Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (9) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Csallóköz vasútjának nagy napja

2012.04.15. 10:16 Tastam

A Dunától északra, a mai Szlovákia délnyugati részén található Csallóköz eleddig kiesett kalandozásaink útvonalából. Pedig már rég illett volna odalátogatnunk, hisz' a Kisalföld részét képező, asztallap-simaságú vidék lakossága az 1940-es évek erőszakos szlovákosítása ellenére napjainkban is döntően magyar. Érdekesség, hogy a területet minden oldalról folyók határolják, az így létrejött "szárazföldi sziget"-et igen termékeny termőföld borítja. A tájegységnek vasútja is van, melyet két társaság egymással szemben haladva építette ki: a Pozsony-Dunaszerdahelyi hév 44 km hosszú vonalán 1895-ben, az 53 km-es Komárom-Dunaszerdahelyi héven pedig egy évvel később indult meg a vonatközlekedés. Nem sokkal később a két társaság egyesült, majd az I. világháborót követő államosítás után a Csehszlovák Vasút (ČSD) lett a vonal kezelője. Az elmúlt időszakban a szlovák vasút (ŽSR) volt gazda, a vonalon a két-három kocsis, Búvár vontatta személyvonatok mellett Studenka (a szlovák Bz) motorvonatokkal találkozhattunk. Volt itt komolyabb közlekedés, az 1980-as évek végén keletnémet gyártású, négyrészes emeletes vonategységeket örökített meg itt a jó öreg Praktikám. 2012. március 4-étől a Révkomárom – Dunaszerdahely – Pozsony vonalon a személyszállításért a cseh székhelyű Regiojet társaság a felelős. Az aznapra ígért jó időnek köszönhetően mi is megjelentünk a helyszínen, hogy a Csallóköz lakosságával együtt örülhessünk ennek a nagy horderejű változásnak.

Az út érdemi része még magyar területen, Komáromban kezdődött. A Duna közepén húzódó határon átvezető Erzsébet-híd felé haladva ugyanis észrevettem, hogy a mozdonyszín előtt egy szokatlan színezésű jármű napfürdőzik. Nosza, azonnal az állomás felé vettük az irányt, melynek túlfeléről, a kerítés mellől jó rálátás nyílt a tiritarka mozdonyra. A ČSD-eredetű, 468 001-6 pályaszámot viselő Búvár jelenleg a miskolci székhelyű Bobo kft. tulajdona, mely egyébként elsősorban vasúti járművek felújításával és bérbeadásával foglalkozik.
Ha már idáig eljutottam, elnéztem még a rendezőpályaudvar felé is. Ott ugyanis egy másik magánvasút, a pozsonyi illetőségű Loko Rail vasútvállalat egyik vontatóját pillantottam meg. Bár a napállás nem volt éppen ideális, a vágánytengert övező kerítés felett átfotózva sikerült megörökítenem a világ egyik legnagyobb példányszámban épített mozdonysorozat egy képviselőjét, a 770 604-7-s Čmeliakot, azaz Dongót. Mögötte egy Metransos Herkules várakozott, amely azonban nem fért be a képbe.
 
 Nem kellett sokat várnom a Herkules indulására, az állomás felé haladtomban hátrapillantva láttam, hogy megmozdul. Végül egy kemény sprintet kellett levágnom a felüljáróig, mellyel, azt hiszem, sikerült kivívnom a lépcsővel szemközt megbúvó kocsma közönségének elismerését. Azonban megérte, hiszen a személypályaudvarra begördülő, konténervonatot továbbító gépről – érzésem szerint – remek fotót sikerült készítenem. A háttérben az indóház mögött jól látható a Duna, még távolabb a révkomáromi Szt. András plébániatemplom tornyait is felfedezhetjük.
 
 A határ túloldalán elterülő Révkomárom állomásán (a volt Komárom-északin) korábban már többször megfordultunk, ezért most egyből Dunaszerdahely felé folytattuk utunkat. Hamarosan ismét láthattuk a Metrans konténervonatát, mely a Duna-hídon átkelve éppen belépett Szlovákia területére. Nem sokkal később elmaradtak a házak és kiérve a nyílt terepre esedékessé vált az első személyvonat érkezése. Hamarosan fel is tűnt a távolban a magányos, jellegzetes sárga színű motorvonat.
 
 Dunaszerdahelyig az út eseménytelen volt, a vonal ezen szakaszán a vonatok – az új menetrend szerint – kétórás követéssel közlekednek. Csallóköz és maga Dunaszerdahely kis csalódást okozott: a jellegtelen, poros településeknél, vagy a javarészt modern kockaházakból felépített városkánál több látványosságot vártunk. A hangulatos, de kicsinyke központ megtekintésével meglehetősen rövid idő alatt végeztünk, minek utána a pályaudvarra indultunk, ahova vonat érkezése volt időszerű.
 
 Épp megérkeztünk az indóház előtti térre, amikor onnan parádés felvonulás indult a városközpont felé. A táncos lábú lányokat a Grinavanka fúvoszenekar kísérte, a mögöttük haladó hölgyek reklámanyagot és a gyermekeknek lufit osztogattak. Hogy valamiféle hivatalos aktus kísérte-e a Regiojet társaság "vasútfoglalás"-át, nem tudom, ünnepélyes külsőségként mindössze ezt az eseményt láttam. A Csallóköz legnépesebb városának állomása a vadonatúj vágányok és peronok mellett a valósnál még kopottasabb hatást gyakorolt ránk.
 
 Az üzemeltetőváltást a Pozsonypüspöki – Dunaszerdahely vonalrész átfogó felújítása előzte meg, a 10,8 millió eurót kóstáló munkálatok végeztével korszerű pályatest és peronok, valamint új biztosítóberendezés maradt hátra. A menetrend is gyökeresen megváltozott: a korábbi "igényalapú", azaz meglehetősen ritka közlekedést kínálati ütemes vonatkövetés váltotta fel. A felvétel a Révkomáromból Pozsonyba közlekedő személyvonat érkezését mutatja Dunaszerdahely állomás első vágányára.
 
 A forgalom lebonyolításához kilenc Bombardier Talent dízel-motorkocsi érkezett a Csallóközbe. A Regiojet nem tulajdonosa a járműveknek, ugyanúgy bérli, mint előző munkáltatójuk, a németországbeli Pinzgauer Bahn is tette. A cseh cég jellegzetes sárga színeire matricázott szerelvények jelentős javulást hoztak a korábban használatos, 30-40 éves vonatokhoz képest. Az állomás mellékvágányán a még a korábbi használója színeit viselő VT643,13-ast láthatjuk, mellette a kollegája már az új egyenruhában pompázik.
 
 Mivel sejtettem, hagy az utunk elején már látott Metrans-konténervonat Dunaszerdahelyre tart, kiszámoltam egy hozzávetőleges időpontot, amikorra a szerelvény elérheti célállomását. Nem is csalódtam: míg nejem a városszéli bevásárlóközpontban nézelődött, a közelében húzódó sínpáron beesett a várt vonat. Később megtudtam: a nem csekély teherforgalmú dunaszerdahelyi konténerátrakó – Pozsony felől négy-öt, Komárom irányából két vonatpár a napi átlag – kiszolgálását magánvasút-vállalatok végzik korszerű járműveikkel.
 
 Az új szolgáltató szerelvényei az első napon teltházzal mentek, már csak azért is, mivel ez alkalomból ingyenes volt az utazás. A vonal állomásain, megállóhelyein sok helybéli megjelent, hogy láthassa az új vonatokat, közülük többen, ruházatuk alapján gondolva alighanem a templomlátogatást kötötték össze a vasútnézéssel. A képen látható, Révkomáromba igyekvő személyvonat Enyedpuszta megállót hagyja el, ahová egy család ment ki gyermekestül, rácsodálkozni a modern szerelvényre.
 
 Míg idehaza még utópia, Európa nagyobbik felében természetesnek számít, hogy a kisebb forgalmú megállóhelyeken a személyvonatok csupán feltételesen állnak meg, ha le- vagy felszálló utas akad. 2012. március 4-én azonban alighanem mindenütt stoppolták a szerelvényeket, még a semmi közepén található Ekelen is volt felszálló. A pár kilométerre elterülő településről kerékpáron érkező többség azonban bámészkodni jött, a Studénkákhoz képest igen látványos Talentek sok érdeklődőt vonzottak a sínek mellé.
 
 Igazi mellékvonali idill Örsújfalu állomáson, melyet a Regiojet már megállóhelyként vett át a ŽSR-től. Utazásunk érdemi része itt ért véget, de valószínűleg nem utolsó alkalommal jártunk itt. A Dunaszerdahelyre irányuló konténervonatok ténye ugyanis megmozgatta fantáziámat, ezért aztán nem lehetetlen, hogy még felkeressük a Csallóközt és vasútját. Azóta már az új motorvonatok megszokottá váltak, bedolgozták magukat, az újdonság varázsa lekopott csillogó sárga gúnyájukról.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr744440658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D.Józsi LököttZsiráf 2012.04.15. 12:01:54

Érdekesnek találom, hogy a sárga Talent egyik oldalán van piros csík az ablakok felett, a másikon pedig nincs.

IST 2012.04.15. 12:28:43

Remek bejegyzés így a vasárnapi ebéd elé.
A komáromi futásért megérte, bár gondolom ha tudod, hogy később még tudod fotózni a teljes szerelvényt akkor nem rohantál volna annyira. :-)
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy az új járművek és a módosított menetrend hosszútávon hogyan dobják fel a forgalmat arrafelé.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.08.11. 06:30:34

A szerelvények előző használója a Prignitzer Bahn. A Pinzgaubahn osztrák 760 mm nyomközű vasút, mely osztrák (Jenbacher) és szlovák-német (ZOS Vrutky/Gmeiner) gyártmányú szerelvényeket használ.