal színesíti tovább és teszi változatosabbá a kiegészítőt. A német rész két megállót foglal magában a bodeni tóba benyúló kis szigetecskén található Lindau főpályaudvar és a 2,6 km-el odébb található Reutin teherpályaudvart. Nézzünk néhány képet a festői szépségű Lindau-ról, a világítótoronyról, illetőleg a patinás pályaudvarról.
Svájc
Mint korábban említettük a svájci szakasz sem túl hosszú, durván 15 km, ami a badeni tó déli, svájci oldalán húzódik St. Marghreten és Rorschach között összesen négy megállóval. A szakasz relatíve nagy sebességű 80-130 km/h között lehet haladni, amelynek végállomása a szintén a tó partján épült Rorschach.
Összesen 10 küldetést mellékeltek a pályához, ami a mennyiségen kívül minőségben sem okoz csalódást. Az első kettő magával a pályával ismertet meg bennünket útközben rövid leírásokat adva a fontosabb megállókról, a határszakaszokról, elágazásokról stb. Ezen kívül a hagyományosnak mondható juss el A pontból B pontba feladatokon kívül tehermozgatásban is részt vehetünk, valamint nagyon változatos, már-már túlontúl nehéznek mondható, elképesztő forgalmi szituációkat felvonultató küldetésben is. Szégyen vagy nem, de nekem úgy kb. ötödjére sikerült hibátlanul teljesíteni az egyiket úgy, hogy a menetrend is tartva legyen. Mindenkinek ajánlom, aki ki akarja próbálni magát, mint profi mozdonyvezető: minden megállónál kitérőbe irányítanak, ahol nagyon figyelni kell a PZB-re és sebességkorlátozásra; fekve maradt szerelvény a nyílt pályán, ezért egy szakaszon helytelenben vezetés sebességkorlátozással; a vasúti pályára tévedt szarvasmarhacsorda miatti sebességkorlátozás, és mindez alkonyatkor, korlátozott látási viszonyokkal. Nagyon tudom ajánlani. Aki tehervonatozni szeret azok számára is van 2-2 küldetés készítve. Egyszóval van miből válogatni.
Összegzés
A Three Country Corner Route kiegészítő számomra nem okozott csalódást sem látványban, sem szimuláció tekintetében. Ez utóbbit a szerintem korrektül megépített és működő ország-specifikus jelző- és biztosítóberendezések is szemléltetik, de hát ez a minimum, amit elvárunk. Ehhez kapcsolódva meg kell említeni a kiegészítőhöz mellékelt több mint korrekt kézikönyvet, amelyben nagyon részletesen mutatják be a három ország vasúti jelzőberendezéseit, a jelzésképek jelentéseit. Ez mindenképp dicséretes. Mégis, valamilyen hiányérzet marad az emberben, még akkor is, ha nem akarunk hibát keresni vagy találni benne pusztán csak élvezni a játékot. De emellett nem lehet elsiklani még akkor sem, ha ezt a kiegészítőt független fejlesztő készítette (egyébként kalap le a teljesítményen), hiszen már annyi és olyan sűrűséggel érkeznek ehhez az alapprogramhoz add-on-ok, hogy bőven akad összehasonlítási alap mind színvonal, mind koncepció tekintetében.
A probléma, hogy nem mellékeltek semmilyen autentikus járművet (mozdony, motorvonat, személykocsik stb.) a pályához, csak az alapprogramban megtalálható német gépekkel lehet közlekedni, elsősorban a 101 és 143-as sorozattal, ami rendkívüli módon kiábrándító és rendesen hazavágja a vezetési élményt. Persze tudjuk, hogy a JT új járművek nélkül szokta kiadni az új TS kiegészítőket (ellentétben ugye az RSC-vel), viszont ez a pálya specifikusságánál fogva egyszerűen követeli az autentikus járműállományt. Igaz a kiegészítő bejelentésekkor még együtt reklámozták egy hozzá készülő Taurus kiegészítő csomaggal, ami viszont 1-2 hónappal a pálya megjelenése előtt egyik napról a másikra eltűnt a honlapról. Hova lett? A HRQ-tól mindenesetre és szerencsére beszerezhető egy Taurus mozdonycsomag (most már a Steam-ről is, de csak egyféle MRCE fekete festéssel), amit jómagam is megtettem és amellyel teszteltem a pályát is. Miért fontos ez? Azért, mert valódi vezetési élmény és a pálya hangulata csak így fog átjönni: egy a kiegészítő vonatkozásában autentikus, jól megépített járműállománnyal, amilyen az említett Taurus is, ahol rendesen működik többek között a PZB, Sifa, AFB, járműbeüzemelés stb. stb. Aki csak az említett BR 101-el vezet, az hamar ráun és csalódni fog, kivéve ha el tud vonatkoztatni a vezetett járműtől. De vajon lehet-e elvonatkoztatni? Igen, csak nem érdemes.
megj.: a railworks-austria.at oldalról ingyenesen tölthető le különböző osztrák gördülőállomány, amelyekkel szintén érdemes kipróbálni a pályát (azt azért tegyük hozzá, hogy ezek nem annyira jó minőségűek, mint fizetős társaik, de hát ingyen vannak).
Értékelés
7
Ami tetszett:
- három ország vasúti közlekedése
- autentikus vasúti jelző- és biztosítórendszer
- az osztrák hegyi vasút
- jól kidolgozott és kellő számú szcenárió
- kézikönyv
Ami nem:
- nincs autentikus járműállomány
- sokat kellett várni rá
Utolsó kommentek