Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

The Merseyside Express - start szett

2012.04.09. 18:45 IST

Karácsony előtt lassan már fix szokásommá vált, hogy Matiz vasútmodelles blogján végignézem milyen kezdőkészleteket talált a piacon, szerinte melyiket kinek lenne érdemes megvennie. Ez mondjuk azért furcsa, mert egyrészt ő elsősorban H0-s dolgokról ír a kerti vasút és a hajtányok mellett, másrészt meg azért, mert nincs igazán szükségem már kezdőkészletre. Aztán a sors úgy hozta, hogy mégiscsak beszereztem magamnak egyet, bár ez még jócskán tavaly történt meg. Nem tudom miért nem került szóba eddig, de gondoltam itt a remek alkalom egy efféle bemutatóra.

Megmagyarázom a kezdőkészletet: a Graham Farish kihozta még 2010-ben a híres-neves brit Deltic prototípusát N-es építési nagyságban, amelyről tudtam, hogy ezt előbb-utóbb nekem is be kell szereznem. Anno pre-zli barátom is elcsábult rá, de ő is kezdőkészlet formájában. Az indok egyszerű: az ár. Nyilván külön is be lehet szerezni a mozdonyt, anno még 80 fontért mérték, most akciósan 76 a Hattonsnál, a teljes készlet viszont csak 104 fontba került egy éve és kerül most is. A 24 fontnyi különbség (gyakorlatilag kb 7-8 ezer forint volt akkor) annyit jelentett, hogy a mozdony mellé két hozzáillő kocsi is került a dobozba, no meg természetesen oválpálya, trafó és kontroller. Utóbbiakra nem lett volna szükségem, de a két kocsit ennyiért nem szabadott otthagyni. Így lett nekem is kezdőkészletem.

A sztorizásból elég ennyi, nézzük miről is írok:
A Deltic Angliában körülbelül olyan kultikus, mint itthon a Nohabok, csak őkelme jóval korábbra datálódik: az első, prototípus példány 1955-ben gördült ki a prestoni műhelyből, az English Electric Company dízel-villamos mozdonyaként. Megkapta a DP1-es számot, az Enterprise nevet, hogy aztán mégiscsak Deltic-ként lásson napvilágot, ez is lett az akkoriban megdöbbentőnek számító kék oldalára festve. Mindössze 1961-ig járta az országot, hogy aztán szerencsére múzeumba kerüljön, így aki a briteknél van az akár ma is meglátogathatja őt. Nem mellesleg alapjául szolgált a Class 55-ösként elhíresült sorozatnak is.

A fentiek alapján kissé érdekesnek is mondható, hogy mindeddig nem került sor a prototípus gép modellként való megjelentetésére, vagy legalábbis N-ben nem. Nyilván ebben közrejátszhat az alig 6 éves szolgálati idő, azaz elvileg nem sok terepasztalra férne rá ha korrektül akarjuk modellezni a valóságot, viszont a gyönyörű formái, a körülötte lévő kultikus rajongás mind-mind elősegítheti a gyártót, hogy pénzt csiholjon a kiadásból.

Így tett a Bachmann csoport is, amely elég durván vágott bele a modellkészítésbe a National Railway Museummal (Nemzeti Vasúti Múzeum - náluk van kiállítva a Deltic): fogták a járgányt és 3D-s lézer szkennerrel bedigitalizálták a formáját. Ebből alakították ki a modellt, de persze előbb 00-s építési nagyságban, amivel taroltak a piacon mind a szakma, mind a vásárlók körében, nyilván nekik utóbbi volt fontosabb. Ennek alapján ígérték az N-es verziót is, várt is rá mindenki bőszen, hogy aztán 2010 végén a szerencsés előrendelők kezükbe is kaparinthassák.

A szkennelős módszer megtette a maga hatását: a modell hihetetlenül gyönyörű és élethű. Sokan tartottunk attól, hogy a kisebb volta miatt elnagyolt részletekkel fogunk találkozni, de erről szó nincs, én úgy gondolom, hogy ezzel a modellel a britek kategóriát váltottak, színvonalban végre felvették a német és japán gyártókkal a versenyt. Olyan apróságokra gondolok itt amikor elkezdek lelkendezni, mint az áttört szellőzők és alatta a jól látható ventillátorok (régebben ez egy gyatra öntvény lett volna, mindenfajta áttörés nélkül), a nagyon apró, de annál szebb kidolgozású kapaszkodók, a nem csak festett ablaktörlők, vagy akár a részletesen megmunkált forgóvázak. Utóbbiaknál kis trükk is van a dologban: hogy elkerüljék a forgóváz és a járműtest közötti rést, kisebb kerekeket alkalmaztak a méretarányosnál, de ez szerintem egyáltalán nem vehető észre, hacsak nem valaki elkezd méregetni. A festés elsőrangú, a sárga csíkozás körülötti fekete, leheletvékony kiemelés is jól látható, az orron lévő mintát pedig sikerült nem elszúrniuk.

A mozdonyban öt pólusú motor található, amely mind a hat tengelyt meghajtja, így aztán kellőképpen erős ahhoz, hogy egy jól megtermett személyvonatot elrángassunk vele. 6 tűs dekóder foglalat is van benne, így aztán a digitalizálása is könnyen megoldható, már ha sikerül szétszedni a járműtestet, bevallom őszintén nekem ez még nem jött össze. Elvileg egyszerűen csak szét kell pattintani és már jön is le, nálam ez nem játszott, nem mertem annyira széthúzni, féltem a töréstől, úgyhogy egyelőre analóg módban üzemel. Ezt viszont nagyon halk hangon teszi, ami szintén meglepőnek mondható a brit modellektől, ennél jóvan nagyobb zajra számítottam. Az áttört tetőnek köszönhetően egy hangdekóder jobb lenne ennél a modellnél, N-ben is kellőképpen kijönne a hangja. Megjegyzem a Bachmannál a tervezéskor már számoltak ezzel, ami megintcsak egy jó pontként értékelhető. A mozdony nagyon szépen, egyenletesen fut, nem rángat. Minimálisan 263,5 mm-es íven megy el, de a hossza miatt (140 mm) már nem néz ki jól ezen. Természetesen előre-hátra világít nagyon jól láthatóan az egyébként igen apró fényszórókon keresztül. A barkácsolni vágyóknak pedig érkezik a plusz zacskó, benne különböző légtömlők, így ha valaki a NEM szabványnak megfelelő kapcsolót kiveszi, az ragasztgathat kedvére a mozdony orrára. Mindehhez még egy tábla is dukál, amit szintén az orra felhelyezve tényleg Merseyside Express-t varázsolhatunk a Delticünkből.

 

A mozdonyról legyen elég ennyi, inkább térjünk vissza a dobozra mi is van még benne:

A sok-sok hungarocellen kívül egy oválpályának megfelelő sín, két személykocsi, egy Bachmann féle kontroller és egy trafó, utóbbi természetesen a brit szabványoknak megfelelő, úgyhogy itthon nem sokra megyünk vele. A doboznál kis hiányérzetem van, a lyukak kialakításánál nagyon úgy tűnik, hogy vagy elszámoltak valamit, vagy más készletnek is ez a doboza, vagy később gondolták meg magukat: jól látható, hogy még egy kocsinak ki van hagyva a hely. Én speciel jobban örültem volna kettő helyett három kocsinak, de így sem rossz.

A trafó kimenete szerencsére szabványosított, így aztán gond nélkül kicserélhetjük egy magyar hálózatban is használhatóra. A kontroller kicsit bumfordi, nagyot kattan amikor kvázi nullára tekerve bekapcsoljuk, de ettől még jól használható. Mindössze egy plusz tológomb van rajta amivel az irányt adhatjuk meg. Nem mondom, hogy a legjobb darab, de kezdőkészletbe megfelelő.
A sínanyaggal viszont nem voltam kibékülve, bár teszi a dolgát, jó áramvezetést is biztosít, viszont kvázi bővíthetetlen értelmes sínrendszerré. Kitérők még(?) nincsenek hozzá, csak egyenes és egyfajta(...) íves síneket lehetne vásárolni hozzá ha már megjelentek volna, szóval ez így eléggé gáz. Sokkal jobban járt volna a Graham Farish ha mondjuk összeáll a Peco-val és utóbbi Setrack-jével csomagolják a készletet. Legalábbis jelen állapotok szerint. Aztán ki tudja, lehet, hogy öt év múlva már nem tudjuk hova tenni a Graham Farish síneket mert akkora választék lesz belőlük, én azonban ezt elég erőteljesen kétlem.
Még egy apró érdekesség: a Graham Farish tavalyi katalógusa az íves síneket 228,6 mm-esként tartja nyilván. Na vajon a mozdonynál mennyi a minimális ívsugár amin el tud futni? Feljebb már írtam, 263,5 mm. Csak én látom itt az ellentmondást? Persze simán elmegy ezeken a vonat, csak már megint elbénázott valaki valamit...

A csomagban szereplő két karmazsinvörös-krém színű Stanier kocsi szerencsére a Graham Farish jobb szériájából való. Régi olvasóink talán még emlékeznek pre-zli cikkére, amelyben a Dapol 2009-es modelljét hasonlította össze a Graham Farish szintén akkori modelljével. Jelentem ezúttal semmi ok az aggodalomra, gyönyörűek lettek a kocsik, mind a kasztni, mind a beltér, mind az alváz kidolgozása baromi jó lett, szóval nem sikerült elkövetniük azt a hibát, hogy egy iszonyú jó mozdony mellé két iszonyú béna kocsit pakoljanak.

Összességében nézve az egész dobozt azt kell mondanom, hogy kitűnő választás azok számára, akik vagy kedvelik a brit vasutat, vagy csak bejön nekik a Deltic formája, vagy elgondolkodnak az N-es építési nagyságba való beleugrásban. Egy ilyen készlet, pláne ezen az elfogadható áron megmutatja azt amit már sokan tudunk: ebben a méretben is lehet nagyon jó minőségű munkát kiadni ha megvan az odafigyelés és az akarat.


A végére pedig jöjjön egy hevenyészve felvett videó, nagyjából visszaadja azt milyen az amikor a kezdőkészlet kicsomagolásra kerül és a vonat megkezdik hosszú-hosszú útját az oválpályán, vagy ahogy sokan emlegetik: a dilikörön. Elnézve ezt azért előjön a kb. 25 évvel ezelőtti énem, mikor édesapámmal a bodajki búcsúban vett H0-s Piko kezdőkészletet (kis kék mozdony két teherkocsival) hajtottuk órákig még ennél is egyszerűbb, gyakorlatilag tényleg kör pályán, vagy amikor crash-sel a lipcsei vásárban vett legelső N-es kezdőkészletemet pakoltuk össze a szállodai ágyon.

4 komment

Címkék: brit modellvasút graham farish scale n deltic

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr664373862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eaven 2012.04.10. 10:14:54

Szép készlet bár nekem a kocsik sokkal jobban tetszenek mint maga a mozdony.
Utóbbit elnézegetve rögtön az ötlött fel bennem mekkorát dobna rajta ha a zsámolyon látható öntött rugók helyett igaziakat tettek volna be. Csak a látvány kedvéért nem mint funkcionális elemeket.
Egyébként az eredeti tényleg nagyon szép darab.

Traktoros 2012.04.10. 11:55:46

IST! A modulon már megint helytelen vágányon közlekednek a vonataid? :)

IST 2012.04.10. 21:41:56

@Traktoros:
Megvan ennek is az oka: ha helyes vágányra teszem, akkor a betonkerítés eltakarja a forgóvázat, kivéve ha magasabbról fotózom, de akkor meg amiatt nem látszik jól az egész. Ha ugyanezen a vágányon hagyom, de megfordítom a szerelvényt, akkor az ablakkal szemben kellene fotóznom a mozdonyt ami szintén nem jó ötlet. Ha megfordítom a modult akkor meg nem találok simának tűnő háttért. :-)
A megoldás egy egyszerű, egyszínű háttér lenne, de eddig még nem éreztem ennek szükségét, de most, hogy te is írod ezen problémát, talán nem ártana. :-)))