Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Ahol kétszer kel fel a nap

2013.05.29. 10:52 Tastam

20.jpgAz évente szokásos erdélyi kirándulásunkat az idén Torockóra szerveztük. Már sokat hallottunk erről a csodálatos környezetben fekvő festői településről, úgy éreztük, épp ideje, hogy első kézből is szerezhessünk róla benyomásokat. Igyekeztünk az útra alaposan felkészülni. Megtudtuk, hogy Torockón az év bizonyos reggelein kétszer kel fel a nap, valamint azt, hogy a középkortól egészen a múlt század elejéig a környék bányáiból hozták felszínre, majd Torockón dolgozták fel Európa legjobb minőségű vasércét. Azt is megtudtuk, hogy a vasérc mellett aranyat és ezüstöt is bányásztak, de kiderült, hogy a torockóiak a vasolvasztás és az aranycsinálás mellett pénzhamisítással is foglalkoztak. Azt pedig már eleve tudtuk, hogy a hasonló nevű patak mentén fekvő települést nem érinti az acélországút.

Ez persze nem olyan nagy tragédia, hiszen amikor a kultúra mellett némi vasúti levegőt is magunkba kívántunk szívni, nem kellett messzire mennünk. A szomszédos völgyben húzódik ugyanis a Kolozsvár - Tövis vaspálya, a kétvágányú, villamosított vonalon több Magyarországról érkező, illetve oda tartó nemzetközi vonat is közlekedik. Vagyis kis találékonyság és megfelelő szervezés mellett gyönyörködhettünk valamelyik romániai vasúttársaság csodamasináiban is. A megállapításban nincs túlzás, hiszen a romániai vaspályákon, hála a különböző és nagyszámú használtjármű-beszerzéseknek, Európa talán legtarkább járműállományára csodálkozhat rá a vasútrajongó.  Ezen elgondolások alapján végül május 24-én, pénteken felkerekedtünk, hogy felkeressük ezt a vidéket.

21.jpg
Odaútban a megszokottól eltérő útvonal alkalmazása mellett döntöttünk, amikor Nagyváradon nem a Királyhágó, hanem a Déva irányába mutató tábla jelzését követtük. A bihari nagyvárostól elég hosszan vaspályával párhuzamosan haladtunk, azonban az egykori Nagyvárad–Belényes–Vaskohi HÉV vonalának nagy részén hosszú idő óta nincs vonatközlekedés. A pályát ugyan nem szedték fel, de benőtte a növényzet. A képen a helyiérdekű vasút 1887. november 14. megnyitott, Szombatságból (Sâmbăta) Bihardobrosdra (Dobrest) vezető szárnyvonalon fekvő Szombatsági őrház  megállóhely maradványai láthatók.
22.jpg
Nem irigylem a környék lakosságát: a közeli nagyvárosba, Nagyváradra vezető közút katasztrofális állapotú, a vasút pedig nem jár. Szombatság után kissé eltávolodtunk ugyan a sínpártól, de amikor Belényes városnál ismét a közelébe kerültünk, a sínek fényesnek tűntek még ha a pályatest kissé elhanyagolt állapotban leledzett is. Több helyen tehervagonokat is láttunk, vonatot azonban itt nem sikerült megpillantani. A következő helyszín a Vaskohtól (Vaşcău, de a helyiek egyszerűen csak Coh-nak titulálják) nem messze elterülő Halmágycsúcs (Vârfurile), ahol egyszercsak a Regiotrans vasútvállalat szerelvényével találtuk szembe magunkat.
23.jpg
Halmágycsúcs erdőkkel övezett pompás környezetben elhelyezkedő, gyönyörű indóházzal rendelkezik. Egyetlen hátránya, hogy a falutól elég messze található, ezért személyforgalma nem lehet túl nagy. Az íves elrendezésű, öt sínpár alkotta vágányzat mozgalmas előéletre enged következtetni, több ipari jellegű épület maradványai láthatók a pályaudvar területén, illetve közvetlen közelében. Forgalmista teljesít szolgálatot, aki egymaga látja el a váltókezelő teendőit is. Ott-jártunkkor vonatkeresztezés volt, sőt felszálló utasok is akadtak, akik azonban valamennyien a helyben működő pályafenntartási telep dolgozói közül kerültek ki.
24.jpg
Következő megállónk Brád (Brad) városkában volt. Az első vonat 1896. december 6.-án futott be állomására, mely egyébként az 1893-ban létrejött az ACsEV (Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak) keleti végpontja volt. Palotának is beillő, ma sajnos nagyon rossz állapotban látható felvételi épületét csak részben használják, illetve lakják. Az állomás igen elhanyagolt előterében több háromsínes vágány jelzi, hogy itt egykor keskeny nyomközű vasút is működött, illetve bizonyos napokon működik ma is. A fotózással nem árt vigyázni, a mi ténykedésünket az út túlfelén elterülő laktanya udvarából árgus szemek figyelték, de gond ebből nem adódott.
25.jpg
Célállomásunkat, Torockót (Rimetea) a legjobban, mintegy 5 km-re a Torda (Turda) és Abrudbánya (Abrud) közti vasút közelítette meg, utunk utolsó szakaszát ezzel párhuzamosan tettük meg. Bár a google-térkép rendületlenül mutatja a vonalat, a 760 mm-es nyomközzel megépített mocăniţă (kisvasút) nem közlekedik: a mintegy 90 km-es hosszúságú vonalon 1998-ban szűnt meg a forgalom. Azonban romániai szokás szerint nem bontották el, így megörökíthettük ezt a Posága patakot átívelő hidat Alsópodsága (Poşaga de Jos) község határában. Innen már hamarosan szállásunkra értünk, ahol csorbával, töltött káposztával és nem utolsó sorban kényelmes ággyal vártak minket.
26.jpg
Másnap reggeli után útitársaink kívánságára Kolozsvárra indultunk, Torda felé haladva egy darabig ismét a kisvasúti vágányt követtük. Szinte minden megmaradt, nemcsak a sínpár, hanem a hidak, alagutak és természetesen az épületek is, különböző állapotban. A volt őrházak, indóházak némileg jobb helyzetben vannak a különböző műtárgyaknál, hiszen ezek többségét lakják, vagy egyéb célra hasznosítják. Az egyik legjobb állapotú épület a volt sinfalvai (Corneşti) állomás, amelyet gazdája azt remekül karban tartja. A birtokot egy kecske őrizte, mégpedig igen jól, ezért az épületet csak az Aranyos (Arieş) folyón átvezető hídról tudtuk megörökíteni.
27.JPG
Kolozsvárra csupán "kutyafuttában" ugrottunk be, mivel aznapra más volt a fő programpont. Ezt így megtenni - véleményem szerint - hiba volt, e városra egy egész napot rá kellett volna áldozni. Sajnos ma már szinte semmi nem emlékeztet arra, hogy itt egykor minden "piros-fehér-zöldben állt": néhány emléktáblán kívül magyar feliratot nem látni. Viszont hallottunk magyar szót - nemcsak turisták szájából - és a székesegyházban valamennyi táblán az anyanyelvünkön írt szöveg áll az első helyen. Hogy kis sínen közlekedő járművet is mutathassak, lekaptam ezt a villamost, melynek többi kolozsvári kollégájával egyetemben rendszáma is van.
28.JPG
A környék legérdekesebb természeti képződménye és egyben legnagyobb turista-attrakciója a tordai hasadék. Már régi vágyam volt, hogy megtekinthessem ezt a mindössze két kilométer hosszú sziklaszorost, mely viszonylag rövid ugyan, de annál megkapóbb. A Hesdát patak szűk völgyét övező két, helyenként a háromszáz méteres magasságot is elérő függőleges mészkő alapú sziklafal árnyékában állva az ember ráébred saját kicsinységére. A sziklafal oldalába vájt, nehezen járható ösvény végigjárásával elment az idő, a hasadéktól már a szállásunkra indultunk. A nap lezárása tárkonyos pityókaleves és puliszkával tálalt pörkölt volt.
29.JPG
Második torockói napunk a vendéglátó falu megismerésével kezdődött (séta a település utcáin, múzeumlátogatások, majd némi souvenir-beszerzés), majd Tordára utaztunk. Ott a régi sóbányát kerestük fel, a hatalmas földalatti üreg egyedi hangulatát élvetve jól elment az idő. Amint visszatértünk a felszínre, eleredt az eső és különböző intenzitással, valamint kis jéggel spékelve közel háromnegyed óra hosszan tartott. Tordára nem mennek be a személyvonatok, ezért, hogy végre CFR-t is lássunk, átmentünk a szomszédos Aranyosgyéresre (Câmpia Turzii). A képen az állomás mellékvágányán álló remotorizált 92 53 0841 019-8 psz. Dácsia látható.
30.JPG
A menetrend tanúsága szerint odaérkezésünk előtt öt perccel ment el a vonat, a következő pedig szűk háromnegyed óra múlva volt esedékes. Ellenben a peronon meglepően sokan várakoztak, ezért úgy döntöttünk, néhány percet még várunk, mielőtt tovább indulnánk. Nem is csalódtunk, hamarosan egy késett vonat egyre közeledő kürtölését hallottuk meg. Ugyanakkor a Boci-boci-tarkához hasonlatos CFR-szignál is felharsant, majd a hangos bejelentette a Tövisről (Teiuş) Kolozsvárra tartó személyvonat érkezését. Ez pedig nem volt más, mint a román vasút 58-0205-3 pályaszámú, Franciaországból használtan beszerzett villamos motorvonata.
31.JPG
Miután az "Ezüst villám" elhagyta Aranyosgyérest, mi is továbbálltunk a nem túl bizalomgerjesztő alakokkal teli környékről. Torockó irányába indultunk, de a szállásadó településen áthaladva a szomszédos Torockószentgyörgy (Colteşti) határában álltunk meg, ahol Erdély egyik legimpozánsabb várának maradványai találhatók. Az erődítményt a Thoroczkay-ak a XIV-XV. században emelték, pusztulását - mivel a tulajdonos család támogatta a Rákóczi-felkelést - osztrák ágyúgolyók okozták 1704-ben. A Havas patak lapályából 200 méterre kimagasodó sziklák tetejéről pompás kilátás nyílik a környékre. Az eseménydús napot este ízletes karalábéleves és malacsült koronázta meg.
32.jpg
A harmadik - s egyben utolsó - napunkon Nagyenyed (Aiud) felé startoltunk. A kellemes hangulatú városka történelmi központja kissé lerobbant állapotban van, mivel a lakosságnak munkát adó nagyüzemek egy része megszűnt, s emiatt a polgármesteri hivatal kasszája üres. Viszont az utcákon hallani magyar szót és számos magyar emléket is találni az ódon falak között. Állomása a Romániában megszokott állapotokat tükrözi, de a pénztárcsarnokban álló kávéautomata az általános 1,50-nel szemben 1 lej ellenében adja az itókát. A pályaudvart üresen találtuk, ezért tovább indultunk és inkább a nyílt vonalon kerestünk fotózásra alkalmas helyet.
33.JPG
Miután a fenti képen látható motorvonat - meglepően nagy sebességgel - elrobogott, úgy gondoltuk, mi is folytatjuk utunkat. Csakhogy keresztezve a síneket a távolban valami pirosat láttunk, néhány méter haladás után meg is álltunk. Nem is ért csalódás, egy tehervonat élén ugyanis a DB Schenker Romania egyik Ludmillája érkezett elénk. E járművek mindig a régi, szép időket juttatják az eszembe, amikor az egykori kelet-Németországban gyönyörködhettem eme jószágokban, viszont itt, és Magyarországon is - ahol a GYSEV jóvoltából van a sorozat néhány példánya jelen - számomra kissé idegenül hat a látványuk. Miután az irányvonat eltávozott, mi is indultunk tovább.
34.jpg
Következő állomásunk Gyulafehérvár (Alba Iulia) volt. Érkezésünkkor a város pályaudvarán éppen vonatcsoport volt: a Regiotrans motorvonata után befutott a már látott Ludmillás teher, majd egy helyi személyvonat. Ez utóbbi élén végre sikerült lencsevégre kapni egy klasszikus CFR-villanymozdonyt, mégpedig a 40-0002-2-es pályaszámút. Kevéssel utána még egy magánvasúti dízelmotorvonat érintette az állomást (még szerencse, hogy a vágányok felett ott feszül a felsővezeték). Ezután városnéző sétára indultunk, azonban a példásan helyreállított várban már kevesebb szerencsénk volt, sétánkat jókora eső szakította félbe.
35.JPG
Miután az égi áldás annyira elcsendesedett, hogy nem fenyegetett a bőrig ázás veszélye, elindultunk vissza Torockóra, ám útközben még tettünk egy kis kitérőt a tövisi állomásra. Románia egyik legnagyobb rendezőpályaudvara található a kisváros peremén hatalmas és attraktív indóházzal. Vonatot nem sokat láttunk, ám a  felvételi épület előtti, szűk két héttel korábban felavatott "Parcul Feroviar"-ban (vasúti park) két kiállított járművet pillantottunk meg. Az újra és újra eleredő esőben hamarosan ismét útra keltünk, hogy elfogyaszthassuk utolsó torockói vacsoránkat, amely nem volt más, mint finom zöldborsóleves és töltött karalábé.
36.jpg
A következő reggel ismét borúsan kezdődött. De talán jobb is így, hiszen nehezebb szívvel hagytuk volna ott Torockó lebilincselő környékét és barátságos vendéglátónkat. Még egy utolsó gyors bevásárlás, búcsúpillantás a falu fölé tornyosuló komor Székelykőre és indulás haza! Vasút közelébe először Bánffyhunyadnál (Huedin) kerültünk, ahol rövid pihenőt tartottunk. Kalotaszeg központjának állomásán a korábban általunk már kipróbált kávéautomata sajnos eltűnt, így szomjasak maradtunk, ám tíz perc várakozás után befutott a Brassóból Budapestre tartó Hargita nemzetközi gyorsvonat. A szerelvény élén az egyedi megjelenésűvé varázsolt 65-0950-9-es "Jimmy" állt.
37.JPG

Bánffyhunyadtól mintegy 15 km-re található Sebesvár (Bologa) település. Területén jelentős építészeti emlékek - a kalotaszegi várak egyikének, valamint egy római erőd maradványai - találhatók, de a falu déli peremén ipari termelés is folyik. A környező hegyekben üzemelő kőbányákból kitermelt követ az itt található üzemben faragják, majd vasúti kocsikba rakják. A fővonallal hosszú szakaszon párhuzamosan futó iparvágányt már több utazásom alkalmával megfigyeltem, rajta vonatot fotózni azonban eleddig nem állt módomban. Most azonban végre sikerült: a rakodó éppen működött, a szerelvényen pedig rajta állt a mozgatását végző ipari Dácsia.

38.jpg
Sebesvár közigazgatásilag Kissebeshez (Poieni) tartozik. A két település között ömlik a Sebes-patak a Sebes-Körösbe, a torkolat feletti magaslaton őrködik a már említett vár. A kőbányát kiszolgáló iparvágány kiszolgálását a kissebesi állomás végzi, így itt állandóan láthatunk nyitott, vagy különleges, kőszállításra kialakított tehervagonokat. Kis szerencsével mozdonyt is megpillanthatunk valamelyik mellékvágányon, mint ahogy most is történt. Az egyik váltóállító központtal szemben egy szokatlan megjelenésű "Sulzer" várta a következő bevetését, a piros-fekete 60-1659-3 a Transferoviar Group társaság színeit viseli.
39.jpg
Nem akartunk nagyon későn hazaérni és az idő sem volt a legpompásabb, ezért a visszaúton hosszabb tartózkodást sehol nem iktattunk be. Körösfeketetó (Negreni) határában is csupán étkezés céljából tartottunk egy mintegy negyedórás pihenőt, arra azonban ügyeltünk, hogy a vaspálya itt se legyen nagy messzeségben. A döntés helyesnek bizonyult: a távolban ugyanis hamarosan feltűnt egy közeledő személyvonat. Számomra újdonságként hatott a TFC (Transferoviar Călători) társaság Hollandiából vásárolt, de német építésű, DH2-es sorozatú motorvonatainak egyike, mivel ezt a típusú járművet még nem ismertem.
40.jpg
Ha már Nagyvárad is útba esett, kilátogattunk a pályaudvarára. A nagyállomás (Gara Centrală Oradea) szinte a szemeim előtt szépült, újult meg, hiszen amikor először jártam ott, egy lepukkant, közel romos létesítmény fogadott, napjainkban pedig egy európai színvonalú állomásra futnak be a Budapest, Temesvár, vagy Kolozsvár felől érkező vonatok. Most a CFR 76-1457-1-ese kötötte le a figyelmemet, hiszen a DH2-eshez hasonlóan ilyen sorozatú motorvonatot sem láttam korábban.
Ezzel erdélyi kirándulásunk véget is ért, Nagyvárad után nem sokkal átléptünk a határon. Mindent egybevetve kellemes kirándulásokat tudhatunk magunk mögött, barátságos vendéglátónál szálltunk meg, ahol nagyon jókat ettünk. Ráadásul sokféle vasutat láttunk és örökítettünk meg, egyszóval ezt az öt napot eredményesnek minősítem. Az időjárás ugyan lehetett volna jobb - eső helyett napsütéses és egy kissé melegebb - de ne panaszkodjunk, hiszen járhattunk volna rosszabbul is. Remélem, máskor is eljutunk még Torockó vidékére, megnézzük, ami most kimaradt és talán átéljük, hogy kétszer kel fel a nap.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr45321620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása