Utolsó kommentek

  • Tastam: @rezgaras: Köszönöm az észrevételt, jogos. Sajnos összekevertem a dolgokat. (2019.01.16. 17:39) Kacskaringós kirándulás
  • rezgaras: Úgy tudom, a cigányzenekar Érsekújváron fogadta minden nap a Bécs-Pozsony felől érkező Orient-expr... (2019.01.16. 14:04) Kacskaringós kirándulás
  • GGy: Nekem inkább azt magyarázza el valaki, hogy ennek az egésznek mi értelme??? Fölszedik a síneket, h... (2019.01.08. 11:16) Tiszán innen, Tiszán túl
  • Lobo Marunga: @Tastam: Korrektnek korrekt a gondolatmenet, de ez még nem lenne akadálya a HÉV mozaikszó használa... (2019.01.07. 07:23) Tiszán innen, Tiszán túl
  • Tastam: @Lobo Marunga: Lehet, hogy a gondolatmenetem nem teljesen korrekt, de én azért nem szoktam a mai v... (2019.01.06. 17:05) Tiszán innen, Tiszán túl
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vendégposzt - 150 éves a finn nemzeti vasút

2012.06.01. 16:08 crash

Ma vbencus révén jutottunk vendégposzthoz. Mint az Ő példája mutatja, a vasútbarát általában nyitott szemmel jár, és ha szerencséje van, akkor találkozhat érdekes vasúti eseményekkel. Ő épp Finnországban járt nyitott szemmel.

6.png

 

Úgy hozta az élet, hogy Helsinkiben töltöttem pár napot. És ha már így alakult, nem lehetett kihagyni a Saarinen-féle Központi Pu.-t és környékét, kicsit bámulni a finn vonatokat. 

Így botlottam bele az egyik előcsarnokban kialakított installációkba, melyek büszkén hirdették: 150 éves a finn nemzeti vasút. 

A design otthonához illően (idén Helsinki viseli a design fővárosa címet) egyszerű, közvetlen, hangulatos vitrinek között lehet eljutni a vonatfogadó csarnokba. Néhány gyűjtőfogalommal fémjelezve fogták össze a vasút történetének máig tartó ívét, pl.: kezdetek-gőzvontatás, személyszállítás, villamos vontatás, a vasútüzem kellékei, pályaudvarok.. Láthatóan nem akartak többet, mint ami néhány kétoldalt üvegezett - kétoldalt tömör vitrinnel, néhány vasutas ereklyével és modellel elérhető, de azt nagyon barátságosan és könnyen olvashatóan (két nyelven) tették. 

A finn Sr2 gépek és Sm1-Sm2 motorvonatok szintén figyelemre méltóak, ahogy a tesz-vesz városos ingavonatok is, azonban róluk nemrég megjelent itt a VM-on egy jó post, úgyhogy íme néhány friss kép.

2.png

3.png

1.png

5.png

 DSC06456.JPG
 
 
Az alábbi képek mutatják, hogy a felvételek nem a Keletiben készültek - tiszta minden, sehol egy zöldséges, vagy könyvárus a peronon, és vágányokon modern vonatok várakoznak. Valahol itt kezdődik az igazi vasút.
 
7.pngDSC06454.JPG
 
DSC06451.JPG

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr434554217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gxy 2012.06.01. 17:23:36

Igényes kis kiállítás lehet, de hát megszokhattunk a finnektől, hogy általában „jól csinálják a dolgokat” ((C) East Park). Amit még ajánlhatok: Helsinkitől nem messze van Hyvinkää, és ott van a Suomen Rautatiemuseo, azaz a Finn Vasúti Múzeum:

www.rautatie.org/

Nem akkora, mint a svédeknél Gävle, de tanulságos. Többek között az is, hogy nyoma sincs leinflálódás jau magyar szokásának (nudge-nudge); döbbenetes, hogy milyen jól karban van tartva (legalábbis amikor 2008-ban arra jártam, pipecül nézett ki).

A másik érdekesség: láttam a képeken, hogy ki van téve a Hr12 makettje is. Na, a finnek ezt építették inkább a NOHAB helyett, mer' ugyan dögnehéz, kicsit kevésbé state-of-the-art, mint a NOHAB, de az építése a hazai ipart támogatja. Külön érdekesség, hogy ugyanaz a MAN-motor van benne (V8V22/30), ami az ugarra szánt NOHAB-változatban lett volna, ha.

vbencus 2012.06.02. 17:47:52

..eperárus volt különben, de tényleg hihetetlen a tisztaság.
A legmegdöbbentőbb pedig az ahogy működik mint szolgáltatás. Hogy, mi? Hát így is lehet??

felucca 2012.06.05. 15:37:36

Nagyon aranyos a széles Flirt. Az arányain nem változtattak, csak a középső "lineáris" rész x cm-rel szélesebb. Nagyon jó, éppen elrontotta a klassz arányait.

gxy 2012.06.05. 15:50:14

Szerintem a Flirt elrontását az NSB vitte tökélyre. Csak most nyáron fogom először kipróbálni, ha összejön, de odakintről már megelőzte a rossz híre: _távolsági_ forgalomra 3+2 keskeny ülést raktak egy sorba! És ez nem a Stadler hibája: ők még lebeszélték volna erről a kialakításról az NSB-t.

D.Józsi LököttZsiráf 2012.06.05. 20:29:14

Szerintem megszokás kérdése, nincs ezekkel a Flirtökkel semmi baj. A 3+2 osztás a széles nyomtáv miatt van; rég megszokott, minden elővárosi vonatot így szereltek fel.

gxy 2012.06.06. 13:13:37

@LököttZsiráf: Igen, a finneknél a szélesebb nyomtáv és a szélesebb űrszelvény mellett, _elővárosi_ forgalomban tényleg bejöhet; a 3+2 egyébként elő szokott fordulni máshol is elővárosi forgalomban.

Hangsúlyozom, elővárosi forgalomban.

A norvég űrszelvény szintén megengedi, hogy 3200mm legyen a szélesség, és pl. a BM69-ből szintén van 3+2-es kiosztású. Ugyanakkor ez a típus tényleg csak elővárosi forgalomban közlekedik. És ez a legfőbb probléma: az új Stadler (BM74) szintén kifejezetten elővárosi kialakítású utastérrel nem csak elővárosi, hanem távolsági forgalomban is jár. Képzeljük csak el, milyen egy egy 6-7 órás Oslo S-Bergen utat annyira összenyomorítva végigülni, mint egy sóher Nyanair-gépen!

D.Józsi LököttZsiráf 2012.06.06. 15:06:22

Nos, igen, a távolsági forgalom más. Muszáj leszünk letesztelni azt az Oslo-Bergen utazást, hogy tényleg olyan kellemetlen-e. ;)
Persze mint minden, relatív, hiszen éppúgy járnak Mo.-n távolsági forgalomban Flirtök is, és mondhatjuk, hogy egy-két óra hossza után bizony kemény az ülés. Akkor is, ha a "távolság" mást és mást jelent a két ország tekintetében. Nem tudom, melyik a jobb, a zajos, régi, melegben izzasztó, de kényelmes BhV, vagy a csendes-unamalas, légkondis, kemény ülésű Flirt.
Sommázva azt is mondhatjuk, hogy "ami időben jön". :) Főleg nekem, a kűfődinek'.