Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (1) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (9) máv (4) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (59) modellvasút építés (3) modell átalakítás (4) modell átépítés (3) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (8) vasútmodellezés (6) vasútmodell átalakítás (1) vasútmodell átépítés (4) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

ACME Gigant

2011.12.21. 21:47 crash

_DSC9822.jpg

Lehet bármit mondani, de aki azt állítja, hogy az év végi modellvasúti megjelenések közül nem az ACME H0-ás Gigantja a legfontosabb újdonság, annak nincs ki a két forgóváza. Vártunk rá nem keveset, volt körülötte nagy felhajtás, majd nagy csend is, és most meg szép csendben megjelent. Ez azért nem egy iPhone, hogy attól kelljen tartani, hogy a konkurens modellgyár lenyúlja az ötletet, és a modell megjelenése előtt rárepül a témára. Mégiscsak egy teljesen magyar jármű, nagyszériás modellje. Ilyet meg Fuggerth Jenőn kívül még senki sem produkált, talán megért volna valami nagyobb hírverést.

Nekem is a kezembe lett nyomva - kíváncsi vagyok a véleményedre megjegyzéssel. Ezen ne múljon, azt sajnálom csak, hogy a mérőállomásom még nem készült el, és nem tudtam az áramfelvételét, meg a sebességekhez tartozó feszültségeket megmérni. Mikor indul meg, mikor kezd el kellemetlen lenni a hangja, etc... Na majd legközelebb.

Kaptam egy kemény dobozt, rajta egy Gigant ábrájával. A meglepetés a kibontás után jött - egyrészt a mozdony papírba és műanyagfóliába is be volt csavarva, és úgy volt belehelyezve a szivacs keretbe. Azonban a másik meglepetés a magyar nyelvű használati útmutató volt a vasútmodell dobozában. Leírom még egyszer: a Lajtán túli messzeségből érkezett vasútmodell dobozában  magyar nyelvű útmutató volt. Nem "nagy öröm ez számodra hogy ez terméket van tarthatod kezedben boldogan vasútmodellező  barát" stílusban, hanem ékes magyar nyelven. Respect.

_DSC9802.jpg

_DSC9805.jpg

A gépet kivéve a dobozból nem ért sok meglepetés. Tisztában vagyok vele, hogy 2011-et írunk, és nem pontozóval alakítják ki a fröccsöntő-szerszámon a szegecsek helyét, hanem mindent CAD rendszerekkel terveznek, és a modern megmunkálási technológiák révén a legapróbb részleteket is a helyükre  tudják rakni a jómunkásemberek, ha akarják. Manapság már nem illik a részletekkel spórolni. Na, ezek az olaszok úgy néz ki, akarták ezt, mármint a legapróbb részleteket. Legelső látásra én a fűtési csatlás, és a oldalsó létra alapján mondtam azt, hogy kész van ez, mint a mateklecke.

_DSC9818.jpg

_DSC9821.jpg

A modell a 12-es pályaszámú, Krupp forgóvázas V63-as mozdonyt modellezi, egyesek szerint ötös korszaknak, mások szerint hatos korszaknak megfelelő színezésben. A lényeg az, hogy rajta van, hogy H-MÁVTR. Szép ez a betűszó, mindig megcsodálom.
Azt még egyszer meg kell említenem, hogy a részletek nagyon szépek. A mozdony oldalán a létra, a forgóvázak kidolgozása, a rácsok oldalt, minden. Különösen szépek a levegőszerelvények alul. Olyat, hogy a tartályok a mozdony alján rendesen tartályok, és nem csak valami imitált dolog, ami három milliméter múlva egy kockában folytatódik, ritkán látni. Pláne nem műanyag modelleknél. Mert a Fulgurex meg a Bachmann Brassworks megcsinálja, csak ott egy nullával több a számla végösszege, és nemigen kapni náluk magyar mozdonyt. Még a légtartályokhoz vezető csövekről írnék:  szépek, íveltek - fémből vannak, nem az elsőre letörni akaró verzió. Ugyanez igaz a korlátokra is: fémből vannak, szépek. Nem minden korlát készült egyforma fémszálból: ahol vékonyabb az igazi, ott a modellen is vékonyabb korlát van.

Ha még nem említettem volna, a mozdony felöltöztetve került a dobozba: fűtési csatlás, létra, ablaktörlő, kapaszkodók,  egy dolgot kivéve: a visszapillantó tükröket, mert azok garantáltan törtek volna a csomagolás során.

_DSC9816.jpg

_DSC9822.jpg

_DSC9832.jpg

Hogy ne csak pozitívumot szóljak a modellről, találtam két kifogásolható dolgot: A kapcsoló befogatása az a vicc kategóriába tartozik, 2011-ben már illene egy közelkapcsoló-kinematikát valahogy ráálmodni a mozdony elejére. A másik, az áramszedő. Filigrán, maga a paletta talán túlontúl is vékony - szerintem az igazin a paletta vastagabb, de mondjuk ez orvosolható egy kis festékkel. Amit viszont nem értek, az az áramszedő alja. Hogy ezt miért kellett ilyen bumfordi módon műanyagból elkészíteni, nem tudom. Nem a műanyag a baj, mert pl. a Kato N-es áramszedői is műanyagból vannak, inkább a bumfordiságával van baj. Én biztos átalakítanám. Persze, rendelnék plusz áramszedőket, és azon reszelgetnék, de azt a műanyag tömböt mindenféleképp eltüntetném az áramszedő alól.
Olvastam a fórumokon, hogy az orr oldalán van egy, a fröccsöntő szerszámok illesztéséből adódó él, amit kifogásoltak többen. Engem ez nem zavart, szerintem lehet vele élni. Kellően sötét a kék ahhoz, hogy ezt a kis hibát elrejtse.

_DSC9808.jpg

_DSC9831.jpg

Mielőtt a belsőről írnék, egy kis kitérőt tennék. Elgondolkoztam azon, hogy miként lehet, hogy az olasz gyárnak megéri kiadni egy olyan mozdony modelljét, amit csak nálunk közlekedett. Gondoltam olyanra, hogy lehet valami csalás a dologban, valami más gép aljára, hajtására húzták rá a kasztnit. De amikor megmértem a hosszt, a tengelytávokat, a kerékátmérőt - a mérési pontatlanságom is figyelembe véve a mozdony rendben van. Vagy van egy, a Gigant paramétereivel megegyező modell (talán a CFR hatlábú?), vagy talán mégis számít valakinek a magyar modellező, mint vásárlóerő, és megéri beletolni egy teljesen új szerszámba a pénzt?

 _DSC9848.jpg

_DSC9848 - Version 2.jpg

Belső - egy szóval: kulturált. Végre valaki veszi a fáradtságot, és csatlakozókkal látja el a panelt - ha le kell venni, akkor nem jön a világítás is mindenestől, mert a kapcsolat bontható. Talán egy furmányosság van a modellbe: a megszokottól eltérően a nyák alján van a dekóder-csatlakozó, így a panelt ki kell szerelni dekóderesítéskor. Mondjuk aki mindennap cseréli a dekódert, annak kellemetlen lehet, egyszer azonban ki lehet bírni. Főleg, hogy ha hangdekódert rak a gépbe az ember, akkor megvan a hangszórónak is a hely, és a panel alatt elférnek a vezetékek. Külön tisztelet az ACME-nak, mert nem 21 tűs dekóderfoglalatot rakott a mozdonyba, hanem a rendes, NEM 652 szerinti nyolctűset. Ha nem kell hang, sima dekóderből olcsóbbat is lehet találni, mint a 21 tűsek.

_DSC9853.jpg

Kipróbáltam a modellt, igen erős. Van tapadógyűrű egyes kerekeken, de szerintem felesleges. Van elég súlya a modellnek, lenne tapadása rendesen - gumigyűrű nélkül is teljesítene. Azt nem mondhatom, hogy életem legcsendesebb modelljét fogtam a kezembe, de azért traktorhangja nincs. Viszonylag kis feszültségen megindul, és nem veszélyes a végsebessége sem, ami külön jó, hogy ha Ödönke' kitekeri az FZ1-et, akkor nem gyorsul a második kozmikus sebességig. és nem száll el az első ívben. Váltott fényű világítása van, ez mondjuk az a fajta megoldás, amelynél az ellenkező fény szeret fel-felvillanni koszos sínen - tiszta sínt kíván.  

A végére ezt írhatom, hogy bár a 65eFt-os ár nem a legolcsóbb, de ennyiért szokták adni más gyárak a német témájú villanymozdonyokat is. Akkor inkább százszor a Gigant. Nem hibátlan a modell, de a miénk, magyar témájú, és szerethető, szép kidolgozású. Szerintem H0-s magyar témát gyűjtő modellezőknek kötelező darab, pláne ha lesz rendes MÁV verzió is, nem csak trakciós.

5 komment

Címkék: v63 acme scale h0

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr763479555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrcell 2011.12.21. 22:29:42

Nekem az a vezetőállás furi! Mi az a kiálló panel az ablak mögött? Nem emlékszem ,hogy giganton így látszana az asztal mint a remot szergej vagy csörin!

IST 2011.12.22. 07:10:49

@Mrcell:
Igazad van! Ha megnézzük mondjuk ezt a fotót:
www.benbe.hu/gallery/napi-vonatfotok-001/pic91_noframe_hun.php
akkor látszik, hogy nem látszik a szélvédő mögött a vezetőállás panelje.

Bár csak így fotókon láttam a modellt, de nekem bejönne ha H0-znék, jól visszaadja az eredeti gép hangulatát. A tetővel mondjuk nem tudok megbarátkozni, jobban is ki lehetne dolgozva (légkondi doboza például), hiszen alapvetően azt látjuk a legtöbbet. Mivel nem vagyok szegecsszámláló, így azt mondom összességében korrekt modell. Az ára viszont ilyen árfolyamok mellett horror.

Mrcell 2011.12.22. 09:08:36

Mivel én viszont H0-ban játszadozom így lehet el kezdek gyűjtögetni egy járgányra mert azért a hibái elviselhetőek.

crash 2011.12.22. 09:18:14

A vezetőállással én sem tudtam mit kezdeni, de hirtelen nem találtam képet a 100-as Gigantok legújabb, ECTS-sel szerelt vezetőállásáról. Mintha ott meg lenne emelve a mellvéd a berendezés miatt, de nem emlékszem pontosan. Lehet onnan jött a dolog, lehet, mint a CAF kocsiknál is, egyszerűsítés volt, és más jármű alkatrésze került be. Nem tudom, mi a helyzet, hülyeséget meg nem akartam írni.

Ist: a légkondi szerintem elmegy. Nézd meg helyette a rácsot a kürtök előtt... na az szép :)

V63-017 2011.12.22. 10:18:58

@crash:
Semmivel sincs megemelve az ETCS-s Gigantok asztala, hiszen a menetrendtartó helyére pont befért a kijelző. Ami viszont engem zavar, hogy a vezetőállások hátfalai nem takarnak teljesen, a két géptérajtó hiányzik, így a felső fényszóró fénye kétoldalt erősen bevilágít a vezetőállásra.