Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Mangattan Liner II

2012.01.22. 11:48 IST

Ha azt mondom, hogy Japán, akkor szinte biztosra veszem, hogy sok más mellett mindenkinek beugranak a mangák és a nagy sebességű vonatok (meg a szusi, meg az autók, meg a ...). Ebben a bejegyzésben próbálok megfelelni ennek a - nevezzük talán - sztereotípiának, bár nem fogom tudni lefedni ezt a két szót száz százalékosan. Maradjunk annyiban, hogy említésre kerül a manga, a nagy sebesség pedig kimerül 100 km/h-ban, ugyanis ezen cikk leginkább a Kato által készített N-es építési nagyságú modellről szól, amely történetesen a Mangattan Liner II nevű szerelvényt formázza meg. 79 euróért vesztegették Stuttgartban, hát csoda, hogy nem tudtam ott hagyni?

Őszintén szólva nem mozgok otthonosan a manga világában, de a japán vasút is inkább kihívásokat okoz a sokszínűségével, a rengeteg fajta járművével, így aztán inkább ugatom csak a témát és kénytelen vagyok a Wikipedia segítségéhez fordulni. A lényeg viszont a következő:

A Miyagi prefektúra Japán középső szigetének (Honshu) északkeleti részében található. Itt van a Senseki vonal is, amelyen a JR East vasúttársaság szerelvényei közlekednek, méghozzá a 205-3100 sorozatúak. A vonal 50,2 kilométer hosszú, egy része duplavágányos, másik része szimpla. 31 állomása van, így elég kicsi átlagosan az állomástáv, a megengedett legnagyobb sebesség 95 km/h. A nyomtáv természetesen keskeny, 1067 mm, a villamos motorvonatok felsővezetékről működnek (1500V DC). Az ismert 2011-es földrengés és az azt követő cunami ezen a vonalon is megtette a maga hatását, 2 vonat is kisiklott, a vonal egy része megsemmisült, amit azóta újjáépítettek.

No ezen a vonalon közlekednek a Mangattan Liner és a Mangattan Liner II névre hallgató szerelvények, melyek közül én csak az utóbbinak a modelljét tudom bemutatni. A 205-ös sorozatú villamos motorvonat azért kapta ezt a nevet, mert Kamen Rider festést kapott teljes egészében. A Kamen Rider 1971 és 1973 között futott televíziós sorozatként, amelyet a japán manga művész, Shotaro Ishinomori készített. A sorozat magazinban is megjelent és akkora sikert aratott, hogy különböző folytatásai készültek, egész franchise épült rá. Ennek örömére kapta meg a vonat is a festést, nem kicsi reklámértéket hordozva ezzel, na meg persze örömet a Kamen Rider kedvelőinek és a gyerekeknek. Íme egy videó arról, hogyan is néz ki a valóságban a szerelvény:

Nem rossz, igaz?

Ahogy itthon is lassan már megszokhatjuk, Japánban is természetes volt, hogy valamelyik vasútmodellgyártó ráugrik a témára. Jelen esetben ez a Katot jelentette, ami azzal járt együtt, hogy a várható jó minőséget előre lehetett borítékolni. A méretarány természetesen 1:150-hez, azaz N-es nagyságról beszélünk. Érdekes viszont, hogy nem saját nevén jelentette meg a cég a modellt, hanem Roundhouse márkanév alatt, ugyanakkor a számozása a Kato struktúrájába illik. 2010 májusában jelent meg 12.600 yenes áron, jelenleg 163 dollár lenne (durván 40 000 forint), ha elérhető lenne Japánban, egyik kedvenc boltomban sem kapható, mindenhol "Sold out" státuszt élvez. Ehhez képest a 79 eurós árat meglehetősen barátinak tartom a teljes, négy kocsis szerelvényért.

Már a csomagolása is meglehetősen megnyerő a modellnek, amit talán azzal lehet a legjobban illusztrálni, hogy megvettem annak ellenére, hogy nem akartam. Amikor Stuttgartban nézegettem mit is lehetne vásárolni, a lila színű Portram mellett láttam akcióban ezt a motorvonatot. Volt egy rakattal a spanyol eladónak, meg is nézegettem, de aztán otthagytam, mondván inkább Shinkansenre próbálok meg vadászni. Aztán köröztem még párat, nem tudtam kiverni a fejemből a járművet, így kénytelen voltam visszamenni és kifizetni. Kinyitva a dobozt ez a látvány tárul a szemünk elé:

No lássuk csak: van benne egy Kuha204-3102, egy Moha204-3102(M), egy Moha205-3102, és egy Kuha205-3102 kocsi. A doboza nem a mostanában megszokott szürke szivacsos valami, sokkal inkább keményebb anyag. Mondjuk kissé nagy a hely minden egyes kocsinak, így aztán azok mozogni tudnak a dobozban ami nem feltétlenül tesz jót a festésüknek. Természetesen japán szokás szerint érkezik egy szettnyi matrica amit különböző helyekre lehet felragasztani, ezzel is mutatva a jármű célállomását. És persze természetesen én még ezeket nem ragasztottam fel.

Egyesével kiszedegetve és fotózgatva a kocsikat amúgy így néz ki a szerelvény:

 

A festés nagyon szépen kivitelezett, a feliratok jól olvashatók, a karakterek tiszták, minden nagyon szép aprólékos. Ugyanakkor a forgóvázak és az alváz alatti dobozok kialakítása nekem túlzottan műanyag hatást mutat (jó, mert nyilván abból készült), valahogy nagyon homogén és emiatt nem igazán élethű. Persze ezen lehet segíteni némi koszolással. A tetőberendezés kellőképpen kimunkált, az áramszedő pedig a Katotól megszokott jól kidolgozott, ugyanakkor szintén nagyon műanyag darab. Ezzel sem árt óvatosan bánni a törést elkerülendő. Emiatt aztán kizárólag két sínről tud működni a motorvonat, nincs benne olyan opció, hogy felsővezetékről is üzemeljen.
A járművek belső berendezése miatt megintcsak futhatnék néhány kört, a motorizált egységben például nagyon magasan van az utastér alja, így aztán - bár átlátható a teljes szerelvény - kissé belógnak az ablakba a műanyagok. Ez nem jött be. Ami viszont továbbra is pozitív, az a kapcsolószerkezet, azaz ez:

A másik fele dettó ugyanilyen, csak nyilván a kiálló műanyag a másik végén van. Simán egymásnak tolja az ember a két kocsit, a végén nagyon kicsit erősebben és akkor egymásba pattannak. Nem kell feszegetni, nem megy szét az első kitérőnél vagy emelkedőnél. Szétszedni ugyanilyen könnyű: csak szét kell húzni finoman a két kocsit. Nagyon jól használható darab. Érdemes megfigyelni a két szélen a két-két vezetékimitációt, melyek így néznek ki összecsatolva két kocsit:

Meggyőző, nem? Ami ellene szól, az a távolság a két kocsi között, ami nagyobb a kelleténél. A szintén Kato által gyártott E231-500-asom ennél kisebb kocsitávolsággal dolgozik, holott a kapcsolószerkezet ugyanez. Mondjuk engem nem zavar túlzottan, N-es járművekről van szó, normális távolságból nézve nem igazán feltűnő.

A jármű szétszedése egyszerű, csak szét kell húzni a kasztnit és alul "kiesik" belőle az alváz, illetve a fenti képen láthatóan a motorizált egység. Csak az egyik középkocsi hajtott, de ez bőven elég is, a négy kocsival egészen durva emelkedőkön is megbirkózik. A futása szintén a megszokott jó minőség, meglehetősen halk darab, legalábbis az E231-esemmel összehasonlítva biztosan, a Dapol féle Voyagerem meg ehhez képest olyan hanggal bír mint egy traktorostalálkozó.

Manapság már teljesen természetes, hogy menetirányfüggő fehér-vörös világítással bír a lelkem, a fényszórói fent helyezkednek el a jármű orrának két szélén. Emellett azonban a viszonylatjelző tábla is világít elöl és hátul is menet közben, ami így egészen látványossá teszi, ámbátor a japán elővárosi vonatok modelljeinél ez teljesen megszokott. Utastérvilágítás alapból nincs benne, de nyilván a Kato gyárt hozzávalót, így aki nem tud meglenni nélküle az könnyedén beszerezheti és beszerelheti.

Összességében nagyon meg vagyok elégedve a modellel, érdekes színfoltja a járműparkomnak, városi környezetbe helyezve pedig jól is mutat. Illetve bárhol jól mutat. Tipikusan az a szerelvény amiről szerintem mindenkinek Japán jut az eszébe.
Készítettem róla egy-két rövid videót végszó gyanánt, egybefűztem ezeket, itt lent pedig akár meg is nézhetitek. A minősége olyan-amilyen, a lényeg azért átjön rajta. Párban futtattam az E231-500-asommal, amely a tokiói Yamanote vonal festésében rója mellette a dilipályán a köröket.

 

6 komment

Címkék: kato modellvasút scale n mangattan liner

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr773690842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Villámhetes 2012.01.22. 22:49:47

Jól néz ki.Már majdnem olyan jól,mint a 16 részes E500-asom...:D

Benyo23 2012.01.23. 19:05:57

Nagyon szép vonat. Én utaztam ezzel a járművel 2009-ben. Matshushima állomástól egészen Senadi-ig mentem vele. Itt egy kép az állomáson. [url=http://kepfeltoltes.hu/view/120123/DSC_2495__2__www.kepfeltoltes.hu_.jpg]

A Roundhouse amúgy egy nagy modellbolt Tokyo-ban. Két szinten iszonyat mennyiségű jármű kiegészítő bemutató asztalok és miegymás. Nehéz volt visszafogni magam mikor ott jártam.

IST 2012.01.23. 22:26:47

@Villámhetes:
Az csak simán 500-as sorozat. De én inkább a 8 részes E4-esedet irigylem, az jobban kellene. :-)

IST 2012.01.23. 22:29:40

@Benyo23:
Téged meg azért irigyellek, mert élőben is láttad és utaztál rajta. :-)
Szoktam nézegetni a honlapodat, remélem lesznek még bejegyzések akár T-Trak modulokról, akár más vasútmodellekről.

Benyo23 2012.01.23. 22:45:37

Örülnék ha lenne időm folytatni. Jó volna ha itt díszeleghetne már a szobámban a kész első modul! Sajnos idő hiányában nem nagyon halad. Kellene rendelni japánból bár dolgot, de ilyen valuta árfolyamok mellett...

IST 2012.01.23. 23:17:47

Ne is mondd, az augusztusban előrendelt MicroAce Skylinerem múlt héten jelent meg, a tavalyi 2,5-ös árfolyam helyett 3,3-on kellett kifizetnem. Gyakorlatilag azonnal Sold out lett a Hobby Search-nél.