Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Visszatekintő ~ Vasútnosztalgia osztrák módra

2012.04.01. 08:24 Tastam

Valamikor réges-régen, még egy emberöltővel ezelőtt, amikor idehaza nagy nehezen elindultak az első historikus vonatok, a sógoroknál szinte minden hétvégén közlekedett egy-egy nosztalgiaszerelvény. Vágyakozva pislogtunk az akkor már nem teljesen átjárhatatlan nyugati határ felé, és ha az egyik különleges vonat a közelbe merészkedett, az akkor éppen aktuális szabályozás adta lehetőségek szerint kirajzottunk a helyszínre. Azóta sok minden más lett, napjaink nyereségközpontú környezetében a megváltozott pénzügyi helyzet okán megdrágult nosztalgiavonatozásnak leáldozott. Megritkultak a különleges menetek, így nem is csoda, hogy felkaptam a fejem, amint tudomásomra jutott, hogy 2008. május 18-án két ódon vonat fog ingázni a Bécs-közeli Gramatneusiedl környékén. Hogy az esemény apropója mi volt, sajnos nem emlékszem. Elhatároztam, hogy odalátogatok, annak ellenére, hogy öt nappal korábban érkeztem haza a Székely Gyors első útjáról, de még a beígért rossz időjárás sem tántorított el. A helyszín egyébként nem ismeretlen a vasútfotósok előtt, hiszen komoly és színes vonatforgalom figyelhető meg arrafelé. Ebben nem is csalódtam, felvételeim között olyan is akad, mely mára – némi túlzással élve – vasúttörténelmi értékű lett…

 

Győrig gyorsvonattal utaztam, ahonnan a közvetlen Bécsbe tartó Euregio személyvonat vitt tovább. Szerencsés időpontra esett az átszállásom, ugyanis épp az állomáson tartózkodott az akkoriban a GySEV soproni vonalán személyvonatozó szlovén Taurus. Ottlétének pontos okára már nem emlékszem, de úgy rémlik, zavarméréseket végzett hazánkban, miközben menetrend szerinti vonatokat továbbított. Sok idő nem állt rendelkezésre, így csak kutyafuttában egy gyors fotóra futotta.
A korábban rettegett határállomást, Hegyeshalomnál nyugati irányba elhagyó utazó egy más világba érkezett a következő állomásnál. Napjainkra a szigor megszűnt – hogy 2008-ban megnézték-e az útleveleket, nem emlékszem –, azonban Miklóshalmánál (Nickelsdorf) továbbra is más a környezet, a két ország közötti határ, ha nem is olyan hangsúlyosan, de ma is megvan. A vonatok mostanában nem teljesen olyanok, mint 2008-ban voltak, a Csornára vezető mellékvonalon például még komoly(abb) szerelvények jártak.
Már Gramatneusiedlben vagyunk. A községet érintő Bécs – Bruck an der Leitha vaspályát 1846 szeptember 12.-én nyitották meg, a vonalat az állomástól keletre metsző „Wien-Pottendorf-Wiener-Neustädter Bahn” nevű társaság 1871. szeptember 1-je óta üzemel. Az előbbi napjainkban a Magyarországra, illetve kelet-Európába vezető egyik legfontosabb összeköttetés, mely egyébként élénk elővárosi hivatásforgalmat is lebonyolít. A legsűrűbben látható járműtípus errefelé a Talent villamos motorvonat.
A magyarországi mellett a Szlovákiába irányuló forgalom  egy része is erre a vonalszakaszra hárul a Köpcsény (Kittsee) – Pozsonyligetfalu (Bratislava Petřalka) állomások közötti pálya újjáépítése és megnyitása óta. A felvételen egy Pozsony felől érkező, a szlovák vasút (ŽSR) által kiállított gyorsvonat látható, melyet az ÖBB 1014 011-ese továbbít. A jobb sorsra is érdemes, Sisi becenevű járműtípus néhány tagját 2008-ban még használták, ezidáig ez az utolsó fotóm a korábban Budapestig is közlekedő sorozatról.
Hamarosan megérkezett az első különvonat az északi irányból betorkolló vonalról. Mint már fentebb említettem, az egykori „Wien-Pottendorf-Wiener-Neustädter Bahn” vonala metszette a brucki fővonalat, külön állomása is volt. Amikor bekötötték a közös Gramatneusiedl pályaudvarba, az immár kettévágott vonal azonos irányból, nagy ívekkel fordul rá a fővasútra. A Schwaadorf bei Wien felől érkező sínpár közvetlenül a brucki pálya bal vágányába fut, a fotó ezen a szakaszon mutatja a „Kék Villám” gyorsmotorvonatot.
Nem sokkal később a másik irányból is befutott a várt különmenet. Ez már komolyabb vonat, mozdonya is van, mégpedig egy fekete, kormos-füstös vasparipa. A fővonali forgalom miatt a bejárati jelzőnél feltartóztatták, így nyugodt körülmények között volt módom megörökíteni. A személykocsik remekül passzolnak hozzá, nem úgy mint az idehaza megszokott „nosztalgiavonatok” esetében. Ezen a fotón jól megfigyelhető az az ív, amellyel az észak-déli irányultságú pálya „alsó” ága rákanyarodik Gramatneusiedl állomására.
A pályaudvaron ma két egyenperont és egy – látszólag – használaton kívüli rakodóplaccot láthatunk, jegyet automatából vehet az utazni vágyó. Nehéz elhinni, de a vasút megnyitásakor fűtőház, kovácsműhely, 40 000 literes vízház, fordítókorong épült itt, később postahivatal, resti és vasúti csendőrség is székelt az állomáson. A felvételen egy Budapestről Bécs irányába tartó Eurocity vonat látható. Napjainkban nemzetközi forgalomban javarészt Railjet-szerelvények közlekednek, de kék Taurusok is inkább csak Ro-La vonattal tévednek erre.
 
A jelenkori vasútrajongónak csak nagyon ritkán adatik meg, hogy három generációs, három különböző vontatási nemet képviselő járművet láthat egyszerre. 2008. május 18-án Gramatneusiedl állomáson ezek közül egy teljesült, a másik azért nem, mivel az 52.4984 és a „Kék Villám” gyorsmotorvonat közötti csekély korkülönbség miatt ezek tulajdonképpen egy generációba tartoznak. A felvétel érdekessége, hogy a szemből érkező tehervonatot a Német Vasút áruszállító leányvállalata, a Railion villamos mozdonya vontatja.
 
A „Blauer Blitz”, vagyis „Kék Villám” becenevű dízel-motorvonat első példánya 1952-ben gördült ki a Simmering-Graz-Pauker gépgyár kapuján, megálmodói komoly JŽ-megrendelésben reménykedtek. Végül csak az ÖBB-nek szállították, mely elsőként a nemzetközi gyorsforgalomban vetette be. Ilyen minőségben hat (!) országban közlekedett menetrend szerint, egy ideig Bécs és Budapest között is járt. A már csak különforgalomban közlekedő 5145.11 és 5145.14 motorkocsik az ’50-es évek közepéről származnak.
 
 Az 52.4984 psz. gőzmozdonyt 1944. február 9-én adta át a Német Birodalmi Vasút részére. 1946-ban a Jugoszláv Vasút (JŽ) állományába került, majd egy belgrádi nagyjavítást követően az immár 33.227-re átkeresztelt gép elsősorban Zidani Most és Crveni-Krst térségében dolgozott. 1974-es utolsó nagyjavítása után stratégiai tartalékként leállították, majd 1991-ben selejtezték. Ezt követően öt társával egyetemben a Bécs melletti Straßhofba került, végül 1994-ben üzemképes állapotában helyreállították.
 
 Az első Székely gyors útjára úgy emlékszem vissza, hogy tettünk egy nagy, kollektív ámokfutást az ismeretlenbe. Erdélyből visszaérkezésünk és a gramatneusiedli utazásom között mindössze öt nap telt el, így némileg még a Székelyföldön átélt események hatása alatt álltam. Ennek tudatában nem is csoda, hogy a képen látható, Hegyeshalom felől érkező tehervonat magánvasutas Traxx villamos mozdonyának színvilága a CFR Sulzereit juttatta az eszembe.  Pedig a kettő között nem kis különbség van…
 
 Sajnos hamarosan eljött a visszaindulás ideje. A győri Euregió vonatok nem mindegyike állt meg Gramatneusidl állomáson, ezért egy helyi vonattal tettem meg a Bruck an der Leitháig húzódó rövidke szakaszt. Nem is csalódtam, egy osztrák Talent nyújtotta élvezetben volt részem a mintegy tízperces út során. A Bécs - Győr közötti közvetlen személyvonat kocsijába Bruck állomásán kapaszkodtam fel. Az érkező szerelvény két kocsiból állt, valljuk be, nem kis pazarlás erre egy nagyteljesítményű villamos mozdonyt tenni.
 
 Kis gond adódott, ugyanis megérkezésemkor azonnal megvettem az automatából a visszaúti vonatjegyet, ám az osztrák szabályozás szerint ezt legfeljebb a vonat indulása előtt egy órával tehettem volna meg. Szerencsére a kalauz nem csinált nagy ügyet a dologból, csupán udvariasan pótolta az ismerethiányomat. Ezt a szokást idehaza is érdemes lenne bevezetni, lényegesen kevesebb kezeletlen jegyet váltanának vissza az "élelmes" magyar utasok.
 
 Bécs és a vizek városa között 2008-ban még mozdonyvontatású szerelvények ingáztak, a Schlieren-kocsik kényelmes üléseik mellett lehúzható ablakai miatt is kedvezőbbek voltak számomra. Ennek a ténynek köszönhetően akkoriban lényegesen több fotó készítésére volt lehetőség a mozgó vonatok ablakából. Így került lencsevégre az ÖBB 1116 002 pályaszámú Taurusa is, mely Hegyeshalom állomáson egy kilépő tehervonat élén várta, hogy szabad utat kaphasson hazafelé.
 
 Akárcsak reggel odaútban, hazafelé jövet is Győrött szálltam át a fővárosba tartó gyorsvonatra. Ismét volt érdekesség az állomáson, melynek megörökítését nem hagytam ki: az eredeti színtervére fényezett M41 2143-as állt személyvonatával az egyik peron mellett. Jómagam egy másik szerelvényre szálltam fel nemsokára, út közben volt időm feldolgozni a nap eseményeit. Bár az idő volt nem éppen ideális a fotózáshoz, végül nem áztam meg, s még most, közel négy esztendő múltán is jól esik visszagondolni 2008. május 18-ára.

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr654353229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crash 2012.04.03. 21:39:52

A Blauer blitz és az 52-es egy nagy alatt szép fogás :)